درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 23:17   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10099صفحه نخست » شنبه، 30 فروردین 1393 - 07:31
اولویت مطلق روشمندی در برابر سودمندی
یک اشکال پرتکرار در بین مدیران آن است که بسیاری از مدیران ما گمان می‌کنند «نتیجه مطلوب، درستی روش را ثابت می‌کند» اما این گزاره کاملا غلط است.
  

اولویت مطلق روشمندی در برابر سودمندی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، یک اشکال پرتکرار در بین مدیران آن است که بسیاری از مدیران ما گمان می‌کنند «نتیجه مطلوب، درستی روش را ثابت می‌کند» اما این گزاره کاملا غلط است.
اگر روشی را برگزیدیم و به سود یا نتایج مطلوب رسیدیم، دلیل نمی‌شود که راه و روش درست باشد و بار دیگر هم نتیجه مطلوب بدهد. به عبارت دیگر، یک مدیر برجسته همواره خوب است که بین یک «نتیجه مطلوب» و یک «روش قابل اطمینان«، برای تصمیم‌گیری حتما به «روش قابل اطمینان» تکیه کند، حتی اگر در دفعات گذشته نتایج مطلوبی نداشته است.

در این راستا به نظر می‌رسد که نیاز داشته باشیم تا مفهوم «تجربه» را نیز بازشناسی کنیم. آیا هر آنچه در زندگی دیده‌ایم تجربه است؟ چه مفهومی را می‌توان تجربه دانست؟ چرا شناخت دقیق تجربه برای مدیریت

اهمیت دارد؟

می‌توان گفت انسان‌های مناطق مختلف دنیا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ اما یافته‌ها نشان می‌دهد که اغلب مدیران در تصمیم‌های کلان، بیش از آنکه بر گزارش‌ها، آمار و احتمالات دقیق و منطقی تکیه کنند بر حس خود تکیه می‌کنند. البته درست هم به نظر می‌رسد؛ چراکه اگر گزارش‌ها وآمارها به تنهایی می‌توانستند به جای مدیران تصمیم نهایی را بسازند و راه‌ها را انتخاب کنند هر کس می‌توانست مدیر رده بالایی باشد.

پس مدیران به‌طور کلی و مدیران شرقی بیش از سایر مدیران، در امور کلی و تصمیم‌های کلان بیشتر بر حس و شهود خود تکیه می‌کنند؛ اما این حس، مفهومی نیست که از دانش و تجربه خالی باشد. حتی برای داشتن مدیریت شهودی مطلوب و قابل اطمینان لازم به نظر می‌رسد که یک مدیر زیرساخت‌های ذهنی، روش‌های فکری، منطقی و دانش وسیعی داشته باشد

یکی از اصلی‌ترین آفت‌ها در این مورد این است که هر اتفاقی که در اطراف ما یا حتی در زندگی خود ما روی داده، «تجربه» انگاشته شده و در تصمیم‌گیری‌ها مبنا قرار گیرد. رویدادی که در زندگی ما پیش آمده، چه مثبت وسازنده بوده و چه منفی، به هیچ عنوان نمی‌تواند اساس قابل اطمینانی برای تصمیم باشد؛ چرا که ممکن است به جای «تجربه»، «اتفاق» باشد. حتی اتفاقی که اتفاقا تکرار

 شده است

تجربه یک اتفاق یا یک خاطره مطلوب یا نامطلوب نیست. تجربه، علمی است که ما آن را شخصا به دست آورده‌ایم

مهم‌ترین ممیز بین «تجربه» و «ضدتجربه»، یا همان اتفاقاتی که آنها را به اشتباه تجربه می‌دانیم، این است که تجربه از طریق مشاهده علمی به دست می‌آید و در شرایط یکسان، تکرارپذیر و اثبات‌پذیر است؛ اما ضد تجربه این مشخصات را ندارد و لازم است با دقت از تجربه‌ها 

جداسازی شود.

البته هر انسانی مجاز است که در انتخاب‌هایش دیده‌ها، خاطرات و اتفاقات را در نظر بگیرد ولی با علم به این مطلب که کدام تجربه است و کدام صرفا یک خاطره و هرکدام شایسته چه وزنی در تصمیم‌سازی است

برای اینکه ذهن و زندگی ما از این‌گونه اشتباهات در امان باشد لازم است سامانه (سیستم) ویروس زُدایی را در آن مستقر و حاکم کنیم که همواره در آن «روش» به‌عنوان یک مفهوم خطی، بر «نتیجه» به‌عنوان یک مفهوم نقطه‌ای، ارجحیت تام داشته باشد

مدیران زیادی را دیده‌ایم که با داشتن سابقه، اعتبار و سرمایه، بر اثر یک تصمیم اشتباه همه چیز را از دست داده‌اند و زمانی که در جریان امر قرار می‌گیریم می‌بینیم که به نظرما عملکردی که منتهی به این خسارت بزرگ شده یک اشتباه بسیار آشکار است و زمانی که عنوان می‌کنیم «شما با این همه سابقه چرا چنین کردی؟ «جواب می‌شنویم» قبلا هم چندین بار این کار را انجام داده بودیم و نتیجه مطلوب عایدمان شده بود

آنچه رخ داده این است که مدیر فرضی ما با تکیه بر اتفاقاتی که آن را در ذهن خود «تجربه» می‌پنداشته به گرفتن این تصمیم اقدام کرده و مطمئن باشید قبل از وقوع حادثه به هیچ عنوان حاضر نبوده که از آن دست بکشد؛ چرا که خود را مدیری زیرک می‌پنداشته است. به این ترتیب می‌توان یکی از ویژگی‌های مدیر دانا را داشتن مشاوران مختلف و ایجاد محیطی برای گفت‌وگوی سازنده با آنها برشمرد.

امروزه با اطمینان می‌توان یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی آینده یک مدیر یا یک سازمان را در میزان روشمند (سیستماتیک) بودن آن جست‌وجو کرد. از آنجا که تصمیم‌سازی‌های نتیجه محور، از عادت‌های مدیریتی در جامعه ماست، خوب است در سال نو که زمان مناسبی برای جایگزین کردن عادت‌های سازنده با عادت‌های قبلی است همگی به این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم.

 منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۷6

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد