درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 26 اردیبهشت 1401 - 13:57   

برنامه‌های پیشنهادی انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت: روز ملی روابط‌عمومی

  برنامه‌های پیشنهادی انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت: روز ملی روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

ثبت‌نام رایگان در نخستین «جشن ملی روابط‌عمومی»  ادامه دارد

  ثبت‌نام رایگان در نخستین «جشن ملی روابط‌عمومی» ادامه دارد


ادامه ادامه مطلب دو

نخستین «جشن ملی روابط‌عمومی» به ایستگاه آخر نزدیک می‌شود/ ثبت‌نام رایگان ادامه دارد

  نخستین «جشن ملی روابط‌عمومی» به ایستگاه آخر نزدیک می‌شود/ ثبت‌نام رایگان ادامه دارد


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان بیستمین دوره «جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران» منتشر شد

  فراخوان بیستمین دوره «جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران» منتشر شد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روابط عمومی در خیریه ها، می بایست چه چیزهایی را در نظر بگیرند
  جزییات نخستین «جشن ملی روابط‌عمومی» اعلام شد
  مردمداری از دیدگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
  فعالیت روابط‌عمومی‌ها بر چه مداری می‌چرخد؟ ( ۲ از ۲ )
  روابط عمومی‌های برتر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک معرفی می‌شوند
  نخستین نشست رسمی که با کارکنان روابط‌عمومی بمناسبت روز روابط‌عمومی
  قابلیت های حوزه روابط‌عمومی را دست کم نگیریم
  هیأت رئیسه شورای روابط‌ عمومی‌های کردستان انتخاب شدند
  پیام تبریک معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی بر محور مشارکت مداری و اطلاع مداری
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11425صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیشنبه، 24 خرداد 1393 - 06:34
نوآوری ایرانی
باید کسب‌وکار فناوری- محور را تجربه کرد
از زمانی که صنعت به معنای معاصر آن در ایران شکل گرفت، همواره فناوری‌های مورد نیاز آن از خارج از کشور تامین شده است. به بیان دیگر، ماشین‌آلات و تجهیزات بر پایه دانش و فناوری دیگران تولید و به ایران وارد شده و سپس خط تولیدی با استفاده از آنها راه‌اندازی شده و آنقدر کار کرده که محصول تولیدی منسوخ شده و مشتری خودش را از دست داده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) -  از زمانی که صنعت به معنای معاصر آن در ایران شکل گرفت، همواره فناوری‌های مورد نیاز آن از خارج از کشور تامین شده است. به بیان دیگر، ماشین‌آلات و تجهیزات بر پایه دانش و فناوری دیگران تولید و به ایران وارد شده و سپس خط تولیدی با استفاده از آنها راه‌اندازی شده و آنقدر کار کرده که محصول تولیدی منسوخ شده و مشتری خودش را از دست داده است.


 سپس همین سیکل تکرار شده است. بنابراین صنعت ایران عمدتا درگیر کسب‌وکار محصول- محور بوده و هیچ‌گاه وارد کارزار خلق و تجاری‌سازی فناوری نشده و در کسب‌وکار فناوری- محور تجربه ندارد.  اما به مرور زمان، روند منسوخ شدن محصولات سرعت گرفت و به همان نسبت وابستگی به صاحبان فناوری بیشتر و بیشتر شد. همین امر باعث شده که به تدریج سهم بیشتری از درآمد حاصل از فروش محصول به تامین‌کننده فناوری اختصاص یابد. در این شرایط، کشورهایی که صنایع آنها محصول- محور باشند لاجرم و به آرامی به سمت وابستگی بیشتر به صاحبان فناوری و درآمد کمتر حرکت می‌کنند. می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه چندان دور، کشورها به دو دسته کشورهای ثروتمند خالق فناوری و کشورهای فقیر استفاده کننده از فناوری تقسیم شوند. نشانه‌های اولیه این روند از همین اکنون در حال آشکار شدن است.


در اینکه صنعت ایران باید از این چرخه رو به زوال خارج شود و خود را به جمع صاحبان فناوری برساند تردیدی وجود ندارد. اما نکته مهم این است که صنعت کشور، اصول و قواعد کسب‌وکار فناوری- محور را به خوبی نمی‌شناسد. این امر البته با توجه به سابقه تاریخی مورد اشاره کاملا طبیعی است. اما نباید فراموش کرد که کسب‌وکار فناوری- محور دارای ویژگی‌هایی است که آن را به شدت از کسب‌وکار محصول- محور متمایز می‌کند و شرکت‌های ایرانی برای ورود به این حوزه ناشناخته، به دانش، مهارت‌ها و شایستگی‌های جدیدی نیاز دارند.


برای نمونه، بازار فناوری با بازار محصول بسیار متفاوت است. معمولا تعداد فناوری‌های رقیب کم است و شناسایی آنها دشوار است. اثبات قابلیت‌های فناوری به مشتریان بالقوه دشوار است و سازوکارهای خاص خود را می‌طلبد.

