درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 25 خرداد 1400 - 17:36   

اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است

  اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

نشست شورای هماهنگی روابط عمومی استان گیلان برگزار شد

  نشست شورای هماهنگی روابط عمومی استان گیلان برگزار شد


ادامه ادامه مطلب سه

آشنایی با روابط عمومی

  آشنایی با روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  انتصاب مسئول کمیته روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری
  تاکید مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت
  اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارگران نمونه استان های کشور از سوی بانک رفاه کارگران
  مرکز آموزش و ترویج بانکداری اسلامی در بانک سینا ایجاد می شود
  متن کامل سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  5 قانون ساده برای خوشحال کردن هر مشتری
  6 نکته برای استفاده از مهارت های روابط عمومی برای مذاکره
  طرح آمایش و توسعه شبکه شعب بانک سینا در سال 1400 اجرا می شود
  فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
  اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 19837صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیدوشنبه، 2 آذر 1394 - 11:12
اصول مذاکره
10 ترفند مذاکره و راه‌های مقابله با آن در مذاکره ناب
در مذاکرات بین افراد اعم از مذاکره خانوادگی، شغلی، تجاری و سیاسی گاهی اوقات با مذاکره‌کنندگانی مواجه می‌شویم که به‌دلیل حرفه‌ای بودن از ترفندهایی استفاده می‌کنند و با استفاده از این ترفندها به‌صورت ناخودآگاه از شما امتیاز می‌گیرند، در این نوشته با استفاده از ابزار مذاکره بهره‌ور جامع (Total Productive Negotiation) تعدادی از این ترفندها و راه‌های دفاعی برای آنها را ذکر می‌کنیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در مذاکرات بین افراد اعم از مذاکره خانوادگی، شغلی، تجاری و سیاسی گاهی اوقات با مذاکره‌کنندگانی مواجه می‌شویم که به‌دلیل حرفه‌ای بودن از ترفندهایی استفاده می‌کنند و با استفاده از این ترفندها به‌صورت ناخودآگاه از شما امتیاز می‌گیرند، در این نوشته با استفاده از ابزار مذاکره بهره‌ور جامع (Total Productive Negotiation) تعدادی از این ترفندها و راه‌های دفاعی برای آنها را ذکر می‌کنیم.

1-
درخت پر از برگ و بار منفی
محدوده مورد نظر شما را گسترش می‌دهند و شاخ و برگ‌های منفی بی ربط برای آن می‌سازند سپس از شما ایراد می‌گیرند و شما را در موضع ضعف قرار می‌دهند و به شما القا می‌کنند که امتیاز بدهید.
راهکار: صبور و خونسرد باشید، در تنگنا قرار نگیرید، مذاکره را هوشمندانه تمدید کنید.

2-
شبیه سازی
برای خواسته شما از مشترکات لفظی استفاده می‌کنند که هیچ شباهتی با موضوع مطروحه از طرف شما ندارد و فقط کلمات آن با کلمات شما مشابه است، جمله‌ای می‌سازند که آن جمله شباهت به جمله شما دارد ولی بسیار منفی است و باز هم به شما القا می‌کنند که به شدت بدهکار هستید و سعی می‌کنند شما را در موقعیت ضعف قرار دهند.
راهکار: جمله خود را با تسلط برخویشتن و آرامش با لفظ و بیان واضح و متفاوتی بیان کنید.

3-
آتشفشان طغیانگر
جمله شما را به گونه افراطی تعمیم می‌دهند و سپس موضوع تعمیم یافته را به شما نسبت می‌دهند و آن را رد می‌کنند و چنان ماهرانه این آتشفشان را می‌سازند که شما خود را مقصر بدانید و با عذرخواهی شروع به دفاع کنید.
راهکار: شما جمله خود و درخواست خود را در جهت مخالف بیان کنید و با تفریط کردن در بیان درخواست به جای آتشفشان یک قطب شمال یخبندان بسازید و به او بفهمانید ترفند او بر شما اثری ندارد.

4-
پازل پرقطعه
نقشه خود را به صورت یک پازل پر قطعه که متشکل از قطعات بسیار ریز و زیاد است شروع می‌کنند به نحوی که قابل پیش‌بینی نباشد که قصدشان چیست و این قطعات بسیار ریز را به صورت جملاتی کوتاه و بلند که مورد تایید شماست مطرح می‌کنند و به این ترتیب آرام آرام پازل خود را تکمیل می‌کنند. به صورتی که شما یا در پایان مذاکره یا مدتی پس از پایان مذاکره (امضای قرارداد یا تفاهم‌نامه) متوجه خواهید شد که فریب خورده‌اید.
راهکار: وقتی با تعداد زیاد جملات زیبا مواجه شدید بدانید که طرف مقابل مشغول تکمیل چنین ترفندی است. بنابراین برخی از جملات را حتی اگر در بعضی موارد صحیح دانستید رد کنید تا پازل او به هم بخورد.

5-
مصادره به مطلوب
موضوعی که قرار است در مذاکره به شما اثبات کنند و صحت آن هنوز اثبات نشده را به نحو دیگری مطرح می‌کنند و از ابتدای مذاکره آن را مسلم و مبرهن فرض می‌کنند و پیش می‌روند.
راهکار: هیچ گاه موضوع هدف مذاکره را فراموش نکنید و با تمرکز و ثبات حواستان به جملات اغواگرانه باشد.

6-
اعتراف‌گیری
از ابتدای بحث به جای پاسخ دادن و بیان کردن موضوعات مرتبط با مذاکره، پرسش‌هایی را بسیار زیرکانه طرح  می‌کنند که شما مجبورید پاسخ دهید و اگر حضور ذهن نداشته باشید پاسخ شما را تبدیل به اعتراف می‌کنند و علیه شما به‌کار می‌گیرند.
راهکار: باید باهوش و ذکاوت باشید و پرسش‌هایی را که معمولا به‌صورت مسلسل‌وار تکرار می‌کنند بشنوید و ماهرانه از پاسخ دادن به آنها طفره روید تا در دام آنها گرفتار نشوید.

7-
خارج شدن از حالت کنترل
برخی اوقات که می‌بینند شما در موضع منطق و قدرت و صداقت هستید جملاتی را بیان می‌کنند که شما را به شدت عصبانی می‌کند، عصبانیت شما سبب می‌شود لحن گفتارتان از منطق خارج شود و کلامی خارج از منطق، ادب و هنجارهای مذاکره بیان کنید سپس همین کلام را به ابزاری برای شکست شما و بیرون راندن تان از میدان مذاکره تبدیل می‌کنند.
راهکار: معمولا در زمان عصبانیت ضربان قلب تندتر می‌شود و دست هایتان می‌لرزد و کنترلتان را از دست می‌دهید اگر چنین حسی در شما شروع شد به این ترفند فکر کنید و بدانید اگر کلامی از شما صادر شود کاملا به ضرر شما خواهد بود، بنابراین از تکنیک بالکن استفاده کنید. یعنی موقتا سکوت کنید و سعی کنید از فضا یا به صورت فیزیکی یا به صورت ذهنی خارج شوید حتی به مدت 30 ثانیه.

8-
انحراف از جاده
در جریان مذاکره پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند که بسیار جذاب هستند ولی شما را از موضوع اصلی مدنظرتان منحرف می‌کنند مانند راننده‌ای که در یک اتوبان در حال راندن به جلو است و ناگهان کنار جاده یک صحنه تصادف می‌بیند و تمرکزش را برهم می‌زند.
راهکار: قوه تشخیص و تمرکز بر هدف خود را تقویت کنید و پرسش‌های انحرافی را زیرکانه بی پاسخ بگذارید تا طرف مقابل ناکام بماند.

9-
متقاعدسازی تماشاگران به جای شما
در برخی مذاکرات که در حضور یک جمع یا یک گروه از تماشاگران برگزار می‌شود، مخصوصا بین دو متخصص مطرح، وقتی در جریان مذاکره طرف مقابل می‌بینند استدلال خوبی برای رد صحبت شما ندارند استدلالی را سر هم می‌کنند که با آن فقط حضار متقاعد می‌شوند ولی از نظر تخصصی هیچ منطق محکمی ندارد.
راهکار: شما نباید به استدلال او حمله کنید بلکه استدلالی سطحی و هم وزن با او برای حضار ولی خطاب به او مطرح کنید.

10-
استفاده ابزاری از مرجع مهم
در برخی از مذاکره‌ها وقتی می‌بینند در برابر شما و برای استدلال شما از نظر منطقی بیان درستی ندارند در آن هنگام به جای ارائه دلیل و منطق برای ادامه بحث از مراجعی استفاده می‌کنند که بسیار مورد قبول یا مورد احترام شما هستند و از آن مرجع با سفسطه و مغلطه جملاتی بیان می‌کنند که شما از موضع خود کوتاه خواهید آمد (یا به اجبار یا با متقاعد شدن.)
راهکار: استناد به مراجع متخصص در آن حوزه را محترمانه به تعویق بیندازید. سپس استدلال کنید که در این موضوع خاص بهتر است از عقل و اجماع استفاده شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3637

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  4 روش برای معرفی یک شغل تجاری در اقلیم مدرن


  6 نکته برای استفاده از مهارت های روابط عمومی برای مذاکره


  5 قانون ساده برای خوشحال کردن هر مشتری


  3 راه برای تقویت روابط عمومی کسب و کارها


  نشست اعضای هیئت داوران "جشنواره صنعت روابط‌عمومی ایران"


  فراخوان آثار شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


  اقناع افکار عمومی مهمترین رسالت روابط‌عمومی است


  تقدیر رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از روابط‌عمومی منطقه کرمان


  نشست شورای هماهنگی روابط عمومی استان گیلان برگزار شد


  متن کامل سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجمین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: اولین کنفرانس ویدیویی روابط‌عمومی ایران برگزار می‌شود