مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
اجرای مدیریت بحران به سازمانها اجازه میدهد اعتماد عمومی را تقویت کنند و حوادث آینده را به درستی مدیریت کنند. در این مقاله، ما مدیریت بحران را تعریف میکنیم، اهمیت آن را مورد بحث قرار میدهیم و تعیین میکنیم که مولفههای مهم یک استراتژی موثر چه چیزهایی هستند.
|
پنجشنبه، 25 اسفند 1401 - 20:59
|
مسمومیت و چاره بحران بی اعتمادی
سخنگویی با دقت و محاسبه وزن کلمات امر اطلاع رسانی مسمومیت ها را بر عهده گیرد. سخنگویی که اظهاراتش متفاوت با بیانیه های صادره وزارت خانه متبوع خود و یا متناقض با اظهارات مقامات عالیرتبه کشور و حتی متفاوت از دیگر اظهارات خود تلقی نشود. یکی از انتقادات اساسی که به عملکرد دستگاه های مرتبط با موضوع وارد است، تناقض یا تفاوت اظهارات نه فقط بین وزارت خانه ها و دستگاههای مرتبط، بلکه در گفته های یک مسئول با اظهارات سابق و لاحق خودش یا تعارض با اظهارات مقامات مافوق یا همکار در یک وزارت خانه است.
|
دوشنبه، 22 اسفند 1401 - 08:08
|
روابطعمومی و اطلاعرسانی در بحران
برقراری ارتباط در خصوص مخاطره» یک علم جدید است که فرایند تبادل اطلاعات و نظرها بین اشخاص،دگروهها و سازمانهاست و معمولا شامل: چند پیام در مورد ماهیت مخاطره یا بیان نگرانیها، نظرها یا واکنشها نسبت به پیامهای مخاطره و یا نسبت به الزامات قانونی و سازمانی برای مدیریت خطرپذیری است.
|
سه شنبه، 4 بهمن 1401 - 16:24
|
وظیفه روابطعمومی در بحرانها شفافسازی است!
در زمان به وجود آمدن بحران، هوشیار باشیم. کاری کنیم تا آرامش تمام ارکان سازمانی حفظ شود. دروغ نگوییم، سریع عمل کنیم، همیشه ارتباط خود را با رسانه ها حفظ کنیم تا در روزهای بحرانی کمکمان باشند. اخبار را همیشه رصد کنیم، فعالیت رقبایمان را زیر نظر بگیریم و ارتباطات برون سازمانی خود را ایجاد کنیم.
|
دوشنبه، 3 بهمن 1401 - 14:01
|
شناسایی ۵ کلید اصلی موفقیت در مدیریت بحران
تیمی از محققان به سرپرستی توبی نیوزتد در مطالعات جدید خود مدیریت و شرایط رهبری بحران را بررسی و پنج فرآیند کلیدی را استخراج کردند که نوعی نقشه راه برای رهبری در طول بحران ارائه می کند. ماهیت ناگهانی، مبهم و پیچیده بحران ها به این معنی است که تاکتیک های رهبری که در موقعیت های غیر بحرانی کار می کنند ممکن است به موقعیت های بحرانی منتقل نشوند.
|
جمعه، 30 دی 1401 - 12:23
|
انفعال در مدیریت بحران
در حال حاضر مدام در تریبونهای مختلف از مردم خواسته میشود در مصرف انرژی صرفهجویی کنند که نفس امر پسندیده است و با صرفهجویی میتوان از این بحران با خسارت کمتر عبور کرد اما سؤال اساسی این است که چگونه میتوان از افکار عمومی که پاسخ سؤالاتش را بهموقع دریافت نکرده و مدام نادیده گرفته میشود انتظار داشت در شرایط بحرانی گوشبهزنگ اطلاعیهها و بیانیهها باشد و به توصیهها عمل کند. جلب نظر عمومی مبنی بر صحت و درستی اطلاعات و اخبار و اطمینان دادن به جامعه مبنی بر اینکه منبع اخبار موثق است، به رفع ابهامات کمک میکند.
