درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 17:39   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق
  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18656صفحه نخست » گفتگوچهارشنبه، 25 شهریور 1394 - 13:14
ثبت عنوان "روابط عمومی" اولین بار توسط سازمان برنامه صورت گرفت
پای سخنان منتشر نشده استاد کاظم متولی راوی تاریخ شفاهی روابط عمومی ایران - پروژه "تاریخ شفاهی روابط عمومی ایران" با مشارکت و همراهی پیشکسوتان، ‌صاحب نظران و اندیشمندان این حوزه در ماه های پایانی سال 1393 توسط موسسه کارگزار روابط عمومی کلید خورد و مرحوم استاد کاظم متولی از اولین کسانی بود که در گروه ده نفر اول این طرح، در تاریخ 21/11/1393 پای سخنانش نشستیم
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پروژه "تاریخ شفاهی روابط عمومی ایران" با مشارکت و همراهی پیشکسوتان، ‌صاحب نظران و اندیشمندان این حوزه در ماه های پایانی سال 1393 توسط موسسه کارگزار روابط عمومی کلید خورد و مرحوم استاد کاظم متولی از اولین کسانی بود که در گروه ده نفر اول این طرح، در تاریخ 21/11/1393 پای سخنانش نشستیم تا ضمن بیان خاطرات و تجربیات خود برایمان از گذشته،‌آغاز و انجام روابط عمومی ایرانی بگوید. کاری که او را خوشحال کرد، اما این فرصت را نیافت تا حاصل آن را در قالب کتاب هایی که قرار است تحت عنوان" تاریخ شفاهی روابط عمومی ایران" منتشر شود،‌ ببیند. اینک و به مناسبت درگذشت آن مرحوم فرهیخته بخش هایی از صحبت های موثر و ماندگار وی را در این نوشته با هم مرور می کنیم.


جزء اولین کسانی بودم که ابلاغ مسئول روابط عمومی گرفتم
. . . زادگاه من شهرستان یزد است که بیش از 70 سال پیش در آن شهر به دنیا آمدم، دوره دبستان را در همان شهر گذراندم و بعد به تهران کوچ کردیم که تا سطح دیپلم درتهران درس خواندم و بعد از طی دوره خدمت سربازی و در اوایل دهه 40 شمسی با همان مدرک تحصیلی در وزارت کشور استخدام شدم. آن ایام با تاسیس ادارت روابط عمومی در کشور مصادف شد که من هم آن زمان رئیس دفتر فرمانداری کرج بودم. آن سال ها برنامه نوین سازمان امور استخدامی کشور پیاده شد و به من هم به عنوان مسئول روابط عمومی فرمانداری کرج حکم دادند. این در حالی بود که چیزی از روابط عمومی نمی دانستم و بعد متوجه شدم که در همه ادارات چنین حکمی برای برخی افراد صادر شده است.


اما سال بعد که دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تاسیس شد من جز اولین دانشجویان شاخه روابط عمومی و تبلیغات بودم که موفق شدم با قبولی در کنکور این دانشکده به عنوان اولین گروه از دانشجویان روابط عمومی وارد این رشته شوم و با مبانی علمی و تخصصی آن آشنا شوم و ضمن این که کارمند وزارت کشور بودم در این رشته هم به مدت 4 سال تحصیل کردم.
تازه آن موقع بود که با مفاهیمی مثل ارتباط و مخاطب و مشتری آشنا شدم و البته به طور ذاتی هم به این رشته و این حوزه علاقه مند بودم و این دو موضوع با هم باعث شد که این رشته را به طور علمی دنبال کنم و در آن بمانم.


اولین بار سازمان برنامه عنوان روابط عمومی را پیشنهاد کرد
. . . روابط عمومی درایران برای اولین بار در ایران در سال 1327 توسط سازمان برنامه ثبت شد. البته تاسیس سازمان برنامه خودش هم در ایران اتفاق مهمی بود. سازمانی که متولی برنامه و برنامه ریزی در کشور شد و اثرات ارزشمندی هم از خودش به جای گذاشت. اتفاقا یکی از اشتباهاتی هم که در کتاب های روابط عمومی معاصر ما وجود دارد ایناست که این امر را خیلی زود به شرکت نفت منتسب می کنند در صورتی که ثبت عنوان روابط عمومی توسط سازمان برنامه صورت گرفت و اولین نهاد،‌ دفتر و تشکیلاتی که نام و عنوان روابط عمومی را از واژه امریکایی (public relation) ترجمه کرد و در برنامه های خودش نوشت سازمان برنامه بود که این کار در سال 1327 صورت گرفت.


این موضوع هم این گونه بود که وقتی قرار شد تشکیلات مختلف برای وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادهای آن زمان نوشته شود، ‌واحد روابط عمومی را هم در ساختارهای پیشنهادی خود آوردند و برای اولین بار مقرر شد که هر سازمان یک اداره روابط عمومی هم داشته باشد،‌ یعنی اولین جرقه برای روابط عمومی در برنامه نویسی سازمان برنامه زده شد که این موضوع به این شفافیت از طرف کمتر کسی در حوزه روابط عمومی مطرح شده است ولی من می گویم تا در تاریخ روابط عمومی ایران بماند.


این در حالی بود که تا آن زمان در وزارتخانه های ما اداره ای با عنوان اداره مطبوعات وجود داشت و مثلا شرکت نفت هم یک اداره مطبوعات داشت،‌ مثل وزارت کشور که اداره مطبوعات داشت. دکتر حمید نطقی( که خدایش بیامرزد) اولین کسی بود که عملا اداره مطبوعات شرکت نفت را به روابط عمومی تغییر نام داد و در واقع اولین دفتر روابط عمومی درایران در سال 1330 توسط دکتر نطقی درشرکت نفت تشکیل شد. با تشکیل این دفتر و تسلط و دانشی که مرحوم دکتر نطقی داشت این دفتر کمی فعالیت های بیشتر ومتفاوت تری نسبت به دفتر مطبوعات انجام داد و کارهایی مانند گفت و گوهای مطبوعاتی و بازدید های رسانه ای را راه انداختند. اتفاقا و عجابا!‌بعد از تاسیس دفتر روابط عمومی در شرکت نفت در سال 1330،‌ ده سال طول کشید و چراغ این حادثه خاموش بود و ازروابط عمومی و خبری نبود و بقیه سازمان ها،‌نهادها و وزارتخانه ها همان اداره مطبوعات را داشتند و دفتر روابط عمومی شرکت نفت برای خودش تک و بی رقیب بود که این موضوع تا سال 1345 ادامه داشت.


با ابلاغ سازمان امور استخدامی همه وزارتخانه ها ملزم شدند دفتری با عنوان روابط عمومی داشته باشند
در این سال باز هم به کوشش و سعی سازمان برنامه، ‌اداره ای با عنوان سازمان امور استخدامی کشور تشکیل شد و سازمان امور استخدامی برای تمامی تشکیلات مملکت،‌ برنامه ساختاری و تشکیلاتی نوشت و برای همه سازمان ها در چارت سازمانی آن ها دفتر روابط عمومی گذاشت.


یعنی وقتی عنوان روابط عمومی از سوی سازمان برنامه پیشنهاد شد،‌ با ابتکار شخصی دکتر حممید نطقی که با این عنوان آشنا بود و دانش آن را داشت،‌ دفتر روابط عمومی در شرکت نفت تاسیس شد،‌ اما سال ها طول کشید تا سازمان ها و نهادهای ما این پیشنهادرا عملیاتی کنند و تازه این موضوع زمانی عملی شد که با ابلاغ سازمان امور استخدامی همه وزارتخانه ها و سازمان ها ملزم شدند در سازمان خود دفتری با عنوان روابط عمومی داشته باشند و این موج راه افتاد و همه ادارات کشور صاحب روابط عمومی شدند و این در حالی بود که کسی چیز زیادی از روابط عمومی نمی دانست. اما یک سال بعد و در سال 1346 اتفاق بزرگی افتاد، ‌و این اتفاق اثر گذار این بود که با مساعی سردمداران روزنامه کیهان آن زمان و مرحوم کاظم معتمد نژاد که تحصیل کرده فرانسه، روزنامه نگار و روابط عمومی شناس بودند،‌تصمیم گرفتند تا مرکزی علمی را برای آموزش روزنامه نگاری و روابط عمومی تحت لوای کلی ارتباطات اجتماعی تاسیس کنند. لذا موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی به عنوان یک واحد دانشگاهی پر و پیمان تشکیل شد و اساتید تراز اول این حوزه هم تدریس و آموزش در آن را بر عهده گرفتند. در همان سال 1346 هم اولین کنکور موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی برگزار شد که در دو شاخه روابط عمومی و روزنامه نگاری دانشجو می گرفت و من هم جز اولین کسانی که در این کنکور شرکت کردم و در حالی که کارمند وزارت کشور بودم، در رشته روابط عمومی و تبلیغات پذیرفته و در سال 1350 از این موسسه فارغ التحصیل شدم.
 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق


  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد