درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 10:59   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 19363صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 12 آبان 1394 - 12:42
علل گرایش مخاطبان به برنامه های ماهواره های فارسی زبان کانال جی ام
نکته کلیدی در استفاده از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای، محتوای تولید شده به وسیله این شبکه هاست که با فرهنگ بومی جامعۀ دریافت کنندۀ کمتر همخوانی داشته و با ارایه تصاویر، الگوها و ارزش های متنوع، بر جریان فرهنگی جامعه و روال رشد اجتماعی افراد، به ویژه نسل جوان تاثیر قابل توجهی دارد.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- شبکه های ماهواره ای مخصوصا شبکه GEM با ایجاد جذابیت ونیاز در مخاطبان با توجه به محدودیت های بوجود آمده در داخل کشور و داستان هایی که درقسمت های زیادی برای مخاطبان دارد، نمایش داده می شود. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای بررسی فرضیات از تحلیل آزمون پیرسون استفاده شده نمونه آماری 384نفر از شهروندان محله های منطقه 2 تهران بوده است.


در این پژوهش روش نمونه گیری به شیوه طبقه بندی چند مرحله ای انجام شده است. این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفت. با استفاده از جداول شاخص مرکزی و پراکندگی پس از تعیین نرمال بودن توزیع، جهت آزمون فرضیات از ضریب همبستگی استفاده گردید.


تعداد کل افراد نمونه تحقیق برابر با 384 نفر می باشد که از این تعداد، 49.7 درصد (191 نفر) را مردان و 50.3 درصد (193 نفر) را زنان تشکیل می‌دهند. در بعضی سنین خاص مثل 45 تا55 سال، جذابیت فیلم ها و سریال های ترک، احساس نیاز مخاطبان، کیفیت برنامه های شبکه جم تی وی و دینداری مخاطبان و گرایش آنها به برنامه های ماهواره ای فارسی زبان GEM TVرابطه معنا دار وجود دارد و همچنین بین گرایش سیاسی مخاطبان و عدم رضایت از رسانه ملی و گرایش به شبکه مذکور رابطه معنادار وجود ندارد.

 

مقدمه

امروزه بیشتر افراد جامعه زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ماهواره ای اختصاص می دهند. مساله برنامه های ماهواره‌ای بعنوان ابزار هجوم فرهنگی و تاثیر آن بر رفتار و اعتقادات و باورهای مردم یکی از مهمترین دغدغه‌های اغلب جوامع جهان سوم است. جهانی شدن که در بستر فناورى ارتباطات و انقلاب اطلاعات موجب کمرنگ تر شدن مرزهاى مکانى و زمانى شده، موجد بسط ارزش هاى فردى در میان فرهنگ هایى است که امکان ارائه بیشتر این ارزش ها را در جهان دارند.


شبکه هاى ماهواره هاى تلویزیونى از مهمترین ابزار ترویج این قبیل ارزش هاى فرهنگى در گستره جوامع هستند. در دو دهۀ گذشته، شاهد تحقق فرایندی مستمر و شتاب آلود در عرصۀ نوآوری فناورانه در شیوه های ارتباطات بوده ایم. فرایندی که در نزد جبرگرایان تکنولوژیکی به عنوان سومین انقلاب ارتباطی بزرگ پس از خط و چاپ شناخته شده و چیزی نیست جز انقلاب رسانه های الکترونیک.


از میان این نوآوری های رسانه ای جدید، می توان از کامپیوترهای خانگی، ویدئو، ماهواره، پست الکترونیکی، تلویزیون کابلی و تلویزیون تعاملی نام برد.


به دلیل پیامدهای سیاسی-اجتماعی این رسانه ها در سطح بین الملل، برخی از این نوآوری ها همچون ویدئو، تلویزیون های ماهوارهای و اینترنت موضوع بحث ها و جدال های داغی در میان پژوهشگران و دست اندرکاران عرصۀ رسانه ها، هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه واقع شده است.