|
چهارشنبه، 28 دی 1401 - 12:40
|
بحران تصمیمگیری در بحران
تصمیمگیری درست و در زمان درست در بحران ها منوط به رصد و پایش ریسکها و مسئلهها و شناسایی سناریوها و راهکار و پاسخ مطلوب و ممکن، اطلاعرسانی شفاف و بهنگام و تلاش برای جلب مشارکت اجتماعی در یک امر ملی است نه تصمیمگیری براساس توفان مغزی در جلسات عصرانه یک گروه از مدیران بحران و راهکارهای خلق الساعه.
|
یکشنبه، 25 دی 1401 - 21:48
|
شناسایی اخبار جعلی یکی از مهمترین مهارتهای سواد رسانهای است
با توجه به برودت دمای هوا و تعطیلی بعضی از اماکن خصوصی و دولتی، شایعات و اخبارهای دروغ از نوع خبر و ارسال عکسهای متفاوت بسیار، شبکه های اجتماعی را گرم کرده است.
|
یکشنبه، 25 دی 1401 - 18:14
|
تکذیب یعنی تایید؟
آخرین آن هم مربوط به تعطیلی شنبه تهران با هدف کاهش مصرف گاز است که ابتدا تکذیب و جمعه شب، تایید شد. اواخر هفته گذشته برخی رسانه ها خبر دادند تهران قرار است شنبه و یکشنبه برای کاهش مصرف گاز تعطیل شود. بلافاصله شرکت گاز با قاطعیت تمام تکذیب کرد اما جمعه شب خبر تعطیلی شنبه تهران منتشر شد تا ناخودآگاه قاعده "تایید تکذیبی" در ذهن ها شکل بگیرد.
|
یکشنبه، 25 دی 1401 - 18:12
|
تصمیمگیری در بحران
ساختار مدیریت و نوع تصمیم گیری های مدیریتی کشور در شرایط بحرانی – اضطراری – فوق العاده نمره قابل قبولی ندارد و نداشتن پیوست رسانه ای برای افکار عمومی و اطلاع رسانی و فقدان نظام ارتباطی با رسانه ها این آسیب ها و اشکالات را نمایان تر می کند.
|
یکشنبه، 25 دی 1401 - 18:08
|
نقش سازمانها و ادارات دولتی در مدیریت بحرانهای اجتماعی
درحقیقت مدیریت بحران به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور به روالی قابل کنترل و انتظار برگشت امور در اسرع وقت به شرایط قبل از بحران است و تنها مسئولان و مدیرانی میتواند مدعی آن باشند که خود به یکی از اصلیترین عوامل تصمیمگیری غلط و گسترش دامنه بحران عمل نکنند. این امر نیازمند دانش، تخصص، تعهد و مسئولیت پذیری در مدیرانی است تنها به نشستن پشت میز بسنده نمیکنند و خود را در مقابل اقداماتشان مسئول میدانند.
|
سه شنبه، 20 دی 1401 - 17:11
|
پیامدهای شتابزدگی در کنترل بحران
تصمیمهایی که با جامعنگری و بهرهگیری از گفتوگو و شنیدن صدای معترضین گرفته میشود و اقناع افکار عمومی را بسان یک سازوکار سازنده دنبال میکند، بهتر از تصمیمهای شتابزده و بحرانزاست. شوربختانه هرروز جامعه از فرصت اتخاذ تصمیم آرامبخش دور شده و به سمت فضای رادیکالی پیش میرود که نتیجه تصمیمهای شتابزده و به دور از واقعبینی است.
|
سه شنبه، 15 آذر 1401 - 23:56
|
در باب ضرورت تدوین "برنامه مدیریت بحران" و اطلاعرسانی شفاف
یک رویداد و بحران بزرگ میتواند بقای یک ملت و سازمان را تهدید کند. ما در چنین شرایطی قطعا باید راه صداقت، شفافیت و پاسخگویی را در پیش بگیریم و در هر کجا و هر زمان که لازم باشد اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهیم. هر چه یک بحران بزرگتر باشد آمادگی و پاسخگویی هم باید بیشتر باشد. اگر یک سازمان "برنامه مدیریت بحران" نداشته باشد عواقب چنین بحرانهایی را میتواند با یک واکنش فعال، سریع و دقیق و اطلاعرسانی درست و شفاف به حداقل برساند.
|
شنبه، 12 آذر 1401 - 00:08
|
بحران تمایز راست و دروغ
از منظر جامعهشناسی رسانه، جامعه ایران دو دوره متفاوت تاریخی را از منظر «بحران مرزبندی واقعیت و دروغ» سپری کرده است: دوره پیش و پس از گسترش شبکههای اجتماعی مجازی. در دوره پیش از گسترش شبکههای اجتماعی مجازی، غالب رسانههای منعکسکننده و تزریقکننده اطلاعات به بطن افکار عمومی مانند روزنامهها، رادیو و تلویزیون و حتی شبکههای ماهوارهای، شکلی از شبه تعامل رسانهای را بین برنامهسازان و مخاطبان شکل میدادند که یکسویه بوده و مخاطبان توان واکنش همزمان به اطلاعات ارائه شده را نداشتند. در نتیجه در این دوره، مرزبندی واقعیت و دروغ را بیشتر خود برنامهسازان رسانهای شکل میدادند و شبهههای این مرزبندی به رقابتهای داخلی رسانهها محدود میشد.
|
یکشنبه، 6 آذر 1401 - 11:01
|
فرمول مدیریت بحران
دروغ گفتن همیشه سختتر از راست گفتن بوده است. آثار زیانبار و طوفانزای دروغگویی بر ارکان هویتبخش یک جامعه بینهایت زیاد، غیرقابل جبران و غیرقابل برگشت است.
مشروعیت، اعتبار، سرمایه اجتماعی و در نهایت "مرجعیت" را برای همیشه بر باد میدهد و زنجیرهی وحدتبخش یک جامعه را از هم میگسلد.
متاسفانه ردپای آن را میتوان در روایتهای متناقض رسانهای حوادث اخیر مشاهده کرد.
|
دوشنبه، 9 آبان 1401 - 16:42
|
راه عبور از بحرانهای سخت
برای عبور از بحرانهای بزرگی که با آن روبروئیم همانطور که بارها گفته شد به مفاهمه و گفتگوی ملی و به کارگیری تمام ظرفیت نخبگانی کشور و مشارکت همه آحاد جامعه با پرهیز از قطببندیهای خطرناک و تفرقه افکنانه و مخرب اجتماعی نیازمندیم.
|
سه شنبه، 3 آبان 1401 - 15:59
|
الزامهای حکمرانی بحرانهای اجتماعی
نوشتار حاضر درصدد فتح بابی برای گفتوگو پیرامون الزامات نهادی «حکمرانی بحرانهای امنیتی-اجتماعی» است. بحرانهایی که به تواتر در سالهای اخیر در اغلب کشورها خود را بهعنوان بخشی از واقعیتهای اداره جوامع مدرن تثبیت کردهاند. عدم تدارک نهادی برای کنترل آنها و اکتفا به رویکرد «تکحادثهای» و طبیعی شمردن اصل غافلگیری در آنها، عملا به نوعی «تغافل متعمدانه» شبیه خواهد بود که لاجرم به تحمیل هزینههای گزاف و تعویق و تعلیق روند معمول حکمرانی و اداره کشور میانجامد.
|
چهارشنبه، 20 مهر 1401 - 01:49
|
ابزار مدیران در عبور از بحران
نحوه مدیریت بحران است که تاثیراتش بر سازمان را تعیین میکند. البته تاثیرات شخصی بحران بر افراد و رهبران سازمان نیز جای خود را دارند. پاندمی کرونا که بحرانی در مقیاس جهانی بود، یکسری بحرانهای کوچکتر در سازمانها در اقصی نقاط دنیا ایجاد کرد. بعضیها دستپاچه شدند و به تقلا افتادند. بعضی دیگر اما آن را با موفقیت پشت سر گذاشتند و «برگشت-پذیرتر»از قبل از توفان بیرون آمدند.
|
سه شنبه، 5 مهر 1401 - 08:00
|
ضریب بحران؛ معیار جدیدی برای مدیریت شرکتهای آینده
بحرانها به بنیه روانی رهبران سازمانی نیاز دارند. فوئنتس در این گفتوگو اشاره کرد: «وقتی از این دورههای طولانی ابهام و بیثباتی عبور میکنید، آسیبهای زیادی متوجه رهبران سازمان و تیمهای آنها میشود.CQ یعنی توانایی پیدا کردن سطوح عمیقتری از ارتباطات، زمان گذاشتن برای مراقبت از خود، و بررسی واقعبینانه اهداف بلندپروازانه.»
|
دوشنبه، 21 شهریور 1401 - 01:03
|
گزارش کامل نشست تخصصی رسانه و حوادث طبیعی
حوادث طبیعی فوریتی است که پاسخ به آن به توانی فراتر از توان جامعه آسیب دیده نیاز دارد.در هنگامه بحران، رسانه نقش تعیین کننده ای دارند. روشن بودن سیاست های اصلی فعالیت رسانه ها در این شرایط می تواند موجبات هرچه بهتر کنترل و مدیریت بحران شود. فقدان سیاست های رسانه ای هنگامه بحران موجب ایجاد هزینه بیشتر و تأخیر کنترل بحران می شود.
|
چهارشنبه، 9 شهریور 1401 - 16:42
|
5 نکته برای عبور سادهتر از بحرانها
زیاده روی در ارتباطات، از پراکندن اطلاعات غلط بهتر است. استارت آپ شما باید از بازار سریع تر عمل کند. به روز کردن سهامداران و مشتریان با داشتن برنامه ای با جزییات عملیاتی و تعهد به انجام آن تا جای ممکن، از مهم ترین کارهایی است که باید انجام شود. ارتباطات در همه سطوح نقش مهمی در برنامه ریزی و تنظیم و اجرای یک استراتژی در بحران دارد.
|
جمعه، 4 شهریور 1401 - 20:19
|
وظیفه روابط عمومی درBAD PR چیست؟
اصل هر روابط عمومی بر شفافیت بنا گذاشته شده است. اگر روابط عمومی در مواقع اینچنینی که سازمان دچار بحران هایی از این دست می شود، با مردم سخن بگوید، حقایق را مطرح کند، اگر نیاز به عذرخواهی است، عذرخواهی کند، اگر نیاز به پیگیری است، پیگیری نماید، قدرت واقعی خود و سازمان را نشان داده است.
|
پنجشنبه، 6 مرداد 1401 - 21:49
|
روابط عمومی، رسانه های اجتماعی و مدیریت بحران
از آنجا که در مدیریت بحران ها بهره مندی از دو عنصر ارتباط و اطلاع رسانی به عنوان وظایف روابط عمومی بسیار مهم است، روابط عمومی ها باید اطلاعات مناسب، شفاف و بر اساس واقعیت ها به افکار عمومی ارائه دهند و این کار جز با بهره گیری مناسب از رسانه ها و هدایت آنها انجام نمی شود. اگر روابط عمومی نتواند رسانه ها را در جهت مناسب هدایت نماید بحران بیشتر شده و بستر شایعه، بی اعتمادی، خبرهای نادرست فراهم می شود.
|
دوشنبه، 21 بهمن 1398 - 17:24
|
ترسیم الگوی روابط عمومی بحران در جمعیت هلال احمر
پژوهش حاضر با عنوان «ترسیم الگوی روابط عمومی بحران در جمعیت هلال احمر» دقیقا در راستای توجه به نقشی که هلال احمر در مدیریت بحران دارد، انجام گرفت. به عبارتی تحقیق به دنبال ترسیم الگویی بود که بتوان براساس آن در شرایط حساس و بحرانی، عملکرد روابط عمومی جمعیت هلال احمر را تعیین کرد.
|
یکشنبه، 16 خرداد 1395 - 08:27
|
مدیریت بحران و ایجاد تحول
داگلاس یاکولا، معاون ارشد بخش خدمات «بازیابی و دگرگونی» موسسه مککینزی که به مدت 20 سال برنامههای بازیابی و توسعه را در این موسسه اداره کرده، میگوید «حتی مدیران خوب هم ممکن است، نشانههای اولیه یک دردسر را تشخیص ندهند. اولین قدم این است که اعتراف کنید مشکلی وجود دارد.» او در این مقاله روشهای مدیریت بحران را توضیح داده است.
|
یکشنبه، 15 تیر 1393 - 18:57
|
مدیریت بحران در کشاورزی
در این مقاله سعی کردیم شما را با مطالب مهمی آشنا کنیم که در برنامه ریزی های تان می توانید از آنها کمک بگیرید و افکارتان را سازمان دهی کنید تا از عهده خطرات احتمالی به خوبی برآیید، البته این تصمیم نهایی است.
|
دوشنبه، 23 اسفند 1400 - 00:51
|
7 توصیه برای عبور از بحران
نادیده انگاشتن افکار عمومی در شرایطی که به شهرت دلخواه خود دست یافتهاید، برایتان زیانبار خواهد بود. این یک واقعیت است که همگی ما مرتکب اشتباه میشویم، اما نحوه برخورد با خطاها، در به رخ کشاندن تواناییهای شما و شرکتتان بسیار تاثیرگذارتر از شیوه برخورد با موفقیتهایی است که کسب میکنید.
|
یکشنبه، 22 اسفند 1400 - 08:03
|
روابط عمومی، مدیریت و ارتباطات ریسک شهرت
روابط عمومی برای محافظت در برابر این خطر به کار گرفته می شود: حفاظت از شهرت بخشی از وظیفه معمول و سنتی واحد ارتباطات و امور شرکت است. اما با وجود این که کارگزاران مرتبا توجیه می شوند که از ریسک شهرت دوری کنند, هنگامی که حیطه بزرگتری از ارتباطات ریسک مد نظر باشد (اطلاع رسانی درباره خطرات و آسیب های احتمالی), کمتر نمایان می شوند.
|
جمعه، 20 اسفند 1400 - 21:34
|
اثرات شایعه بر سازمانها در زمان بحران
پاسخگویی به شایعات می تواند تا حد زیادی به مشخص بودن یا نبودن علت بحران بستگی داشته باشد. وقتی اطلاعات مهمی به اشتراک گذاشته نشود، استراتژیهای پاسخگویی در برابر بحران (به عنوان مثال، راهنمایی اطلاعات، تنظیم اطلاعات) در کاهش سطح سرزنش سازمانی موثرتر از استراتژیهای مدیریت شهرت هستند (به عنوان مثال، انکار، کاهش).
|
جمعه، 11 مهر 1399 - 23:18
|
نحوه ارتباط مؤثّر در موقع بحران عملیاتی و شهرت
مدیران بحران، در هنگام برنامهریزی و حصول آمادگی، باید دربارۀ هر دو بحران عملیاتی و اعتبار و شهرت بیاندیشند. بحرانهای عملیاتی بحرانهای سنّتی هستند و تعاریف اوّلیۀ بحرانهای سازمانی را منعکس میکنند.
|
چهارشنبه، 20 مرداد 1395 - 08:13
|