درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 14 تیر 1401 - 10:21   

فراخوان جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی 1401

  فراخوان جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی 1401


ادامه ادامه مطلب یک

اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی برگزار می‌شود

  اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی برگزار می‌شود


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان

  فراخوان جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان مقاله  نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

  فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بررسی حال و آینده رشته ارتباطات در افغانستان در عصر طالبان
  اعلام نتایج آزمون دعوت به همکاری بانک رفاه کارگران
  متاورس؛ تحولی بزرگ در عصر ارتباطات با سرانجامی نامعلوم
  اجلاس بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی
  نجف محمودی از فعالان روابط‌عمومی به رحمت ایزدی پیوست
  اولین دوره انتخابات "شورای هماهنگی روابط‌عمومی های هیاتهای ورزشی استان اردبیل برگزار شد
  دومین دوره خبر نویسی و روابط‌عمومی هیاتهای ورزشی برگزار شد
  ویژه‌برنامه بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی در کلاب‌هاوس "شارا"
  نترسید، هوش مصنوعی کمک می‌کند تا نتایج و پیامدهای روابط‌عمومی و بازده سرمایه‌گذاری برای شما مشخص شود
  انتصاب سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه یاسوج
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 19200صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیشنبه، 2 آبان 1394 - 13:34
آینده نگاری راهبردی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برنامه­ ریزی راهبردی، آینده نگاری و راهبرد: تفاوت چیست؟ (تفاوت میان راهبرد، آینده نگاری و برنامه ریزی راهبردی)
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- برنامه­ ریزی راهبردی، آینده نگاری و راهبرد: تفاوت چیست؟ (تفاوت میان راهبرد، آینده نگاری و برنامه ریزی راهبردی)


سه مفهوم آینده نگاری، راهبرد و برنامه ریزی راهبردی رابطه تنگانگی در عمل دارند و هر یک از این سه مفهوم به دیگری اشاره دارد. تمام این رویکردها به مجموعه ای از تعاریف، مسائل و روش هایی اشاره دارند که تشخیص آنها اندک و از نظر واژه شناسی مبهم است.


با تمام این معانی متعارف و مترادف های نادرست، ممکن است این پرسش در ذهن برخی خوانندگان ایجاد شود که چگونه به امور مرتبط با راهبرد معنا می بخشیم. ممکن است برخی بگویند که این رویکردها اساسا شباهتی به یکدیگر ندارند. اما در نهایت، آیا مجموعه از روش های عملی که واقعا به نسبت محدودیت های شناخته شده (موجود) سودمند باشند (وجود ندارند)؟ با اطمینان خاطر و بدون هیچ تاملی می توان پاسخ داد: در حال حاضر جعبه ابزاری برای آینده­نگاری وجود دارد. مدیران آگاه برای به دست آوردن این جعبه ابزار خوب عمل می­کنند که منافع آن شامل ایجاد یک زبان مشترک  در یک پروژه خاص، استفاده از خرد جمعی و کاهش جانبداری های (سوگیری ها و دخالت سلیقه ها) اجتناب ناپذیر میان مشارکت کنندگان است. برای نائل شدن به کلیه این منافع باید به مفهوم بنیادین آینده نگاری و تاریخچه آن رجوع کرد.


جهت سودمندی این روش، رابطه تنگاتنگ میان آینده­ نگاری و راهبرد باید در اقدامات روزمره مدنظر قرار گیرد و باید به این رابطه دقت نمود. آینده ­نگاری بایدمورد توجه ویژه تمامی سهامداران (اعضای سازمان)، از بالا تا پایین سلسله مراتب سازمانی قرار گیرد که در نتیجه آن خرد جمعی سازمان بوجود آید  که در نهایت منجر به خرد جمعی سازمان می شود. اگرچه پیوستگی میان آینده­ نگاری و راهبرد اجتناب­ ناپذیر است، اما یقینا این امر به وضوح بیشتر اصطلاحات کمکی نمی­ کند و این امر باعث ابهام در مفاهیم مربوطه شده است.


در نتیجه  این مفاهیم بیش از آنچه به نظر می­ آید به یکدیگر نزدیک هستند. در واقع برنامه­ ریزی مطابق نظر اکهوف (1973)، " تصور آینده مطلوب در کنار ابزارهای عملی رسیدن به آن" است. این تعریف با تعریف ما در خصوص آینده­ نگاری مبنی بر این که "هنگامی که خواسته نیروی خلاقه آینده و پیش ­بینی پرتوی بر پیش­ فعالی و بیش فعالی است، رویا واقعیت را برمی­ انگیزد"، تفاوت زیادی ندارد.


سلایق زودگذر مدیریتی می آیند و می روند اما همه آنها یک وجه مشترک دارند و این وجه مشترک این است که  افراد را باید با چالش های جدید برانگیخت. البته فرآیند دخیل کردن افراد بسته به هدفی است که بدون توجه به نتیجه آن باید محقق شود. بدین طریق، تحلیل راهبردی می­ تواند برخلاف مفاهیم اولیه که هنری مینتربرگ (1994) بیان کرده بود، برآیندی از تعهد جمعی ایجاد نماید(چون افراد در هدف گذاری مشارکت می کنند نوعی تعهد برای نائل شدن به هدف در آنها ایجاد می شود). در واقع مسأله حقیقی انتخاب صحیح نیست بلکه این است که هر یک از شرکت­ کنندگان، پرسش­های صحیح بپرسند. اگر بخواهیم درست تفسیر کنیم باید بگوییم:" اگر مسأله درست عنوان و توسط دست­ اندکاران به اشتراک گذاشته شود، نیمی از آن حل شده است"(فهمیدن سوال نیمی از راه حل است).


در مطالعه راهبرد، دانش سترگی موجود است. بعنوان مثال، مدل کلاسیک تجزیه وتحلیل محیط با استفاده از تهدیدها و فرصت­ها(مدل SWOT) به وضوح نشان می­دهد که آن گونه که نوشته ­های اخیر مایکل پورتر نشان می­دهد نمی­ توان به سادگی تحلیل را در محیط رقابتی برای بدست آوردن منافع کوتاه مدت محدود کرد.(همانطور که مایکل پورتر در مدل رقابتی معروف خود نیز به آن اشاره کرده است باید اهدافی بلند مدت داشت و منافع راهبردی بلند مدت نباید قربانی منافع کوتاه مدت شوند)


این واقعیت که عدم قطعیت های فراوان محیطی که تعادل را بویژه در (چارچوب زمانی) بلند مدت بر هم می زنند، بر لزوم ایجاد سناریویی برای شفاف سازی انتخاب های راهبردی و اطمینان خشی از رشد مستمر سازمان تاکید می کنند.


اینجاست که تفاوت میان شرکت­های برنده و بازنده همانطورکه همل و پراهالد (2005) اشاره کرده ­اند مشخص می­ شود: "برخی تیم­ های مدیریتی صرفا توان پیش ­بینی بیشتری نسبت به سایرین داشتند". این دو نویسنده در ادامه شرح داده ­اند که چگونه برخی شرکت­ها قادر به تصور محصولات، خدمات و تمام مصنوعاتی بودند که هنوز وجود خارجی نداشتند و بعد آنها را ایجاد کردند(قبل اینکه محصولی را تولید کنند آن را به طور ذهنی تصور کردند). همل و پراهالد اشاره کرده ­اند که ظاهرا این مدیران بیش از آنکه نگران جایگاه خود در فضای رقابتی موجود باشند (وضعیت موجود) زمانشان را  صرف ایجاد فضاهای رقابتی جدید کرده ­اند. به نظرمی­ آید آنها نیز مانند شما از این امر متعجب شده ­اند که سایر شرکت­ های عقب­ مانده به جای ساختن آینده،بیشتر علاقه به حفظ وضعیت گذشته دارند. این عبارت شباهت های میان راهبرد و آینده ­نگاری را نشان می­دهد. راهبرد دوراندیشی فعالانه(Foresight) و نوآوری را به کار می­ گیرد در حالی که آینده ­نگاری از پیش ­فعالی و بیش فعالی بهره می­ گیرد.با این وجود، ما اساسا راجع به امری واحد صحبت می­کنیم.


به دلیل وجود این شباهت، اصطلاح "آینده­ نگاری راهبردی" از اواخر دهه 1980 به کار برده شد. ما متحیرانه با این پرسش مواجهیم که آیا یک استراتژیست قادر است بنحوی متفاوت از آنچه گاستون برگر تشریح کرده است، یعنی "داشتن دید دورنگر، گسترده و  ژرف، با وجود تفکر در خصوص نوع بشر و ریسک ­پذیری" (برگر، 1959)، عمل کند ( کار دیگری غیر این نباید انجام دهد). در مقابل، با نگاهی دوباره به اندیشه های گاستون برگر، " نگاه به آینده، زمان حال را بر هم می­ زند"(در نظر گرفتن زمان آینده وضعیت زمان حال را متاثر  می سازد). ما این نتیجه گیری را بر اظهار نظر او می­ افزاییم: "و پیش بینی مشوق اقدام است". پس ما متقاعد شده ایم که برنامه ریزی سناریو اگر نتایجی راهبردی در پی نداشته باشد، حداقل از نظر مقاصد اولیه اغلب امری راهبردی است. به طور مشابه، راهبرد آینده نگاری را برای شفاف سازی گزینه های آینده محور، فرا می­خواند. (راهبرد برای توصیف گزینه های آینده محور خود از آینده نگاری استفاده می کند).
منبع: آینده نگاری راهبردی اثر میشل گوده
 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انتصاب مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران


  ویژه‌برنامه بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی در کلاب‌هاوس "شارا"


  نجف محمودی از فعالان روابط‌عمومی به رحمت ایزدی پیوست


  دیدار رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با یار قدیمی پدر روابط‌عمومی ایران


  کسب رتبه برتر روابط عمومی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در انتشار خبر


  یکشنبه های روابط عمومی منطقه ۲۱ در معاونت مالی و اقتصاد شهری برگزار شد


  انتصاب سرپرست اداره روابط عمومی دانشگاه یاسوج


  رئیس و نایب رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر معرفی شدند


  نترسید، هوش مصنوعی کمک می‌کند تا نتایج و پیامدهای روابط‌عمومی و بازده سرمایه‌گذاری برای شما مشخص شود


  هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های مراغه مشخص شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی