درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400 - 07:10   

آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟

  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟


ادامه ادامه مطلب یک

لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار

  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار


ادامه ادامه مطلب دو

فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400

  فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400


ادامه ادامه مطلب سه

قابلیت جدید فیسبوک؛ مطالب را قبل از بازنشر بخوانید

  قابلیت جدید فیسبوک؛ مطالب را قبل از بازنشر بخوانید


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  به بهانه یک روز جهانی در تقویم افکار عمومی
  حضور رییس انجمن بین المللی روابط عمومی و مدیر عامل هلدینگ میدکو
  تجربه کسب کنید؛ ایده خلق کنید
  نیاز مبرم روابط عمومی شهرداری‌های استان یزد به تغییر نگرش
  مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری سمنان: روابط عمومی، یکی از مهم‌ترین، سخت‌ترین و تأثیرگذارترین حوزه‌های کاری در ادارات است
  استاندار کرمان: روابط عمومی ها تجارب دوره مقابله با کرونا را مستندسازی کنند
  کارگاه آموزشی مجازی « تاثیرسواد رسانه ای بر اثربخشی فعالیت های رسانه ای روابط عمومی ها» برگزار می شود
  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار
  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟
  مدیر روابط عمومی فرودگاه های گلستان: هنر روابط عمومی، پیوند میان درون و بیرون سازمان است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15071صفحه نخست » آموزش روابط عمومیجمعه، 12 دی 1393 - 12:33
نشریه داخلی و زبان مطبوعات
کاظم متولی - مشاهدات عینی و تجربی ونیز تحقیقات معموله گواهی می دهد که هنوز هم در بعضی از نشریات داخلی سازمان ها که تعداد آن ها نیز اندک نمی باشد زبان جاری و ساری مطبوعات راه نیافته است، نشریات داخلی بعضاً به الزامات سبک های خبرنویسی چندان اعتنایی نمی کنند، همچنین بی توجه به مبانی ارزش های خبری اخبار و گزارش ها را سلیقه ای و گاه صرفاً به اعتبار توالی تاریخ وقوع آن ها تهیه و تنظیم می کنند
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)،کاظم متولی- انواع کارکردهای انتشاراتی سازمان ها اعم از بولتن های خبری ویا آن چه که با عنوان نشریه های داخلی در مقاطع زمانی به صورت هفته نامه، ماهنامه وبعضاً فصلنامه و سالنامه منتشر می شوند گذشته از این که برحسب آیین نامه های رسمی واداری، دارای مشخصات و ابعاد و قالب های شکلی تعریف شده ای هستند به اعتبار همان صبغه و وجهه انتشاراتی از خانواده مطبوعات بوده وباصطلاح نشریاتی و مطبوعاتی قلمداد می شوند و لذا همچون اعضاء یک خانواده که با وجود تفاوت های گوناگون سنی و جنسی ورفتاری از قواعد وآداب و رسوم واحدی پیروی می کنند، می باید با برخی از شیوه ها و اصول و مبانی عام مطبوعات هماهنگ بوده و اشتراک ماهوی داشته باشند. از آن جمله است زبان عام و واحدی که در نگارش اخبار و گزارش های مطبوعات رایج بوده و رعایت می گردد و همین سنخ زبان نوشتاری است که آن را از انواع نوشته ها و متون دیگر مجموعه های منتشره از قبیل کتاب ها، اطلاعیه ها، رساله ها و جزوات گوناگون متمایز می سازد.


درگذشته های دور، شیوه نگارش اخبار و تحریر مطالب در روزنامه ها نه تنها با سبک و سیاق نامه های شخصی و متون کتاب های چاپی تفاوت چندانی نداشت بلکه در بعضی موارد و در توصیف بعضی افراد و وقایع به ویژه در مطبوعات کشور ما فی المثل تا اواخر دوران قاجار از حد معمول نگارش و تعارفات بین افراد نیز فراتر می رفت و صعوبت و تعقید و تطویل مطالب والقاب و تزئینات کلامی بعضاً رویداد اصلی و محوری خبر وگزارش را تحت الشعاع خود قرار می داد و موجبات کسالت روحی و تنگ خلقی خوانندگان را فراهم می ساخت؛ برای نمونه خبر ساده اعزام یک پزشک به یکی از شهرهای شمال کشور مندرج در روزنامه «دانش» که از مطبوعات خوب و باصطلاح دانشگاهی عصر قاجار بوده نقل می گردد:

