درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 03:46   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13493صفحه نخست » تازه های نشر روابط عمومیجمعه، 19 شهریور 1400 - 19:32
انتشار نخستین کتاب «روابط عمومی اسلامی» در ایران
کتاب «روابط عمومی اسلامی»، بکوشش حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات «کارگزار روابط عمومی» منتشر ‌شد. در این اثر ، 21 مقاله تخصصی ارایه شده در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در قالب کتاب عرضه شده است.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب «روابط عمومی اسلامی»، بکوشش حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات «کارگزار روابط عمومی» منتشر ‌شد.

 

در این اثر ، 21 مقاله تخصصی ارایه شده در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در قالب کتاب عرضه شده است.

 این کتاب با شمارگان یک هزار نسخه در 396 صفحه در قطع وزیری منتشر شد.

 

فهرست مطالب
پیشگفتار|مهدی باقریان
مقدمه|حسن بشیر

فصل اول
روابط عمومی اسلامی|  زهرا احمدی
نگاهی به روابط عمومی در ارتباطات اسلامی: مطالعه ای در سیره تبلیغی پیامبر اکرم(ص)|دکتر محمود یوسف مصطفی
قرآن کریم و روابط عمومی| احمدعلی قانع
مقدمه ای بر وظایف روابط عمومی اسلامی از منظر قرآن  کریم| دکتر عباس مصلایی پور
روابط عمومی اسلامی در روش و سیره پیامبراسلام (ص)| دکتر امیدعلی مسعودی
ارزش ‏های بنیادی روابط عمومی در کلام امام علی (ع)|  دکتر احمد یحیایی ایله ای
اخلاق و مسئولیت پذیری در روزنامه نگاری: دیدگاه اسلامی| محمد  ا. صدیقی
روابط عمومی اسلامی، جامعه و اخلاق حرفه ای| دکتر سیدحسین شرف الدین
اخلاق حرفه ای خبر در اسلام| دکتر پیمان جبلی
روابط عمومی اسلامی و جنگ نرم| مهناز امیرپورـ هادی زارعی
بازاریابی اجتماعی؛ زمینه ساز توسعه نقش کاربردی روابط عمومی در سازمان ها (یک مدل مفهومی)|دکتر نادر جعفری
نقش روابط عمومی در ترویج بانکداری اسلامی| دکتر غلامحسن تقی نت�'اج  ـ دکتر نادرجعفری
روابط عمومی اسلامی، رسانه اجتماعی و بازاریابی توانمندسازی عمومی ـ با یادگیری از وضعیت اندونزی|شفیق بصری اسگاف
نقش روابط عمومی در ترویج محصولات اسلامی در سطح جهان (تجارب دولت مالزی)| دکتر جمیله احمد
شهر الکترونیک ابزاری جهت ارتقاء روابط عمومی زنان شهرهای اسلامی با تاکید بر مبانی ناب اسلامی عفاف|  دکتر مهدی جمالی نژاد ـ سیدمحمدرضا طلاکش
ارتباطات انسانی: بحث درباره لزوم نوسازی فرهنگ اسلامی در عصر پُست مدرن|شمیم عبدالجلیل
رسانه‎ های اجتماعی و تأثیرات آن در جوامع اسلامی|دکترعبدالله عسکری
روابط عمومی، بازار پیام و جهان اسلام|بلال محمد مجید
بهبود حمایت از ایده های اسلامی|   اُنایگول تورژان
جایگاه روابط عمومی در سازمان های دولتی و غیر دولتی کشور جمهوری اسلامی افغانستان|  خدیجه مختارزاده 
روابط عمومی اسلامی و نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی|حجت السلام   والمسلمین محمد واعظی

فصل دوم
وقایع نگاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
مروری بر شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
گزارش کامل برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی

  پیشگفتار
تدبر و اندیشیدن در آیات الهی و جستار در باب آفریده های پروردگار به منظور حصول رهیافت هایی که بشر را به سعادت و نیک بختی در هر دو جهان خاکی و باقی رهنمون سازد، از توصیه های موکد دین مبین اسلام است. غور در ژرفای بی نهایت گسترده آموزه های انسان ساز کامل ترین دین بگونه ای است که در هر زمانی برای هر گروه و حرفه ای از مردمان جوامع که همت و نیت متعالی شان بر مدار آیین ناب محمد (ص) است و قرابت و اکتساب از مفاهیم آسمانی اسلام را مورد نظر قرار داده اند، اقیانوسی از مولفه های کاربردی را پیش روی جویندگان حق و حقیقت قرار می دهد.
پس بی دلیل نیست که با اتکای به عمق دستورات و فرامین اسلام و پس از انتشار اعلام فراخوان مقاله برای دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، دریافت بیش از 150 عنوان مقاله از سراسر جهان را به دبیرخانه کنگره شاهد بودیم. آن چه که پیش روی شماست شامل 21 عنوان مقاله ای است که مورد تایید کمیته علمی کنگره واقع شده و عطش و شوق اطلاع رسانی درباره آن ها به پدیدار شدن مجموعه حاضر منجر شد.
مقالاتی که الگوی تعالی جوی روابط عمومی در اسلام، مدیریت روابط عمومی بر اساس هنجارهای دینی، مبانی روان شناختی رابطه ها در بستر فرهنگ و ارزش های دینی، اخلاق حرفه ای اسلامی و روابط عمومی، روابط عمومی اسلامی و ارتباطات در جهان متغیر رسانه ها، روابط عمومی اسلامی و جهانی سازی، ارتباطات الکترونیک، وظایف روابط عمومی اسلامی در روش و سیره ائمه اطهار و ارزش های بنیادی روابط عمومی در کلام بزرگان دین اسلام و سایر محورهای مورد نظر، به شیوایی و در قالب معرفی الگوهای کاربردی تبیین و تشریح شده است.
از الطاف الهی است که در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، تراوشات فکری اندیشمندانی ارایه و ثبت شده است که از سراسر کشورهای اسلامی برای نخستین بار به تولید محتوای مورد نیاز روابط عمومی اسلامی پرداخته اند و در این کتاب در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
در دیگر بخش های این کتاب، مخاطب ضمن آشنایی با اهداف کنگره، تاریخچه وقایع نگاری کنگره با روند شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی نیز آشنا می شود.
معرفی جایزه جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و ویژگی های معیارهای چگونگی اعطای آن و نگاهی گذرا به برگزاری نخستین کنگره در کشور مالزی از دیگر بخش های مجموعه حاضر به شمار می رود.
ضمن تقدیر از تمامی کارگزاران مسلمان روابط عمومی داخل و خارج کشور که با تشریک مساعی و وحدت و همدلی و حضور مجدانه خود در شکل گیری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به ایفای نقش ارزنده خود پرداخته اند، امید آن داریم تا آثار و برکات این کنگره و از جمله کتاب حاضر در رشد و تعالی نهاد روابط عمومی ایران اسلامی و پیوند و تعامل عمیق تر با سایر کشورهای مسلمان نمود و کارکرد عملی و عینی یابد.

آمین یا رب  العالمین
مهدی باقریان
دبیرکل کنگره



مقدمه
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اسلام دین ارتباطات است. ارتباط با خداوند متعال، خالق جهان، اولین، آخرین و مهمترین ارتباط است. آغاز زندگی با اوست و پایان زندگی نیز با اوست و ما، آدمیان، در چرخة این ارتباط جایگاه و موقعیت خود را می یابیم و تکامل خود را در این راه طی می کنیم و به دست می آوریم.
جهان نیز یک سازمان بزرگی است که عنصر اصلی و هسته مرکزی ارتباطات آن، انسان است. ارتباط با خداوند متعال، ارتباط با خود، ارتباط با انسانها، و بالاخره ارتباط با طبیعت تنها بخشی از ارتباطاتی است که حلقه های دیگر آن در دنیای بعد از مرگ تکمیل می گردد.
در این جهان بزرگ، که همچون یک سازمان بزرگ فراجهانی است، پیامبران خداوند متعال، نه تنها پیام آوران وحی خداوندی هستند، بلکه در حقیقت سازندگان و مدیران جوامع انسانی بودند. مدیریت أنبیاء ریشه در تعالیم الهی دارد، بهمین دلیل است که هیچگاه انسانها از این تعالیم بی نیاز نبوده اند. این مدیریت پیامبرگونه، همیشه در این صدد بوده است که با ارتباطات سالم، صحیح، اخلاقی، هدایت محور و کمال گرا، انسان را با خداوند متعال، انسانها و جهان پیوند دهند و وی را بر اساس ارتباطات انسانی- الهی و بر پایه فطرت انسانی و تعالیم وحیانی الهی تربیت نمایند.
مدیریت پیامبرگونه، در این سازمان بزرگ فراجهانی، رویکرد ارتباطات را به مثابه یک حلقة وصل میان زمین و آسمان تلقی کرده و در تلاش بوده است که اخلاق و رفتار این ارتباطات را بر پایه های وحیانی ترسیم و به انسانها آموزش دهد.
انسان در این چرخة ارتباطی میان زمین و آسمان و با مدیریت پیامبرگونه، عنصر اساسی و در حقیقت کارگزار اصلی ارتباطات به شمار می آید که در این سازمان بزرگ فراجهانی در تلاش است که راههای گوناگون برقراری پیوندهای استوار و محکم را کشف و برای پیشرفت جامعه بکار گیرد.
در این راستا، دو راه متکی بر «توسعه مادی» و «رشد و تعالی» همیشه مد نظر انسان و جوامع مختلف انسانی بوده که بر پایه چگونگی روابط آنها با مدیریت پیامبرگونه ترسیم و مورد توجه قرار می گیرند.
روابط عمومی بخشی از بدنه حوزه وسیع ارتباطات است که مرکزیت آن با انسان است. انسانی که در تلاش است میان «توسعه مادی» با بی توجهی یا کم توجهی به اخلاق و فضیلت و تکیه بر سود بهر شکل ممکن و «رشد و تعالی» با توجه و تکیه مداوم بر اخلاق فضیلت محور و الهی و سود بر پایه فایده رسانی واقعی و متعادل، حرکت خود را در این حوزه ارتباطی تعیین و تبیین نماید.
سازمان های روابط عمومی، به گونه ای نوعی از مدیریت ارتباطات در جهانی کوچکتر می باشند که به دنبال توسعه، رشد، تعالی و پیشرفت خود بر پایه های ارتباطی با افراد جامعه می باشند.
با این دیدگاه می توان گفت که انسان در این عرصة ارتباطی چه در سطح مدیریت سازمانی و چه در سطح کارگزار ارتباطی، در تلاش است که فرهنگ ارتباطی خود را در جهت تقویت ساختارهای مرتبط افزایش دهد و عاملی مؤثر برای پیشرفت و تقویت ارتباطی برای دست یابی به اهداف مورد نظر باشد. این هدف، بهر شکل و در هر صورت، یک هدف مهم و اساسی به شمار می آید که می تواند بر روی همه انواع ارتباطات انسانی، میان فردی و میان گروهی، به عنوان مثال، تاثیرگذار باشد.
روابط عمومی علاوه بر اینکه گونه ای از ارتباطات است، یک دانش وسیع و یک فلسفه عمیق است. فلسفه روابط عمومی، بیش از آنکه یک فلسفه نظری باشد، یک فلسفه عملی ولی متکی بر تحلیل نظری و رویکردهای اخلاقی است. این فلسفه، از سه محور اساسی نشأت می گیرد: فرهنگ، اخلاق و ارتباط. بهمین دلیل، روابط عمومی قلب یک سازمان است؛ قلبی که هم فرهنگ را در آن به جریان می اندازد، هم اخلاق را نهادینه می کند و هم ارتباطات را تقویت می کند.
نظریات روابط عمومی نیز بر همین اساس و رویکردهای سه گانه تنظیم شده اند. البته مباحث مرتبط با مدیریت، بازاریابی، تبلیغات و امثالهم به نحوی با سه محور اساسی مطرح شده در ارتباط بوده و حوزه های خاص مرتبط خود را در این زمینه دارند.
همانگونه که گفته شد، ادیان الهی بطور کلی و اسلام بطور خاص، یک دین ارتباطی است. بهمین دلیل با دوری انسان از جامعه و زندگی انفرادی مخالفت می کند. ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی اساس تبلیغ برای هدایت جامعه تلقی می شوند که در آن فرد و جامعه هر یک سهم خاص خود را در این زمینه دارند.
هنگامی که در مورد مفهوم «روابط عمومی اسلامی» بحث می شود، باید دو نکتة مهم ذیل را مورد توجه قرارداد:
1ـ طرح مفهوم روابط عمومی اسلامی به معنای ایجاد تمایز میان «روابط عمومی اسلامی» و «روابط عمومی غیر اسلامی» به  هیچ وجه نیست. این مرزبندی اساساً غلط و به دور از منطق است. آنچه که در این زمینه مطرح است، دیدگاه اسلام در زمینه روابط عمومی است که به دلیل انتساب آن به اسلام به «روابط عمومی اسلامی» شناخته می شود. بدیهی است که بهر حال دیدگاه دینی الهی با دیدگاه غیر دینی زمینی و مادی تفاوت هایی دارد. اما در اینجا در تلاش هستیم که زمینه های مشترک میان روابط عمومی اسلامی و «روابط عمومی انسانی» را کشف و در جهت تعالی روابط عمومی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی حرکت کنیم.
2ـ روابط عمومی اسلامی یک «حوزه وسیع ارتباطی» است، بنابراین نمی تواند تنها به چند محور و یا چند مقاله و چند دیدگاه محصور باشد. «تبلیغات اسلامی» در وسعت خود «روابط عمومی اسلامی» را شامل می شود که یکی از اهداف مهم اسلام برای گسترش تعالیم الهی در سطح جهان است. بنابراین، روابط عمومی اسلامی یک هدف، یک آرمان و یک حقیقت مطلوبی است که باید مورد توجه جدی برای تحقق و شکل گیری مؤثر و مفید تبلیغات اسلامی تلقی شود.
یکی از موضوع های مهم دیگری که در اینجا باید مطرح کرد این است که روابط عمومی اسلامی با روابط عمومی جوامع اسلامی می تواند از یکدیگر متفاوت و متمایز باشد. قطعا آنچه که در اسلام آمده است تاکنون به شکل کامل پیاده نشده است و این خود نشان دهنده یک وضعیت ناهنجار در رفتارهای جوامع اسلامی است. البته از دلایل این وضعیت می توان عدم فهم دقیق مفاهیم اسلامی، تجربه نداشتن برای پیاده سازی این مفاهیم، نبود آموزش های کافی برای انطباق سازی رفتارها با مفاهیم مرتبط، و بسیاری از موانع دیگر که بعضا در نتیجه سلطه جهانی افکار غیر الهی به ویژه از طریق رسانه ها و ایجاد جو ارعاب و تهدید در عدم پاسخگویی مناسب به آنها که برخی با اصول و مفاهیم اسلامی در تضاد و تعارض هستند، می باشد.
حل کردن این معضل نیازمند نه تنها طی شدن زمان، بلکه گسترش آموزش ها، تفسیر مناسب مفاهیم اسلامی، کشف شیوه ها و روش های مناسب برای پیاده سازی این مفاهیم و بالاخره ایجاد ساخت و سازهای اجرایی برای تحقق عملی آنها می باشد.
برای اینکه موارد فوق محقق شود، با تلاشی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است، اولین گام از نظر عملی و پیاده سازی در سطح ملی و نیز بین المللی، توسط دوست فرهیخته و صاحب نام در عرصه روابط عمومی، جناب آقای مهدی باقریان، همراه با کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برداشته شد. تفصیل این اقدام مهم ملی و بین المللی در کتاب آمده است، اما در اینجا تنها به دو نکته مهم اشاره می شود که بنظر اینجانب از اقدامات برجسته ای است که می تواند به عنوان یک الگوی عملیاتی نه تنها برای روابط عمومی بلکه برای حوزه های مشابه دیگر جهت تحقق عملی مفاهیم اسلامی، در نظر گرفته شود.
1ـ تهیه منشور اخلاقی روابط عمومی که می تواند به مثابه یک منشور بین المللی برای همه کسانی که به تعالیم الهی ایمان دارند و یا علاقمند هستند سرلوحه زندگی ارتباطی در سطح سازمانی، اجتماعی و فردی باشد. این حرکت می تواند برای بسیاری از اقدامات اجتماعی از دیدگاه اسلامی طراحی، تهیه و به جهانیان، به ویژه جوامع اسلامی ارائه شود.
2ـ برگزاری اولین و دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در مالزی و سپس در جمهوری اسلامی ایران برای طرح مبانی و اصول کلی روابط عمومی و تهیه نقشه راه برای پیاده سازی آن می باشد. این اقدام که در کتاب به تفصیل آمده است منجر به تشکیل انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی گردید که یکی از مهمترین گامهای بلندی است که می تواند در تحقق روابط عمومی اسلامی در سطح جهان اسلام تاثیرگذار باشد.
دو نکتة اساسی فوق الذکر را نباید در تاریخ روابط عمومی ایران و جهان فراموش کرد. بنیانگذاری این اقدام همان گونه که رفت به نام دوست ارجمند جناب آقای مهدی باقریان، اساتید و دانشمندان روابط عمومی از داخل و خارج کشور، همکاران و کلیه دست اندرکاران کنفرانس بین المللی روابط عمومی در تاریخ این حوزه مهم ارتباط ثبت شده است.
این کتاب علیرغم اینکه عنوان «روابط عمومی اسلامی» را دارد و دارای بسیاری از مقالات ارزشمند و عمیق در این زمینه است، اما باید گفت که می تواند به مثابه «درآمدی بر روابط عمومی اسلامی» تلقی گردد. حوزه روابط عمومی اسلامی، یک حوزه وسیعی است که می تواند تا اندازه زیادی معادل «تبلیغات اسلامی» تلقی گردد. آنچه که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد عمق بخشیدن به مباحث مربوطه، ارائه شیوه ها و راههای عملیاتی برای تحقق این مفهوم مهم، تعیین و تبیین اصول کلی آن نه تنها برای جوامع اسلامی بلکه برای جهانیان، نهادینه سازی این اصول در جوامع اسلامی، الگوسازی عملیاتی در این رابطه که بتواند منشاء پیروی دیگران باشد و بالاخره ایجاد زمینه های مناسب برای تحقق اخلاق ارتباطی بر پایه تعالیم اسلامی در همة زمینه های فردی و اجتماعی می باشد.
امیدوارم که با همت همة علاقمندان به این حوزه مهم ارتباطی، در آینده شاهد توسعه روابط عمومی بر پایه تعالیم و اصول اسلامی در سطح ملی، جهان اسلام و بطور کلی جهان باشیم.
قطعا آنچه که در بالا مطرح گردید بدون همکاری، همفکری و همگرایی کلیه نیروهای مؤمن، کارآمد، متعهد و متخصص در این زمینه اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی محقق نمی گردد.

دکتر حسن بشیر
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
و دبیر کمیتة علمی دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد