درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 00:18   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13937صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعیسه شنبه، 6 آبان 1393 - 17:26
مطالعه رابطه بین عضویت در شبکه های اجتماعی و مدگرایی در جوانان با تاکید بر فیس بوک
نخستین هدف طراحان مد در تمامی کشورها کسب درآمد بیشتر و ایجاد جامعه ای مصرف گرا است اگر سیاستمدارانی در اروپا و امریکا، از این سیاست ها حمایت می کنند به علت در اختیار گرفتن افکار و محدود کردن آینده نگری خصوصا جوانان و مشغول کردن ایشان به فرعیات زندگی و توجه نکردن به اتفاقات سیاسی و اجتماعی است.
  


چکیده
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نخستین هدف طراحان مد در تمامی کشورها کسب درآمد بیشتر و ایجاد جامعه ای مصرف گرا است اگر سیاستمدارانی در اروپا و امریکا، از این سیاست ها حمایت می کنند به علت در اختیار گرفتن افکار و محدود کردن آینده نگری خصوصا جوانان و مشغول کردن ایشان به فرعیات زندگی و توجه نکردن به اتفاقات سیاسی و اجتماعی است. تحقیق حاضر، با روش کمی انجام¬شده و اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه در بین مراجعین به مجتمع های فرهنگی بنیاد رودکی در فاصله سنی 18-35 سال ، تعداد جامعه نمونه 210 پاسخگو بوده¬است؛ صورت پذیرفته¬است.

 

در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخت با روایی 84/0 درصد بین جامعه نمونه توزیع شده است یافته¬های پژوهش نشان داده ا¬ند تاثیر پذیری جامعه آماری از تبلیغات و مدهای موجود در شبکه های اجتماعی در روند انتخاب و اولویت بندی ظاهر خود و زندگیشان است. این تحقیق از شامل دو فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی است؛ میزان پیگیری فرد درباره ی آخرین نوع لباس، مدل مو ، آرایش صورت ، وضعیت اندام ، نوع تفریح و فعالیت های اوقات فراغت ، نوع خوراک ، عقاید و ... را بررسی مولفه های متغییر مستقل عضویت در شبکه بر میزان مدگرایی رابطه وجود داردو در فرضیه های فرعی مولفه های رفتار آگاهانه و عملکرد شغلی بر میزان مد گرایی در میان جوانان دارای رابطه معنا داری است ولیکن مولفه های جنسیت، تاهل،رشته تحصیلی و نیز میزان سوادرابطه معنا داری با مدگرایی ندارند.


واژگان کلیدی: مدگرایی، شبکه اجتماعی ، جوانان

مقدمه
مد و مدگرایی پدیده ای است که کمابیش در میان همه‏ى اقشار جامعه وجود دارد، اما دراین میان، جوانان و نوجوانان بیش از دیگران به «مد» اهمیت می دهند و «مدگرا» هستند. امروزه جوانان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری های جدید رایانه ای، ارتباطات گسترده¬ای با جوامع و فرهنگ های گوناگون یافته اند و موقعیت آنها در شناخت و فهم ارزش ها، باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب، پیچیده تر و مشکل تر شده است و چه بسا زمینه های موجود، باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با ارزش های جامعه‏ى خویش رو آورند حس تنوع طلبی توام با گرایش به خودنمایی درمحیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری درنوع پوشش، آرایش، الگو، رفتارواغلب گرایش های بشری را به همراه داشته است. گستردگی این دگرگونی ها به اندازه زندگی انسان امروزی بوده واشاعه هریک از آنها درسطح جامعه پیامدهای خاص خود را به همراه دارد پدیده مد گریبانگیر جامعه مصرف محور امروز جهان است.. مد به عنوان شکلی ازشیوه زندگی، محدوده وسیعی را دربرمی¬گیرد و تنها به لباس و آرایش محدود نمی¬شود ، هرچند که نمود عینی آن را درآرایش و پوشش افراد بویژه جوانان متجلی شده¬است. یک مد جدید مانند سیلی بزرگ جامعه را فراگرفته، جوانان را مسخ نموده و پس ازمدتی (کوتاه) تغییرمی¬کند. خیلی از افراد مد و مدگرایی را یک امرکاملا شخصی و سلیقه¬ای می¬دانند و معتقدند نمی¬توان افراد جامعه را مجبور کرد که برخلاف آنچه دوست دارند و انتخاب می¬¬کنند، عمل نمایند . ولی آیا انتخاب هرگونه لباس و آرایشی برای هرجامعه و فرهنگی مناسب است؟ و اساسا این سئوال همیشه مطرح است که مدگرایی خوب است یا نه ؟ در یک تحلیل روان¬شناختی نشان دهنده‏ى نوعی از «تعلّق گروهی»، «نوجویی»، «تنوّع طلبی» و گرایش جوانان به «امروزی شدن» است و کاملاً یک پدیده‏ى طبیعی و نابهنجار در جهت ارضای این نیازها محسوب می شود؛ اما از آن جا که هماره کالای مد شده، شیوه های رفتاری، هنجاری و ارزش¬های خاصی در بین جوانان و نوجوانان رونق و شیوع می یابد و مد، عاملی می شود برای انتقال هنجار و ارزشی از جامعه¬ای به جامعه¬ای دیگر، بررسی زمینه¬ها و پیامدهای مدگرایی، یکی از موضوعات مهم در جامعه‏ى ما محسوب می¬شود که این نوشتار، نگاهی است گذرا به همین موضوع. (مهدی زاده؛ 1389 )


بیان مسئله و اهمیت
امروزه با گسترش کاربرد¬های فنآوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکل¬گیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بیشتری را برای روابط متقابل ، مذاکره ، گفتگو و به طور کلّی ارتباطات دو سویه فراهم آورده¬است. شبکه¬های اجتماعی اینترنتی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار ایشان و تأمین نیازهای متناسب زندگی اجتماعی جوانان تبدیل شده اند و مرجعی برای تأمین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود به¬شمار می¬روند. ( بشیر و افراسیابی ، 1391 ، 31) جذابیت شبکه¬های اجتماعی از یک سو و سهولت فعالیت در این شبکه از سوی دیگر سبب می¬شود تا رابطه¬ی میان عضویت و حضور در شبکه¬های اجتماعی اینترنتی و تغییرات در سبک همه‏ى ما به خوبی می¬دانیم که پیروی از الگوها و مدهای غربی و پوشیدن لباس¬های با آرم خارجی یا تقلید از مدل موی سرفلان فوتبالیست، نمی¬تواند به ما شخصیت اعطا کند و موجب پیشرفت و ترقّی ما گردد. در چرخه¬ی مدگرایی ، افراد کمتر به چرایی علّت اعمال خود می¬اندیشند و بیشتر چگونگی انجام عمل برای دستیابی به هدف نزد آنان اولویت دارد ، استفاده از مدل¬های لباس ، اجناس لوکس و حتی افکار خارج از عرف و ارزش¬های جامعه از جمله مواردی هستند که در این میان به نحو فزاینده¬ای بروز پیدا می¬کنند. اما نکته¬ی مهمی که در این چرخه قابل توجه¬است ، لطمه¬ای است که بر فرهنگ وارد می شود. در این چرخه ، همان¬گونه که طبقات پایین¬تر جامعه از نوع و شیوه¬ی زندگی طبقات بالا تر جامعه پیروی می¬کنند ، در بُعدی وسیع¬تر ، کشور¬های در حال توسعه نیز از کشو¬ر¬های پیشرفته¬تر پیروی می¬کنند و در نتیجه پیروی از مُدگرایی این جوامع را یه سمت مصرف¬گرایی سوق داده و موجب تغییرات اساسی فرهنگی در سبک و شیوه¬ی زندگی جامعه¬ی مصرف¬کننده می¬شود. (میرآخوری ، 1388،33) برخی دیگر از منتقدان نظام سرمایه‌داری بر چگونگی شکل‌گیری، بسط و توسعه فرآیند مد و مدسازی تاکید نموده‌اند. از جمله مهم‌ترین این متفکرین، مارکوزه نظریه‌پرداز مکتب انتقادی است که در خصوص نظام سرمایه‌داری و نقش سرکوبگر آن در شناسایی و خلق نیازهای کاذب در افراد، به گسترش ادبیات نظری «مصرف در زندگی روزمره» همت گماشت.
با توجه به کوچک شده هر روزه جهان و نزدیک شدن ارتباطات تغییرات به صورت در جهان توسعه پیدا می کند در کمتر از 100 سال پیش دو شهر و یا استان مجاور از پوشش یکسانی برخوردار نبودند ولیکن در حال حاضر کارتل های بزرگ سرمایه داری به دنبال اشاعه فرهنگی یکسان از طریق شبکه های اجتماعی هستند تا جنسی را که تولید می کنند برای تمامی فرهنگ¬ ، نواحی جغرافیایی و دینی قابل هضم و عادت شود. جلوی هجوم این حجمه عظیم رزا نمی توان گرفت ولیکن با ارتقا سطح عزت نفس و ایجاد خود باوری ملی ـ مذهبی می توان آن سیاست ها بی¬اثر و یا کم¬اثر کرد.
با عنایت به مطلب صدرالاشاره ضرورت و دلایل اهمیت این تحقیق عبارت است از :
- تأکید مسئولین ارشد نظام بر مهندسی فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و پرهیز از مصرف زدگی و مد گرایی
- عدم آشنایی اغلب اعضاء شبکه های اجتماعی از اهداف پنهان مالکان و حامیان اصلی شبکه ها


مبانی نظری – چارچوب نظری
هدف نظریه، تشریح و کمک به درک و تفسیر پدیده ها و ارائه رهنمودهایی است تا نشان دهد که چرا چنین پدیده هایی به شیوه هایی خاص اتفاق می افتد. (ویلیامز، 1386:14).


نظریات مد - رسانه
به نظر مارکس، تاریخ نوع بشر جنبه ای دوگانه دارد، یعنی از یک سوی ، تاریخ نظارت آفریننده انسان بر طبیعت است و ازسوی دیگر، تاریخ از خود بیگانگی هرچه بیشتر انسان است . از خود بیگانگی به وضعی اطلاق میشود که در آن انسانها تحت چیرگی نیروهای خود آفریده شان قرار می گیرند و این نیروها به عنوان قدرت های بیگانه در برابرشان می ایستد. همه نهادهای عمده جامعه سرمایه داری، از دین و دولت گرفته تا اقتصاد سیاسی ، دچار از خود بیگانگی اند. وانگهی ، این جنبه های گوناگون از خود بیگانگی، وابسته به یکدیگرند. « عینیت بخشی»، کار از خود بیگانگی است. درست همچنان که انسان تا زمانی که تحت تاثیر شدید دین است، ذات خویش را تنها می تواند با یک هستی از خود بیگانه و موهوم عینیت بخشد ، تحت چیرگی نیاز خودخواهانه نیز تنها می تواند خودش را تائید کند و از طریق قرار دادن فرآورده های تولیدی و فعالیت شخصی اش تحت تابعیت و چیرگی یک هستی بیگانه و وابسته ساختن آنها به اعتبار یک هستی باز هم بیگانه ، یعنی پول ، چیزهایی را تولید نماید. «پول همان ذات از خود بیگانه کار و وجود انسان است، این ذات برانسان چیره میشود و مورد پرستش او قرار می¬گیرد». دولت همان واسطه میان انسانها و آزادی بشراست . درست همچنان که مسیح واسطه ای است که انسان همه اولوهیت و همه پیوندهای مذهبی اش را بدو نسبت میدهد. دولت نیز واسطه ای است که انسان همه عدم اولوهیت و همه آزادی انسانی اش را در گرو او می گذارد». صفحه85-84 کوزر). زیمل انواع سنخ های اجتماعی را برای تکمی صورت های اجتماعی مورد نظرش ترسیم کرد . او علاوه بر سنخ «بیگانه» سنخ های گوناگون دیگری چون «میانجی»، «فقیر»، «ماجراجو»، «مرد وسط»، «مرتد» را دقیقاً و جزء به جزء توصیف کرد . زیمل هر سنخ اجتماعی ویژه ای را محصول واکنش ها و توقعات دیگران میداند. هر سنخی از رهگذر رابطه با کسان دیگری پدید می آید که پایگاه ویژه ای به او می دهند و از او انتظار دارند که به شیوه خاصی رفتار کند. ویژگی های هر سنخی به سان صفات ساختار اجتماعی نگریسته می شوند.
زیمل معتقد است فقیربعنوان یک سنخ اجتماعی تنها زمانی پدید می آید که جامعه فقر را بعنوان یک منزلت خاص اجتماعی به رسمیت شناسد و اشخاص خاصی را ملزم به دستگیری از فقیران کند.
همین که فقیران دستگیری دیگران را پذیرا می شوند، از شرایط ناشی از منزلت پیشین شان بیرون می آیند و از نظر اجتماعی طبقه بندی مجدد می شوند و مسایل شخصی شان جنبه اجتماعی پیدا می کنند. از آن پس ، مستمندان دیگر با آنچه که انجام می دهند- معیاری که معمولاً در طبقه بندی اجتماعی بکار برده می شود – در نظرگرفته نمی شوند. بلکه بیشتر با آنچه که دیگران درباره آنان انجام می دهند، مشخص می گردند. این جامعه است که سنخ اجتماعی فقیر را می آفریند و به آنها منزلت ویژه ای می بخشد که تنها با صفات منفی قابل تشخیص است. یعنی با صفاتی که دارندگان منزلت های دیگر اجتماعی فاقد آنند.(صفحه255-254 کوزر)
اما مرتن در نظریه گروه مرجع خود که دارای برد متوسط است، اظهار می دارد که از نظر اجتماعی، افراد تحت تأثیر گروه هایی قرار می گیرند که به گمان آنها اهمیت زیادی دارند. انسان ها برای ارزیابی و داوری خود به گروه هایی مراجعه می کنند که چه بسا عضو آن نیستند. این گروه ها که به گروه های مرجع معروف اند، متولّی انتقال برخی هنجار ها و تأمین ملاک ها و معیار های لازم برای ارزیابی و محک زدن رفتار ها و باور ها ی افراد می باشند و به دلیل کارکردهایی که برای افراد و ساختار اجتماعی دارند، به عنوان الگوی ذهنی و عملی مورد توجه قرار می گیرند. فستینگر معتقد است هرچه اهمیت گروهی که مبنای مقایسه قرار می گیرد، بیشتر باشد فشار برای هم شکلی فرد با گروه بیشتر می شود. و هرچه انگیزه فرد برای مقایسه خود با گروه بیشتر باشد، تلاش بیشتری برای تغییر افکار و استعدادهایش برای هم شکلی با گروه خواهد کرد. بنابر این طبق نظریه فستینگر افکار و رفتار فرد در چارچوب روابط گروهی تحت تأثیر دیگران شکل می گیرد؛ و فشاربرای همشکلی درگروه به تغییرایده ها وعملکرد های اعضا منجر می شود. ( معید فر ، 1387: 13)
در این دوران جدید به گفته "بوردیو" مصرف دیگر تنها ارضاى یک دسته از نیازهای زیستى ریشه دار نیست، بلکه متضمن نشانه ها، نمادها، ایده ها و ارزش ها است. همچنین به تعبیر "بودریار" مصرف در دوران جدید روندى است که در آن خریدار کالا از طریق به نمایش گذاشتن کالاهاى خریدارى شده، به طور فعالى مشغول تلاش براى خلق و حفظ یک حس "هویت" است. (مسعودی¬فر ، 1388 : 16)
فرامرز رفیع‌پور ریشه مدسازی را در نابرابری‌های اجتماعی می داند (رفیع‌پور، 1380 : 178)یکی¬دیگر از چارچوب-های نظری این تحقیق، نظریه ی وارشتاینر ( 1961) درباره ی تأثیر رسانه بر مخاطب است. امروزه رسانه به عنوان ابزار هوشمند یکسان¬سازی فرهنگ عمل می¬کند.اگر¬چه رسانه ها بر مخاطب اثر می¬گذارند ، لکن بسته به نقش ارتباط¬گر و و ظیفه¬ی ارتباطی خاص ، نوع اثر مطلوب متفاوت است . صاحب¬نظران معتقدند تأثیرات مختلف رسانه ها را به صورت سلسله مراتب ارائه نمود که از دیدگاه لاویچ وارشتاینر دارای الگوی سه بعدی زیر است :


بعد شناختی - بعد نگرشی و عاطفی - بعد رفتاری و کنشی
طبق این نظریه، به اثر¬های سطح پایین¬تر می¬توان آسان¬تر و راحت¬تر از اثر¬های سطح بالاتر دست یافت. (موسوی و دیگران ، 1390 ، 105) ازدیگر نظریه¬های مورد استفاده در تحقیق حاضر می¬توان به نظریه¬ی یادگیری اجتماعی بندورا و نظریه ی برجسته سازی و نظریه¬های مبنی بر تآثیر پذیری افراد از گروه¬های مرجع و همالان نام برد.
حس تنوع طلبی توام با گرایش به خودنمایی درمحیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری درنوع پوشش، آرایش، الگو، رفتار و اغلب گرایش¬های بشری را به¬همراه داشته¬است. گستردگی این دگرگونی¬ها به اندازه زندگی انسان امروزی بوده و اشاعه هریک ازآنها درسطح جامعه پیامدهای خاص خود را به¬همراه دارد پدیده مد گریبانگیر جامعه مصرف محور امروز جهان است.
«هربرت بولومر» یکی ازمهم ترین نظریه پردازان کنش متقابل، معتقد است که مدها بیانگر سازگاری خودانگیخته عظیمی از جمعیت کشورها با محیط آنهاست . این تطابق طی دو مرحله نوآوری و انتخاب صورت می گیرد . در مرحله نوآوری تمامی مدهای جدید با توجه به پذیرش اجتماعی به‌وجود می آید ، اما برخی از آنها نادیده گرفته می شود. درمرحله انتخاب، مد اشاعه می یابد. این فرآیند دارای سه کارکرد می باشد؛ اول انتخاب میان مدل های مختلف ، موجب انتخاب مدل های مناسب تر می شود و این امر موجب هم شکل شدن افراد می گردد . دوم مدل ها طی یک روند منظم از گذشته به آینده حرکت می کنند . سوم این احساس مشترک را پرورانده ، شکل داده و یک تجانس روحی به‌وجود آورده که آنها در مقابل مدهای گذشته قرار می دهد. طبیعت مد با ارتباط ذاتی دومفهوم بیان می شود : مد داروخارج از مد . بولومراشاره کرده که این واژه ها مشخص کننده یک الگوی مداوم تغییراست که گروه های خاص به طورموقتی آن را می پذیرند تا دوباره جایگزین شوند. هرچند که مد را در محدوده الگوهای زینتی قرار می دهند . اما تغییر مد در بسیاری ازجنبه های زندگی نسبتا مستقل بوده، تحت تاثیر آن قرار دارند و بدون آنکه به جنبه های دیگر زندگی تاثیر گذارند ، تغییر می یابد.
طبق گفته بولومر ، مدها به جنبه های دیگر زندگی تاثیر نمی گذارند ، ولی خود از آن تاثیر می¬پذیرند . این در حالی است که مشاهده می گردد که اگر یک پدیده برای فرد بیشتر از هر چیز اهمیت داشته باشد و فرصت های مناسبی در دستیابی به اهدافش بیابد ، در عمل مدگرا شده و سعی می کند گرایش بیشتری به آن پیدا کند . (مهدی زاده؛ 1389) رابرت مرتن معتقد است که آدم ناهمنوا الزاما خطاکار نیست . وی بین ناهمنوایی و کجروی تمایز قائل شده است . بسیاری از افراد ناهمنوا ، نظیر منتقدین فرهنگی و اصلاح طلبان اجتماعی ، رفتار ناهمنوایانه خود ، یعنی عدم پذیرش اهداف یا راهکار از دیگران را پنهان نمی کنند و برای این امر توجیهات خاص خود را دارند . افراد دیگری را که می توان در دسته ناهمنوایان جای داد ، مدگرایان جوانی هستند که برای عمل خود دلایل خاص خود را دارند هرچند که این رفتارها با هنجار و فرهنگ حاکم در جامعه ناسازگار باشد . هیچ جامعه ای را نمی توان به سادگی به کسانی که از هنجارهای منحرف می شوند و کسانی که با آنها همنوایی می کنند ، تقسیم کرد . از آنجا که همه کجروها در یک طبقه قرار نمی گیرند ، می توانند چندین دسته باشند با تخلف های متفاوت ، یعنی منحرفین درجه بندی شده به ترتیب تخلف های شان. همه هنجارهای اجتماعی با ضمانت های اجرایی همراه هستند که ازآنها درمقابل ناهمنوایی حمایت می کنند. ضمانت اجرایی هر واکنشی از سوی دیگران نسبت به رفتار یک فرد یا گروه است که هدفش تامین اطلاعات از هنجار معینی می باشد .
طبق نظر «مارکس» اگر خانه ای بزرگ یا کوچک، مشابه خانه های اطرافش باشد، نیاز اجتماعی سکونت را به راحتی مرتفع می کند؛ اما اگریک خانه بزرگ درکنار یک خانه کوچک باشد، اعضای خانه کوچک، خود را دریک کلبه تصورمی کنند. گروه مرجع به عنوان ابزاری که ما را در تصمیم گیری یاری می کند، می تواند نقش مهمی درزندگی ما ایفا کند. بدیهی است که عموما ما به مقایسه ابعاد مطلوب می پردازیم؛ ازاین روتلاش می کنیم تا برای کسب پایگاه شبیه پایگاه مطلوبیت را درخود احیا کنیم و همیشه گروهی را به عنوان گروه مرجع درنظرداشته باشیم؛ این گروه مرجع معیارمقایسه ما می باشد . بسیاری از لباس هایی که ما می پوشیم در ابتدا توسط هنرپیشگان و ورزشکاران پوشیده شده ، سپس به بازار عرضه می گردد و چون همین طرح توسط آنها پوشیده شده ، مردم آنها را خریداری کرده و استفاده می کنند.
برای بررسی این موضوع از نظریه موفقیت و انگیزه «هومنز» استفاده می کنیم . وی معتقد است از میان اعمالی که شخص انجام می دهد ، اگر آن عمل بیشتر به پاداش منجر شود ، احتمال تکرار آن افزایش می یابد و قضیه انگیزه را چنین بیان می کند : اگر عملی که قبلا باعث موفقیت شده باشد ، همان موفقیت مجددا تکرار شود ، آن شخص ممکن است دست به همان رفتار بزند ، با توجه به همین قضایا می توان گفت که اگر چه شخص ممکن است با مدگرایی با خانواده خود درگیر شود ولی در میان همسالان خود مورد تشویق و تائید و اعتماد قرار می گیرد و حتی در ارتباط با جنس مخالف به موفقیت رسیده و ارزش و منزلت خود را بالاتر می برد ، چون این موفقیت ها در راستای مدگرایی او انجام گرفته ، این عمل بیشتر مورد تکرار قرار می گیرد . مد¬ و ارزش ¬و منزلت¬اجتماعی؛به طورکلی تمامی رفتارهای انسان درراستای برآورده کردن نیازهای اومی باشد وانسان سعی می کند درقالب رفتارها یا واکنش ها بتواند به نیازهای خود پاسخ دهد . مدگرایی نیز یکی از رفتارهایی می باشد که ما طی آن به طور ناخودآگاه به نیازهای خود پاسخ می دهیم . به اعتقاد «ابراهام مازلو» نیازهای انسان پنج دسته می باشد که عبارت اند از: نیازهای جسمانی (اساسی ترین نیازهای حیات، مثل غذا وآب) ، نیازهای امنیتی (محیط فیزیکی و احساسی مطمئن) ،نیازهای تعلق داشتن (برقراری دوستی و پذیرش از سوی دیگران)، نیازهای احترام (شناخت، توجه ونیازازسوی دیگران) ،نیازهای خودشکوفایی (پیشرفت، بالاترین دسته نیازها) به گفته مازلوارزش و منزلت یکی از نیازهای مهم انسان می باشد . جوانان نیز بر حسب مقتضیات سنی می خواهند از ارزش واحترام دیگران برخوردار باشند و برای رسیدن به این هدف از ابزارها و شیوه های مختلف استفاده می کنند ؛ برخی از طریق درس خواندن ، عده ای با ورزش و هنر و برخی نیز با تغییرات ظاهری باب روز اظهار وجود می نمایند . بنابراین از لحاظ روانی مد با خودنمایی و نیاز به جلب توجه دیگران به خود بستگی¬دارد.


