شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- همزمان با آغاز سال 2015 موضوعات جدیدی هم به بازار نوشتن وارد می شوند. دیجیتال مارکتینگ نه تنها با ما وارد سال جدید می شه، بلکه هر ساله بخش بزرگتری از بودجه بازاریابی شرکت ها رو به خودش اختصاص می دهد. بر اساس گزارش emarketer.com در سال 2010 شرکت ها دو برابر بودجه تبلیغاتی دیجیتالی خود رو صرف تلویزیون یا بازاریابی تلویزیونی کردند. در پایان 2014 بودجه تبلیغات تلویزیونی و دیجیتالی برابر شده است.

 

بسیار خب این برای شما به چه معناست؟

اگر وب سایتتون آپدیت نباشه در بهینه سازی سایت یا سئو، بازاریابی محتوا یا سایر استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو به مشکل برخورد خواهید کرد. بسیاری از شرکت ها درک درستی از انتظاراتشون از شرکت بازاریاب دیجیتالی خود ندارند. در این جا 3 تا از بزرگترین اشتباهات شرکت ها در دیجیتال مارکتینگ رو براتون شرح میدیم.

 

اشتباه شماره 1: برنامه ریزی ضعیف

در ارتش این جمله زیاد شنیده می شود "برنامه ریزی قوی جلوی اجرای ضعیف رو میگیره" وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ می شود، عدم برنامه ریزی بزرگترین اشتباهی هست که افراد مرتکب می شوند. کمبود یا نبود یک استراتژی متمرکز منجر به تلف شدن زمان، پول و فرصت می شود. قبل از سرمایه گذاری واقعی باید نکات و برنامه های زیر رو در نظر بگیرید.

بازارتون رو بشناسید. یک برند باید شناخت درستی از رقبا، مشتریان دموگرافیک، کانال های توزیع کنونی و هرگونه اطلاعاتی در مورد دموگرافی و محصولات مرتبط به بازار خود داشته باشد.

اهداف بازاریابی خودتون رو تعیین کنید. با دیجیتال مارکتینگ به دنبال چه اهدافی هستید؟ KPI یا شاخص عملکرد کلیدی شما برای سنجش موفقیت چیست؟

بودجه ای تعیین کنید. کل بودجه بازاریابی شما چه قدر هست؟ برای هر کانال چه قدر اختصاص می دهید؟ اگر بودجه محدودی دارید باید بسیار هوشمندانه هزینه کنید. برای مثال اگر می خواهید پاسخ مستقیمی از بازار دریافت کنید، حتما از تبلیغات کلیکی (PPC) به جای شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

برنامه مدون جز اصلی برای پایه های بازاریابی  کسب و کار شماست و بدون اون شانس موفقیت بسیار اندک است.

 

اشتباه شماره 2 : انتظارات غیر واقعی

وقتی یک شرکت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ رو اداره می کنید، شرکت های زیادی در اشکال، ابعاد و بودجه های مختلف می بینید. وجه اشتراک تمامی این شرکت ها با بودجه 500 هزار تومانی تا 50 میلیون تومانی در ماه برای دیجیتال مارکتینگ تنها یک نکته است : انتظار دریافت جواب سریع .

در بسیاری از مواقع هنوز جوهر قرارداد خشک نشده که انبوهی از تماس ها و ایمیل ها با سوالاتی مثل : چرا در صفحه اول گوگل نیستیم؟ یا چرا به هدف CPA در تبلیغات کلیکی نرسیدیم و غیره به سمت  ما سرازیر می شوند. حتی اگر انتظارات به طور شفاف تعریف شده باشد. این ذهنیت که دیجیتال معادل نتایج فوری است یکی از بزرگترین سوء برداشت ها مخصوصا برای شرکت های تازه وارد به حوزه دیجیتال مارکتینگ است. واقعیت اینست که حتی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال هم برای توسعه، بهبود و بهینه شدن نیازمند گذر زمان هستند تا شما رو به اهداف مورد انتظارتون برسانند.

موارد زیر متوسط زمان مورد انتظار برای نتیجه گرفتن از یک سرویس دیجیتال مارکتینگ است.

 

کمپین تبلیغات کلیکی : 90 روز

این عدد یک مدت زمان تخمینی است ولی با کمپین PPC نرخ ها و متن ها باید از طریق A/B testing بهینه شده باشد.  این اتفاق یک شبه رخ نمی دهد و برای بلوغ و اثربخشی نیازمند زمان است که معمولا 90 روز طول می کشد.

بهینه سازی سایت یا سئو : 90 تا 180 روز

بهینه سازی سایت یا سئو یکی از جنبه های راز آلود دیجیتال مارکتینگ است زیرا گوگل تمامی تکنیک ها و قوانین را مخفی نگه می دارد و آن ها به صورت عمومی منتشر نمی کند. بنابراین، ما تلاش می کنیم اهداف قابل دسترس برای موفقیت احتمالی مشتری خودمان تعیین کنیم. اگر بخواهیم رک باشیم، 90 روز در بهینه سازی سایت بسیار سخاوتمندانه است اما 180 روز واقع گرایانه تر هست. البته همه این ها به کلمه کلیدی انتخابی و میزان رقابت برای آن کلمه بستگی دارد.

 

شبکه های اجتماعی : 30 روز

شما باید در شبکه های اجتماعی فعال باشید و محتوای قدرتمندی را به اشتراک بگذارید و برای محتوای خود برنامه ریزی و تقویم داشته باشید. شبکه های اجتماعی رفته رفته داده محور شده اند و باید همانند سایر کانال های دیجیتال مارکتینگ ردیابی شوند. روزهای پست های فی البداهه در مورد اتفاقات داخل شرکت مثل صبحانه کاری با همکاران و غیره گذشته است.  این پست ها باید کاملا با هدف تعامل مستقیم با مخاطبین کسب و کارتون گذاشته شوند.  همچنین شبکه های اجتماعی نقش مهمی در استراتژی های بازاریابی محتوا ایفا می کنند.

صبور باشید و اجازه بدید تا کمپین های دیجیتال مارکتینگ شما بهینه شوند. این موضوع که شما در عرض یک تا دو هفته جواب نداده به معنای ترسیدن و نا امید شدن شما و تغییر استراتژی نیست. بسیاری از شرکت ها نمی توانند صبر کنند و با تغییر روند و استراتژی امکان یافتن یک روش مناسب برای کسب و کار خودشان را نمی دهند.

 

اشتباه شماره 3 : آگاه نبودن

امروزه دیجیتال مارکتینگ دیگر درباره فضایی پر از ابهام و رمزآلود نیست. با پیشرفت و توسعه ابزارهای تحلیل گر، هر دلار و هر کلیک مشتری شما قابل ردیابی و بررسی است. سوال اینجاست: آیا شما منابع درستی برای تحلیل گری را در اختیار دارید؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار، مدیر یا عضو گروه بازاریابی چگونگی خرج شدن بودجه بازاریابی شرکت جزو وظایف شماست. حتی اگر شرکت دیگری این کار را برای شما انجام می دهد اطلاع از شایستگی و کفایت آن گروه به چه شکلی خواهد بود؟

حتی اگر برندی با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ همکاری می کند، شرکای کلیدی باید آگاه باشند و مالکیت داده های ارزشمند بازاریابی را در اختیار داشته باشند. برای مثال اگر یک کمپین تبلیغات کلیکی دارید، باید از نحوه کار با گوگل ادوردز (Google Adwords) آشنا باشید. این امر باید برای همه کانال های دیجیتال مارکتینگ صدق کند. شما می توانید یک مشاور دیجیتال مارکتینگ استخدام کنید تا همانند یک مشاور مالی هر ماهه تمامی کانال های تبلیغاتی شما را بررسی و ممیزی و روش های بی کیفیت را حذف نماید. این کار در بلند مدت مبلغ قابل توجهی صرفه جویی در بودجه تبلیغاتی شما خواهد داشت. این کار بخش بازاریابی و فنی شما را ملزم رعایت قوانین و انجام بهینه امور بازاریابی و تبلیغات خواهد کرد.

 

نتیجه گیری

در آینده شاهد رشد و توسعه بی نظیر دیجیتال مارکتینگ (که شامل موبایل مارکتینگ هم هست) خواهیم بود. این روند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و چاپی را زیر سایه خود خواهد گرفت. برای همراه شدن با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی آماده باشید. شما باید استراتژی دیجیتالی مقیاس پذیر همگام با روند ها اتخاذ کنید.

 

برگرفته از www.forbes.com

https://www.linkedin.com/pulse/%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2015-mehdi-dehban