شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- شرکتی که فکر میکند برترین کابوس، وجود شایعه در بین سهامداران است، شاید به یک زنگ بیدارباش نیاز داشته باشد. پژوهشی که توسط مؤسسه روابط عمومی در خصوص انتشار و اثرات شایع در خصوص شرکت یا سازمان منتشر شد، نشان میدهد که تاکنون قسمت اعظم شایعات مربوط به محصولات و شهرت شرکت است. در حقیقت بیشترین آسیب متوجه شهرت شرکت است، زیرا شایعات مربوط به محصولات و تولیدات معمولاً به چهرة شرکت آسیب میرسانند.
اولین یافتههای روابط عمومی که به ماهیت، اثر و پاسخ راهبردهای مقابله با شایعه میپردازد، بر اطلاعات گزارش شده از شرکت کنندگان در گردهمایی انجمن «آرتور دابلیو پیچ» مبتنی است که براساس پاسخگویان همه از مدیران سطح بالای مؤسسات تجاری بین المللی بودند.
مطالعه مذکور هم به شایعات درون شرکت و هم شایعاتی که در خارج شرکت بین عموم مردم جاری بود، پرداخت.
نتیجة شایعات
شایعات، فرقی نمیکند که منبع آن چه باشد، باعث کاهش وجهة اخلاقی شرکت، واکنش ناخوشایند مطبوعات و از بین رفتن اطمینان و اعتماد بین شرکت و کارکنان و مشتریان میشود. احتمالاً دست کم اثرات آن اعتصاب و خرابکاری کارکنان و کارگزاران بوده است.
بسیاری از کسانی که مورد پژوهش قرار گرفتند، این گونه بیان کردهاند که بدترین نتیجة هر شایعه، از دست رفتن اعتماد و ایمان مشتری و مخدوش شدن چهرة شرکت است. آنان گفتند که شبکههای اینترنت در سرعت توسعه و انتشار شایعه، نقش بسیار مؤثری را ایفا میکنند.
اشکال شایعات
پاسخدهندگان به پژوهش مؤسسه روابط عمومی گفتند که آنان هر هفته به شایعات جدید میپردازند و اطلاعات نشان میدهند که شایعات و داستان های مرتبط پا میگیرند.
محدودیت زمان و منابع مانع از آن میشود که همه بتوانند به شکل ریشهای با شایعه به مقابله بپردازند. بنابراین پژوهش روابط عمومی راهحلهایی را ارائه میدهد تا بتوانید با شایعه برخورد منطقی داشته باشید.
راهبردهای مشترکی نیز وجود دارد که از نشر و گشترش شایعه ممانعت به عمل میآورد، اگرچه خیلی کافی نیست. شرکت در قبال شایعاتی که به تعدیل نیرو، ادغام و بازسازی مربوط میشود. بسیار آسیبپذیر است. بین شایعترین پادزهرهای موجود، موارد زیر به عنوان نمونه بیان میشود:
1ـ شرح مختصری از ارزشهای شرکت برای تشویق انجام تلاشهای بیشتر نسبت به تغییر احتمالی شرکت محترم
2ـ تشریح مجموعة تلاشهایی که برای انجام اصلاحات قریبالوقوع به کار گرفته میشود و تعیین زمان برای پیامهای رسمی؛
3ـ با شایعات برخورد کنید (به جای اینکه سر خود را چون کبک در برف فرو برید)، برای این منظور:
الف ـ با یک شخص مناسب شایعه را تکذیب کنید؛ شایعهای که در سطحی گسترده منتشر شده است، باید توسط یکی از مدیران ارشد سرکوب شود.
ب ـ برای تکذیب اخبار و اطلاعات غلط، از منابع مطمئن و موثق استفاده کنید.
ج ـ موضوعات غیر واقعی را بات کاربرد عبارتی روشن، دقیق و قابل توجه و آشکار ساختن حقیقت تکذیب کنید.
پژوهش مؤسسه روابط عمومی با مدیریت «نیکولاس دی فونزو» (Nicholos Di Fonzo) از بخش روانشناسی مؤسسه تکنولوژی «روچستر» (Rochester) و بخش روانشناسی دانشگاه کوئینزلند(Queensland) انجام شد.
منبع: ماهنامه «تاکتیکهای روابط عمومی»
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|