درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 15 آذر 1401 - 21:52   

فراخوان مقاله و ثبت‌نام نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران منتشر شد

  فراخوان مقاله و ثبت‌نام نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران منتشر شد


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی‌های دانش بنیان

  روابط‌عمومی‌های دانش بنیان


ادامه ادامه مطلب دو

انتصاب مدیر روابط‌عمومی دفتر مقام معظم رهبری

  انتصاب مدیر روابط‌عمومی دفتر مقام معظم رهبری


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد

  فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  آقای صداوسیما! سرکوب چین را سانسور نکنید
  ChatGPT
   17 پیشنهاد برای یک روابط‌عمومی خوب
  هر سفیر رسانه، یک نماینده خاص و پر قدرت اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی در مدرسه است
   دنیا در مسیر روابط‌ عمومی الگوریتمی حرکت می‌کند
  رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان: موفقیت روابط‌عمومی در گرو روزآمدی است
  شعارنگاره‌ها در میانه انکار یا پذیرش به عنوان بحران
  انتصاب مدیر روابط‌عمومی دفتر مقام معظم رهبری
  عرق‌ریزان روح برای نوشتن
   انتقاد یک اقتصاددان از بولتن‌سازی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13994صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیجمعه، 9 آبان 1393 - 21:50
رویکرد رسانه‌های داخلی نسبت به «جهت جریان اخبار»
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اقدام برخی رسانه‌های داخل کشور برای انتشار وسیع ترجمه مطلب تولیدی یک رسانه خارجی درباره «وضعیت تحصیل دیپلمات‌های کشورمان در خارج کشور» که به تازگی صورت گرفته است، برای آنها که با ظرایف فعالیت رسانه‌ای و دقایق علمی حوزه ارتباطات بین‌الملل آشنایی دارند، تحقیق درباره رویکرد رسانه‌های داخلی نسبت به «جهت جریان اخبار» را ضروری‌تر می‌نماید.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  اقدام برخی رسانه‌های داخل کشور برای انتشار وسیع ترجمه مطلب تولیدی یک رسانه خارجی درباره «وضعیت تحصیل دیپلمات‌های کشورمان در خارج کشور» که به تازگی صورت گرفته است، برای آنها که با ظرایف فعالیت رسانه‌ای و دقایق علمی حوزه ارتباطات بین‌الملل آشنایی دارند، تحقیق درباره رویکرد رسانه‌های داخلی نسبت به «جهت جریان اخبار» را ضروری‌تر می‌نماید.

«بیزینس اینسایدر» که مقر آن در نیویورک واقع است در گزارشی به بررسی تحصیل فرزندان دیپلمات‌های ایرانی در دانشگاه‌های خارج کشور پرداخته و با ارائه اطلاعاتی درباره زندگی علمی و دانشگاهی فرزندان این دیپلمات‌ها، به طرح این موضوع پرداخته که چطور می‌شود دیدگاه‌های ضد غربی مسئولان ایرانی را با تحصیل فرزندان‌شان در دانشگاه‌های غرب جمع کرد. برخی رسانه‌های داخلی نیز ترجمه این مطلب را بر روی خروجی‌های خود قرار داده‌اند.

شاید انگیزه رسانه‌های داخلی برای انتشار چنین مطلبی را بتوان در قالب‌های مختلفی اعم از «سیاسی‌کاری»، «پر خواننده بودن» یا «کلیک‌خور بودن» مطالب این‌چنینی یا روحیه «افشاگرانه» برخی رسانه‌ای‌ها تحلیل کرد اما پرداخت هر قیمتی برای برآورده شدن انگیزه‌های سیاسی یا هیجانی و همچنین جذب مخاطب و بازدیدکننده بیشتر، نه تنها با اهداف روزنامه‌نگاری توسعه، سازگار نیست بلکه تداعی‌کننده نوعی فعالیت مغایر با مأموریت‌ها و کارکردهای رسانه است.

علاوه بر این، موضوع «جریان اخبار از یک کشور به کشور دیگر» که دهه‌هاست در اروپا و آمریکای شمالی مورد مطالعه قرار گرفته و همچنین حجم بزرگی از مطالعات کنونی در این زمینه از سوی دانشمندانی از آمریکای لاتین، آسیا و خاورمیانه صورت گرفته است، امری است که ضرورت توجه رسانه‌های کشورمان به استفاده از اخبار کشورهایی که در ادبیات ارتباطات بین‌الملل تحت عنوان «مرکز» و «کشورهای شمال» نام برده می‌شوند را دوچندان می‌کند.

واقعیت این است که جریان اخبار بین مرزهای ملی نه تنها از حیث محتوا، بلکه از نظر «جهت» و «اندازه» نیز برای پژوهشگران حوزه ارتباطات بین‌الملل مهم است؛ چراکه نتایج مطالعات متعدد نشان‌دهنده این بوده که جهت عمده جریان اخبار بین کشورها از مرکز به پیرامون، یعنی از سوی کشورهای توسعه یافته (شمال) به سوی کشورهای در حال توسعه (جنوب) است.

همین جهت قطور جریان اخبار از شمال به جنوب است که محتوای جریان اخبار بین کشورها را اهمیت دو چندان می‌بخشد؛ چراکه در این شرایط غالب اخباری که در کشورهای جنوب (پیرامون، در حال توسعه) منتشر می‌شوند بر طبق ادبیاتی هستند که در شمال تولید شده و به خوراک خبری کشورهای پیرامون تبدیل می‌شود.

کشورهای شمال در درون این الگو، نه تنها اخبار حوزه بین‌الملل بلکه گزارش‌های مربوط به کشورهای در حال توسعه را نیز وفق مراد خود تولید و منتشر کرده و قابل تأمل آنجاست که کشورهای جنوب نیز همان ادبیات را با سهل‌انگاری نسبت به منافع ملی‌شان، ترجمه و کپی‌برداری می‌کنند.

به عنوان نمونه، یک مدل از جریان اخبار که به «جریان مدور» مشهور است زمانی ایجاد می‌شود که خبرنگاران وابسته به شمال، اخبار گردآوری شده در جنوب را پیش از بازگشت نهایی به رسانه‌ها در جنوب، برای پردازش و ویراستاری به شمال انتقال می‌دهند.

با این شرح، به نظر می‌رسد اگر رسانه‌های حرفه‌ای داخل کشور می‌خواستند با انصاف موضوع ادامه تحصیل فرزندان دیپلمات‌هایی نظیر ظریف و عراقچی یا فریدون که خود سال‌ها لباس دیپلمات بر تن داشته است را گزارش کنند، ادامه تحصیل فرزندان دیپلمات‌ها در خارج کشور را نه به عنوان غرب‌گرایی آنها بلکه در دایره اثر وضعی گذراندن دوره‌ای طولانی از زندگی خانوادگی‌شان در خارج کشور تلقی کرده و با ادبیاتی این کار را انجام می‌دادند که در شأن نیروهایی که بارها مورد تقدیر رهبری انقلاب قرار گرفته‌اند، بوده یا نوعی تقدیر از ایثاری باشد که آنها به جهت دفاع و حفظ شأن کشور در خط مقدم دیپلماسی انجام می‌دهند.

این درحالیست که رویکرد گزارش «بیزینس اینسایدر» درباره تحصیل فرزندان دیپلمات‌ها در خارج کشور ناظر به این بوده که «چرا طیف مسئولان ایرانی، فرزندان خود را برای تحصیل به دانشگاه‌های غربی می‌فرستند و از آلوده شدن آن‌ها به تفکرات و اخلاقیات غربی، نمی‌ترسند؟»

این مثال و اخبار و گزارش‌های دیگر در حوزه بین‌الملل که از سوی رسانه‌های داخلی به نقل از منابع خارجی و عمدتاً منابع کشورهای مرکز (شمال)، ترجمه می‌شوند، هر چند با اصلاحاتی بر خروجی رسانه‌های پیرامون (جنوب) قرار می‌گیرند اما توجه به نکات و موارد مورد نظر منبع اصلی در بازنشر این مطالب، امری انکارناپذیر است. و همین، ضرورت توجه بیشتر رسانه‌ها به «جریان اخبار» را فزونی بخشیده و اراده صاحبان و دست‌اندرکاران رسانه‌های داخلی برای عوض کردن جهت جریان اخبار را می‌طلبد.

حال ممکن است برخی تغییر جهت جریان اخبار از شمال به جنوب، آن هم فقط با همت رسانه‌ای‌های ایرانی را امری دشوار یا دست‌نیافتنی بپندارند اما در صورتی که نمی‌توان جهت را عوض کرد، اما می‌توان با رعایت ظرایفی، ضخامت جریان از شمال به جنوب را کاهش داد و با افزایش سهم خود در پوشش دست اول اخبار بین‌الملل، کاهش اتکای صرف به منابع خارجی را رقم زد.

همشهری آنلاین - نیما شایان

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی‌های دانش بنیان


  عرق‌ریزان روح برای نوشتن


  تجلیل از مدیر روابط‌عمومی مهراصل به عنوان داوطلب نمونه هلال احمر استان آذربایجان شرقی


  رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان: موفقیت روابط‌عمومی در گرو روزآمدی است


  انتصاب مدیر روابط‌عمومی دفتر مقام معظم رهبری


  چین با لایک پست‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌کند!


  هر سفیر رسانه، یک نماینده خاص و پر قدرت اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی در مدرسه است


  شعارنگاره‌ها در میانه انکار یا پذیرش به عنوان بحران


  ChatGPT


   دنیا در مسیر روابط‌ عمومی الگوریتمی حرکت می‌کند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان دومین "جشنواره مردم‌داری ایران" منتشر شد