شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- (عصر ارتباطات و مقتضیات جدید) رشد روز افزون، فراگیری و جهانشمولی و توسعه تکنولوژی های ارتباطی؛ به گونه ای سبک زندگی انسانی را تحت تاثیر خود قرار داده است که می توانیم دوره زمانی معاصر را «عصر ارتباطات» بنامیم. تا جایی که زندگی در «اتاق شیشه ای» بهترین تعبیر برای نشانه گذاری از هندسه زندگی امروزین بشر است.
امروزه اهمیت و جایگاه افکار عمومی تا حدّی افزایش پیدا کرده است که نمی توان در روند تصمیم سازی ها بدون توجه و عنایت به خواست، رویکرد و جهت گیری عمومی جامعه عمل کرد و خود را بی نیاز از سنجش راهبردی جهتِ افکار عمومی دانست.
لاجرم؛ پدیده «رسانه» در این میان به عنوان حلقه واسط اجتماع و مسئولین و مدیران اجرایی، رسالت بی بدیلی بر عهده دارد. بدیهی است؛ تعامل دو سویه، همکاری سازنده و ارتباط مستمر، شفاف، به روز و دقیق دستگاه های اجرایی و نهادهای خدماتی با بدنه افکار عمومی از طریق جریان امین و متعهد رسانه ای امکانپذیر خواهد بود.
در سامان و اجرای مدیرت شهری نیز بر این عقیده ایم جز با همراهی جدّی و مشارکت مستقیم شهروندان در فرآیند تصمیم سازی ها نمی توان راهکاری برای حضور عملیاتی ایشان در عرصه توسعه و ساخت شهرها ارائه داد.
شهر مجموعه ای پویا، به هم پیوسته و هم آهنگ و هم بسته است که آغاز هر تغییر و بهبودی در آن با حرکت نهادی «شهروند» حادث می شود.
«شهروند» به عنوان محور فعالیت های شهری، پایه و نمایه و نقطه آغازین توسعه شهر است.
این که چگونه می توان به شهروند توسعه یافتۀ مشارکت جو دست پیدا کرد و از این طریق، قطار تغییرات و توسعه شهری را بر مسیر درستی ریل گذاری نمود، دغدغه امروز سیاستگذاران حوزه مدیریت شهری است که بی گمان «رسانه» یکی از کلیدهای اصلی گشایش این روند است.
«رسانه» می تواند ضمن پالایش جامعه از خبرهای کذب و غرض آلود، با برقراری جریان سالم و متعهد خبری در راستای ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگ عمومی و در یک کلام آموزش شهروندی بکوشد.
در این شرایط نوین ارتباطی، سازمان ها و نهادهای خدمت رسان و اجرایی که با درک مقتضیات جدید و استفاده از ابزارهای روزآمد و کارآمد به انتقال پیام خود همت گمارده و البته جریان دو سویه ای برای شنیدن و دیدن و سنجش افکار عمومی فراروی خود بنا نهاده اند می توانند بدنه اجتماعی را با گفتمان اتخاذی همراه کرده و در پیش برد اهداف سازمانی به موفقیت دست یابند.
نهاد «روابط عمومی» که از دیرباز مجری سیاست های ارتباط گرایِ سازمان ها و مجموعه های اجرایی است نیز می بایست با همّتی مضاعف، بکارگیری ابزارهای تازه سخت افزاری و استفاده از آخرین متدهای ارتباطی نرم افزاری صفحه جدیدی در رویکرد مردم گرا و ارتباط با افکار عمومی چه در حوزه جامعه هدف و گروه ذی نفعان مجموعه خود و چه در حوزه اطلاع رسانی عمومی و چه در حوزه ارتباط با بدنه نخبگانی بگشاید.
پاسخگویی بهنگام، سنجش افکار عمومی، باز مهندسی روش های ارتباط رسانه ای، رصد مطالبات عمومی و انتقال پیام های مردمی، برقراری رابطه دو سویه، ارتقاء فهم و آگاهی مخاطبان، بازآفرینی تصمیمات اجرایی متناسب با مقتضیات فرهنگی و اهتمام به لزوم دارا بودن پیوست فرهنگی ـ اجتماعی در پروژه های عمرانی و در یک کلام تبیین سیاست هایی مبتنی بر اصل متعالی «مردم را ولی نعمت و محرم دانستن» از راهکارهایی است که می تواند معماری روابط اجتماعی شهروندان و ارگان های اجرایی و خدماتی را بهبود بخشد.
امید است چنین همایش هایی که با رویکرد ارتقاء فرهنگ عمومی و دانش افزایی حرفه ای و صنفی بر پا می شود گام بلند و سنجیده ای باشد در راستای تعالی خدمت رسانی سازمانی و اهتمام به رویکرد خدمت جهادی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک تکلیف جدّی برای مدیران و بدنه اجرایی جامعه ایرانی ابلاغ و معرفی شده است.
منبع: خوزنیوز
|