طرح مساله
مساله برنامه های ماهواره‌ای بعنوان ابزار هجوم فرهنگی و تاثیر آن بر رفتار و اعتقادات و باورهای مردم یکی از مهمترین دغدغه‌های اغلب جوامع متاسفانه جهان سوم است. یورگن هابرماس یکی از مهمترین نظریه پردازان انتقادی، بر اهمیت ظهور ماهواره و اطلاعات دیجیتالی و تاثیر آن بر فرآیند جهانی شدن تاکید کرده است به نظر وی جهانی شدن اقتصاد بوده اما در عرصه‌های فرهنگی نیز گرایش به تولیدات فرهنگی خاص کرده اند وکه به نوعی همسانی در فرهنگ ها را به دنبال داشته است. از میان حوزه های فرهنگی که می تواند مشمول این تهاجم فرهنگی و جنگ نرم علیه کشورهای مسلمان بویزه ایران باشد دین، ارزش ها، وحوزه اعتقادی و مذهبی مردم است.


بیشتر افراد جامعه زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ماهوارهای اختصاص می دهند و همین امر سستی نظام بیشتر خانواده های ایرانی را به دنبال دارد. برخی کارشناسان معتقدند امروزه افراد جامعه وسایل ارتباط جمعی ساده؛ همانند تلویزیون و یا ویدیو را جوابگوی نیازهای خود نمی دانند، به همین علت همیشه به دنبال راهی هستند که با وسایل مختلف با دنیای بیرون در ارتباط باشند. برخی آسیب شناسان اجتماعی درباره پیامدهای ماهواره بر روی جوانان معتقدند با وجود اینکه برنامه های ماهوارهای محتوای علمی و آموزنده نیز دارد، امروزه بیشتر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه هایی دارند که آن ها را دررسانه های داخل کشور نمی یابند و در واقع به خاطر برنامه های مبتذل و مستهجن، از ماهواره استفاده می کنند که زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار زیاد است.


نکته کلیدی در استفاده از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای، محتوای تولید شده به وسیله این شبکه هاست که با فرهنگ بومی جامعۀ دریافت کنندۀ کمتر همخوانی داشته و با ارایه تصاویر، الگوها و ارزش های متنوع، بر جریان فرهنگی جامعه و روال رشد اجتماعی افراد، به ویژه نسل جوان تاثیر قابل توجهی دارد. ایجاد تغییردر فرهنگ و ارزش های خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، قانونی، دینی جامعه را می توان به عنوان یکی از تاثیرات استفاده از شبکه های ماهواره ای در نظر گرفت. شبکه های ماهواره ای مسئله ای است که نمی توان اثر آن را در وضعیت فرهنگی یک کشور نادیده گرفت. در واقع، بیشترین زمان برنامه های این شبکه به سریال اختصاص دارد و مهمترین علت گرایش مخاطبان به این شبکه نیز سریال های آن به شمار می روند و دیگر برنامه های آن یعنی نماآهنگ ها (موسیقی- تصویر) و تبلیغات تجاری، تاثیر چندانی در جلب مخاطب به این شبکه نداشته اند.
 

جمع بندی و نتیجه گیری
این تحقیق تلاش کرده که حداقل به این سوال به پاسخ دهد که بین ویژگی های فردی مخاطبان، رضایتمندی از شبکه ملی و دینداری پاسخگویان و گرایش آنان به برنامه های ماهواره ای فارسی زبان جم، چه رابطه ای وجود دارد و پس از ارائه تعاریف مختلف و بر اساس چار چوب تئوریکی علل گرایش مخاطبان به این شبکه فارسی زبان مشخص شده و فرضیه ها بر مبنای آن تدوین گردید.


