شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: راهبردهايي براي يافتن و نوشتن گزارش‌هاي مبتني بر راه حل
سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403 - 12:01     کد خبر: 52393

تحقيق خود را بر اساس چهار اصل خبرنگاري مبتني بر راه حل سازمان‌دهي كنيد. اين كار براي من، يك نقطه عطف بود. بعد از مشخص كردن منابع، در مصاحبه با آنها سوال‌هايي را مطرح كنيد كه هدف‌هاي هر چهار اصل در آنها برآورده شود. به اين ترتيب، فهميدن اين كه يك موضوع چقدر به درد يك گزارش مبتني بر راه حل مي‌خورد آسان مي‌شود و شما را مطمئن مي‌سازد كه براي نوشتن گزارش، هيچ كمبودي نداريد.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || وقتي كوويد-۱۹، جهان را سردرگم كرد، وسايل مصونيت فردي كمياب شدند و من به عنوان خبرنگار بخش بهداشتِ وبسايت Jackson Hole News&Guide، رسانه‌اي كه اخبار منطقه جكسون هول در ايالت Wyoming (وايومينگِ) ايالات متحده آمريكا را پوشش مي‌دهد، در مورد كمبود وسايل مصونيت فردي در بيمارستان منطقه خود گزارش‌هاي تأثرآوري مي‌نوشتم.

اوايل آوريل سال ۲۰۲۰، منبعي با من تماس تلفني گرفت و گفت كه استادان محلي علوم كامپيوتر، از مهارت‌هاي خود در آموزش مهندسي، براي توليد محافظ صورت استفاده مي‌كنند. در حالي كه تعدادي از مردم، مشغول دوختن ماسك بودند، اين استادان با استفاده از مواد استفاده نشده‌ طرح‌هاي دانشجويان و چاپ‌گرهاي سه بعدي، براي كارمندان بخش بهداشت، محافظ صورت چاپ مي‌كردند.

آن منبع، روز دوشنبه با من تماس گرفت و روز چهارشنبه، زماني كه هفته‌نامه ما به روزنامه‌فروشي‌ها رسيد، گزارش كوتاهِ مبتني بر راه حلِ من درباره اين سازندگان محافظ صورت و مقام منتخبي كه تداركاتِ مواد لازم و تحويل محصول نهايي را سازماندهي مي‌كرد، در آن چاپ شده بود.

از تعدادي از مردم شنيدم كه مي‌خواستند در اين تلاش جمعي سهيم شوند و ديگران با خواندن گزارش، از اين كه ساكنان محل در دوراني سرشار از سردرگمي و انزوا بسيج شده‌اند، خوشحال بودند. هرچند به علت نبود اطلاعات دقيق در مورد چگونگي انتقال كوويد-۱۹، معلوم نبود كه آيا محافظ صورت و ماسك، مؤثر هستند يا نه، با اين تلاش‌ها، متخصصان بهداشت احساس مي‌كردند از آنها حمايت مي‌شود و ايمن‌تر هستند و ساكنان منطقه هم كه در قرنطينه بودند، راهي براي كمك به ديگران يافته بودند.

در سال ۲۰۱۹، بعد از آن كه شبكه خبرنگاري راه حل يا Solutions Journalism Network، به خبرنگارانِ اتاق خبر ما آموزش‌هاي اوليه را ارائه كرد، فكر كردم كه خبرنگاري راه حل (خبرنگاري مبتني بر راه حل)، رويكرد نهايي ماست.

در هر گزارش بايد به عمق قضيه مي‌رفتيم تا آن قضيه حل شود. اولين كار من در اين نوع روزنامه‌نگاري، يك مقاله سه هزار كلمه‌اي در مورد برنامه‌اي بود كه براي زنان كم‌درآمد در ايالت كلرادو (Colorado)، مراقبت‌هاي تنظيم خانواده و IUD فراهم مي‌كرد. (آي يو دي، ابزاري پلاستيكي يا فلزي است كه براي جلوگيري از بارداري، در رحم كار گذاشته مي‌شود.) حول و حوش همان وقت بود كه شبكه خبرنگاري راه حل به من كمك هزينه سفر داد تا چهار گزارش در مورد زيرساخت‌ها تهيه كنم كه هدف آن، كاهش بهمن در نوك گردنه‌هاي كوهستاني بود.

با اين گزارش‌ها، من درك كردم كه خبرنگاري راه حل، در سطح وسيعي كاربرد دارد؛ اما آن تماس تلفني آوريل ۲۰۲۰، ارزش نهادينه‌سازي خبرنگاري راه حل را در گزارش‌گري عادي‌ام به من نشان داد و مسير را برايم مشخص كرد.

در ادامه اين مطلب، راهبردهايي را مي‌خوانيد كه شايد قطعي نباشند، اما به من كمك كردند خبرنگاري راه حل را نه به مانند يك طرح، بلكه به عنوان كاري هميشگي در پيش بگيرم.

(تقريباً) همه موضوعات مي‌توانند گزارش راه حل باشند. تمام موضوعات را در عرصه كاري خود، با تمركز بر راه حل، بررسي كنيد؛ زيرا هر مشكلي كه درباره آن گزارش مي‌سازيد، مي‌تواند به يك گزارش راه حل بيانجامد.

براي مثال، وقتي آمار فارغ‌التحصيلي دبيرستان‌هاي وايومينگ نشان داد كه تعداد زبان‌آموزان انگليسي منطقه Jackson جكسون، بيشتر از كل ايالت است، من درباره نرخ فارغ‌التحصيلي محلي - كه از قبل قرار بود در مورد آن بنويسم - گزارش نوشتم و تمركزم را بر منابعي گذاشتم كه به اين دانش‌آموزان اختصاص يافته است و آن را بر مشكلات مناطق ديگر ايالت در اين زمينه معطوف كردم و به اين وسيله، بدون تلاش اضافي بسيار، يك گزارش عادي به گزارشي مبتني بر راه حل مبدل شد.

برنامه‌هاي تازه، خوراك گزارش‌هاي راه حل هستند. اگر يك نهاد دولتي، برنامه‌اي تازه يا ابتكاري را پيشنهاد مي‌كند، احتمالاً اولين سازماني نيست كه براي حل آن مشكل، كار مي‌كند. در چنين موقعيتي، به ديدار جوامع ديگري كه مشكلات مشابه داشته‌اند، برويد؛ آنها مي‌توانند موضوعات خوبي براي گزارش فراهم كنند و نشانه‌هايي را بروز دهند تا بدانيد كه برنامه تازه، به چه ميزان موفق خواهد بود.

با منابع خود در مورد خبرنگاري مبتني بر راه حل صحبت كنيد. اين كه براي دريافت ايده گزارش به سراغ همان منابعي برويد كه آنها را به پاسخگو وامي‌داريد، شايد عجيب به نظر برسد، ولي سياستمداران و مقام‌هاي دولتي، برنامه‌هاي ابتكاري تازه را از روي عملكرد جوامع ديگر مي‌سازند.

اين را كه برنامه‌ آنها با الهامي كه گرفته است موفق خواهد شد به سادگي قبول نكنيد. پرسيدن مستقيم از منابع يكي از راه‌هاي يافتن اطلاعات و راه حل‌ها از بيرونِ جامعه خود شماست. اين كار كمك مي‌كند پاسخ اين پرسش را بيابيد كه آيا مقام‌ها از اصول درستي پيروي مي‌كنند يا نه.

تحقيق خود را بر اساس چهار اصل خبرنگاري مبتني بر راه حل سازمان‌دهي كنيد. اين كار براي من، يك نقطه عطف بود. بعد از مشخص كردن منابع، در مصاحبه با آنها سوال‌هايي را مطرح كنيد كه هدف‌هاي هر چهار اصل در آنها برآورده شود. به اين ترتيب، فهميدن اين كه يك موضوع چقدر به درد يك گزارش مبتني بر راه حل مي‌خورد آسان مي‌شود و شما را مطمئن مي‌سازد كه براي نوشتن گزارش، هيچ كمبودي نداريد.

خود را با شواهد فراوان، درگير نكنيد. بگذاريد شواهد به چشم بيايند، به خصوص وقتي به طور منظم، گزارش‌هاي مبتني بر راه حل مي‌نويسيد. تنها تعداد محدودي منبع به عنوان شاهد مي‌تواند پنجره‌اي به سوي راه حل بگشايد.

برجسته كردن شخصيت‌هاي خود را فراموش نكنيد. ادغام اين چهار اصل گاهي شايد كليشه‌اي به نظر برسد، ولي نبايد اين‌گونه باشد. توضيح دادن شخصيت‌هاي يك گزارش و كاوش انگيزه‌ها و اميدهاي آنها به شما يك چارچوب طبيعي براي گزارش به دست مي‌دهد كه تمركز آن بر راه حل و مردمي است كه از آن تأثير مي‌پذيرند، نه خود اصول.

گزارش‌ها را در Tracker -- دنبال كننده -- بخوانيد. اين كار شايد بديهي به نظر برسد، اما خواندن گزارش‌ها در وبسايت Solutions Story Tracker، كه يك بانك اطلاعاتي حاوي سيزده هزار گزارش بررسي‌شده است، شايد يكي از بهترين راه‌ها براي برانگيختن ذهن شما در مورد پوشش خبري جامعه‌‌تان باشد.

اين كه ببينيد كه خبرنگاران ديگر چگونه گزارش‌هاي مبتني بر راه حل خود را چارچوب‌بندي مي‌كنند، به شما كمك خواهد كرد آنچه را كه در عرصه كاري خود ناديده گرفته‌ايد تشخيص دهيد. همچنين در مورد ساختن موضوعاتي كه شايد فكر كنيد به سادگي چهار اصل تبديل شدن به گزارش‌هاي مبتني بر راه حل را ندارند، بينشي ارائه مي‌كند.

من اخيراً با گروهي از روزنامه‌نگاران صحبت كردم و يكي از آنها سوالي كرد كه مرا به ارائه آخرين توصيه در اين مطلب واداشت: هميشه راهبردها و گزارش‌هاي خود را بررسي كنيد تا موضوعات تازه‌اي را كه مي‌توانيد با تمركز بر راه حل به آنها بپردازيد، پيدا كنيد. اين خبرنگار پرسيد كه آيا من براي پوشش بخش‌هاي مهم بهداشتي، در مورد بسيج پرستاران گزارش ساخته‌ام يا نه.

من اين كار را نكرده بودم و ديگر فرصت آن را نداشتم كه از زاويه‌اي ديگر به خبرنگاري مبتني بر راه حل بپردازم. اگر اين كار را كرده بودم، شانس آن فراهم مي‌شد كه ببينم راه حل تأييد شده‌اي در جامعه‌اي ديگر، در جامعه من چگونه برگردان مي‌شود.

اين گفتگو با خبرنگاران براي من يك فرصت بود و همچنين شاهدي بود بر اين مدعا كه براي توسعه پوشش مبتني بر راه حل، هميشه راه‌هاي تازه‌اي وجود دارد كه معمولاً در محدوده گزارش‌هايي است كه قبلاً تهيه كرده‌ايم. براي من اين گفتگو خاطرنشان كرد كه براي تبديل شدن خبرنگاري راه حل به يك عادت، به جاي يك طرح، كارِ ما بايد آغازِ راه باشد، نه نقطه پايان.

نوشته Tom Hallberg
منبع: ijnet

انتهاي پيام/

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها