راهنمای اجمالی فعالیت های روابط عمومی
فعالیت روابط عمومی
|
گستره
|
مثال
|
ارتباطات درون سازمانی
|
برقراری ارتباط با کارکنان سازمان
|
نشریه درون سازمانی، صندوق انتقاد و پیشنهاد، دیدار با مدیران
|
ارتباط با رسانه ها
|
برقراری ارتباط با خبرنگاران و سردبیران رسانه های محلی، ملی و بین المللی شامل: روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
|
تهیه و ارسال اخبار، اطلاعیه، عکس، فیلم، بولتن های خبری و مقالات خلاصه مقالات به رسانه ها، برگزاری مصاحبه های عمومی و اختصاصی
|
روابط عمومی سازمانی
|
برقراری ارتباط از طرف کل سازمان (به جز امور کالا و خدمات) با جامعه برای ارایه تصویری از سازمان به افکار عمومی
|
گزارش عملکرد سالانه، برگزاری همایش، حضور در نمایشگاه، صدور اطلاعیه برای ارایه نظرات سازمان به جامعه، به کار بردن تصاویر، عکس، نمودار، پوستر
|
نگارش
|
نوشتن مطالب مختلف درباره اهداف و عملکرد سازمان برای مخاطبان
|
اطلاعیه، اخبار، گزارش های عملکرد مقاطع مختلف، صفحات اینترنتی
|
مدیریت رویدادها و نمایشگاه ها
|
سازماندهی فعالیت های مختلفی که در یک مجموعه رخ می دهد
|
برگزاری همایش های سالیانه، نمایشگاه ها و نشست ها
|
مدیریت امور انتشارات
|
نظارت بر فرآیند چاپ مطالب
|
اطلاعیه، بروشور، نشریه داخلی
|
امور مربوط به سرمایه گذاری و بازاریابی
|
برقراری ارتباط با سازمان ها، گروه ها و افراد مرتبط با امور مالی و سرمایه گذاری، تولید کنندگان و فروشندگان
|
ارسال خبرنامه ها و بروشو، حضور در نمایشگاه ها و گردهمایی ها، قرار دادن اطلاعات لازم در سایت سازمان
|
امور فرهنگی و اجتماعی
|
برقراری ارتباط با صاحبان عقاید نظیر: نخبگان و سیاستمداران محلی و ملی و نظارت بر فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی
|
ارایه کالا و خدمات، ارسال بروشور و خبرنامه، برگزاری نشست های غیررسمی بحث و تبادل نظر، برگزاری جلسات سخنرانی عمومی
|
همکاری در زمینه مسئولیت های اجتماعی
|
برقراری ارتباط با جوامع محلی، برگزیدگان مردم و رشنفکران
|
ارسال خبرنامه و بروشور، شرکت در نمایشگاه ها، برگزاری یا مشارکت در نشست های بحث و تبادل نظر، حمایت از فعالیت های ورزشی
|
مدیریت بحران
|
اطلاع رسانی شفاف
|
تعامل با رسانه ها با هماهنگی پلیس، بیمارستان ها و مقامات محلی
|
ارتباطات راهبردی
|
شناسایی و ارزیابی وضعیت فعلی سازمان و کاستی ها و مشکلات و پیدا کردن راه حل هایی برای رسیدن به اهداف سازمانی
|
انجام دادن پژوهش و نظرسنجی، برنامه ریزی و اجرای یک فعالیت برای ارتقای اعتبار سازمان
|
منبع: Alison Theaker, “The Oublic Relations handbook”, second edition, Newyork, publish: Routledge, 2004
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|