عوامل و زمینه های روان شناختی مدگرایی در جوانان
علاوه بر زیر ساخت های تاریخی و اجتماعی، مدگرایی در بین جوانان از یک سری اصول و سازه های روان شناختی نیز تبعیت می کند و با انگیزه ها و نیازهای چندی در ارتباط است.
1- تنوع طلبی و نوگرایی
2- مدگرایی و همانند سازی
3-رقابت و چشم و همچشمی با دیگران
4-مدگرایی و التزام ناشی از دوستی
5-مدگرایی و جلب توجه دیگران
6-مدگرایی و تشخیص طلبی
7-نقش تولید کنندگان در اشاعه‏ى مد
8-رسانه ها و ترویج مد


نظریة کارکرد پیام‌های ارتباطی
امیل دورکیم با نگاهی کارکردی به جامعه و تشبیه آن به ارگانیسم موجود زنده،‌ ضمن تأکید بر نظم و انسجام اجتماعی، بر اهمیت ارتباط در فرایند حفظ و تحول جامعه و نقشی که این ارتباط در تولید و باز تولید اجماع و توافق در مورد مسائل و حفظ تعادل در جامعه ایفا می‌کند،‌ اشاره دارد.
کوین ویلیامز، مشخصه‌های کراکردگرایی و کارکرد رسانه‌ها را چنین برمی‌شمارد:
1.کارکردگرایی به جامعه به عنوان نظامی از عناصر و بخش‌های به هم پیوسته با فعالیت‌های مرتبط به هم،‌ مداوم و از پیش تعریف شده می‌نگرد.
2. چنین جامعه‌ای به سمت تعادل پویا تمایل دارد و اگر ناهماهنگی در آن رخ دهد‌، نیروهای درون جامعه برای استقرار دوبارة نظم دخالت می‌کنند.
3. تمامی فعالیت‌های مرتبط به هم،‌ مداوم و از پیش تعریف شدة جامعه، در حفظ تعادل سهیم هستند.(مهدی زاده ؛1389)
4. بعضی از فعالیت‌های از پیش تعریف شده و مداوم جامعه،‌ برای بقای آن ضرورت دارند.
5. رسانه‌های ارتباط جمعی یکی از فعالیت‌های از پیش تعیین شده و مداوم هستند و در حفظ ثبات و تعادل جامعه نقش دارند.
6. ارتباط جمعی یکی از عناصر لازم و ضروری ساختار جامعه است و جامعه بدون آن نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.
7. وسایل ارتباط جمعی در صورت خلق بی‌نظمی و ناهماهنگی،‌ دارای کژ کارکرد می‌شوند (ویلیامز، 1386:62).
یکی از محققانی که به طور جدی به نقش و کارکرد پیام‌های ارتباطی در جامعه توجه کرده است،‌ هارولدلاسول محقق ارتباطات و وی سه کارکرد «نظارت بر محیط»،‌ «همبستگی اجتماعی» و «انتقال میراث فرهنگی» را برای مطبوعات و رسانه‌ها بر می‌شمارد (لاسول، 1383:59).
نظریة استحکام، تأثیر پیام‌های ارتباطی برنگرش و رفتار مخاطب را محدود و عمدتاً در جهت تقویت و استحکام عقاید و باورهای قبلی می‌داند.
این نظریه برخلاف نظریة ترزیقی،‌ جریان ارتباط را دو مرحله‌ای می‌داند که طی آن پیام‌های ارتباطی از رسانه‌ها به واسطه‌هایی به نام «رهبران افکار» می‌رسد و از آن‌جا به میان مردم (پیروان) منتقل می‌شود.
تأثیر رسانه‌های جمعی در زندگی روزانة شهروندان، محدود به تقویت یا تغییر نگرش‌ها و رفتارها نیست،‌ بلکه می تواند منجر به کسب ارزش‌ها و نگرش‌ها و الگوهای رفتاری شود که از آن به آثار اجتماعی رسانه‌ها تعبیر می‌کنند. یکی از نظریه‌های مربوط به آثار اجتماعی رسانه‌ها، نظریة یادگیری اجتماعی آلبرت باندورا (1986) است که به طور ویژه با ارتباط جمعی در ارتباط است.
براساس این نظریه،‌ انسان‌ها بیشتر آن‌چه‌را که برای راهنمایی و عمل در زندگی نیاز دارند‌، صرفاً از تجربه و مشاهدة مستقیم یاد نمی‌گیرند، بلکه عمدة آن‌‌ها به طور غیر مستقیم و به ویژه از طریق رسانه‌های جمعی آموخته می‌شود(مک کوایل، 2006:493). ادعای اصلی باندورا این است که بیشتر رفتارهای آدمی به صورت مشاهدة رفتاردیگران و از طریق الگو‌برداری یادگرفته می‌شود.
نظریة یادگیری اجتماعی به طور گسترده‌ای برای مطالعة تأثیر رسانه‌ها بر خشونت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چهار فرایند اصلی یادگیری اجتماعی در الگوی باندورا عبارتند از : توجه،‌ حفظ و یادآوری، تولید {عملی} و انگیزش. نقطة شروع یادگیری یک رویداد،‌ مشاهدة مستقیم یا غیر مستقیم است. نظریة کاشت برآثار تدریجی و دراز مدت رسانه‌ها به ویژه تلویزون بر شکل‌گیری تصویر ذهنی مخاطبان از دنیای اطراف و مفهوم سازی آنان از واقعیت اجتماعی تأکید می‌کند. جرج گربنر واضع نظریة کاشت، در دهة 1960 تحقیقاتی را با عنوان «شاخص‌های فرهنگی» شروع کرد تا تأثیر تماشای تلویزیون بر باورها و دیدگاه‌های بینندگان دربارة جهان واقعی را بررسی کند.
نظریة استفاده و رضامندی ضمن فعال انگاشتن مخاطب،‌ بر نیازها و انگیزه‌های وی در استفاده از رسانه ها تأکید می‌کند و بر آن است که ارزش‌ها،‌ علایق و نقش اجتماعی مخاطبان مهم است و مردم براساس این عوامل آن‌چه را می‌خواهند ببینند و بشنوند،‌ انتخاب می‌کنند.
پرسش اساسی نظریة استفاده و رضامندی این است که چرا مردم از رسانه‌ها استفاده می‌کنند و آ‌ن‌ها را برای چه منظوری به کار می‌گیرند؟ پاسخی که به اجمال داده می‌شود این است که مردم برای کسب راهنمایی، آرامش،‌ سازگاری، اطلاعات و شکل گیری هویت شخصی،‌ از رسانه‌ها استفاده می‌کنند (مک کوایل،‌ 1385:104).
مجموع نیازها و انگیزه‌های مخاطب در استفاده از رسانه‌ها را می‌توان در چهار مقولة اصلی جای داد:
1. آگاهی و نظارت: مردم به منظور کسب اخبار و اطلاعات از دنیای پیرامون و نظارت بر محیط اجتماعی خویش،‌ از رسانه‌ها استفاده می‌کنند.
2. روابط شخصی: مردم در فرایند ارتباط،‌ رسانه‌ها را همراه و همنشین خود تلقی می‌کنند و از محتوای رسانه‌ای برای ارتباط و گفت‌و‌گو با دیگران استفاده می‌کنند.
3. هویت شخصی: مردم از رسانه‌ها برای کسب خود آگاهی،‌ یافتن الگو‌های رفتاری و تقویت ارزش‌های شخصی استفاده می‌کنند.
4. سرگرمی و گریز از واقعیت: مردم از رسانه‌ها برای سرگرم شدن و گریز از مشکلات زندگی روزمره و تخلیة عاطفی استفاده می‌کنند.
یکی از مفاهیم و مفروضات اصلی نظریة استفاده و رضامندی،‌ «فعال بودن مخاطب» است.
به این معنا که مخاطب در استفاده از رسانه‌ها به دنبال رفع نیازها و کسب رضامندی است و باور دارد که انتخاب رسانه،‌ رضامندی مورد نظرش را تأمین می‌کند.
نظریة ساخت اجتماعی واقعیت،‌ تصور و درک مخاطب از دنیای پیرامون را حاصلِ ترکیبِ ساخت اجتماعی معنا و معنای حاصل از تجربة شخصی یا به عبارتی، مذاکره و توافق علت و عاملیت تحت عنوان بر ساخت گرایی اجتماعی می‌داند.
ارونیگ گافمن، یکی از معروف ترین نظریه پردازان تعامل گرایی است. وی در کتاب معرفی خود در زندگی روزمره (1990)، معرفی خود را شیوه هایی می داند که افراد و گروه ها برای عمل کردن و بیان و معرفی خودشان به دیگران به کار می گیرند. انسان ها ذاتاً خواهان دوست داشتن و دوست داشته شدن هستند. به علاوه، وقتی یک فرد یا بازیگر، نقشی را برای مخاطب در مواقع متفاوت بازی می کند، احتمالاً نوعی روابط اجتماعی را شکل می دهد.
دو مفهوم نظری مهم به وسیله هورتون و وهل وضع گردید که به ساخت نظریة تولید و دریافت رسانه ای منجر شد. نخستین مفهوم، مفهوم تعامل فرااجتماعی، به معنی ارتباط نزدیک و خودمانی بین شخصیت های رسانه ای و مخاطبان است. این ارتباط نزدیک و خودمانی با استفاده مداوم از رادیو و تلویزیون به ویژه میزگردهای رادیویی و تلویزیونی و دیگر اشکال اجرای برنامه مانند حضور مخاطب در استودیو شکل می‌گیرد.


نظریه اقتصاد سیاسی، صنعت فرهنگ و مطالعات پسااستعماری
نظریه اقتصاد سیاسی رسانه با تأکید بر وابستگی جهان بینی به زیر ساخت اقتصادی، چارچوب تحلیل رسانه ها را از تجربه و تحلیل «مصرف»‌به تجزیه و تحلیل «تولید» معطوف می سازد.«اقتصاد سیاسی بیانگر این واقعیت است که تولید و توزیع فرهنگ، متناسب با ویژگی های نظام سیاسی و اقتصادی و مبتنی بر روابط و مناسبات بین دولت، اقتصاد،‌رویه ها و نهادهای اجتماعی،‌فرهنگ و رسانه هاست.(کلنر و دورهام،2001:18).
براساس این نظریه، جوامع سرمایه داری متناسب با شیوة تولید مسلط سازماندهی می شوند و نهادها و رویه ها نیز مطبق با کالایی سازی و انباشت سرمایه شکل می گیرند. اقصاد سیاسی با نظریة مارکسیم کلاسیک و این عبارت مارکس که آگاهی اجتماعی نه به وسیله مجموعة افراد، بلکه به وسیله طبقات مسلط و مالک ابزارهای تولید سرمایه داری شکل می گیرد، متناسب است.
شیلر، پیشرفت های اطلاعاتی در توسعة مصرف گرایی نقشی بنیادی دارند؛‌چرا که آن ها فراهم آورندة ابزارهای مورد نیاز سرمایه داری شرکتی،‌در ترغیب مردم به دلخواه و اجتناب ناپذیر دانستن این سبک از زندگی هستند. شیلر استدلال می کند که در هنگامة استمرار آتش بار اطلاعات، همة قلمروهای حیات و وجود انسان در تیررس تهاجم ارزش های تجاری قرار دارد... که مهم ترین آن ها به طور واضحی، «مصرف» است (وبستر، 1380: 201).
مطالعات پسااستعماری، در مطالعات و نظریه پردازی های خود از نظریه های انتقادی چون مطالعات فرهنگی،‌مارکسیم، فمینیسم و پسامدرنیسم الهام گرفته است، اما بیش از همه این نظریه ها، با ساختارهای مدرنیته استعماری به مواجهه و مقابله برخاسته است. «برای متمایز ساختن مطالعات پسااستعماری از سایر اَشکال پژوهش انتقادی، می توان گفت که پژوهش پسااستعماری، به درک قدرت فرهنگی عمق تاریخی و بین المللی می بخشد»(شوم و هج، 1383:99)
در مطالعات فرهنگی، رسانه ها و مخاطبان در چارچوب ساختارهای گفتمانی و ایدئولوژیک قدرت جای می گیرند. مفهوم فرهنگ برای نظریه پردازان مطالعات فرهنگی، اشاره ای به ابعاد زیبایی شناختی یا روشنفکری آن نیست. فرهنگ در این رهیافت، به عنوان امر سیاسی و به عنوانِ متون و رویه های زندگی تعریف می شود. به این معنا که اندیشمندان مطالعات فرهنگی صرفاً به حوزة نخبگان علاقه ندارند، بلکه به ویژه به فرهنگ عامه توجه دارند. « مطالعات فرهنگی بر پایة تغییر گرایش از تحلیل فعالیت های فرهنگی حاکم یا نخبگان به تحلیل فعالیت های فرهنگی عامه شکل گرفت » ( گارنهام 1383 : 185 )
استوارت هال در مقالة رمزگذاری / رمزگشاییِ گفتمان تلویزیونی (1973) ، بر این نکته تأکید می کند که فرایند ارتباط – از لحظة تولید پیام تا لحظة دریافت پیام از سوی مخاطب باید به عنوان یک کلیت در نظر گرفته شود. هال استدلال می کند که امکان استنباط بیش از یک برداشت یا قرائت از متون رسانه ای وجود دارد؛ یعنی میان پیامی که به وسیلة فرستنده رمزگذاری می شود و آنچه از سوی مخاطب رمزگشایی می شود، لزوماً انطباق یا همانندی وجود ندارد. هال، ضمن حمله به نظریة رفتارگرایی در ارتباطات از جمله الگوی لاسول، می نویسد: «معنا» یک تولید و رویة اجتماعی است. جهان سازندة معنا و زبان، مولد معناست الگوی رمزگذاری / رمزگشاییِ هال، برخلاف رویکرد رفتارگرایی در ارتباطات، تقارن مستقیم و سر راست بین معنای مورد نظر فرستنده و چگونگی تفسیر آن معنا به وسیله دریافت کننده را رد می کند. به عبارتی ، رمزهای رمزگذار و رمزگشا الزاماً همسان نیست.


رسانه ها و زندگی روزمره
زندگی روزمره دارای ماهیت نسبتاً فراگیر، ناپایدار و سیّال است و به آسانی از زیر بارِ هرگونه تعریف شانه خالی می کند. رفتارهای روزمره معمولاً و نوعاً آگاهانه، از روی تأمل و مبتنی بر محاسبات عقلانی نیست، بلکه ناشی از عادت ها و رسوبات ذهنی است.


پیشینه تحقیق
رضاعلی محسنی ( 1388 ) ؛ در تحقیق خود تحت عنوان « آسیب ها و مسائل شهری ایران : مطالعه¬ی موردی شهر گرگان» ؛ به این نتیجه رسیده است که مد گرایی اولویت اول آسیب های فرهنگی جامعه ی مورد مطالعه می باشد. جوادی نیا و همکاران ( 1391) در تحقیق خود تحت عنوان « تأثیر استفاده از شبکه های مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند » به این نتیجه رسیده اند که که دانشجویان با معدل و عملکرد تحصیلی پایین تر ، نسبت به دانشجویان با عملکرد و معدل بالا تر ، زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. موسوی و همکاران(1390) در تحقیق خود تحت عنوان « بررسی تأثیر شبکه های مُد روی دانشجویان دختر : مطالعه ی موردی دانشگاه تهران » به این نتیجه رسیده اند که شبکه های مد روی دختران دانشجو تأثیر داشته و این تأثیر بیشتر از نوع آگاهی مدارانه بوده است تا رفتار مدارانه.حدود 41 % پاسخگویان در این تحقیق گفته اند که از طریق شبکه های ماهواره ای از آخرین مُد ها مطلع می شوند.
 

نتایج تحقیق
با توجه به نظریات طرح شده در فصل مبانی نظری می توان از میان نظریات رسانه به چهار نظریة که بیشترین انطباق را با این تحقیق دارند به قرار ذیل بیان کرد: اول نظریه کاشت واضع نظریة کاشت جرج گربنر در این نظریه برآثار تدریجی و دراز مدت رسانه‌ها به ویژه تلویزون بر شکل‌گیری تصویر ذهنی مخاطبان از دنیای اطراف و مفهوم سازی آنان از واقعیت اجتماعی تأکید می‌کند. جرج گربنر ، در دهة 1960 تحقیقاتی را با عنوان «شاخص‌های فرهنگی» شروع کرد تا تأثیر تماشای تلویزیون بر باورها و دیدگاه‌های بینندگان دربارة جهان واقعی را بررسی کند.دوم نظریة استفاده و رضامندی است در این نظریه مخاطب فعال انگاشته شده و ،‌ بر نیازها و انگیزه‌های وی در استفاده از رسانه ها تأکید می‌کند و بر آن است که ارزش‌ها،‌ علایق و نقش اجتماعی مخاطبان مهم است و مردم براساس این عوامل آن‌چه را می‌خواهند ببینند و بشنوند،‌ انتخاب می‌کنند.
پرسش اساسی نظریة استفاده و رضامندی این است که چرا مردم از رسانه‌ها استفاده می‌کنند و آ‌ن‌ها را برای چه منظوری به کار می‌گیرند؟ پاسخی که به اجمال داده می‌شود این است که مردم برای کسب راهنمایی، آرامش،‌ سازگاری، اطلاعات و شکل گیری هویت شخصی،‌ از رسانه‌ها استفاده می‌کنند (مک کوایل،‌ 1385:104).
نظریة استفاده و رضامندی با اتخاذ رویکردی کارکرد گرایانه به ارتباطات و رسانه،‌ مهم‌ترین نقش رسانه‌ها را برآورده ساختن نیازها و انگیزه‌های مخاطب می‌داند. بنابراین،‌ به هر میزان که رسانه‌ها این نیازها و انگیزه‌ها را برآورده سازند،‌ به همان میزان موجبات رضایتمندی مخاطب را فراهم می‌کنند.
فرض اصلی نظریة این است که افراد مخاطب،‌ کم و بیش به صورت فعال،‌ به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را فراهم سازد. میزان این رضایت بستگی به نیازها و علایق مخاطب دارد.
مجموع نیازها و انگیزه‌های مخاطب در استفاده از رسانه‌ها را می‌توان در چهار مقولة اصلی جای داد: آگاهی و نظارت - روابط شخصی- هویت شخصی و سرگرمی و گریز از واقعیت به این معنا که مخاطب در استفاده از رسانه‌ها به دنبال رفع نیازها و کسب رضامندی است و باور دارد که انتخاب رسانه،‌ رضامندی مورد نظرش را تأمین می‌کند. سوم نظریة وابستگی مخاطبان ،‌ روابط بین رسانه‌‌ها،‌ جامعه و مخاطبان را مورد توجه قرار می‌دهد و با اشاره به نیازهای مخاطب از جمله داشتن اطلاعات از رویدادهای پیرامون از یک سو و نیز ندانستن و گریز از واقعیات از سوی دیگر،‌ او را عنصری منفعل و وابسته به رسانه‌ها فرض می‌کند.
«نظریة وابستگی به عنوان یک نظریة بوم شناختی، نظریة بوم شناختی، جامعه را به عنوان یک ساختار ارگانیک تلقی می‌کند و در صدد فهم ارتباط بین بخش‌های خرد و کلان نظام‌های اجتماعی و تبیین رفتار هر یک از بخش‌ها برحسب این روابط است. این نظریه حاکی از آن است که افراد وابستگی‌های متفاوتی به رسانه ها دارند و این وابستگی‌ها از شخصی به شخص دیگر، از گروهی به گروه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.
چهارم نظریة ساخت اجتماعی واقعیت،‌ تصور و درک مخاطب از دنیای پیرامون را حاصلِ ترکیبِ ساخت اجتماعی معنا و معنای حاصل از تجربة شخصی یا به عبارتی، مذاکره و توافق علت و عاملیت تحت عنوان بر ساخت گرایی اجتماعی می‌داند. بررسی های انجام شده در تحقیق نزدیکی بسیار زیادی با این نظریات دارد در ادامه به بررسی آمار توصیفی و نتیجه گیری آزمون فرضیات می پردازیم.
جامعه آماری این تحقیق نامحدود بوده است از بین جوانان 18-35 ساله ای که به بنیاد رودکی برای بهره گیری از خدمات سالن¬های مختلف این بنیاد مراجعه کرده اند جمعیت نمونه ای بالغ بر 210 نفر انتخاب گردیده (جهت قابلیت تعمیم) اطلاعات لازم برای بررسی موضوع با استفاده از پرسشنامه طراحی شده از سوی محقق که مورد تایید استاد راهنما و با محاسبه اعتبار و روایی 80/0 اقدام به جمع آوری اطلاعات از میان جمعیت جوان مراجعان به بنیاد شده است و با استفاده از نرم افزار spss ابتدا به توصیف داده¬ها و سپس به آزمون فرضیات پرداخته شده¬است. باتوجه به¬داده¬های بدست آماده ۴۰ درصد از پاسخگویان مرد و ۸/53 درصد آنها زن بین گروه¬های سنی 18 تا 35 سال می¬باشند. از این تعداد 6/28 درصد متاهل،3/63 درصد مجرد است. از نظر تحصیلات، پاسخگویان در سه رشته تقسیم بندی شده اند علوم انسانی با 5/50 درصد، علوم تجربی با 30 درصد و ریاضی – فنی با 6/7 درصد بوده اند.
در خصوص عضو شبکه های اجتماعی بودن با 4/12 درصد، عضو شبکه های اجتماعی نبودن با 2/76 درصد؛ در زمینه داشتن اینترنت در خانه با 7/86 درصد و عدم وجود اینترنت در خانه با5/10 درصد؛ در خصوص زمان استفاده از اینترنت 0-5 با 1/68 درصد، 6-10 با 8/27 درصد، 11-20با 4/2 درصد در خصوص سن پاسخگویان 58-68 با درصد 6/11 ، 69-79 با 9/72 درصد و 80 به بالا با 5/9درصد استخراج شده است.
با توجه به پیشینه داخلی و خارجی و نتایج به دست آمده در این تحقیقات تاثیر حضور اینترنت بر روی تغییرات رفتاری و منشی تمامی اقشار جامعه و به صورت خاص تمایل جوانان به حضور در شبکه های اجتمای و برقرار ارتباط با دیگر افراد و ملت ها به وضوح قابل مشاهده است شرکتهای بزرگ و کوچک تجاری نیز برای رونق بازار خود از این امکانات استفاده کرده و محصولات به روز خود را در معرض دید تمامی کاربران قرار می دهد. در این تحقیق بررسی بر روی میزان تمایل به مد گرایی پرداخته می¬شود با توجه به داده¬های بدست آمده مشاهده می¬شود که در سطح 95 درصد اطمینان معنی دار است و نشان دهنده تمایل به مد گرای در جامعه مورد بررسی بوده و این از نظر جامعه نمونه آماری مورد تایید است به گونه ای که در سطح معنی داری (000/0) به خوبی نشان داده می¬شود؛ در قشر جوان جامعه تمایل به مد گرایی در جامعه آماری به وضوح دیده می شود.
در این تحقیق یک فرضیه اصلی مورد بررسی قرر گرفته است در سطح اطمینان 95 درصد ؛ بین عضویت در شبکه ی اجتماعی(با تأکید بر فیس بوک) و تمایل به مدگرایی در جوانان رابطه وجود دارد؛برای بررسی این فرضیه از دو آزمون پیرسون و کندالb استفاده شده است که میزان00/0sig= نشان دهنده ای مسئله است که عضویت در شبکه ی اجتماعی(با تأکید بر فیس بوک) و تمایل به مدگرایی در جوانان رابطه معنی دار وجود دارد و با توجه به6/0 R=میزان شدت رابطه بیش متوسط و مستقیم است؛ می توان چنین بیان کرد که, عضویت در شبکه اجتماعی بر میزان مد گرایی اثر مثبت و متوسط دارد. در بررسی فرضیه اصلی به وضوح می توان از چهار نظریه ای که در اول فصل به آن اشاره شده اشاره کرد (نظریة ساخت اجتماعی واقعیت و نظریة وابستگی مخاطبان و نظریة استفاده و رضامندی و نظریه کاشت).
اولین فرضیه فرعی در خصوص شاخص رفتار آگاهی مدارانه جوانان ،در سطح اطمینان 95 درصد بررسی شده است، بین عضویت در شبکه ی فیس بوک و رفتار آگاهی مدارانه ی جوانان در خصوص مُدگرایی رابطه ی معنی داری وجود دارد؛ برای بررسی این فرضیه از دو آزمون پیرسون و کندالb استفاده شده است با توجه به¬میزانsig=0/00 نشان دهنده ¬این مسئله است که عضویت در شبکه¬ی فیس بوک و رفتار آگاهی مدارانه ی جوانان در خصوص مُدگرایی رابطه¬ی معنی داری وجود دارد و با توجه به5/0 R=میزان شدت رابطه بیش متوسط و مستقیم است؛ می¬توان چنین بیان کرد که, عضویت در شبکه اجتماعی بر میزان مد گرایی اثر مثبت و متوسط دارد.
دومین فرضیه فرعی در خصوص شاخص عملکرد و تحصیلی اعضاء این شبکه مورد بررسی قرار گرفته است؛بین عضویت و زمان صرف شده در شبکه ی فیس بوک و عملکرد و تحصیلی اعضاء این شبکه رابطه¬ی معنی¬داری وجود دارد. برای بررسی این فرضیه از دو آزمون پیرسون و کندالb استفاده شده است با توجه به¬میزانsig=0/00 نشان دهنده¬ای مسئله است که بین عضویت و زمان صرف شده در شبکه ی فیس بوک و عملکرد تحصیلی اعضاء این شبکه رابطه¬ی معنی¬داری وجود دارد. و با توجه به48/0 R=میزان شدت رابطه بیش متوسط و مستقیم است؛ می¬توان چنین بیان کرد که, عضویت و زمان صرف شده در شبکه ی فیس بوک و عملکرد تحصیلی اعضاء این شبکه اثر مثبت و متوسط دارد.با توجه به نتایج به دست آمد و تاثیر شبکه های اجتماعی و ارتباطات اینترنتی بر روی رفتار و منش جوانان جامعه باید برنامه ریزی و هدف گذاری¬های خاص برای رشد فکری و فرهنگی جوانان از دوران کودکی کرد تا ایشان با توجه به فرهنگ و مذهب خود به انتخاب¬های آگاهانه دست بزنند و افکار، عقایدو سرمایه خود را بی اختیار در معرض حراج این شبکه ها و سود جویان آن قرار ندهند.


پیشنهادات
1- بررسی¬های دقیق آموزش و پرورش برای رسیدن به برنامه¬ای جامع و مانع برای رشد فکری و علمی و نیز شناساندن جایگاه فرد در جامعه و در سطح جهان.
2- بررسی¬های دقیق نهادهای آموزشی و فرهنگی برای داشتن هدف¬های خاص به شکلی که فرد با داشتن اختیار انتخاب دست به انتخاب های زندگی خود بزند
3- بررسی های دقیق در سطح مدارس برای بررسی میزان تمایل دانش آموزان به ارتباطات اینترنتی
4- دادن آگاهی به افراد در سنین مختلف در زمینه اینترنت
5- برنامه ریزی های کلان نهاد های فرهنگی برای آگاه سازی کاربران اینترنت
6- ایجاد روحیه عزت نفس در جوانان برای انتخاب های درست و شایسته

منابع
1. بشیر ، حسن و افراسیابی ، محمد صادق – شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان : مطالعه ی موردی بزرگترین جامعه ی مجازی ایرانیان - فصلنامه ی تحقیقات فرهنگی ، دوره ی پنجم ، شماره ی 1 ، بهار 1391 ، صص 62-31
2. رفیع پور، فرامرز؛ ۱۳۷۸،آناتومی جامعه، تهران شرکت سهامی انتشار، بخش ۷ و 8
3. شوم؛ راکا و رادهاهج. (۱۳۸۳)؛ رهیافت های ‍‍‍پسا استعماری به ارتباطات؛ترجمه پیروز ایزدی؛فصلنامه رسانه؛سال پانزدهم شماره۱
4. گارنهام؛ نیکولاس (۱۳۸۳)؛ اقتصاد سیاسی و پژوهشهای فرهنگی؛ ترجمه پونه میثاقی؛فصلنامه اقتصاد سیاسی سال دوم؛ شماره۵
5. میر آخوری، مهدی (1389 )، مد ومد گرایی و تاثیرات آن در تغییرات فرهنگی جوامع ،فصلنامه فصل نو، شهریورسال 1389،سال پنجم ، شماره 4 ، ص16
6. معید فر، سعید و حقیقی، عبدالحمید (1387)، عوامل اجتماعی گرایش به مد در میان جوانان تهران، فصلنامه مطالعات جوانان،زمستان 1387، شماره 15، ص137
7. لاسول؛هارولد(۱۳۸۳)؛ ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه؛ ترجمه غلامرضاآذری؛ در اندیشه های بنیادین علم ارتباطات گروه مترجمان؛ تهران:انتشارات خجسته
8. مارکوزه، هربرت، ۱۳۷۸انسان تک‌ساحتی، ترجمه محسن مویدی، انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ چهارم، صص۲۴۸-۲۷۷
9. مک کوایل؛ دنیس و سون ویندال(۱۳۸۸)؛ مدل ها ارتباطات جمعی؛ ترجمه گودرز میرانی ؛تهران:دفتر پژوهش های رادیو
10. وبستر فرانک؛(۱۳۸۰) نظریه های جامعه اطلاعاتی؛ ترجمه اسماعیل قدیمی؛تهران: انتشارات قضیده سرا
11. . ویلیامز؛کوین(1386)؛ درک تئوری رسانه؛ ترجمه رحیم قاسمیان؛ تهران:نشر ساقی
 

نام نویسنده: حسن عمیدی  نام استاد راهنما:دکتر محمد احمدی

مقاله را بر اساس فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی نوشته شده است.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد