درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 03:18   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16137صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 2 فروردین 1394 - 19:27
رویه های سال 1393/ پنج بحران روابط عمومی در سال 93
همیشه پایان سال، زمان مغتنمی است که به دستاوردهای روابط عمومی نظری بیندازی و علاوه بر آن اشتباهات و بحران هایی را که سایر سازمان ها و شرکت‌ها در حوزه روابط عمومی و ارتباطات مرتکب شده‌اند ببینی: در این صورت من همان اشتباهات را مرتکب نخواهم شد. موسسه کارگزار روابط عمومی( KPRI) در نظر دارد فهرست بحران های عمدۀ روابط عمومی را هر ساله منتشر نماید. بنابراین، در اینجا فهرست امسال را که حاوی پنج بحران عمدۀ روابط عمومی سال 1393 است منتشر می شود:
  

اشاره

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- همیشه پایان سال، زمان مناسبی است که به دستاوردهای روابط عمومی نظری بیندازی و علاوه بر آن اشتباهات و بحران هایی را که سایر سازمان ها و شرکت‌ها در حوزه روابط عمومی و ارتباطات مرتکب شده‌اند ببینی. موسسه کارگزار روابط عمومی( KPRI) در نظر دارد فهرست بحران های عمدۀ روابط عمومی را هر ساله منتشر نماید. بنابراین، در اینجا فهرست امسال را که حاوی پنج بحران و رویداد عمدۀ روابط عمومی سال 1393 است منتشر می شود:

 

5. بحران روغن پالم

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


وزارت بهداشت، موسسه استاندارد، سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و اتحادیه شیر و لبنیات سال 1393 دچار بحرانی به نام روغن پالم شد.
داستان از این قرار بود که چند شرکت معتبر لبنی در محصولات پرچرب لبنی خود از ماده ای مضر برای بدن انسان استفاده می کنند. این مساله مردم را به شدت نگران کرد؛ به ویژه که اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص استفاده از پالم در لبنیات پرچرب از طریق رسانه های اجتماعی انجام شد.
روابط عمومی نهادهای درگیر در موضوع می توانستند موضوع را کتمان کنند و یا با تطمیع رسانه های مختلف از گسترش آن جلوگیری کنند. کاری که در بسیاری از روابط عمومی های آماتور انجام می شود. اما در این مورد رئیس سازمان غذا و دارو رسما اعلام کرد که 30 مورد تخلف در استفاده از پالم تایید شده است. با این کار نخستین اصل در روابط عمومی انجام شد و مردم در جریان مساله قرار گرفتند. اما در عین حال این خبر مردم را شوکه کرد و باعث شد که نگرانی هایی در میان مردم ایجاد شود.
همچنین سازمان استاندارد در این خصوص تحقیقات لازم را انجام داد و در نهایت اعلام کرد که پنج کارخانه از روغن پالم استفاده می کنند. اما برای مهار بحران چکار باید کرد؟ پس از تشخیص مشکل باید آن را برطرف کرد و سازمان ملی استاندارد پنج کارخانه را پلمپ کرد و خبر آن توسط روابط عمومی منتشر شد که طی آن سازمان استاندارد ضمن برخورد با متخلفان، از جمع آوری روغن های پالم موجود خبر داد. پس از این مرحله این سازمان اعلام کرد: «نگران نباشید؛ روغن پالم جمع آوری شد.» با این حال هنوز مردم نگرانی هایی در خصوص ادامه فعالیت کارخانه ها وجود داشت و این سازمان ها باید به مردم اطمینان می دادند که در آینده این مساله اتفاق نمی افتد.
لذا روابط عمومی شرایط را برای هم صحبتی نهادهای ذیربط در مساله پالم فراهم کرد. در همین راستا وزیر بهداشت، در جلسه مشترک با رییس سازمان استاندارد، رییس سازمان غذا و دارو، معاون جهاد کشاورزی و رییس اتحادیه شیر و لبنیات، دبیر انجمن صنایع لبنی، و تعدادی از تولید کنندگان محصولات لبنی به مساله پالم پرداخت.
وی در این جلسه برای ایجاد حسن اطمینان مردم گفت: «همه مجوزها باید بازنگری شوند.» و با این کار خیال مردم را راحت کرد.
وی همچنین گفت: «سازمان های مرتبط به سلامت مردم باید نظارت مستمر داشته باشند.»

4. مدیریت بحران آب

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


خطر! از ذخیره آب تنها چند قطره باقیست. پیام کمپینی است که در سال جاری در فیسبوک برای حمایت از مصرف مناسب آب در کشور راه اندازی شده است.
این کمپین کمی بعد از کمپین سطل آب یخ که برای حمایت از بیماری ALS راه اندازی شده بود تدارک دیده شد.
این اقدامات که به صورت خودجوش انجام می شوند، در واقع باید توسط روابط عمومی سازمان ها حمایت شوند. حقیقت اینجاست که علیرغم فیلترینگ شبکه های اجتماعی در ایران، این شبکه ها همچنان با اقبال گسترده ای در میان مردم روبرو شدند و در نتیجه عدم استفاده از این شرایط گاهی کار را برای روابط عمومی ها و سازمان ها در رسیدن به اهداف شان مشکل می کند.
در کمپین یک قطره آب، ابتدا مقدمه بسیار کوتاه و در عین حال گویایی مطرح شده است:
«بر آنیم پیش از وقوع فاجعه زنگ خطری باشیم
برای یادآوری روزی که یک قطره آب،
حتا یک قطره
یعنی زنده ماندن!
در این دوره حساس همه مردم ایران از قبیل اقوام، دوستان، آشنایان، افراد سرشناس و تاثیرگذار در داخل وخارج از ایران را به کمپین "یک قطره آب" دعوت می کنیم که شاید "قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود"
برای پیوستن به کمپین "یک قطره آب"
با هدف جلب توجه جامعه به بحران کمبود آب در ایران،
قدم اول صفحه این کمپین را لایک و به اشتراک بگذارید. »
آنگاه در یادداشت های بعدی با درج صفحه ای گرافیکی برای این کمپین از مخاطبان خواسته شده است که در گام نخست این کمپین را لایک کرده و آن را به اشتراک بگذارند.
همچنین این کمپین دارای یک لوگوی متناسب است که به صورت یک تصویر گرافیکی به همراه شعار کمپین منتشر شده است. این کار گرافیکی می تواند توسط کسانی که می خواهند از کمپین دفاع کنند به عنوان عکس یا پس زمینه فیسبوک قرار بگیرد.
گام دیگری که در این کمپین برداشته شده است، درخواست از مخاطبان برای تغییر کاور و پروفایل صفحات شخصی به تصاویر کمپین است. این کار رشد کمپین «یک قطره آب» را ویروسی می کند.
اطلاع رسانی گام بعد در کمپین یک قطره آب است. آن ها در یادداشت های یک خطی اطلاعاتی را درباره میزان بهره مندی و استفاده آب توسط ایرانیان در مقایسه با آمار جهانی ارائه می دهند.
«میزان مصرف آب هر فرد طبق استاندارد جهانی روزانه 150 لیتر است. در ایران مصرف متوسط مردم 190 لیتر تخمین زده شده است.»
گام بعدی در کمپین یک قطره آب، ارائه اخبار مرتبط و تکان دهنده است. در یادداشتی به همین منظور آمده است: «ماه گذشته گزارشی از ناسا در خصوص شرایط جوی زمین در 30 سال آینده منتشر شد که نگرانی بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای خاورمیانه را در پی داشت.
در این گزارش آمده که به دلیل شرایط لایه اوزن و همچنین انحراف زمین به میزان یک میلیونم درصد از مسیر چرخشی خود به دور خورشید، 45 کشور جهان دچار خشکسالی شدید شده و در صورت عدم ذخیره منابع آبی دچار بحران در تولید کشاورزی و همچنین دامداری خود می شوند.
نکته قابل توجه در این گزارش آن است که ایران رتبه چهارم فهرست 45 کشور در معرض خطر را به خود اختصاص داده است.»
گام بعدی استفاده از اینفوگرافیک است که در کمپین یک قطره آب به خوبی از آن بهره گرفته شده است.
گام بعدی استفاده از جمله های کوتاه حکیمانه از خردمندان و بزرگان است.
گام بعد بهره گیری از سازمان های رسمی در کشور و شخصیت های برجسته برای حمایت از کمپین است. در کمپین یک قطره آب این کار توسط وزیر نیرو انجام شده است:
«استقبال و حمایت وزیر نیرو.
نکته مهمی که در این کمپین رعایت شده است، سخن گفتن با زبان معیار مردم است. چیزی که در بسیاری از کمپین های ناموفق روابط عمومی وجود ندارد.
این کمپین نمونه ای موفق از یک کمپین خوب در شبکه های اجتماعی است. روابط عمومی ها نیز علاوه بر افراد می توانند در این گونه فعالیت ها مشارکت کنند.
"بحران آب و ترویج فرهنگ صرفه جویی، این روزها در حالی به عنوان دغدغه مدیران دولت تدبیر و امید قرار گرفته است که به اعتقاد همگان، روابط عمومی ها به عنوان حلقه های اصلی ارتباط می توانند در این خصوص نقش مهمی ایفا نمایند. نقش اساسی روابط عمومی ها، فرهنگ سازی و تلاش در جهت استفاده بهینه، کاهش هزینه ها و صرفه جویی است. از آن جایی که فرهنگ اصلاح الگوی مصرف دربرگیرنده همه ابعاد و زوایای زندگی انسان می شود، اطلاع رسانی شفاف و تبلیغات صحیح یکی از راهکارهای روابط عمومی برای ترویج و فرهنگ سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف است. ما باید درست مصرف کردن را در جامعه نهادینه کنیم زیرا روابط عمومی ها نماینده رفتاری و گفتاری کل سازمان ها، وزارتخانه ها و به نوعی نماینده دولت و نظام هستند که باید نقش موثر خود را در این زمینه ایفا کنند. با این تفاسیر می توان گفت که روابط عمومی به دلیل وظیفه درون سازمانی و برون سازمانی، بیش از همه در اعتلا و رشد فرهنگ و رفتار با انسان سروکار دارد که از زمینه ها و امکانات و ابزارهای خوبی جهت این اعتلا قدم بردارد و با مخاطب شناسی به اقناع و نفوذ در مخاطبین دست یابد. به هر روی در شرایط کنونی، روابط عمومی ها باید در خصوص بحران بی آبی از طریق شناخت علمی و صحیح مخاطبان به راهبردهای معین و اجرای برنامه های سازماندهی شده به اطلاع رسانی و تدوین فرهنگ صحیح فردی و اجتماعی بپردازند و با تعمیم وسیع برای ترویج و تبلیغ یعنی جا انداختن رفتارها و الگوهای مناسب رفتاری، مقوله فرهنگ سازی را به اجرا درآورند."

3. بحران اسیدپاشی

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


جنجال خبر اسیدپاشی اصفهان در سال 1393 با آمار ضد و نقیضی که از سوی مسئولان ارائه شد گره خورد تا جا را برای انتشار شایعاتی باز کند که نتیجه اش بوجود آمدن جوی از ناامنی در کشور شد.
اما حقیقت ماجرا چیست و اسیدپاشی ها چطور اتفاق افتاد و چند نفر قربانی این حادثه شدند؟ عصر نهم مهرماه سال 93 سهیلا جورکش سوار بر خودروی پرشیای مشکی در خیابان مشتاق اصفهان توقف کرد تا با مادرش تماس بگیرد، سهیلا شیشه ماشین را پایین کشیده و سرگرم حرف زدن با مادرش بود که ناگهان یک جوان موتورسوار کنار خودروی او توقف کرد و اسیدی را که داخل ظرف بود به صورتش پاشید. صدای سوختم سوختم سهیلا از آن سوی خط مادرش را به وحشت انداخت.
سهیلا تنها قربانی اسیدپاشی اصفهان نبود؛ چرا که به فاصله چند روز یعنی در 23مهرماه، این بار زن جوانی به نام مرضیه هدف اسیدپاشی قرار گرفت. این زن سوار بر سمند مشکی رنگ از سمت پل ابوذر به سمت چهارراه پلیس اصفهان در حرکت بود که یک موتورسوار هنگام عبور از کنارش، به صورتش اسیدپاشید و گریخت. زن جوان که صورتش به شدت سوخته بود به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان انتقال یافت و پس از آن بود که اخبار اسیدپاشی های سریالی در اصفهان در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شد.
یک روز بعد از ماجرای اسیدپاشی در اصفهان، خبرگزاری ایسنا در گزارشی با تیتر «نمایندگان! این زنان به خاک سیاه نشسته اند» دو اتفاق را کنار هم گذاشت: اسیدپاشی در اصفهان و بررسی طرح حمایت از آمران به معروف در مجلس. در گزارش این خبرگزاری آمده بود تنها کسی که در مجلس به ماجرای اسیدپاشی اشاره کرده است محمدرضا خباز نماینده دولت بود و سایر نمایندگان از ماجرای اسیدپاشی اطلاع نداشتند.
از میان مقامات دولتی مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری اسیدپاشی را اقدامی تروریستی و خرابکارانه دانست و الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز اظهار داشت که وزارت کشور گزارشی در کابینه ارائه کرد که اسیدپاشی ها ربطی به طرح امر به معروف و نهی از منکر ندارد و جرائمی که اتفاق افتاده مربوط به اسیدپاشی ها، مربوط به روابط شخصی بوده است.
حسن روحانی رئیس جمهور هم پس از اظهار نظرهایی که در استان زنجان پیرامون طرح امر به معروف کرد در دستورالعملی، سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری را برای پیگیری مجدانه موضوع اسیدپاشی در اصفهان و شناسایی عامل یا عاملان مأمور کرده بود. همچنین ائمه جمعه کشور هم با غیرانسانی خواندن اسیدپاشی خواستار مجازات بانیان حادثه شدند.
همزمان با این اتفاق رسانه های بیگانه به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه رفتند. مهمترین خطی که این رسانه ها پیگیر آن بودند و سعی در القای آن داشتند زنجیره ای بودن حادثه اسیدپاشی در اصفهان بود. چند مورد گفت وگو با قربانیان حادثه، برجسته کردن تحصن در اصفهان و تهران، القای کاهش میزان گردشگران در اصفهان، ارتباط دادن ماجرای اسیدپاشی با مقوله حجاب و بدحجابی درحالیکه بانیان این حادثه دستگیر نشده و انگیزه های آنها در این ماجرا مشخص نشده بود، در صفحات خبری بی بی سی فارسی و رادیو فردا دیده می شد. جالب اینجاست برخلاف ادعای رسانه های غربی، کسانی که قربانی حادثه اسیدپاشی در استان اصفهان شده اند، افراد محجبه بوده اند.
طولی نکشید که بازار شایعات نیز داغ شد. درحالیکه تلاش پزشکان برای درمان سهیلا و مرضیه ادامه داشت، اخباری از اسیدپاشی های سریالی در شبکه های اجتماعی و رسانه های خارجی و حتی برخی از رسانه های داخلی منتشر شد. درحالیکه عده ای آمار قربانیان اسیدپاشی را حتی بیشتر از 10نفر عنوان می کردند، برخی نیز این اتفاق را برنامه ریزی شده و به یک گروه خاص با هدف مقابله با بدحجابی نسبت دادند.
اظهارات مقامات پلیس و دیگر سازمان ها نیز باعث سردرگمی بیشتر می شد. درحالیکه برخی تعداد قربانیان اسیدپاشی را چهار نفر عنوان می کردند، رئیس پلیس کشور در آخرین مصاحبه خود از اسیدپاشی به روی هفت یا هشت نفر خبر داد تا اینکه سرانجام مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به توضیح کاملی درخصوص اسیدپاشی های اصفهان پرداخت. جهانبین حسنخانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 11نفر به دلیل سوختگی با اسید به بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم(ع) شهر اصفهان مراجعه کرده اند.
شایعات با سرعتی باور نکردنی نه در اصفهان که در شهرهای دیگر هم گسترش یافت. در اصفهان حتی کار به جایی رسید که عده ای در خیابان ها و برای تفریح با پاشیدن آب به سر و صورت زنان و دختران آنها را به وحشت می انداختند. برخی با ارسال پیام هایی در وایبر از تعطیلی دانشگاه های اصفهان می گفتند و عده ای از افزایش قربانیان اسیدپاشی. در این میان اظهارات مقامات پلیس و دیگر سازمان ها نیز باعث سردرگمی بیشتر می شد.
یکی از پیام هایی که طی سال 93 در وایبر گسترش یافت حاوی دو تصویر چهره نگاری شده از عاملان اسیدپاشی بود؛ تصاویری که با انتشار آن از مردم خواسته شده بود درصورت شناسایی آنها، پلیس را خبر کنند. وقتی این عکس ها در اختیار پلیس آگاهی اصفهان قرار گرفت، مشخص شد هر دو تصویر ساختگی هستند و عده ای، قصد داشته اند تصاویری منتشر و به مردم القا کنند که اسیدپاشان افرادی حزب اللهی و یا دارای محاسن هستند.
خبر اسیدپاشی به یک مادر و دختر مشهدی در برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد؛ خبری که از اسیدپاشی یک موتورسوار به روی مادر و دختری در مشهد حکایت داشت. کافی بود نگاهی به تاریخ این خبر بیندازید تا متوجه حقیقت شوید. این خبر در آبان سال 90 در روزنامه ها منتشر شده بود و حالا عده ای قصد داشتند با انتشار دوباره آن، وانمود کنند که در مشهد نیز چنین اتفاقاتی رخ داده است.

2. بحران پدیده شاندیز

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

اخبار تخلفات گسترده شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز، موجی از جستجو را برای این مجموعه در اینترنت باعث شد.
شاید اگر یک مربی روابط عمومی بخواهد رابطه میان شهرت و اعتبار را بیان کند، هیچ مثالی نتواند همانند پدیده شاندیز این امکان را برای درک تفاوت میان شهرت و اعتبار نشان دهد.
آمارهای موتور جستجوی گوگل رشد چند صد درصدی را برای شرکت پدیده در سال اخیر نشان می دهند که این رشد برای سه کلید واژه «پدیده»، «شاندیز» و «پدیده شاندیز» وجود دارد.
در عین حال خود پدیده شاندیز برای مخاطبان زیاد اهمیت ندارد، بلکه سهام آن که با اخبار مختلف دچار نوسان شده است، مهمترین موضوع مخاطبان این مجموعه بوده است.
اتفاقی که برای شرکت پدیده افتاد این است که این مجموعه دچار بحران شده و به شدت اعتبار خودش را از دست داده و باعث ایجاد چنین موجی از نگرانی ها برای ذینفعان و سهامداران شده است. در عین حال شاید همان عده معدودی از مردم که در مورد سهام پدیده شاندیز اطلاعی نداشتند، هم اکنون آن را می دانند. بنابراین پدیده شاندیز به عنوان یک شرکت دچار مشکل اعتبار شده و در عین حال بسیار بیشتر از گذشته به شهرت رسیده است.
در چنین شرایطی روابط عمومی پدیده شاندیز چه باید بکند؟
حالا نگاهی به گوگل می اندازیم و عبارت «تخلفات پدیده شاندیز» را جستجو می کنیم. همانطور که مشاهده می کنید، در میان 100 پاسخ اول گوگل هیچ نشانه ای از سایت یا وبلاگ یا شبکه اجتماعی که مربوط به پدیده شاندیز باشد دیده نمی شود. این در حالی است که 913 هزار نتیجه برای این جستجو پیدا شد.
معمولا روابط عمومی ها این گونه مسائل را خیلی ساده می پندارند و بنابراین می بینیم که در شرایط بحران به مرگ دیجیتال مبتلا می شوند. به عنوان مثال در مورد پدیده شاندیز، وکلای این مجموعه در حال تلاش هستند و فعالیت های گسترده ای را انجام می دهند تا شرکت از این شرایط بیرون بیاید و قطعا اخبار مثبتی هم دارند، اما این اخبار دیگر دیده نمی شوند. چون آنها باید پیش تر زمینه های مناسبی را در فضاهای مجازی و غیرمجازی فراهم می کردند که با طرح مساله بتوانند مسائل روز را برای مردم و مخاطبان خود شفاف سازی کنند.
قطعا خبرنگاران رسانه های مختلف اخبار منفی شرکت پدیده را برجسته سازی می کنند و حقیقتی که روابط عمومی به عنوان نماینده مردم در سازمان می تواند بازنمایی کند در این اخبار دیده نمی شود. لذا می توان گفت: «روابط عمومی پدیده شاندیز شکست خورده است.»
اگر شرکت پدیده به روابط عمومی اهمیت می داد و پول هنگفتی از جیب ذینفعان به جیب شرکت های تبلیغاتی نمی ریخت و استراتژی "روابط عمومی یکپارچه" را در پیش می گرفت می توانست برای روزهای بحران بسیار کارآمد باشد.
 

1. کمپین روابط عمومی سطل آب یخ

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


ریخته شدن آب یخ بر روی سر افراد برجسته و مشهور خارجی و داخلی، موجی از یک حرکت اجتماعی است که توسط رسانه های اجتماعی و پس از برگزاری یک کمپین روابط عمومی برای حمایت از بیماری های ALS کلید خورد.
مبتکران کارزار یادشده که خود به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، یک بیماری دستگاه عصبی، مبتلا هستند، از قبل گفته بودند که هر کس به کارزار دعوت شود، اما ظرف 24 ساعت یک سطل آب یخ روی خود خالی نکند، باید 100 دلار به حساب بنیادی برای مبارزه با بیماری یادشده بپردازد. هدف از این کارزار آگاهی رسانی در مورد این بیماری و همچنین جمع آوری پول برای حمایت از تحقیقات در مورد آن است.
کسی که به کارزار دعوت می شود، در برابر دوربین، آب یخ به سر می ریزد و در ادامه سه نفر دیگر را به کارزار دعوت می کند. البته بسیاری از چهره های شناخته شده هم سطل آب به سر ریختند، هم کمک مالی کردند.
گفته می شود: دلیل اصلی فراگیر شدن این کمپین این است که افراد مشهور با قدرتی که دارند می توانند به راحتی یک موج خبری بزرگ راه بیندازند و همه توجه ها را به سمت یک موضوع جلب کنند. موضوع اصلی این کمپین هم بیماری ALS است.
در ایران افراد مشهوری مانند علی کریمی (فوتبالیست) در "کارزار سطل یخ" شرکت کردند. او از رضا عطاران (بازیگر و فیلمساز) و مازیار فلاحی (خواننده) و علی دایی(اسطوره ورزش ایران) دعوت کرد در این کارزار شرکت کنند.
کمپین روابط عمومی آب یخ تنها یک الگوست و این الگو می تواند برای بسیاری از موسسات خیریه دیگر نیز که می خواهند بدون پرداخت هزینه های گزاف به این اقدام روی آورند مورد استفاده قرار گیرد.

 

پایان
این داستان ها، نمونه های بسیار خوبی از رویدادها و بحران های روابط عمومی است که روابط عمومی سازمان ها و شرکت ها می توانستند با صداقت و شفافیت و پوشش خبری بموقع و جامع، بحران را مدیریت نمایند. تحقق این امر مستلزم اهمیت دادن به روابط عمومی و جایگاه آن در سازمان ها و شرکت های دولتی و غیردولتی است. سازمان ها و شرکت هایی که به قدرت روابط عمومی اعتقاد ندارند در مواقع بروز بحران در معرض بی اعتباری و نیستی قرار می گیرند...

 

منابع

1. شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران/ شارا (www.shara.ir)

2. همشهری آنلاین (www.hamshahrionline.ir)
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
میرزابابا مطهری نژاد
| 1394/1/12 - 21:09 |     2     0     |

سلام ، سال نو مبارک : مواردی که به عنوان بحران مطرح کردید ، هیچ کدام ماهیت بحران ندارند ، بهتر بود این موارد را تحت عنوان چالش یا آسیب نام می بردید . مزید اطلاع :
وقتی از بحران صحبت می کنیم بلافاصله حوادث و پدیده های غیر مترقبه مثل سیل ،زلزله ، بیماریهای مهلک فراگیر ، جنگ ، قحطی و گرانی و پدیده های خاص اجتماعی مثل اعتصابها ، تظاهرات ، شورش ها و امثال آن در نظرمان مجسم می شود و لا جرم مدیریت بحران را نیز مدیریت بر رسیدگی به این حوادث تلقی می کنیم بر خلاف این تصور و تصور عامه از بحران ، این حوادث بحران نیستند ، بلکه : «بحران ، شرایطی است که این پدیده ها به دنبال وقوع خود ایجاد می کنند. » اما ،این شرایط چه ماهیتی دارند ؟ که ما از آنها به بحران تعبیر می کنیم . یک بررسی اجمالی نشان می دهد در شرایط عادی و معمولی با ساز و کار مدیریتی و بینش و دانش عمومی در هر جامعه ای و حتی در هر خانواده ای و برای هر فردی نوعی انطباق بین نیاز ها و منابع وجود دارد، که ممکن است ایده آل هم نباشد ، اما از ویژگی انطباق بین نیاز و منابع برخوردار است .اگر شرایط تغییر کند به نوعی که این تعادل نسبی و نه ایده آل را به هم بزند،بحران بوجود می آید. پس بهترین تعریف برای بحران این است :
« عدم انطباق بین نیاز ها و منابع ، به هر علت ، مثل این که در روابط عمومی نیازمند رسانه هایی برای اطلاع رسانی باشیم و آن رسانه ای که مخاطب ما را به ما ارتباط دهد وجود نداشته باشد !
بنابراین اگر یک در حادثه غیر مترقبه ای هر چند بزرگ یا دریک رویداداجتماعی هر چند فراگیر، چه آنها که بشر سبب ایجاد آنها می شود و چه آنها که غیر منتظره یا بلاهای طبیعی عامل بوجود آمده باشند ، به هر علت از جمله توسعه یافتگی ، انطباق بین نیاز ها و منابع در شرایط جدید وجود داشته باشد و تعادل موجود قبلی بهم نخورده باشد ،بحرانی بوجود نیامده است . ولی اگر حتی هیچ حادثه و رویدادی از انواع حوادث فوق در یک جامعه بوجود نیامده باشد و عواملی مثل مدیریت یا توسعه نیافتگی و.. موجب بروز شرایط عدم انطباق بین نیاز ها و منابع شود این جامعه با پدیده « بحران » روبروست . در مورد بحران روابط عمومی ، اگر شرایطی بوجود آمده باشد که از رسانه ها اعم از مجازی و یا نوشتاری و یا دیداری نتوانید برای اطلاع رسانی استفاده کنیم ، با بحران اطلاع رسانی مواجهیم . اما در مواردی که ذکر کردید شرایط خاصی برای استفاده از رسانه ها و اطلاع رسانی بوجود نیامده است ، بلکه عملکرد غیر حرفه ای و بی توجهی به افکار عمومی را در آن ملاحظه می کنیم . به نظر من این ها بحران نیستند ، چالش و یا آسیب هستند . شاد باشید . م.مطهری نژاد


داوود سلیمانی
| 1394/1/23 - 13:48 |     0     0     |
انتخابتان صادقانه نبود

بحران گرد و خاک خوزستان و مناطق جنوب غربی کشور از بسیاری از این آیتم هایی که اعلام نمودید مهمتر بوده .
بحرانی که نقطه دید شما تا شعاع 2 متری کاهش یافته
از روغن پالم و اسید پاشی کمتر نبوده و چه بسا این بحران تبعات اجتماعی-بهداشتی-سیاسی -اقتصادی و .... را برای کشور داشته است .
چطور شما از انعکاس این بحران در فضاهای مجازی و رسانه ای غافل ماندید.
معیارتان جه بوده ؟
لطفا گزینشی عمل نکنید.

داوود سلیمانی


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد