 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان نوشته دکتر یونس شکرخواه و مریم سلیمی توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها منتشر شد. به گزارش شارا، کتاب گرافیک خبری و اطلاعرسان که نخستین منبع فارسی زبان منتشر شده در این زمینه در ایران است، به تازگی توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها در 260 صفحه و به قیمت 150هزار ریال منتشر شده است. بنابراین گزارش، این کتاب که مقدمه آن توسط دکتر کامران افشار مهاجر نگاشته شده، در پنج فصل مختلف (به همراه پیوستها)، به معرفی دقیق و کامل از دو گرافیک اطلاع رسان و خبری و کاربرد آنها پرداخته است. در فصل اول این کتاب، به بررسی رابطه بین رسانه و گرافیک، در فصل دوم به ذکر تفاوت بین اطلاع و خبر و نیز چگونگی ارائه اخبار و اطلاعات در رسانهها، در فصلهای سوم و چهارم در خصوص گرافیکهای اطلاعرسان و خبری، مفاهیم، انواع، پیشینه (در جهان و ایران)، ویژگیها، تفاوتها، فرآیند، نکات مهم در تهیه و تولید آنها و در فصل پنجم، به تبیین کاربرد و الزامات تهیه و تولید گرافیکهای خبری و اطلاعرسان و نیز طرح پیشنهادهایی برای افزایش کاربرد و بهرهگیری از آنها به ویژه در ایران پرداخته شده است. بخش پیوستهای این کتاب نیز به معرفی دانشگاهها، مراکز و انجمنها، کتابها، سایتها و نمونههای موفق مرتبط با حوزه گرافیک اطلاع رسان و خبری اختصاص یافته است. از جمله مزیت های این کتاب که با اهداف علمی، آموزشی و کاربردی تألیف شده، بهرهگیری آن از جدیدترین منابع لاتین اعم از چاپی، دیجیتال، وب و به زبانهایی چون اسپانیایی و انگلیسی است. از دیگر مزیتهای کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان، طرح دیدگاههای نظری نوین و نیز آرای صاحبنظران جهانی از طریق انجام مصاحبه اینترنتی در حوزه گرافیک اطلاعرسان و خبری است. از دیگر سو، به سبب محدودیت منابع فارسی (اعم از رساله پژوهشی، مقاله، کتاب و...) در حوزه مذکور، این نکته نیز در بهرهگیری از این کتاب، یک مزیت به حساب میآید. تهیه این کتاب برای علاقمندان در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانهها به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، شماره 11 و با شماره تلفن 88737248 و 88730413 امکان پذیر است. همشهری آنلاین |