درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 17:26   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی اعلام شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20930صفحه نخست » یکشنبه، 27 دی 1394 - 12:08
امیرکبیر مبتکر نخستین نمایشگاه کالاهای ایرانی
در سال ۱۱۸۶ هجری شمسی ستاره‌ای بر شب ظلمانی ۲۰۰ ساله ایران درخشید و میرزا محمد تقی خان، مرد ضداستعمار و عاشق ایران پس از حدود ۴۰ سال صداقت در خدمت، از طرف شاه جوان به لحاظ حسن تدبیر و کاردانی خارق‌العاده مقام صدارت عظمایی را با اختیار تام دریافت کرد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، میرزا تقی‌خان، این مرد بزرگ ۲ قرن اخیر چنان روحی در کالبد نیمه جان میهن می‌دمد و در این جایگاه، مصدر خدماتی می‌شود که بدون شک او را باید از بزرگترین مردان سیاسی کشور دانست و اگر ایران برپاست از وجود و ظهور چنین فرزندانی پاک‌نهاد بوده و هست که در هر زمان که میهن در معرض خطر قرار می‌گیرد در دامان پرمهر مام میهن امیرکبیرها پرورش می‌یابند و به سان منجی کشتی توفان‌زده، وطن را به سر منزل آرامش رسانده و با سرافرازی بیرون خواهند آورد و نام امیرکبیرها بر شامخ‌ترین مواضع تاریخ چندهزار ساله ایران ثبت و درج خواهد شد و شکوه و افتخار و طعم شیرین غرور ملی، دینی و استقلال را به ملت مسلمان خواهند چشاند. و این فرزانه وطن در جهت حق و عدالت حاضر به تبعیض به احدی حتی ولی نعمت دنیایی خود که مقام صدراعظمی را به او داده بود، نشد و بدون کمترین ملاحظات و در نخستین اقدامات برای اصلاحات مالی با کاستن از حقوق درباریان و شخص شاه پیش رفت و هیچ گونه تفاوتی بین اعضای خانه سلطنتی با مردم ساده کوچه و بازار قائل نشد. بدون ترس و با شجاعت کامل همچون صدر اسلام که مسلمانان به راحتی و در کمال آزادی در مقابل رسول خدا(ص) حرف‌شان را می‌زدند، امیرکبیر بارها به‌وسیله نامه یا به‌طور حضوری تذکرهای درشت و نصیحت در جهت خدمت و اصلاح شاه جوان می‌داد. به‌طور مثال روزی که ناصرالدین شاه و امیرکبیر در اصطبل، اسب‌ها را بازدید می‌کردند شاه به امیر گفت: کجا رفتند آن اسب‌های مثل رخش، بور، شبدیز و عران که این روزها اثری از آنها نیست؟ امیر با شهامت و شجاعت گفتند: قربان آن اسب‌ها را سوارانی مثل رستم، اسکندر، پرویز و لطفعلی‌خان سوار شدند و با خود بردند!


امیرکبیر در دوره کوتاه صدارتش، اقدامات فراوانی انجام داد که ایجاد امنیت و استقرار دولت، تنظیم قانون ایران به سبک مدرن، ایجاد کارخانه‌های اسلحه‌سازی، اصلاح امور قضایی، تاسیس چاپارخانه، تاسیس دارالفنون، تاسیس روزنامه وقایع اتفاقیه در سال ۱۲۶۷ از ارزنده‌ترین اقدامات اجتماعی او هستند. امیرکبیر به خوبی پی برده بود که اگر ایران بخواهد ترقی کند باید صادرات کشور را زیاد کرد و از واردات خارجی کاست تا از این راه مقدار صادرات را چند برابر واردات کرد. زراعت نیشکر مازندران و خوزستان را توسعه داد و کشاورزان را تشویق و از پرداخت مالیات معاف کرد. زراعت زعفران را توسعه داد. صنعتگران را به رقابت با صنایع خارجی تشویق و آنها را وادار به رقابت با این صنایع کرد تا از کاروان ترقی عقب نمانند. وی تجارت داخلی و خارجی را در سایه امنیتی که پیش آورد و حمایتی که از بازرگانان می‌کرد، رونق داد. صنایع داخلی را تشویق و صنعتگران را به تقلید در تولید از مصنوعات خارجی واداشت و عده‌ای را برای آموختن حرفه‌های مختلف و صنایع به اروپا فرستاد. برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه به منظور تشویق صنعتگران و صاحبان حرفه، اقدام به تأسیس نمایشگاه کالاهای صنعتی ایران در تهران کرد. پایه و بنیان بسیاری از تولیدات مثل بلورسازی، چلوار بافی، ماهوت بافی، اسلحه‌سازی، توپ‌ریزی با کمک صدر اعظم تاسیس شد و همچنین تولید و ساخت پارچه‌های پشمی، چلوار و پارچه‌های دیگر، کالسکه، سماور، کاغذ، چدن، سرب، مس، قند و شکر در زمان صدراعظمی امیرکبیر انجام شد. اصلاحات در عوارض گمرکی واردات و معافیت مالیاتی و وضع مالیات برای کسانی که به ناحق از مالیات معاف بودند از دیگر اقدامات وی بود. مدرسه دارالفنون به همت این مرد بزرگ حدود ۱۵ سال قبل از تاسیس مشابه آن در ژاپن تأسیس شد و امیر اعتقاد داشت ایران به مدیران و کاردانان در اداره کشور نیازمند است و اعتقاد به اعزام دانشجو به خارج نداشت و بهتر می‌دانست استادان خارجی به ایران بیایند و به جای اعزام ۵۰ نفر به خارج، ۱۰۰۰ نفر در داخل از سوی استادان خارجی تعلیم و آموزش ببینند. راه و شعار او را ژاپنی‌ها در انقلاب میجی خود عملی کردند و از شعار امیر پیروی کرده و امروز به عنوان قدرت دوم یا سوم جهان رسیده و ما به جای عمل به اهداف این مرد بزرگ رگش را زدیم. مگر او چه گفته بود. (اگر میوه یک ساله می‌خواهید کشت کنید، اگر میوه ۱۰ ساله می‌خواهید درخت بکارید، اگر میوه صد ساله می‌خواهید، انسان تربیت کنید) و باز تکرار می‌کنم شاه بی‌لیاقت و مردم بی‌تفاوت مثل همیشه تاریخ این مرز و بوم، نخبه‌کشی کردند و رگش را زدند! یادش و راهش پر رهرو باد...

غلامرضا شجاع - مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران

 

منبع: روزنامه گسترش صمت – پج شنبه 24 دی 1394

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد