درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 12:56   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22033صفحه نخست » سه شنبه، 18 اسفند 1394 - 12:00
محمدمهدی فرقانی: به تعطیلی 2 هفته‌ای روزنامه‌ها اعتراض دارم
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- محمد مهدی فرقانی منتشر نشدن مطبوعات در ایام تعطیل که منجر به آسیب رسیدن به بخش اطلاع‌رسانی کشور می‌شود را امری توجیه‌ناپذیر می‌داند و معتقد است: به هیچ‌وجه و با هیچ توجیهی دو هفته تعطیلی روزنامه‌ها برایم قابل درک نیست. اگر مملکتی بتواند دو هفته بدون روزنامه باشد، می‌تواند 50 هفته دیگر آن هم بدون روزنامه باشد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- محمد مهدی فرقانی منتشر نشدن مطبوعات در ایام تعطیل که منجر به آسیب رسیدن به بخش اطلاع‌رسانی کشور می‌شود را امری توجیه‌ناپذیر می‌داند و معتقد است: به هیچ‌وجه و با هیچ توجیهی دو هفته تعطیلی روزنامه‌ها برایم قابل درک نیست. اگر مملکتی بتواند دو هفته بدون روزنامه باشد، می‌تواند 50 هفته دیگر آن هم بدون روزنامه باشد.

 

این استاد ارتباطات در عین حال تاکید کرد: مطبوعات به میزانی که در بطن و متن رخدادها و واقعیت‌های اجتماعی حضور دارند می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و تأثیرگذار باشند؛ بنابراین غیبت از صحنه به معنای عدم پذیرش تأثیرگذاری تلقی می‌شود.

 

رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، درباره خلاء مطبوعات در ایام تعطیلی و اینکه چگونه می‌توانند در نبودشان نیاز مخاطب را برآورده کنند؟ یادآور شد: 30 سال قبل حداقل سنتی که داشتیم این بود که مطبوعات حداکثر دو روز تعطیل بودند و روز سوم اگر هم شده بود چهار صفحه روزنامه دربیاید و حتی مجانی توزیع شود، منتشر می‌شدند.

 

او با اشاره به اهمیت انتشار روزنامه‌ها در ایام تعطیلات در همین زمینه یادآور شد:‌ امسال این اهمیت دو چندان است به این دلیل که با مرحله‌ی دوم انتخابات روبه‌رو هستیم؛ بنابراین مخاطبان نیاز دارند که در معرض گفت‌وگوها، بحث‌ها و دیدگاه‌های مختلف قرار گیرند. نه تنها امسال به طور کلی تعطیلی دوهفتگی روزنامه‌ها در هیچ‌ کجای دنیا به این گونه سابقه نداشته است.

 

این استاد ارتباطات سپس در توضیحاتی با در نظر گرفتن شرایط چاپ و توزیع مطبوعات که همواره با مشکل روبه‌رو بوده است، بیان کرد: در ایران با وجود توجیهاتی همچون مشکل چاپ، توزیع و امثال این‌ها، باید حتی اگر به صورت نمادین هم که شده مطبوعات با تیراژ کم در چند صفحه منتشر شوند تا اعلام موجودیت و حیات کنند و بتوانند مدعی تأثیرگذاری باشند.

 

فرقانی پیشنهادش به مطبوعات و اصحاب رسانه را این گونه مطرح کرد: پیشنهادم به همه اصحاب مطبوعات و همکارانم این است که تمهیدی بیاندیشند که روزنامه‌ها حداقل در دو روز اول عید تعطیل باشند و از روز سوم حتی در صفحات کمتر و یا به صورت نمادین هم که شده منتشر شوند.

 

او سپس گفت: اهالی مطبوعات باید برای اینکه چگونه روزنامه‌ها در ایام عید منتشر شوند، فکری کنند و به یک راه‌حل مشترک برسند، فقط برای اینکه ایام عید چگونه روزنامه‌شان را منتشر و توزیع کنند. آن‌ها می‌توانند با یکدیگر درباره اینکه تحت چه شرایطی و در چند صفحه و چگونه روزنامه‌ها را در این ایام منتشر کنند این خلأ را حل کنند. بنابراین این جلسه این ارزش را دارد برای اینکه حرمت این حرفه بیش‌تر پاس داشته شود.

 

این استاد ارتباطات سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بسیاری از اهالی مطبوعات معتقدند مخاطبان در ایام عید رغبتی به مطالعه روزنامه ندارند، اظهار کرد: مگر ما به مردم روزنامه‌ای‌ داده‌ایم که ببینیم رغبت پیدا می‌کنند یا نه؟ مخاطبان حتی اگر رغبت هم نداشته باشند که به نظرم دارند، مطبوعات حق ندارند که حیات خود را متوقف کنند. 15 روز تعطیلی خیلی خیلی می‌تواند پیام داشته باشد و معنی‌دار باشد. مطبوعات و اصحاب رسانه آنقدر باید برای حرفه‌شان حرمت قائل باشند که تعطیل کردن حرفه‌شان را نوعی بی‌حرمتی به خودشان تلقی کنند.

 

فرقانی در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به اینکه مطبوعات چگونه می‌توانند با به‌روز کردن اخبار، جایگاه و مخاطبان خود را در ایام تعطیلات حفظ کنند؟ گفت: به‌روز کردن اخبار مطبوعات از طریق سایت‌ها می‌تواند گام جبرانی برای مطبوعات باشد، اما کفایت نمی‌کند. اصلا صلاح نمی‌دانم روزنامه‌ها دو هفته تعطیل شوند، بنابراین اینکه سایت‌شان را به‌روز کنند و امثال این‌ها گام کوچکی در جهت جبران آن خلاء است که کفایت نمی‌کند.

 

اما تعطیلی مطبوعات در ایام عید در شرایطی صورت می‌گیرد که شبکه‌های اجتماعی مدام در حال به‌روز کردن اخبار هستند.

این استاد ارتباطات درباره رویکرد شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد:‌ شبکه‌های اجتماعی جای خالی خیلی از اتفاقات از جمله پویش انتخاباتی، پویش مطبوعاتی، کارناوال‌های خیابانی و امثال این‌ها را پر کرده‌اند و در این زمینه خیلی هم خوب عمل کرده‌اند. به ویژه در جریان انتخابات اخیر و انتخابات سال 92. نه تنها در ایران، بلکه در همه جای ایران تحول شبکه‌های اجتماعی در حال شکل گرفتن است. هر چند کج‌تابی‌هایی ممکن است داشته باشند اما آنقدر دستاورد داشته‌اند که به عنوان مهمترین پدیده انتخابات تلقی می‌شوند و خیلی از گفتمان‌های رسمی را می‌توانند محور چالش قرار دهند. شبکه‌های اجتماعی حتی می‌توانند به مواردی بپردازند که مطبوعات به دلیل محدودیت‌های قانونی در پرداختن به آن‌ها عاجزند و بسیج عمومی شکل دهند.

 

او سپس با اشاره به تأثیر مستقیم شبکه‌های اجتماعی در جریان انتخابات اخیر یادآور شد: به نظر من اگر شبکه‌های اجتماعی در جریان همین انتخابات اخیر فعال نبودند ما چنین سطح مشارکتی را در انتخابات نمی‌توانستیم داشته باشیم و این دستاورد مهم و بزرگی است که همه مسئولان و دولت باید قدر و ارزش آن را بدانند و از این دستاوردها حراست کنند.

 

فرقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره‌ی به‌روز کردن اخبار مطبوعات و اینکه چگونه می‌توانند در این شرایط از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جا نمانند، گفت: روزنامه‌ها باید جنبه‌های تحلیلی‌تر خودشان را تقویت کنند. در این زمینه حتی با استفاده از برخی پیام‌ها در فضای مجازی و تعاملی که با فضای مجازی دارند خودشان را روزآمد کنند و حتی اگر لازم باشد در ایامی مثل انتخابات پیش از یک چاپ یعنی دو یا سه چاپ داشته باشند. اما نه در تعداد صفحات کامل. در این صورت خبرهایشان را نو به نو خواهند کرد.

 

او همچنین گفت: یادمان باشد روش انتشار سنتی روزنامه‌های کاغذی ممکن است دیگر به شکل سابق جواب ندهد، به همین دلیل ممکن است نیاز باشد که روزنامه‌ها از صبح تا شب چندین چاپ بدهند؛ مثلا در هر چاپی فقط چهار صفحه رویی ممکن است تغییر کند و مابقی ممکن است ثابت باشد؛ بنابراین مطبوعات اگر نخواهند خیلی از فضای مجازی دور بمانند باید تمهیداتی از این نظر بیندیشند.

 

فرقانی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با اشاره به میزان تاثیرگذاری مطبوعات در جامعه تاکید کرد:‌ مطبوعات به میزانی که در بطن و متن رخدادها و واقعیت‌های اجتماعی حضور دارند می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و تأثیرگذار باشند؛ بنابراین غیبت از صحنه به معنای عدم پذیرش تأثیرگذاری تلقی می‌شود. من حداقل در هیچ کجای دنیا نمی‌شناسم که در 15 روز، روزنامه‌ها به دلیل ایام عید منتشر نشوند و آب از آب تکان نخورد و هیچ‌کس هم چون و چرایی بر این روند نداشته باشد؛ بنابراین به عنوان مخاطب حداقل معترض این اتفاق هستم و اگر 15 روز از روزنامه مورد نظرم محروم باشم این مساله را کم لطفی نسبت به مخاطب برداشت می‌کنم.

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  راهنمای کوتاه بحران


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد