
هارولد دی لاسول
Harold Dwight Lasswell
متولد: دانلسون ایالات متحده آمریکا (1902-1978)
مقاطع تحصیلی:
- دکترای علوم سیاسی، دانشگاه شیکاگو؛ عنوان رساله: تحلیل محتوای پیامهای تبلیغات سیاسی طی جنگ جهانی اول
حوزههای مورد علاقه:
- دموکراسی
- تبلیغات
- رفتارگرایی
- نتایج سیاسی استعمار
- ماشینی شدن بشریت
سوابق تدریس:
- استاد دانشگاه شیکاگو (لاسول در دانشگاه شیکاگو همراه با جرج هربرت مید، رابرت ای. پارک ، و چارلز مریام مطالعه می کردند، در حالی که تحت تاثیر جان دیویی و عملگرایی آمریکایی بودند)
- استاد دانشگاه ییل
سوابق علمی- اجرایی:
- عضو کمیسیون آزادی مطبوعات
- عضو مکتب شیکاگو در جامعهشناسی
- رییس آکادمی جهانی هنر و علوم وانجمن علوم سیاسی آمریکا
- رئیس بخش تجربی برای مطالعه ارتباطات زمان جنگ در کتابخانه کنگرهی واشنگتن دی سی، در طول جنگ جهانی دوم
- از اعضای موثر سمینار ارتباطات جمعی راکفلر
آثار:
لاسول بیش از 60 جلد کتاب نوشته است که به برخی از آنها اشاره میشود:
- تحلیل تبلیغات در جنگ جهانی (چاپ 1927 و تجدید چاپ شده در سال 1971)
- سیاست جهانی و ناامنی شخصی (چاپ 1935 و تجدید چاپ شده در سال 1965 با مقدمهای جدید)
- سیاست: چه کسی چه پیامی، چه زمانی، کجا و چگونه (چاپ 1935)
- قدرت و شخصیت (چاپ 1948)
- آسیبشناسی روانی و سیاست (1930)
Harold D. Lasswell, ‘’The Garrison State”, The American Journal of Sociology, vol 46, No. 4 (January 1941), pp. 455-468
لاسول:
- برخی او را مبتکر روش «تحلیل محتوا» می دانند که البته خود آنرا «تحلیل فضا» مینامید.
- هارولد لاسول از اولین دانشمندانی بود که تلاش کرد روان شناسی را وارد سیاست کند.
- در طیف وسیعی از رشتههای مختلف علمی مانند اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی و... به عنوان اندیشمند و صاحبنظر شناخته شده است. به همین دلیل وی را "لئوناردو داوینچی علوم رفتاری" میدانند.
- اغلب دانشجویان ارتباطات او را با جمله معروفی که در سال 1940 نگاشت میشناسند: «چه کسی، چه چیزی را، از چه مجرایی و به چه کسی، با چه تأثیری میگوید» (مدل پایهای ارتباطات جمعی)
- یکی از بنیانگذاران پژوهش ارتباطات جمعی در ایالات متحده
- هارولد لاسول از جمله پژوهشگرانی است که به طور جدی به نقش و کارکرد رسانهها در جامعه توجه کرده است. از نظر وی، رسانهها در حکم انتقالدهنده فرهنگ، برای انتقال اطلاعات، ارزشها و هنجارها از یک نسل به نسل دیگر و از افراد جامعه به تازه واردها، کاربرد دارند.
- وی درسال 1948 در مقالهای تحت عنوان «ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه» برای پیام سه نقش مشخص را تعریف میکند:
1ـ نظارت (حراست) بر محیط (نقش خبری)
2ـ ایجاد و توسعه همبستگیهای اجتماعی افراد (نقش راهنمایی)
3ـ انتقال میراث فرهنگی (نقش آموزشی)
4 ـ چارلز رایت نقش سرگرمی را به این نقشها اضافه کرد.
منبع: http://ccr.blogfa.com/
|