قیمت گذاری فناوری به کلی با قیمت‌گذاری محصول تفاوت دارد. حجم و نوع اطلاعاتی که تامین‌کننده فناوری می‌تواند در اختیار شرکت‌های همکار و مشتریان بالقوه قرار دهد باید با دقت تعیین شود و کوچک‌ترین اشتباهی باعث می‌شود که کل بازار فناوری مربوطه برای همیشه از بین برود. اما با وجود تمام موارد بالا نباید فراموش کرد که کسب‌وکار فناوری، بسیار کسب‌وکار شیرین و با ارزش افزوده بالایی است. می‌توان امتیاز یک فناوری را بارها و بارها و با قیمت‌های متفاوت فروخت و همچنان مالک انحصاری آن باقی ماند و حتی قیمت آن را به مرور افزایش داد. ممکن است همان فروش اول و دوم امتیاز، کل هزینه‌های توسعه آن را پوشش دهد اما جریان درآمدی آن تا سال‌های سال در قالب سود تقریبا خالص ادامه یابد


ورود به کسب‌وکار فناوری- محور یعنی خروج از دایره بسته کسب‌وکار محصول-محور و ورود به چرخه‌ای پایدار و تقویت‌شونده. شرکتی که به کسب‌وکار فناوری گام می‌گذارد به تدریج پایه‌های دانشی و فناوری خود را آنچنان مستحکم می‌کند که نوآوری و خلق فناوری‌های بهتر به بخشی از فرهنگ آن تبدیل می‌شود. شرکت‌های استفاده‌کننده از فناوری‌ آنها برای ارتقای محصولات خود دوباره به آن رجوع خواهند کرد و به آرامی شبکه‌ای از شرکت‌های همکار و مشتریان وفادار آن را در بر خواهند گرفت. این‌گونه شرکت‌ها وقتی سال‌های دشوار اولیه ورود به کسب‌وکار فناوری- محور را پشت سر می‌گذارند و چند نسل از فناوری خود را به بازار عرضه می‌کنند، بر اعتبار آنها در تامین فناور‌های جدید و مطمئن افزوده می‌شود و به پشتوانه همان اعتبار، مشتریان بیشتر و بیشتری جلب می‌کنند. به همین ترتیب این چرخه به تدریج تقویت می‌شود و به همین دلیل پایدار می‌ماند


در صنعت ایران هم می‌توان شرکت‌هایی را یافت که یا از همان ابتدا یا در مسیر تکامل خود با جسارتی ستودنی وارد کارزار فناوری و کسب‌وکار فناوری- محور شده‌اند. شرکت نانو واحد صنعت پرشیا یکی از این نمونه‌های موفق است که از همان ابتدا راه کسب‌وکار فناوری- محور را در پیش گرفت. هدف اولیه این شرکت که در سال 1388 شکل گرفت، تجاری‌سازی اختراعی بود که با استفاده از اکسیداسیون پیشرفته به‌وسیله نانوذرات فتوکاتالیست، تصفیه و تجزیه ترکیبات فضولات مرغی و دامی را ساده‌تر می‌کرد و زمان لازم برای تصفیه آب و پساب فاضلاب را به شدت کاهش می‌داد. این شرکت توانست با حمایت «خانه کشاورز» پژوهش‌های لازم را تکمیل کند و پس از ساخت واحد پایلوت فناوری، از امکان‌پذیری ساخت یک واحد تولیدی بر پایه آن مطمئن شد؛ اما این شرکت، سرمایه لازم برای ساخت یک واحد تولیدی را در اختیار نداشت. بنابراین با کمک و راهنمایی کارشناسان شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان تصمیم گرفت که به جای تولید و فروش محصول، امتیاز فناوری خود را بفروشد


این شرکت نخستین امتیاز فناوری را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن واگذار کرد و حتی پذیرفت که بخش بزرگی از آن مبلغ را به شکل محصول تولیدی از خریدار امتیاز فناوری دریافت کند. همین راهبرد به نخستین خریدار اطمینان داد که شرکت نانو صنعت واحد پرشیا به فناوری خود اطمینان کامل دارد. با ساخت و راه‌اندازی موفق نخستین واحد تولیدی بر پایه این فناوری، شرکت‌های دیگری برای خرید امتیاز این فناوری با قیمتی چند برابر بیشتر اعلام آمادگی کردند. تجربه جهانی نشان داده که شرکت‌هایی همچون نانو صنعت واحد پرشیا که سودآوری کسب‌وکار فناوری-محور را تجربه می‌کنند، از این راه به عقب برنمی‌گردند و خود را به کسب‌وکار محصول-محور محدود نخواهند کرد


همچنین باید توجه داشت که این شرکت از همان ابتدای شکل‌گیری وارد کسب‌وکار فناوری-محور شده که کاری دشوارتر و پرخطرتر است. شرکت‌های بزرگ و معتبر تولیدی کشور می‌توانند ورود به کارزار فناوری را به آرامی و با خطرات کمتر انجام دهند و از شهرت، دانش، تجربه و شبکه ارتباطی گسترده خود برای موفقیت در کسب‌وکار فناوری-محور بهره بگیرند. شرکت‌های ایرانی می‌توانند با فراتر رفتن از محدودیت‌های کسب‌وکار محصول-محور، هم خود را ماندگار کنند، هم بازارشان را جهانی کنند و هم سود به مراتب بیشتری به دست آورند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۲۱

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنگار تقویم به 27 اردیبهشت می رسد


  نقش فعالان روابط عمومی در تحقق اقتصاد دانش بنیان


  نخستین «جشن ملی روابط عمومی» برگزار می‌شود


  روابط‌عمومی‌ راهی به سمت ارتباطات موثر


  انتصاب رئیس اداره روابط‌عمومی‌ بانک کارآفرین


  استقلال؛ اصلی مهم در روابط‌ عمومی سازمان‌ها


  انتصاب مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو


  روابط عمومی‌ها کارکردهای اثرگذار خود را به جامعه ارائه کنند


  انتصاب سرپرست جدید مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت


  انتصاب معاون و مدیران حوزه بازاریابی بیمه کوثر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: نخستین «جشن ملی روابط‌عمومی»