شارا- امروز دیگر همچون گذشته سنجش قدرت و توسعه کشورها، تنها داشتن ثروت،منابع و تولیدات صنعتی نیست!بلکه رشد و کارکرد منظم بخش خدمات است که میزان و ملاک بسیار مهمی برای اقتدار و توسعه کشور ها قلمداد می شود. البته نباید از نظر دور داشت، عنصری که پایداری این روند را تضمین می¬کند بدون شک " مصرف کننده " است که پذیرای بازار بوده و با حق انتخاب خود بخش تولید،توزیع و متولیان منابع و از همه مهم تر بخش خدمات را به تحرک و توجه جدی نسبت به تامین رضایت مشتری جلب می نماید .
" حق انتخاب " به مصرف کننده آگاهی و جهت گیری حضور در بازار را می دهد تا ببیندکه چه کالا یا خدمتی را در الویت اول و کدام را در مراحل بعدی مصرف قرار دهد. امروزه در کسب و کار "بازار یابی" امری ضروری و غیر قابل انکار و شاخه ای حذف ناشدنی است . وجود تفکرو متخصص بازاریاب و همچنین تشکیل ساختار سازمان بازاریابی در هر شرکتی ؛ موجب موفقیت سازمان و شرکت شده و نقش حیاتی در چرخه تولید و مصرف ایفا می کند . بازاریابی موفق سبب دستیابی به خدمات قوی-تر؛ جلب مشتریان بیشتر و بدست آوردن مصرف کنند گانی راضی تر و در نتیجه بی شک کسب سود فزون تر می شود .
" بازار یابی " حرکتی بی برنامه و مقطعی نیست! بلکه مجموعه¬ای از تمام تلاش¬ها و کوشش¬های سازمان یافته و با برنامه¬ای است که هدف از آن؛ تولید و ارائه خدمتی با مشخصات، کیفیت و نرخ مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی ونیز تامین نیاز و جلب رضایت آنهاشت که در نهایت کسب سود و شهرت برای بنگاه و سازمان به همراه خواهد آورد . این تلاشها از مرحله تحقیقات آغاز و تا پس از فروش استمرار می¬یابد . " بازار یابی خدمات" که در ابتدای یادداشت یاد آورآن شدیم؛ عامل بسیار مهم توسعه اقتصادی و بانکی است، عامل ماندگار و بالندگی موسسات و بنگاه¬ها ست. از این رو ازاهمیتی ویژه برخوردار بوده و در چرخه ارائه خدمات تا نقطه مصرف، فرایندی کلیدی محسوب می شود . اگر چنین فرایندی با تحقیقات و پژوهش بازار که خود می تواند بخشی از علم بازار یابی باشد همراه شود، بی¬تردید اثر بخشی بیشتر و ماندگاری عمیق تری در ذهن و دل مشتری داشته و باعث رضایت مندی هرچه بیشتر او خواهد شد . تحقیقات بازار یابی، عامل ارتباط دهنده تولید ، مشتری و جامعه است . مطابق تحقیقات یاد شده شناسایی، تعیین فرصت ها، تجزیه و تحلیل شرایط بازار و فضای حاکم برکسب وکار و تعیین فرصت ها، مسایل وشناخت مشکلات فروش کالا وعرضه خدمات از این راه امکان پذیر می شود.اطلاعات و آماری که تحقیقات بازار بدست می آورد به عنوان یافته هایی مهم در تدوین سیاست ها و ترسیم استراتژی سازمان و روندها ی اجرایی اثر می گذارد .
بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در ایران دارای شرایط ویژه بوده و تابع قوانین و مقررات خاص و تحت نظر بانک مرکزی و قوانین پولی و بانکی کشور فعالیت می کنند لذا این عوامل، انعطاف پذیری بازار یابی را کاهش داده و مسیر آن را کند می-کنند. این فضا اتخاذ موضع رقابتی از سوی بانک ها را بسیار دشوار ساخته، با این وجود استفاده از ابزار های خاص و در برخی موارد تحقق فلسفه بازاریابی را هر چند به صورت نسبی و مشروط ممکن می¬سازد. می توان به جد گفت: فرآیند یک بازار یابی صحیح، در واقع باشناسایی و سنجش نیازها و خواسته ها ی مشتریان شروع و سپس تامین به هنگام وسریع و ارزان منافع و درخواست های برآورده نشده¬آنان را در پی خواهد داشت .
یک بازاریاب حرفه¬ای، پس از بررسی مخاطبان( یعنی مشتریان داخلی و خارجی ) خدمات رسانی به مشتریان را هدف اصلی خود قرار می دهد و برآن پافشاری می¬کند .
یک بازاریاب موفق باید به چند پرسش کلیدی جواب دهد و آن اینکه خدمات را برای چه کسی؟ در چه زمانی ؟ کجا؟ چگونه؟ و چرا باید عرضه کند؟ !
نکته پایانی این¬که؛ در بازاریابی بانکی، یک بازاریاب مسلط و کار بلد شایسته است خدمت و محصول(PRODUCT ) نرخ گذاری(PRICING ) واطلاع رسانی یا تشویق (PROMOTION) را سرلوحه بازار یابی خود قرار دهد و هیچگاه از آن غافل نماند . آنچه در این یادداشت که به صورت موجزتقدیم و یادآوری شد، همه نشان از نقش اساسی ومهم بازاریابی در توسعه اقتصادی، بانکی و رشد فضای کسب و کارکشوربود که البته لازم است در زمان موسع¬تری به شکل مبسوط به آن پرداخته و پیرامون آن بیشتر بحث شود. |