« در اوقات سفر ییلاق بندگان اعلیحضرت اقدس همایون شاهنشاهی خلدالله ملکه و سلطانه در صفحات نور وکجور معروض خاکپای اقدس شاهانه افتاد که در آن نواحی طبیب حاذقی یافت نمی شود ومردم آن جا غالباً گرفتار و دچار امراض مختلفه اند. امر همایونی شرف صدور یافت که از وزارت علوم طبیب مخصوصی مأمور و مشغول با صلاح امزجه اهالی از حوالی شود، بناء علیهذا میرزا احمد طبیب نواده مرحوم میرزا احمد حکیمباشی تنکابنی که در علم و عمل معروف بود مامور آن حدود گردید که عموماً مشغول کلیه معالجات اهالی آن جا باشد و خصوصاً آبله کوبی اطفال را درآن جا شایع و متداول سازد. » (1)

و پیداست که خبر یاد شده با شیوه امروزین روزنامه نگاری می تواند و می باید با حذف بسیاری از جملات و کلمات زاید در نیم و حداکثر یک سطر تنظیم گردد.


افزایش جمعیت، توسعه سواد عمومی و آموزش های مختلف، تحولات سیاسی و اجتماعی، پیشرفت علم و صنعت و تکنولوژی و تعداد و تکثر و انبوه سازی وسایل جدید ارتباطی و بالاخره مقتضیات و شرایط جدید مناسبات انسان ها و جوامع، دیگر شیوه ها و راه و رسم مطنطن نویسی، تطویل پردازی، حاشیه نگاری و افسانه سرایی را در تهیه و تنظیم مطالب مطبوعات برنتابید و همپای سایر دگرگونی ها در تعاملات ارتباطی، نگارش و سبک و شیوه نویسندگی در مطبوهات نیز با رویکردی ایجاز گونه و روان متحول شد. نسیم تغییرات نگارش و سبک های جدید خبر نویسی از دنیای غرب به کشورهای شرقی وزیدن گرفت و دست اندرکاران مطبوعاتی ما بیش از نیم قرن است که سبک و سیاق نوین نویسندگی مطبوعاتی را پذیرفته اند و با آموزش های تخصصی و آکادمیک دانش روزنامه نگاری، امروزه دیگر نویسندگی در مطبوعات به گونه ای حرفه ای و نهادینه جریان دارد.


ارکان سه گانه زبان مطبوعات
شاخص های عمده نویسندگی در مطبوعات معاصر که جان مایه زبان مطبوعات امروزین است عبارتند از سبک های خبری، ارزش های خبری و پاکیزه نویسی که مجال ارایه جزییات و توضیحات آن ها دراین مقال نیست اما اختصاراً یادآوری می گردد که منظور از سبک های خبری، چگونگی فرم و دسته بندی شرح یک رویداد بر مبنای رعایت عناصر شش گانه خبری است که مشهورترین و رایج ترین آنها سبک هرم وارونه است و اجزاء آن تیتر، روتیتر، زیر تیتر ولید می باشد و همچنین توضیحات وقایع که با رعایت ایجاز و اختصار و اهم و مهم در متن آن می آید، ومقصود از ارزش های خبری هم طبقه بندی رویدادها براساس اولویت های علایق مخاطبان در مطالعه مطالب مندرج در مطبوعات است، و اما پاکیزه نویسی هنر ظریف ویژه نگارش اخبار و گزارش های مطبوعاتی است، در این شیوه که امروزه دیگر کاملاً جا افتاده و نهادینه شده است از آوردن اوصاف و القاب و تعارفات خودداری شده و متون مطبوعات بازبانی صریح، ساده و روان نوشته می شود. دیرزمانی است که دیگر کلمات و اصطلاحاتی مانند جناب، آقا، محترم، تشریف آوردند، فرمودند و نظایر آن ها در تهیه و تنظیم مطالب مطبوعاتی حذف شده و به جای آن ها از اسم و سمت اشخاص و ضمایری مانند « او » و « وی » و نیز افعال آمد، رفت، گفت وموارد مشابه استفاده می گردد و خلاصه آن که شکل و ساختار نگارش مطبوعات، بی پیرایه، شسته رفته و پاکیزه شده است.


نشریات داخلی و ارکان سه گانه
بنا به توضیحات طلیعه این گفتار، از این که نشریات داخلی سازمان ها در قلمرو فعالیت های مطبوعاتی قرار دارند وبه دیگر سخن، از اهلیت و مشروعیت ذاتی و ساختاری خانواده مطبوعات برخوردارند تردیدی نیست. بنابراین قواعد و ضوابطی که در تهیه و تنظیم و چاپ انواع مطبوعات حکمفرماست طبیعاً در حوزه فعالیت های نشریات داخلی نیز تسری می یابد، اما آیا درعمل و اجرا نیز همچنین است و نشریات داخلی سازمان های ما حقیقتاً در راستای انجام تعهدات علمی و اخلاقی مربوط از زبان عام مطبوعات پیروی می کنند؟


مشاهدات عینی و تجربی ونیز تحقیقات معموله گواهی می دهد که هنوز هم در بعضی از نشریات داخلی سازمان ها که تعداد آن ها نیز اندک نمی باشد زبان جاری و ساری مطبوعات راه نیافته است، نشریات داخلی بعضاً به الزامات سبک های خبرنویسی چندان اعتنایی نمی کنند، همچنین بی توجه به مبانی ارزش های خبری اخبار و گزارش ها را سلیقه ای و گاه صرفاً به اعتبار توالی تاریخ وقوع آن ها تهیه و تنظیم می کنند و بالاخره عمده تخلف رایج در این گونه نشریات عدم رعایت پاکیزه نگاری است. کم نیستند نشریات داخلی که با همان سبک و سیاق قدیمی مطالب را به صورت انشایی وحاشیه پردازی و ریز نویسی سامان می دهند و از به کاربردن کلمات و اصطلاحاتی چون، جناب آقای وزیر تشریف آوردند، جناب آقای مدیر عامل محترم فرمودند، فلان موضوع مورد عنایت معظم له قرار گرفت و امثالهم پرهیز نمی کنند.


نتیجه یک تحقیق (2)، نشان داد که در سی و هفت نشریه داخلی از شصت نشریه مربوط به شصت وزارتخانه و سازمان دولتی از زبان تعارفاتی و تشریفاتی و مدیر مداری استفاده شده است، یعنی رقمی حدود 62 درصد واین علامت خوبی برای توسعه و سهولت مناسبات ارتباطی در دستگاهها و تشکیلات اداری، خدماتی و تولیدی ما نیست زیرا تبعات چنین رویکردهای نامطلوب انتشاراتی متاسفانه موجبات کندی و عقب ماندگی و بازدارندگی رافراهم می سازد. از آن جمله است عدم استقبال و بی میلی و دلزدگی مخاطبان این نشریات که عموماً کارکنان موسسات می باشند، ونیز استمرار چنین شیوه نگارشی به صورت عادت مألوف باعث می گردد که دست اندرکاران نشریات داخلی همین شیوه رانیز در تنظیم اخبار و رویدادهای سازمان که برای خبرگزاری ها و مطبوعات ارسال می نمایند لحاظ کنند و همین امر موجب عدم اطمینان موسسات خبری و مطبوعاتی شده وآن ها ناگزیر می باید متن های دریافت شده را مجدداً مورد بررسی و ویرایش و حک و اصلاح قرار دهند. علیهذا مقتضی است که مدیران و مسئولان دفاتر روابط عمومی ها این مهم را مورد توجه قرار دهند و برای ایجاد تحول و ارتقاء سطح کیفی نشریات داخلی اهتمام کند وبرای انجام این منظور حتی المقدور مسئولان و کارشناسان بخش انتشارات و مطبوعات خود را به کلاس ها و دوره های آموزشی کاربردی گسیل دارند و به هرحال این امر را وجهه همت خود قرار دهند تا زبان مطبوعات در مجموعه صفحات نشریات داخلی موسسات آن ها تعمیم یافته و نهادینه گردد، زبانی که به قول پیر فرزانه مطبوعات شادوران استاد عبدالرحمن فرامرزی (3)
«عوام بفهمند و خواص بپسندند».


یادداشت:
1- روزنامه دانش، شانزدهم شوال سنه 1299 هجری قمری ( حدود یکصد وبیست سال قبل ) گردآوری و چاپ جدید به کوشش سید فرید قاسمی، مرکز آموزش رسانه ها ، تهران 1374.
2- پژوهش انجام شده توسط شرکت کنندگان در دوره آموزش کاربردی
روابط عمومی، مرکز آموزش مدیریت دولتی استان تهران، مهرماه 1380.
3- کتاب« زبان مطبوعات» عبدالرحمن فرامرزی،
به کوشش رحیم سعیدی، انتشارات ابن سینا، 1349.
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ابزارهای روابط عمومی و تکنولوژی بازاریابی- دخالت انسان در روابط عمومی را حفظ کنید


  محمد آقازاده از «خبرنگاران هزارتومانی» می‌گوید


  بیانیه انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت روز روابط عمومی


  چرا ویروس کرونا به فرهنگ‌های «سهل‌انگار» بیشتر آسیب رسانده است


  احمق باش تا کامروا شوی


  لزوم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در سبزوار


  تجربه کسب کنید؛ ایده خلق کنید


  آیا بازار کسب‌وکار به روابط‌عمومی نیاز دارد؟


  مهارت مدیر در تیم «حل مشکل»


  به بهانه یک روز جهانی در تقویم افکار عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان جشنواره و نخستین همایش روابط‌عمومی در سال 1400