
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ششمین نشست از سلسله نشستهای مرکز آموزش صمت با حضور دکتر هوشنگ عباسزاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد روابط عمومی در سالن اجتماعات روزنامه صمت برگزار شد.
در این نشست که جمع زیادی از خبرنگاران و گزارشگران و کارکنان بخشهای اداری، فنی، توزیع، آگهیها و... روزنامه شرکت داشتند استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره روابط عمومی نوین و نقش آن در ارتقای افکار عمومی گفت: روابط عمومی در ایران از آغاز دهه ۳۰ برای نخستینبار در پالایشگاه آبادان شروع به کار کرد و با اینکه چند دهه است از شکلگیری روابط عمومی در ایران میگذرد هنوز بهعنوان یک حرفه پویا، کارکردهای لازم خود را در کشور پیدا نکرده است.
دکتر هوشنگ عباسزاده درباره تعریف سنتی روابط عمومی گفت: روابط عمومیدرحقیقت گزارش خوب از عملکرد خوب است. در این تعریف باید گفت زمانی که روابط عمومی کارش را شروع میکند همه نقاط ضعف و قوت آن آشکار میشود در اینجا به این ضربالمثل استناد میکنیم که: «سفره نینداخته یک عیب دارد اما سفره انداخته دارای صد عیب است». وی خاطرنشان کرد: در حوزه روابط عمومی باید بتوان جایگاه شایسته و بایسته خود را به دست آورد و به عبارت دیگر به این نکته باید توجه داشت: «آن ارزی که میورزی». با تکیه بر این مسئله باید گفت روابطعمومیها برای اینکه در کارشان موفق باشند نخست باید ارتباط را بشناسند، دوم اینکه ارتباطی بیندیشند و در مرحله سوم ارتباطی عمل کنند. او ادامه داد: از دیدگاه کارشناسان ارتباطات، ارتباط ۷ عنصر دارد که همه این عناصر را باید رعایت کرد و عنصر مهم آن «پست فرست» یا «فیدبک» است که باید مورد توجه باشد.
انواع ارتباط
هوشنگ عباسزاده ضمن تاکید بر عصر ارتباطات و اینکه قرن فعلی را قرن انفجار اطلاعات نام نهادهاند درباره انواع ارتباط گفت: انواع ارتباط بهطور ساده، درونفردی، میانفردی و گروهی و ارتباط جمعی است. وی ادامه داد: بدیهی است که ارتباط جمعی درصدد آن است که مردم را با اطلاعات و اخبار گوناگون آشنا کند. از اینرو است که در زمان مشروطه، مطبوعات را که جزو وسایل ارتباط جمعی هستند بهعنوان رکن چهارم مشروطه میخواندند. باید گفت وضعیت آگاهیرسانی در حال حاضر از طریق مطبوعات بسیار ضعیف است به گونهای که براساس تحقیقات یونسکو تیراژ روزنامه برای هر ۱۰میلیون نفر در هرکشور باید یکمیلیون نسخه باشد اما هماکنون ما برای یک جمعیت ۸۰میلیونی ۲تا۲/۵ نسخه بیشتر نداریم.
شناخت افکار عمومی
به گفته این استاد روابط عمومی، یک واحد روابطعمومی موفق برای تاثیرگذاری برافکار عمومی باید افکار عمومی را بشناسد، به عبارت دیگر شناخت افکار عمومی و نحوه شکل گرفتن تغییر آن روابطعمومی را قادر میکند که اندیشمندتر و درستتر عمل کند. هوشنگ عباسزاده در این ارتباط تصریح کرد: شناخت افکار عمومی، روابط عمومی را قادر میکند که موقعیت را برای تغییرات لازم ایجاد کند، علاوه بر آن رهبران رسمی و غیررسمی را درباره موضوعات مختلف بشناسد و نحوه دسترسی و یاد گرفتن آنها را در هنگام لزوم دریابد، در همان حال تکنیکهای تکمیلی را شناخته و به افکار عمومی دست پیدا کند.
وی ادامه داد: شناخت افکار عمومی به وسیله روابطعمومی یک سازمان آن را به فرش یا عرش میرساند. برای دستیابی به این شناخت باید به ۳ نکته ارتباطی توجه کرد، نخست اینکه روابطعمومی باید هدف و برنامه مشخص داشته باشد، دوم قدرت اجتماع را قبول داشته و به آن بها دهد و نکته سوم هم این است که مهارتهای لازم را در انجام این کار داشته باشد.
تعریف ارتباط
استاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تاکید بر این مسئله که راز موفقیت یک روابط عمومی شناخت ارتباطات انسانی است، در تعریف ارتباط گفت: ارتباط فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده یا گیرندگان است مشروط بر آنکه درگیرنده پیام، مشابهت معنی ایجاد شود.» وی افزود: اما ارتباط چه اهدافی را دنبال میکند ممکن است ارتباط به قصد کنجکاوی، اطلاع، جدل، مذاکره، توافق، مشاجره، تفاهم، تحقیر، تحسین و... باشد. هوشنگ عباسزاده همچنین خاطرنشان کرد: ارتباط چند علامت دارد یکی نیروی باصره، دیگری نیروی سامعه و سومی نیروی احساس است، که سومی بسیار مهم است ما در هر ارتباطی ممکن است احساس شادی یا بیتفاوتی یا نفرت داشته باشیم. وی ادامه داد: وسایل ارتباطی هم شامل زبان، تصور و عمل است. بنابراین برای شناخت افکار عمومی باید وارد ارتباطات انسانی شد.
منبع: صمت
|