درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 01:55   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21534صفحه نخست » مقالات روابط عمومیپنجشنبه، 22 بهمن 1394 - 10:03
جایگاه و اهمیت رنگ در ارتباطات تصویری
استاد امامی - رنگ ها روح دارند و رنده اند، رنگ ها کلمه اند و همچون کلمات سخن می گویند ، پس برای آنکه از رنگ ها و دورن مایه آنها بتوانیم در ارائه پیام های بصری بهترین استفاده را نمائیم با بحثی کلی در مورد رنگ تا حدودی با آن آشنا می شویم.
  

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رنگ ها روح دارند و رنده اند، رنگ ها کلمه اند و همچون کلمات سخن می گویند ، پس برای آنکه از رنگ ها و دورن مایه آنها بتوانیم در ارائه پیام های بصری بهترین استفاده را نمائیم با بحثی کلی در مورد رنگ تا حدودی با آن آشنا می شویم.


در سال 1676 نیوتن با استفاده از منشوری مثلث القاعده نور سفید خورشید را به طیفی از رنگ ها تجزیه کرد که 7 رنگ معروف ( بنفش ، نیلی ، آبی ، سبز، زرد، نارنجی و قرمز ) بوجود آمد . که اگر این هفت نور رنگی را مجددا با هم ترکیب کنیم ( از طریق عدسی همگرا ) به نور سفید دست می یابیم.


از این رنگ های بوجود آمده در نور سه رنگ آبی ، زرد، و قرمز به عنوان رنگ های اصلی شناخته شده اند که در کار نقاشی و رنگ آمیزی از ترکیب این سه رنگ ، رنگ های دیگر بوجود می آیند.
زرد+ قرمز = نارنجی
آبی + زرد = سبز
آبی + قرمز = بنفش


در گروه رنگ ها به سه رنگ قرمز ، زرد و آبی رنگهای اصلی یا اولیه و به رنگ های نارنجی، سبز، و بنفش رنگ های ثانویه می گویند.


رنگ ها در ارتباطات بصری از سه نظر قابل بررسی و تحقیق هستند:
1- نوع رنگ : CHROMA

ساختمان کامل رنگ ها را معمولا با کشیدن چرخه رنگ نمایش می دهند ، به این ترتیب که سه رنگ اصلی را به فواصل مساوی روی چرخه قرار می دهند و فواصل بین آنها را با درجات مختلف مخلوط شده آنها پر می کنند ، رنگ ها بر اساس آنکه در چه مکانی از این طیف قرار داشته باشند اثرات بصری مختلف دارد ، رنگ زرد بیش از همه به نور و گرما نزدیک است تحرک و حالت عاطفی در رنگ قرمز مشاهده می شود و آبی حالتی ملایم و بی حرکت دارد.


در یک اثر بصری رنگ قرمز و زرد حالت انبساط و گسترش دارند، حال آنکه رنگ آبی حالت انقباض و سکون دارد . علت برجسته به نطر رسیدن رنگ زرد و قرمز در زمینه یک اثر و تو رفتگی و عمق دار جلوه کردن رنگ آبی همان کیفیات ذکر شده است.


2- میزان اشباع : SATARATION
جنبه دوم قابل بررسی در مورد رنگ ها میزان اشباع است . منظور از اشباع بودن رنگ ، میزان خلوص نسبی آن است –وجود خاکستری یا سیاه شده باعث کاهش خلوص رنگ می شود – اصطلاحا به حالت ناخالصی رنگ ها ، لفظ چرک اطلاق می گردد . رنگ های چرک در مقایسه با رنگ های اشباع شده دارای درخشش و وضوح کمتری هستند ، ولی رنگ های اشباع با خالص بسیار ساده و جذابند، این نوع رنگ بیشتر مورد توجه قرار می گیرد – هر چه درجه اشباع رنگ بالاتر باشد حامل باری عاطفی تندتری است و هرچه از میزان اشباع آن بکاهیم بار عاطفی رنگ کم و آرامتر می شود، در نتیجه انتخاب میزان اشباع بودن رنگ بستگی و منظور خاص دارد که طراح در ارتباط بصری دنبال می کند.


3- میزان درخشندگی رنگ :
سومین مطلبی که درباره رنگ باید بررسی شود به جنبه غیر رنگی بر می گردد و آن عبارت است از میزان درخشندگی آن. در اینجا تأکید کنیم که این میزان درخشندگی به زمینه رنگ بستگی دارد.


مربعی زرد را روی زمینه سفید نگاه کنیم ، رنگ زرد تیره تر و لطیف تر و ظریف تر به نظر می آید ، در حالیکه روی زمینه سیاه رنگ زرد حالتی سرد و درخشنده و مهاجم وار می گیرد . یا قرمز روی سفید بسیار تیره تر دیده می شود در حالی که روی سیاه گرمایی نورانی ساطع می کند . آبی روی سیاه درخشندگی خاص ولی روی سفید تیرگی و عمق دارد.


رنگ های سرد و گرم
در حوزه حس بصری رنگ ، حرارت رنگ را می توان تشخیص داد ، تجربه نشان داده است که بیت دو آتلیه که یکی با رنگ آبیس –سبز و دیگری با قرمز – نارنجی رنگ شده باشد 5 تا 7 درجه حرارت یا برورت از طریق ذهنی احساس می شود، به عبارتی دیگر کسانی که در آتلیه سبز هستند در 15 درجه سانتی گراد احساس سرما می کردند ، اما در اتاقی با رنگ قرمز – نارنجی تا 11 در جه سانتی گراد نیز احساس سرما نمی کردند.
رنگ های گرم :
زرد
زرد – نارنجی
نارنجی – قرمز
نارنجی
قرمز
قرمز- بنفش
آبی – سبز به عنوان قطب سرد
قرمز- نارنجی به عنوان قطب گرم دو قطب مهم گرم و سرد تلقی می شوند


رنگ های مکمل
اگر سه رنگ اصلی ( قرمز و آبی و زرد را با یکدیگر ترکیب کنیم ، رنگ مات خاکستری بوجود می آید ، در واقع این سه رنگ برای ایجاد رنگ خاکستری مکمل یکدیگر هستند – اگر مدتی مشخص به یکی از رنگ های اصلی خیره شویم و بهدی چشم را به صحفه خالی بدوزیم در پس زمینه دید ما ترکیب دو رنگ دیگر به نظر می رسد . پس خصوصیات رنگ های مکمل آن است که اگر مدتی به یک رنگ خیره شویم و بعد جای دیگری را نگاه کنیم رنگ مکمل آن به چشم می آید – مثلا اگر به یک صفحه خاکستری که دایره ای قرمز رنگ روی آن است مدتی خیره شویم و بعد به یک صفحه خاکستری تنها نگاه کنیم رنگ سبز روی صفحه به چشم می آید.


هماهنگ کردن رنگ ها یا بست کردن
والد هرینگ ewald hering فیزیولوژیست می گوید: خاکستری ملایم یا مات از نظر بینائی و اثر آن روی دستگاه چشم به این معنی است که جذب آن توسط چشم و تبدیل آن به حالتی دیگر برابر می باشد، به عبارتی دیگر رنگ خاکستری ملایم باعث ایجاد تعادل در چشم می شود ، او نشان می دهد که چشم و مغز نیازمند خاکستری ملایم است و کمبود آن باعث ناراحتی چشم می شود – اگر چشم به مربعی خاکستری بدوزیم و بعد به جای دیگر نگاه کنیم بر عکس رنگ های دیگر که مکمل آن جلوی چشم می آید باز هم خاکستری خواهیم داشت و این بر تعادل چشم و روح تأثیر می گذارد.
پس برای ست کردن باید از رنگ های مکمل استفاده کرد.
رنگ قرمز را با زرد و آبی یا ( زرد + آبی = سبز ) سبز
آبی را با زرد و قرمز یا ( زرد +قرمز= نارنجی ) نارنجی
زرد را با قرمز و آبی یا ( قرمز + آبی = بنفش ) بنفش
 

روانشناسی رنگ
رنگ های مختلف می توانند اثرات گوناگون بر درک و احساس انسان داشته باشند. بازرگانی ، مهمانانی را برای شام دعوت کرد –مهمانان به هنگام ورود بوی اشتها آور غذا را که از آشپز خانه متصاعد بود استشمام کرده و همگی مشتاقانه منتظر شام بودند – وقتی میهمانان دور میز نشستند میزبان آپارتمان را غرق در نو قرمز کرد – در نور قرمز گوشت اشتها آور جلوه کرد . اما اسفناج سیاه و سیب زمینی ها قرمز روشن شدند – پیش از آنکه مهمانان از حیرت به خود آیند نور قرمز به نور آبی تبدیل شد ، کباب منظره گندیده به خود گرفت و سیب زمینی ها کپک زده به نظر می رسید و وقتی نور زرد تابیده شد و رنگ نوشابه ارغوانی به رنگ متهوع روغن کرچک تبدیل شد عده ای از بانوان برخاسته و اطاق را ترک کردند . اگر چه همه می دانستند که این تغییرات فقط به دلیل تغییر رنگ نور است اما با این وجود کسی به فکر خوردن نبود ، میزبان با خنده دوباره نور سفید را روشن کرد و بزودی روحیه شاد به مجلس باز گشت.


رنگ زرد نور افشان ترین ، در میان همه رنگ هاست ، و این خصلت خود را اگر با خاکستری ، سیاه یا بنفش سایه وار کنیم از دست خواهد داد ..... طلایی بالاترین درجه ارتقا است پس زرد خالص از نظر سمبولیک به معنی تیز هوش و سریع الانتقال است و مفهوم هایی از این قبیل درک ، دانش و معرفت را بیان می کند – اگر رنگ زرد را رقیق کنیم مفهوم آن بیان رشک ، خیانت، کذب ، تردید و بی اعتمادی است و اگر غلیظ کنیم شادی بخش و مسرت انگیز است.


رنگ زرد در مجاورت رنگ های دیگر مفاهیم مختلف را راائه می کند ، اگر روی صورتی باشد ، درخشش آن خفیف می شود و اگر روی نارنجی باشد خالص تر و روشن تر است ، این دو رنگ همراه با هم مانند یک خورشید نیرومند و پر صلابت به نظر می آیند . زرد روی سبز موجب درخشندگی سبز می شود.


قرمز در حلقه رنگ ها نه مایل به زرد است و نه مایل به آبی این رنگ بسیار قابل انعطاف بوده و ویژگی های مختلفی دارد. از نظر تجسم مادی قرمز فعال و از نظر معنوی بی تفاوت است – قرمز وقتی به زردی یا آبی گرایش یابد بسیار حساس است.


قرمز – نارنجی متراکم و کدر است و چنان داغ که انگار مملو از گرما و حرارت درونی است – عشق جسمانی با رنگ قرمز – نارنجی نشان داده می شود . آبی – قرمز نشانه عشق غیر مادی و معنوی است . قرمز – نارنجی شرور و خبیث و روی سیاه به نظر می آید و صورتی دل انگیز و ملکوتی


آبی خاص رنگی است که در آن رد و نشانی از زرد یا قرمز وجود ندارد از نظر تجسم مادی آبی همیشه بردبارو منفعل اسا لیکن از نظر معنوی همیشه فعال آبی همیشه سرد است و درون گرا و در خود فرو رفته – آبی معرف دستگاه عصبی است. آبی در جو زمین از روشن ترین نیلی تا عمیق ترین آبی سیاه در آسمان شب هوبداست – آبی روح انسان را با نردبان ایمان به دوردست ترین جایگاه تعالی می برد – آبی روی زرد فاقد درخشش است، تا جایی که هوش و تحول غلبه دارد، ایمان تیره و تار است – آبی روی سیاه با نیروی خالص و روشن می درخشد – جایی که جهالت سیاه سلطه دارد، آبی ایمان همچون نوری می درخشد و آبی روی سبز ملایم به سرخی کشیده می شود.


سبز حد واسط زرد و آبی است – بر اساس اینکه بیشتر رنگ آبی است یا زرد ویژگی های مفاهیم آن متفاوت است. سبز رنگ عالم گیاهان است ( اگر نسبت زردو آبی مساوی باشد ) با روری ، خشنودی ، آرامش و امید مفاهیم رنگ سبز است و اگر سبز به زردی و یا یکی از رنگ های طیف زرد – سبز گرایش یابد – جوانی و نیروی بهار طبیعت را احساس خواهیم کرد – در یک صبح بهاری یا اوایل تابستان بدون رنگ زرد – سبز –بدون امید و وجدو شعف است . اگر سبز به آبی گرایش پیدا کند کیفیت معنوی و روحانی آن افزایش می یابد – در دنیای رنگ آبی – سبز سرد و منجمد و حالت شدید و تهاجمی دارد.


نارنجی حاصل اختلاط زرد و قرمز، کانون بالاترین تحرک درخشان رنگ ها به شمار می رود، در فضای مادی درخشش خورشیدی دارد و بالاترین گرما و انرژی را نارنجی مایل به قرمز بدست می آورد وقتی نارنجی را با سیاه مخلوط کنیم به قهوه ای کدر – خاموش، خشکیده و پژمرده تبدیل می گردد ولی با روشن کردن قهوه ای مایه ای از بژ یا نخودی بدست می آید که اگر در داخل بناها به کار رود محیطی گرم و آرام ایجاد می کند.


تثبیت بنفش به طور کتمل و به نحوی که نه متمایل به قرمز باشد و نه مایل به آبی بسیار دشوار است. نقطه مقابل و متضاد رنگ زرد که رنگ آگاهی و شعور است رنگ بنفش است، که رنگ ناخودآگاهی و بی خبری است، بنفش بر حسب تیرگی و روشنی حالات مرموز خیال انگیز و گاهی جابرانه و تهدید آمیز دارد، وقتی بنفش در مقیاس و سطح وسیع لرائه شود به وضوح هراس انگیز و ترس آور است.

 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد