اعتبار و والایی هر مکتب و ایدئولوژی، ارتباط مستقیمی با اصول بنیادین آن دارد که نمایانگر غایت نهایی و روح کلی حاکم بر آن ایدئولوژی است.
یکی از اصول محوری دین اسلام، عدل است. عدالتی جهان شمول که حتی دایره دربرگیری آن تا جهان آخرت نیز گسترده است. تداوم نتایج اعمال و آثار رفتارهای آدمیان حتی تا پس از هجرت روح از جسم خاکی از یک سو و بازگشت افعال بندگان خدا به خود آن ها از سوی دیگر، در کنار قایل بودن به صفت عادل به عنوان یکی از صفات باری تعالی منجر به آن شده است تا دین اسلام عدالت محورترین ادیان الهی باشد چرا که اعتقاد به آن است که از پروردگاری عادل، آفرینش هستی سراسر مبتنی بر عدل و عدالت شکوفا شده است. در آیینی که پیروان آن را مسلمان می خوانیم و در کلام خدا که در قرآن عزیز نهاده شده و در دسترس بشر امروزی قرار دارد، در رفتار و سلوک خاندان عصمت و طهارت (س) و ذخایر بی شمار احادیث و روایات، نکات برجسته و بارزی هست که سیراب می کند روح هر تشنه حق و عدالتی را. آن جا که پیامبر اسلام (ص) عدالت را با نگریستن یکسان بر حلقه یاران فریاد می زند، آن جا که علی (ع) جانشین بر حق او، عدالت را در گداختن آهن و با یادآور شدن آتش دوزخ گوشزد می کند. سرچشمه زلال دین اسلام برای خلق الگوهایی با مولفه عدالت در جوششی تمام ناشدنی است که یاری گر روح جستجوگر انسان های وارسته ای است که در هر جغرافیایی از فکر و اندیشه و در هر پست و مقام و جایگاهی که باشند می توانند به فراخور حرفه و موقعیت اجتماعی خود به تحقیق و تدبیر بپردازند و به کشف حقایق افزون تر نایل آیند.
توسعه حقیقی و اصیل انسان و اجتماعی بدون عدالت معنای درستی به خود نخواهد گرفت. از نظر قرآن کریم احسان در کنار عدالت ضروری است آن جا که در این کتاب آسمانی می خوانیم ان ا... یامرکم بالعدل و الاحسان.
اینکه احسان در کنار عدل قرار گرفته است موضوعی اتفاقی نیست. عدالت نیازمند روح لطیف و مهرورز است و مهرورزی در زمره بارزترین صفات یک کارگزار روابط عمومی مسلمان است که در مواجهه با آحاد مردم جامعه خواه در درون سازمان و یا بیرون از سازمان باید مروج منشور اخلاقی مبتنی بر عدالت محوری باشد. کارگزار روابط عمومی مسلمان می داند که اجرای عدالت نیازمند دانایی است. تحمل عدالت نیازمند وجود کسانی است که در عین حال اهل احسان و چشم پوشی باشند. از دیگر سو عدالت یعنی عبور از خود که مشکل ترین مراحل تکامل عقلی و عقیدتی است و به دیگر معنا یعنی نادیده گرفتن حب ذاتی، امری که در ذات انسان وجود دارد. از آن جا که اصول و فلسفه روابط عمومی ایجاد رضایت و تفاهم در میان مردم است و در حقیقت در خدمت انسان است بنابراین با تمسک به مبانی نظری و الگوهای عملی بسیاری که در مکتب انسان ساز اسلام وجود دارد و با مسلح شدن به زیور خوبی هایی که پروردگار عادل به بندگان خود ارزانی داشته است، بایسته است به عنوان مروجان و مبلغان آیین پاک اسلام محمدی (ص) باشند آن هم از طریق ابزارها و فنون و تکنیک هایی که در اختیار دارند. امروز به مدد رشد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به ویژه در حوزه تولید محتوا می توانند منشاء اثرات و برکات زیادی باشند. نهادینه ساختن مفهوم آسمانی عدالت محوری در حوزه تخصصی روابط عمومی دشوار نخواهد بود اگر باور به این داشته باشیم که عدالت قوام بخش آفرینش است و ما نیز در ارتباط با مردم، رسانه ها، کارکنان در توزیع اطلاعات و سایر وظایف و رسالت هایی که داریم از مسیر حق و عدالت عدول نکرده و با جستار عمیق تر در اقیانوس بیکران معارف اسلامی به عنوان یک کارگزار مسلمان روابط عمومی در صحنه خدمت به انسان، تجلی دهنده الگوی جهانی با روابط عمومی اسلامی باشیم. |