از نظریه‌پردازان این الگو، بلامر و کاتز می باشند. نظریه استفاده و رضامندی ضمن فعال انگاشتن مخاطب، بر نیازها و انگیزه‏ های وی در استفاده از رسانه ‏ها تأکید می‏ کند و بر آن است که ارزش ‏ها، علایق و نقش اجتماعی مخاطبان مهم است و مردم براساس این عوامل آنچه را می‏ خواهند ببینند و بشنوند، انتخاب می ‏کنند. پرسش اساسی نظریه استفاده و رضامندی این است که چرا مردم از رسانه ‏ها استفاده می ‏کنند و آنها را برای چه منظوری به کار می ‏گیرند؟ پاسخی که داده می‏ شود این است که مردم برای کسب راهنمایی، آرامش، سازگاری، اطلاعات و شکل‏ گیری هویت شخصی، از رسانه‏ ها استفاده می‏ کنند. در اثر نظریه استفاده و رضامندی تغییر کاملاً قاطعی در کیفیت توجه به مخاطب روی داد. این نظریه خط بطلان بر کلیه نظریه ‏های مربوط به اثرات رسانه کشید. مخاطب را فعال فرض کرد؛ به طوری که خودش براساس نیازها انتخاب و گزینش می ‏کند.


کاتز استدلال کرد که حوزه‏ای که در ارتباطات مشرف به موت است، مطالعه ارتباط‏جمعی تحت عنوان متقاعدسازی است. کاتز پرسش «مردم با رسانه ‏ها چه می‏ کنند؟» را جایگزین پرسش «رسانه‏ ها با مردم چه می ‏کنند؟» کرد. او نشان داد که افراد مختلف می ‏توانند از پیام ‏های ارتباط‏جمعی مشابه برای اهداف خیلی متفاوت استفاده کنند. فرض اصلی الگوی استفاده و خشنودی این است که افراد مخاطب، کم و بیش به صورت فعال به دنبال محتوایی هستند که بیشترین خشنودی را فراهم می کند و درجة خشنودی به نیازها و علایق افراد بستگی دارد.


نظریه وابستگی مخاطبان، روابط بین رسانه ها و مخاطبان را مورد توجه قرار می دهد و با اشاره به نیازهای مخاطب از جمله داشتِن اطلاعات از رویدادهای پیرامون از یک سو و نیز ندانستن و گریز از واقعیات از سوی دیگر٬ او را عنصری منفعل و وابسته به رسانه ها فرض می کند. بال روکیچ و دی فلور که این نظریه را در سال 1976 وضع کردند٬ در توصیف آن می نویسند: «نظریه وابستگی به عنوان یک نظریه بوم شناختی بر روابِط بین نظام های بزرگ٬ متوسط و کوچک و اجزای آن ها تمرکز می کند. بدین منظور متغیرهایی را که در پژوهش خود آورده بودیم از قبیل متغیرهای احساس نیاز مخاطبان،جذابیت فیلم ها و سریال ها، عدم وجود برنامه های سرگرمی و تفریحی رسانه ملی، نگرش سیاسی، دینداری و مطلوبیت و کیفیتی که برنامه های ماهواره ای در مخاطبان ایجاد می کند را به عنوان عوامل گرایش مورد بررسی قرار دادیم و همچنین براساس نظریه ساختارگرا، ساختارهای مخاطبان از قبیل سن، جنس و عنوان عوامل موثر قرار داده شد و نتیجه ذیل حاصل گردید:


در بعضی سنین خاص مثل 45 تا 55 سال، جذابیت فیلم ها و سریال های ترک، احساس نیاز مخاطبان،کیفیت برنامه های شبکه جم تی وی و دینداری مخاطبان و گرایش آنها به برنامه های ماهواره ای فارسی زبان جم تی وی رابطه معنا دار وجود دارد و همچنین بین گرایش سیاسی مخاطبان و عدم رضایت از رسانه ملی و گرایش به شبکه مذکور رابطه معنادار وجود ندارد.


در کل با استفاده از نظریات نظریه پردازان ذکر شده و همچنین پاسخ پاسخگویان در پرسشنامه و سوالات پژوهش و فرضیات منطبق با آن که برگرفته از نظریات بوده است مورد تایید قرار گرفته است.

عنوان مقاله: علل گرایش مخاطبان به برنامه های ماهواره های فارسی زبان کانال GEM TV
محمدرضا قلی نژاد دانشجوی ارشد ارتباطات

نازنین ملکیان استادیار گروه ارتباطات دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شرق
 لیلانیرومند استادیار گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد