درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 17:03   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 191صفحه نخست » مدیریت روابط عمومیشنبه، 5 فروردین 1391 - 22:57
نقش روابط عمومی الکترونیک در جهانی شدن دانشگاه آزاد اسلامی
زندگی اجتماعی بشر در طول تاریخ همواره با موضوع ارتباط و نحوه برقراری آن مرتبط بوده و تاثیرات این موضوع کیفیت زندگی وی را تحت الشعاع قرار داده است.
  

نقش روابط عمومی الکترونیک در جهانی شدن دانشگاه آزاد اسلامی

 

تاثیرات ناآرامی های منطقه خاور‌میانه بر فعالیت های روابط عمومی نکاتی در مورد منبع خبر:  ذکر منبع حتما باید در بازانتشار مطالب و اخبار اختصاصی رسانه‌ها و پایگاه های اینترنتی رعایت شود؛ چون حاصل تلاش و کار افراد دیگری است. ذکر منبع یک امر معمول است و ایرادی ندارد که رسانه‌ها با ذکر منبع، اخبار و مطالب همدیگر را نقل کنند. اما متاسفانه تعداد زیادی از همکاران رسانه ای مطالب و خبرهای سایر رسانه ها را کپی کرده و از ذکر منبع آن خودداری می کنند. شارا در صورتی اجازه باز انتشار مطالب خود را می دهد که منبع آن به طور کامل ذکر شود.

 

 

نقش روابط عمومی الکترونیک در جهانی شدن دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر مدیریت دانش ضمنی

 

جواد گیاه شناس

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان . طبقه سوم ساختمان ادارای مهر . گروه علوم سیاسی

 

مهدی صفرزاده

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

 

اقبال الماسی

رییس اداره روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

                                                                                               

عباس چشمه قصابانی

کارشناس اداره روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

 

 

چکیده

بشر در بستر تاریخ همواره به موضوع ارتباطات توجه جدی داشته است. زندگی اجتماعی بشر در طول تاریخ همواره با موضوع ارتباط و نحوه برقراری آن خود نمایی نموده و تاثیرات مداوم این موضوع کیفیت زندگی وی را تحت الشعاع قرار داده است. از سوی دیگرتغییرات تکنولوژیک و ارتباطی عصر جدید بسیاری از پدیده های زندگی او از جمله مکانیسم های ارتباط دهنده همچون روابط عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. بطوریکه در حال حاضر مهم ترین چالش را فرا روی روابط عمومی ها و گذرشان از محیط سنتی به عرصه دیجیتالی را فراهم آورده است. در این رهگذر می توان ابزار روابط عمومی الکترونیک را با جنبه های جدید مدیریت دانش ضمنی بعنوان عرصه مناسب فعالیت روابط عمومی الکترونیک مورد توجه و بازخوانی قرار داد.

 

کلید واژه

روابط عمومی الکترونیک، جهانی شدن، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت دانش ضمنی

 

 

مقدمه

 از دیر زمانی طولانی نقش فن آوری در تغییر شکل ارتباطات جامعه انسانی خود نمایی نموده است.  بطوریکه زمانی که بشر برای نخستین بار از تکه های چوب و سنگ برای شمارش استفاده نمود و از صدای انسان بعنوان یک وسیله ارتباطی، فن آوری همواره نقش مهم در شکل، محتوا و اشاعه ارتباطات را داشته است. امروزه فن آوری برای متخصصین عرصه روابط عمومی، که برای انتقال افکار، دامنه گسترده ای از ابزارهای مختلف را در دست دارند اهمیتی روز افزون یافته است. ( رابرت هیث، ص244)

 علاوه بر این فر آیند جهانی شدن، مفهوم و پدیده تازه ای است که متکی بر فشردگی و نزدیک ساختن زمان و فضا و افزایش آگاهی حاصل از انقلاب اطلاعات بوده و بر رویه های سیاسی، اقتصادی و بویژه فرهنگ و مقولات مختلف آن در جوامع تاثیر به سزایی را ایفا می کند. ( ایمانی حسنلویی، 124)

 از سوی دیگر با وجود رشد روابط عمومی‌ها از ابتدای پیدایش تاکنون، به‌نظر می‌رسد روابط‌عمومی‌ها از دو چالش ساختاری و رفتاری رنج می‌برند که چالش ساختار در مجموعه روابط عمومی‌های کشور به نبود تفسیر و تعریف قانونمند و نظامند از روابط‌عمومی برمی‌گردد که موجب‌شده مدیران براساس نگاه، توقعات، انتظارات، دانش و فهم خود، روابط عمومی را تعریف کرده و انتظارات خود را پایه‌ریزی کنند؛ در این خصوص می بایست به مشکل ساختاری رفع چالش‌ها در نگاه مدیران اجرایی پرداخت. از سوی دیگر مشکل رفتاری در روابط‌ عمومی‌ها به استاندارد نبودن مدیران روابط عمومی و کارکنان آنها نسبت به ماموریت‌ها و وظایف محوله برمی‌گردد. به‌گونه‌ای که برخی مواقع مدیران روابط عمومی و کارکنان آنها از دانش،‌ تجربه، آموخته‌ها و یافته‌های لازم برای تصدی‌گری این مسوولیت برخوردار نیستند. بنابراین در چنین عصر و زمانه ای که موج جهانی شدن دنیای زندگی ما را در بر گرفته است به نظر می رسد تبیین جایگاه دقیق روابط عمومی ها بعنوان راهبرد بنیادین دانشگاه ها بویژه دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری  جهان اسلام بیش از پیش به چشم می خورد. به خصوص آنکه تعیین اهداف و استراتژی دستیابی به این هدف در دوره کنونی از ضروریات سازمان ها و نهادی همانند دانشگاه آزاد اسلامی بوده و نقش بی بدیلی بر آینده فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی خواهد داشت.

بنابر چنین شرایطی توجه تخصصی به ابزارهای فعالیت چنین فضایی می بایست به الزامات روابط عمومی الکترونیک  در فضای جهانی شدن که فضایی توام بر رقابت و همکاری در میان واحدهای مختلف می باشد توجه گردد. از سوی دیگر دامنه پر اثر موفقیت های بیش از پیش دانشگاه آزاد اسلامی این الزام را ببار خواهد آورد که این دانشگاه را در طول دوره های آینده دانشگاهی پویا در محور جهانی بدانیم. بنابراین در این مقاله بر آنیم تا نقش روابط عمومی الکترونیک را در فضای جهانی شدن (globalization) و میزان تاثیر روابط عمومی الکترونیک را در جهانی شدن دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه و ارزیابی دقیق قرار دهیم. همچنین با توجه به چنین فرآیندی می توان از مولفه مدیریت دانش ضمنی بعنوان جوهره اساسی فعالیت حرکت دانشگاه آزاد اسلامی یاد نمود. بنابراین در این مقاله بر آنیم تا نقش و جایگاه دانش ضمنی را در جوهره فعالیت روابط عمومی نسل جدید مورد ملاحظه و ارزیابی قرار دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دنیای جدید و روابط عمومی الکترونیک

 بدون شک عصر جدید  را می بایست عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات مورد دقت و بررسی قرار داد. در چنین فضایی روابط عمومی ها از مهم ترین ارکان ارتباطات اجتماعی است. در تعریفی که ادوارد برنیز آورده است: روابط عمومی عبارتست از: اطلاعاتی که به مردم داده می شود، تلاش های ترغیبی به منظور تغییر نگرش ها و رفتار مردم، کوشش در همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان و متقابلا نگرش ها و اقدامات مخاطبان با موسسه. (کوهن، ص11)

 همچنین دایره المعارف امریکانا روابط عمومی را: "یک زمینه فعالیت است مربوط به روابط سازمان های صنعتی، شرکت ها، مشاغل، دولت، اتحادیههاو یا سایر سازمان ها که هریک با مردمی چون کارمندان، مشتریان،سرمایه داران، تهیه کنندگان، اعضا احزاب سیاسی ویا عامه مردم روبرو هستند، کارهای روابط عمومی شامل است بر تقویم افکار عمومی، ارزیابی وتفسیر آن به حسب منافع یک سازمان، شناساندن سازمان به مردم مربوط به خود وهمچنین آن مردم به سازمان" تعریف نموده است.

 روابط عمومی الکترونیک به لحاظ مفهومی فرقی با روابط عمومی سنتی ندارد. در روابط عمومی الکترونیک ما از کاغذ استفاده نمی کنیم و شاید وجه تمایز اصلی روابط عمومی الکترونیک  و روابط‌‌عمومی سنتی به لحاظ شکلی در همین نکته نهفته باشد؛ چون همه ابزارند و معمولا از ابزار برای رسیدن به اهداف که در فلسفه وجودی هنر هشتم نهفته شده استفاده می شود.

به طور کلی، اینترنت کار کارشناسان روابط عمومی را آسان تر کرده است. کارگزاران روابط عمومی به واسطه استفاده از پایگاه ها و سایت ها و پست الکترونیک با سرعت بیشتر به مخاطبانی بیشتر دسترسی پیدا می کنند.

یکی از مزیت های اصلی روابط عمومی الکترونیک، تعاملی بودن آن است. کارگزاران روابط عمومی می‌ توانند از طریق تریبون های آزاد فهرست پستی با همکاران خود در سراسر جهان تعامل داشته باشند و اینترنت این تعامل را آسان تر کرده است.

در فرم سنتی روابط عمومی، انتقال اطلاعات به طور ناقص صورت می گیرد و هزینه های زیادی صرف اشتباهات می شود. به اعتقاد دکتر مارلو، این اشتباهات و افزایش هزینه ها سبب شده تا کارگزاران روابط عمومی به استفاده از خدمات فناوری اطلاعات به ویژه روابط عمومی الکترونیک گرایش بیشتری پیدا کنند.

همچنین از روابط عمومی الکترونیک می توان برای توسعه طرح های موجود روابط عمومی استفاده کرد که باعث توسعه فعالیت های سنتی آن نیز می شود. به علاوه روابط عمومی الکترونیک، رابطه موجودبین متخصصان روابط عمومی و روزنامه نگاران را تغییر داده و این امر نشانگر این است که روابط عمومی از پوسته یک شغل رابطه یی صرف خارج خواهدشد و به جایگاه شایسته و بایسته خود دست می یابد.

مساله دیگر که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد این است که روابط عمومی الکترونیک یک چرخه خبری 24 ساعته به وجود آورده است، یعنی مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مکان که اراده کنند می توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پیدا کنند. در واقع، روابط عمومی الکترونیک محدودیت های موجود را از بین برده است. شما در روابط عمومی الکترونیک با تک تک مخاطبان در ارتباط هستید.

همچنین به نظر می رسد نقطه ضعفی در روابط عمومی الکترونیک وجود ندارد. همه ما باید توجه داشته باشیم که روابط‌عمومی الکترونیک یک فن برتر و مدرن است که در اختیار کارگزاران روابط عمومی قرار گرفته است. در آمریکا بیش از 95 درصد کارگزاران روابط عمومی دارای کامپیوتر های متصل به اینترنت هستند و بخش اعظم فعالیت های آنها از طریق اینترنت صورت می گیرد . در آلمان بیش از 60 موسسه و شرکت دولتی و خصوصی از روابط عمومی الکترونیک برای تسریع در اطلاع رسانی و برقراری ارتباط سریع با مخاطبان استفاده می کنند.

 

مفهوم روابط عمومی الکترونیکی

اگر مفهوم روابط عمومی الکترونیک را در گستره ی بستر رشد آن مورد توجه قرار دهیم در می یابیم که امروزه محور knowledge base در گستره دهکده جهانی فضایی را فراهم آورده است تا سازمانهایی در عرصه رقابت موفق تر عمل کنند که بتوانند از دانایی بیشتری برخوردار باشند. بنابراین سازمان ها امروزه با ابزار جهانی در عرصه جهانی عمل می کنند به طوری که امروزه از ابزار اینترنت استفاده قابل ملاحظه ای نموده و سعی در پویا نمودن و هوشمند کردن سیستم خود دارند. (برادران کاظم زاده و یعقوبی، 17)

روابط عمومی الکترونیکی، به عنوان مهمترین نهاد و بازوی دولت الکترونیکی در جوامع اطلاعاتی آینده، نقش مهمی در بهینه سازی فرآیندهای اطلاع رسانی و توسعه خدمات به تک تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگی های خاص روابط عمومی دیجیتال، سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان اطلاعات و خدمات مورد نیاز، بهبود پاسخگویی و اطلاع رسانی به مخاطبان و ساده سازی فرآیندهای ارتباطات و کاهش هزینه ها خواهد شد.( حسنی، 45 )  بنابراین روابط عمومی دیجیتالی عبارت است از:‌استفاده از فناوری دیجیتالی خصوصا کاربردهای مبتنی بر وب سایت‌های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمان‌ها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آنها. این روش زمینه بالقوه‌ای برای کمک به ایجاد رابطه‌ای ساده، روان و مؤثر بین سازمان‌ها و نهادها و ارائه خدمات ارزان قیمت و فوری به کلیه گروه های کاربر را فراهم خواهد کرد. در شکل دو می توان سیر تحول و تطور جایگاه روابط عمومی الکترونیک را مورد ارزیابی قرار داد.

 

فن آوری و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری

روابط عمومی جدید

اینترنت

شکل 2 جایگاه روابط عمومی الکترونیک

 

ویژگی‌های روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتالی

روابط عمومی در جوامع اطلاعات آینده نقش مهمی در امر اطلاع رسانی بهینه، ارائه سرویس‌ها و خدمات به تک تک افراد جامعه خواهد داشت. ویژگی‌های خاص روابط عمومی دیجیتال سبب تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

-در روابط عمومی الکترونیکی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین هدف نیست بلکه وسیله است وسیله‌ای در جهت ارائه خدمات و سرویس‌های مورد نیاز به مخاطبان.

-روابط عمومی دیجیتالی در قید زمان و مکان نیست. خدمات و اطلاعات در تمامی روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان قرار می‌گیرد.

- روابط عمومی دیجیتالی ارتباطی دو سویه بین سازمان ها و مردم حاکم می‌کند.

- مخاطب در روابط عمومی دیجیتالی جمع نیست بلکه فردی است. در روابط عمومی الکترونیکی باید پاسخگوی تک تک اعضای جامعه اطلاعات بود. در شکل شماره 3 هرم روابط عمومی الکترونیکی و ابعاد گسترده آن را می توان مورد توجه و ارزیابی قرار داد.

 

روابط عمومی اینترنتی

حوزه و دامنه

سازمان

منابع اطلاعاتی

وب سایت

نرم افزارهای کاربردی

دانایی محوری

بانک اطلاعاتی

تکتنولوژی

بخش های  سازمانی

مدیریت تغییر

فرهنگ سازمانی

مهندسی مجدد

نو آوری و خلاقیت

منابع فیزیکی

محیط

دیدگاه و اهداف

استراتژی

نوع و وسعت مخاطبان

ارتباطات

 شکل 3 . منبع: (برادران کاظم زاده و یعقوبی ، 1385)

 

از سوی دیگر مدیریت دانش ، بعنوان پارادایم حاکم بر سازمان های پیشرو ، توان احاطه بر دانش موجود در سازمان را در اختیار مدیران نهاده و امکان تداوم حضورشان را در دنیای پر رقابت امروزین فراهم می سازد. بنابراین سازمان مبتنی بر دانش تفاوت هایی با سازمان های دیگر داشته و در گذر تغییرات بستر دانش و تکنولوژی می تواند پذیرای بخشی از چالش های نوظهور نیز باشد. بویژه در سازمان های دانش محور که به لحاظ ساختار، به گونه ای طراحی شده که تولید دانش  مطلوب، دسترسی، تسهیم و به کارگیری آن را حداکثر می سازد پاسخ به بنیادین ترین جنبه های دانش بعنوان متمایز کننده آن سازمان از سازمان های رقیب را مورد عنایت جدی قرار می دهد. بنابراین مدیریت دانش به عنوان واکنشی نسبت به محیط متغییر پیرامون سازمان هاست که با عملیات سازمان ، پیوند مستقیم دارد. بدون شک صیانت و پاسداشت سرمایه دانشی سازمان، نه در گرو حفاظت از دارایی های انباشته بلکه در نحوه ی مدیریت دانش ها و مهارت های موجود در سازمان است. ( فرج پهلو و آخشیک، ص 1) با این حال بدلیل پیچیدگی و رقابت عرصه فعالیت روابط عمومی الکترونیک می توان گفت فن و هنر آنان در دنیای آینده آمیخته با مخاطرات بسیار جدی است بطوریکه هویت و ماهیت چنین مکانیسمی برای ارتباط با مخاطبان بویژه در چارچوب دانشگاه آزاد اسلامی می تواند موجد تاثیرات چند جانبه ای باشد. بنابر چنین ملاحظاتی و با توجه به جایگاه موثر علم و دانش در عصر آینده می بایست از نقطه عطفی در روابط عمومی های نسل آینده یاد نمود که می تواند زمینه بقا و ارتقای سازمانهای دانش محور را ایجاد نماید.

 

تاثیر مدیریت دانش ضمنی بر جهانی شدن دانشگاه آزاد اسلامی

  بلا درنگ می بایست اذعان نماییم که تغییرات فضای جهانی و همچنین مدیریت دانش موجد اثرات قابل ملاحظه بر جنبه های مختلف زندگی انسان می باشد. حتی متخصصین بازاریابی و اقتصاد با توجه به تغییرات دیجیتالی عصر حاضر را بر آن داشته است تا تقسیم بندی جدیدی از نهضت های پیش رو ارائه دهند. دسته بندی ای که از سوی صاحب نظران کسب و کار ارایه گردیده؛ دهه 1980 را دهه جنبش کیفیت (تاکید بر اینکه برای دستیابی به کیفیت بهتر، همه کارکنان باید از قدرت فکری خود بهتر استفاده کنند)؛ دهه 1990 را دهه مهندسی مجدد (استفاده از فناوری برای بهبود فرایندهای کسب و کار و کاهش هزینه ها)؛ و دهه 2000 را دهه مدیریت دانش لقب داده اند. (Polanyi, M. (1969)  )  دانش‌ همان‌ صورت‌ ذهنی‌ایده‌ها، واقعیت ها، مفاهیم‌، داده‌ها و تکنیک های ‌ثبت‌ شده‌ در حافظه‌ انسان‌ است‌. (( Roberts. pp. 19-34

مرور زمان و با ادامه جریان زندگی نوعی از دانش در درون اشخاص نهادینه می گردد؛ پولانی نخستین بار در سال 1969 با بیان این مطلب که«ما بیشتر از آنچه می گوییم ،‌می دانیم» به نمونه هایی از توانایی های انسان نظیر یادگیری دوچرخه سواری و شنا یا چگونگی تشخیص چهره ها اشاره می کندکه تشریح نحوه انجام آن به راحتی توسط فرد امکان پذیر نیست،او دانش این گونه توانایی های را «دانش ضمنی» نامید. به بیانی دیگر، دانش ضمنی را می‌توان مجموعه ای از تجارب، مهارت ها، دیدگاه های کاری و نظام ارزشی و ذهنی در درون فرد دانست که قابل گفتن نبوده و در هیچ پایگاه داده‌ای ذخیره نشده است بلکه جایگاه آن را ذهن آدمی و فعالیت های اوتشکیل می دهد.

 چالش اصلی مدیریت دانش نیز تبدیل هر چه بیشتر و بهتر دانش ضمنی به دانش تصریحی است. (ibid.12 )از مدیریت دانش ضمنی تعاریف بسیاری توسط نویسندگان و اندیشمندان این رشته نقل گردیده است به عنوان نمونه «روزنبرگ» در سال 1982 دانش ضمنی را به عنوان دانش تکنیک ها، روش ها و طرح هایی مطرح کرد که فرد ضمن رسیدن به نتایج دلخواه خود، آنها را به کار گرفته بدون آنکه قادر باشد دلیل واضحی برایشان بیان کند Rosenberg.483) )«گرانت» این واژه را با توجه به قابلیت استعمال آن این گونه تعریف می کند که: «دانش ضمنی فقط از طریق استعمال آشکار می شود و انتقال آن امکان پذیر نیست.» (Grant,pp450-4 ) بنابراین جایگاه دانش ضمنی و تاکید آن به جایگزینی یک مدل  جدید  به جای آموزش سنتی و یادگیری بانکی یک موضوع مهم و با اهمیت تلقی می گردد. در آموزش از نوع بانکی فرد می بایست در طول مدت تحصیل خود برخی آموزه ها را پس انداز و در پایان دوره تحصیلی بخش از آن را دوباره به سیستم باز گردان نماید. ( پائولو فریره، 23) چنین رویکردی اساسا فاقد هر گونه نو آوری و خلاقیتی بوده و اساسا نمی تواند هیچ پوششی را بر نارسایی های بشر در عصر جدید ایجاد نماید. از سوی دیگر یکی از قابلیت های عصر جدید مبتنی بر بازیابی اطلاعات و فرآیند دسترسی آزاد اطلاعات open excess information  که به مدد فن آوری های نوین ایجاد گردیده به نظر می رسد به نسخ آموزش و پرورش بانکی منتهی گردد. از این رو مدیریت دانش ضمنی می تواند محورهای فعالیت خلاقانه سازمان های دانش محور راهدایت و بستر فعالیت روابط عمومی های الکترونیک را با ایجاد زمینه همکاری و نزدیکی مخاطبان فراهم آورد. بطوریکه افراد با در اشتراک گزاردن جنبه های مختلف از تجربیات و دانش خویش زمینه فعالیت و خلاقیت را مورد توجه قرار دهند.

بعد تاثیر گذار دانش ضمنی در فرایند خلاقیت،‌ انتقال آن است. «هاول» بیان می دارد که شهود بر مبنای کیفیت های ضمنی، نقش مهمی را در فرایند خلاقیت ایفا می کند Howells,91-106) )این موضوع نشان می دهد که میزان قابل توجهی از دانش که برای انجام یا بهبود یک فرایند معین یا فناوری تولید مهم است، دانش ضمنی است. اهمیت و نقطه قوت دانش ضمنی در دشواری تقلید و در نتیجه انتقال آن خلاصه شده. به عبارت دیگر دانش ضمنی معمولا یک عنصر مهم در همکاری های صنعتی هم در آغاز و هم در خلال آن به حساب می آید. این نوع از دانش عاملی کلیدی در مزیت رقابتی همکاری به شمار آمده و همکاری تنها راهی است که از طریق آن دانش ضمنی را می توان انتقال داده و تسهیم کرد. «هال» و «آندریانی» معتقدند که مهم ترین چالش یک سازمان باید ایجاد توازن بین دانش ضمنی ایجاد شده توسط افراد و دانش تصریحی مورد نیاز برای برقراری ارتباط و اتحاد موثر باشد بدین معنی که دانش سازمان را تصریحی کرده تا سازمان از طریق حفظ دانش افرادی که آنجا راترک می کنند محفوظ نگه داشته شود. ( Hall,29-48)

فضای در هم تنیده دنیای کنونی بیش از پیش الزامات و کار ویژه های جدیدی را برای کاربران و مشتریان سازمان ها فراهم خواهد آورد. بنابراین به نظر می رسد با توجه به موضوع نوآوری و خلاقیت در محتوای چنین انقلابی که در عرصه تکنولوژیکی حاصل گردیده است بازی win to win  بیش از پیش به چشم می خورد. بنابراین روابط عمومی ها می بایست با استناد به چنین مدلی در دانشگاه آزاد اسلامی به بقا و تداوم فعالیت های خویش همت گمارند.

 

روابط عمومی الکترونیک و مدیریت دانش ضمنی در بستر جهانی شدن

بدون شک حفظ برتری و رقابت و حفظ موجودیت سازمانی یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران است. بنابراین توجه به نیازهای مشتریان به وسیله حفظ مزیت نسبی جایگاه قابل ملاحظه ای را ایفاء خواهد کرد. همانگونه که سرعت تغییرات تکنولوژیک برای مردم اهمیت فراوانی یافته است این اهمیت برای سازمانها و شرکت های تجاری دو چندان است . چرا که برای آنها قدرت و ثروت ببار می آورد. (ساعی، گیاه شناس. 121) بنابراین نقش روابط عمومی الکترونیک بعنوان فرزند متولد ماه ارتباطات امری است که بی تردید می بایست بدان توجه داشت. اما سئوال اساسی در این راستا بدین موضوع می پردازد که جوهره امروزین روابط عمومی الکترونیک بعنوان ابزار ارتباطی جدید را در چه چیز می بایست جستجو نمود. بنابر مباحثی که در بخش قبلی این مقاله بدان اشارت رفت در می یابیم که می توان از مدیریت دانش ضمنی بعنوان روح موثر روابط عمومی نوین در آینده دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت. به طوری که این جوهره بتواند فضای مشارکت خلاقانه و نوآورانه را برای حفظ و ارتقای جایگاه دانشگاه فراهم آورد ولیکن این مهم دارای پیش فرض هایست که عدم توجه بدان چالش جدی را برای روابط عمومی های عصر آینده ایجاد خواهد نمود. بنابراین و در چنین فضایی مولفه های زیر در سایه توجه به مدیریت دانش ضمنی نقش مهم و بسزاییی در بازتولید ارزش های منحصر بفرد در این سازمان دانش محور را ایجاد خواهد نمود.  برخی از این پیش فرض ها را می توان  با توجه به  شکل 3 و در ذیل مباحث زیر مورد توجه قرار داد.

 

شکل شماره 4

مدیریت تغییر و فرهنگ سازمانی متناسب

ایجاد نو آوری و خلاقیت

یکپارچگی

مدیریت و سازمان یابی در قالب روابط عمومی الکترونیک

هم افزایی

دانشگاه آزاد اسلامی

و

روابط عمومی الکترونیک

 

 الف: شناخت هر چه بیشتر محیط بین المللی و عرصه فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نظام جهان دانشگاهی بعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام مستلزم آمادگی و مدیریت دانش و ارتباطات متناسب با عصر فن آوری دیجیتالی می باشد. هر چندرواج نظریه جهانی شدن فرهنگ به بروز واکنش هایی متفاوت و حتی متناقض منجر شده است. بطوریکه برخی این پدیده را مسیری در ایجاد جهانی دموکراتیک و متحد می دانند که بر مبنای اصل مارشال مک لوهان(1989)اندیشمند کانادایی، نتیجه ارتباطات جدید دانسته اند اما از سوی دیگر برخی بر این باورند که جهان گستری به یک هویت سیاسی جهانی، که ترویج گر پایبندی و همبستگی جهانی است نینجامیده است. ( رجایی، 147) ولیکن به نظر می رسد محیط اساسی بار شده بر محور فعالیت های این دانشگاه چیزی نیست جز موضوعات مبنایی که از جهانی شدن و پیامد های آن ناشی می گردد بنابراین مدیریت و سازماندهی متناسب با چنین محیطی از جمله اصول بنیادینی است که می بایست در محیط بین المللی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین درگام نخست استقرار سامانه روابط عمومی دیجیتالی شناخت نظام جهانی برای فعالیت و نفوذ در این عرصه می باشد.

همچنین هم افزایی از مسائل نوین ومهم در علوم مدیریتی وبویژه نظریات مدیریت، نظیر بحث سیستم ها می باشد. علیرغم اهمیت سینرژی درنظام مدیریت، اطلاعات و تحقیقات ارائه شده نسبت به سایر شاخه های مدیریت و سازمان بسیار ناچیزاست ولیکن در روابط عمومی های جدید می توان جایگاه قابل ملاحظه ای را بویژه در بعنوان مکمل دانش ضمنی بکار برد. (وردی نژاد)

 از سوی دیگر  توجه روزافزون نسبت به خلاقیت و نو آوری و ارتباط تنگاتنگ آنها با رشد اقتصادی منجر به ایجاد مجموعه ای از مدل های مختلف فرایند نوآوری از جمله مدل فناوری فشار و مدل کشش نیاز در سالهای 1960 و 1970 و مدل «کوپلینگ» در اواخر سال 1970 همچنین مدل منسجم «راسول» در سال 1980 منجر گردید. ماهیت پیچیده فرایند خلاقیت و نوآوری توسط نویسندگان مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. «هنری پو آنکاره» ریاضیدان بزرگ فرانسوی سال 1948 خلاقیت را تشخیص، تمیز، بصیرت، دریافت، درک و انتخاب یک پدیده می داند. (Madeuf,125-40) فرهنگ وبستر نوآوری را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود با استناد به تعاریف فوق می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است. نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد. (hall,57-59) خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو دارد و نوآوری به معنای کاربردی ساختن آن افکار تازه و نو است.( Rothwell,221-31), در واقع نوآوری فرایندی است که از طریق آن، سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده، سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد. بنابراین روابط عمومی ها در عصر جدید می بایست توجه جدی بدان داشته و زمینه فعالیت مناسب را بر این بستر قرار دهند. چرا که خلاقیت موجب مزیت نسبی سازمان ها و برتری آنان در مصاف با سایر رقبا خواهد شد.

 

نتیجه گیری

با توجه به چنین ملاحظاتی به نظر می رسد عصر ارتباطات موجد اثرات قابل ملاحظه ای است. بطوریکه جنبه های مختلف زندگی انسان را دچار تغییرات بنیادین نموده است. شاید بتوانیم به راستی عصر حاضر را عصری بدانیم که انسان بر دوسویه سنت و صنعت قرار گرفته است و ویژگی های بنیادین جامعه پیچیده صنعتی در آینده موید آن است که بسیاری از مکانیسم های ارتباطی بشر در زندگی نیز تغییر خواهد نمود. بنابراین حرکت به سمت دنیای روابط عمومی الکترونیک امری قابل پیش بینی است ولیکن در درون رقابت روابط عمومی های الکترونیک مدیریت دانش ضمنی و چرخه بهم پیوسته آن می تواند جنبه های هم افزایی و خلاقیت را بارور نموده و زمینه مزیت نسبی را فراهم آورد. در این چارچوب به نظر می رسد مدل روابط عمومی الکترونیک بر پایه دانش ضمنی می تواند راهبرد موثری برای روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در آینده باشد.

 

 

پیشنهادات

با توجه به آنچه گفته شد پیشنهادات زیر مورد توجه قرار می گیرد:

الف. توجه به محیط فن آوری نوین یکی از ضروریات فعالیت روابط عمومی ها در آینده ای نه چندان دور خواهد بود بنابراین آماده سازی زیر ساخت تکنولوژیکی از جمله شبکه گسترده اینترنت و طراحی صفحات وب متناسب با چنین فضایی می بایست مورد توجه قرار گیرد.

ب. توجه وب سایت چند رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ابزارهای ضروری برخورد با مخاطبان در محیط دانش ضمنی است.

ج. آموزش مدیران و تحرک ساختارهای سنتی روابط عمومی ها مستلزم یک انقلاب بنیادین در این بخش بوده و می تواند در آینده به پویایی هر چه بیشتر سیستم و سازمان روابط عمومی ها در دانشگاه آزاد منتهی گردد.

د. آموزش تخصصی کارشناسان و فعالین در حوزه دیجیتالی بعنوان کارگاه های موثر ورود به چنین فضایی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

منابع

منابع فارسی

ایمانی حسنلویی، مهدی. رسانه ها و جهانی شدن فرهنگ. فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال اول، شماره سوم، پاییز زمستان 1385

برادران کاظم زاده، رضا. سعید یعقوبی. ظهور اینترنت و دگرگونی در ساختار روابط عمومی. اصول، فنون و نگرش های نوین روابط عمومی جلد دوم.انتشارات کارگزار روابط عمومی، 1385

حسنی، فرنود. مدیریت روابط عمومی الکترونیکی، انتشارات کارگزار روابط عمومی. تهران 138.

رجایی، فرهنگ، پدیده جهانی شدن، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، انتشارات آگاه، بهار1380، ص 147

ساعی،احمد و جواد گیاه شناس. بررسی تاثیر حقوق مالکیت معنوی بر روابط شمال جنوب. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی. شماره 9 زمستان 138.

فرج پهلو، عبدالحسین.سمیه سادات آخشیک. مجموعه مقالات اولین همایش منطقه ای کتابخانه ها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان سپهر دانش، 1387

فریره،پائولو آموزش ستمدیدگان مترجم: احمد بیرشک ناشر: خوارزمی 1358

کوهن، درسنامه روابط عمومی، ترجمه محمود خاموشی و میر سعید قاضی، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1376

هیث، رابرت. دایره المعارف روابط عمومی، تهران.  انتشارات کار گزار روابط عمومی. 1384

 

منابع انگلیسی

 

Polanyi, M. (1969), ‘‘The logic of tacit inference’’, in Grene, M. (Ed.), Knowing and Being, Routledge &Keagan Paul, London.

 

Roberts, E.B. (1987), ‘‘Introduction: managing technological innovation technology-based organization’’, Sloan Management Review, No. 22, pp. 19-34

 

Polanyi, M. (1969), ‘‘The logic of tacit inference’’, in Grene, M. (Ed.), Knowing and Being, Routledge &

Keagan Paul, London.

 

Rosenberg, N. (1982), Inside the Black Box: Technology and Economics, Cambridge University Press,

Cambridge

 

Grant, R.M. (1997), ‘‘The knowledge-based view of the firm: implications for management practice’’,

Long Range Planning, Vol. 30 No. 3, pp. 450-4.

 

] Howells, J. (1996), ‘‘Tacit knowledge, innovation and technology transfer’’, Technology Analysis &

Strategic Management, Vol. 8 No. 2, pp. 91-106.

 

Hall, R. and Andriani, P. (2002), ‘‘Managing knowledge for innovation’’, Long Range Planning, Vol. 35

No. 1, pp. 29-48.

 

Madeuf, B. (1984), ‘‘International technology transfers and international technology payments,

definitions, measurements and firm’s behaviour’’, Research Policy, Vol. 13 No. 3, pp. 125-40.

 

Hall, J. and Sapsed, J. (2005), ‘‘Influences of knowledge sharing and hoarding in project-based firms’’,

in Love, P., Irani, Z. and Fong, P. (Eds), Management of Knowledge in Project Environments,

Butterworth-Heinemann, Oxford, pp. 57-79.

 

Rothwell, R. (1992), ‘‘Successful industrial innovation: critical factors for the 1990s’’, R&D Management,

Vol. 22 No. 3, pp. 221-39.

 

وب سایت

www.verdinejad.com/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=14619,8

 

 

منبع:  شارا (شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد