شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در ابتدای سپتامبر، هویت بدون دندانه جدید گوگل با یک فونت سفارشی بهظاهر با هدف شفافسازی و افزایش مقیاسپذیری آن به وجود آمد. یک تیم داخلی، متشکل از طراحان مختلف فعال در این شرکت از Creative Lab گرفته تا Material Lab، با هدف انجام فعالیت زیاد در طول یک هفته و طراحی لوگو گرد هم آمدند. این یک سال بزرگ برای شرکت بود. در سال 2015 هویت شرکت Alphabet شکل گرفت و «Google Ventures» با برندسازی مجدد تحت عنوان «GV» در کنار Alphabet خود را از کسب و کار در دنیای اینترنت متمایز کردند. اما گوگل تنها شرکتی نبود که در سال 2015 لوگوی خود را تغییر داد. در ادامه به برخی از مهمترین تغییرات این سال اشاره میکنیم.
لوگویی که چندان دوام نیاورد
به محض رونمایی از لوگویهای بازیهای المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو در ماه جولای، نسبت به آنها واکنش نشان داده شد. طراح این لوگوها «کنجیرو سانو» بود. فضای منفی شاد لوگوهای سانو احتمالا قدرت اتحاد را بیان میکند. از این طنز قابل توجه بهعنوان یک سرقت ادبی نام برده شد و منتقدان آن را شبیه به هویت تئاتر بلژیک دانستند.
سانو در حالی بهشدت این اتهامها را انکار کرد که برگزارکنندگان مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو 2020 با اذعان به عدم توانایی درک لوگوی او توسط عموم مردم، این سرقت علمی را کم اهمیت جلوه دادند. پس از رد لوگوی سانو، یک رقابت بزرگ و مردمی برگزار و 1500 لوگو به آن فرستاده شد.
برندسازی مجدد all-star
وقتی کانال تلویزیونی Channel 4 تصمیم گرفت لوگوی منحصربهفرد خود (طراحی شده توسط مارتین لمبی- نر) را احیا کند، تیم داخلی «4 Creative» به یک تیم طراحی «Fantasy Football-esque» روی آورد که نقش برجسته یک طراح گرافیک بریتانیایی به نام «نویل برادی» را تحت کارگردانی «جاناتان گلیزر» و مشورت با آژانس خلاق طراحی «DBLG» نشان میداد.
هویت این کانال که در اصل در سال 1982 میلادی طراحی شد، واقعا در 10سال اخیر تغییری نکرده بود.بهعنوان سرمایهای قیمتی برای Channel4، تیم طراحی نمیخواست فضا را بیش از حد آشفته کند، بنابراین در عوض با تجزیه لوگو به قطعات تشکیلدهنده آن، یک تم جدید را درون خود به وجود آورد. در همین حال چند فونت جدید برای تقدیر از ملت، یکی برای مبتکران، یکی برای افراد غیرعادی و دیگری برای انسانهای معمولی ایجاد شدند.
لوگویی که کمی سیاسی شد
لوگوی نامزد ریاست جمهوری دموکرات ایالات متحده آمریکا، هیلاری کلینتون نظرات بسیار متفاوتی را به سوی خود جلب کرد و حداقل تفرقه تمام عیار میان طراحان را نشان داد. میشل از شرکت طراحی «Pentagram» از بیروت دیزاینر لوگوی فوق بود.به هر حال قطعا این لوگو ظاهری بهتر از لوگوهای رقبای جمهوریخواه کلینتون دارد. این اتفاق در ماه اوت هنگامی رخ داد که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر لوگوی کمپین خود را «سیاست صادقانه و حرف زدن با صراحت» معرفی کرد.
وقتی یک مشتری با وجود پرداخت پول برای طراحی یک لوگو، 10میلیارد لوگو دریافت کرد
زمانی که شبکه تلویزیونی MTV به بررسی احتمالات تغییر بیوقفه لوگو مشغول بود، شرکت مشاوره طراحی برند «Elmwood» خود را به 10میلیارد احتمال برای شرکت آموزشی و استخدامکننده Craft در حوزه بازاریابی و فناوری دیجیتال محدود کرد. این اقدام به خوبی با باور شرکت تناسب داشت. Craft معتقد بود که هیچ دو جوینده کار در دنیا مثل هم نیستند. این موضوع البته درباره لوگوهای فوق نیز مصداق پیدا میکند.
برندسازی مجدد فوقالعاده رنگارنگ
وقتی یکی از بزرگترین شرکتهای آنلاین پخشکننده موسیقی به نام «Spotify» رنگ سبز لوگوی خود را به یک سایه نعناییتر تغییر داد، کل پالت رنگ آن نیز از دو به 31 رنگ تعمیم یافت و یک ظاهر کاملا جدید با بافتها و شکلهای زاویهدار و عکاسی هنرمندانه به همه مردم جهان معرفی شد.
ظاهر تازه توسط شرکت مشاوره «Collins» در نیویورک به وجود آمد و بخشی از حرکت به سوی تغییر موقعیت شرکت از یک برند فعال در حوزه فناوری تا یک برند فعال در حوزه تفریح و سرگرمی محسوب میشد.
منبع: فرصت امروز
|