شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: محبوبيت فيس‌بوك در بين نوجوانان به شدت كاهش يافته است
یکشنبه، 23 مرداد 1401 - 13:36     کد خبر: 50218

بر اساس اين تجزيه‌وتحليل، از نظرسنجي سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد، سهم رو به رشدي از نوجوانان به استفاده از اينستاگرام و اسنپ‌چت رو آورده‌اند و تعداد پاسخ‌دهندگاني كه مي‌گويند از توييتر و تامبلر استفاده مي‌كنند روند كاهشي داشت.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مركز تحقيقات پيو روز چهارشنبه بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو دوره نظرسنجي‌ گزارش داد سهم نوجوانان آمريكايي ۱۳ تا ۱۷ ساله كه مي‌گويند از فيسبوك استفاده مي‌كنند از ۷۱ درصد در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۲ كاهش يافته است.

به گفته اين انديشكده آمريكايي مستقر در واشينگتن، محبوبيت تيك تاك در اين دوره افزايش چشمگيري داشته است. حدود ۶۷ درصد از نوجوانان شركت‌كننده در اين جديدترين نظرسنجي گفتند از تيك تاك استفاده مي‌كنند و ۱۶ درصد از كل نوجوانان گفتند «تقريبا به‌طور دائم» از اين برنامه چيني ميزبان كليپ‌هاي ويديويي استفاده مي‌كنند.

به گفته محققان، اين تازه‌ترين تجزيه‌وتحليل مبتني بر نظرسنجي اينترنتي خودگردان در بازه زماني ۱۴ آوريل تا ۴ مه ۲۰۲۲ است و فضاي نمونه آن هزار و ۳۱۶ جفت كاربر و هر جفت متشكل از يك نوجوان آمريكايي و يكي از والدين او بود.

بر اساس اين تجزيه‌وتحليل، از نظرسنجي سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد، سهم رو به رشدي از نوجوانان به استفاده از اينستاگرام و اسنپ‌چت رو آورده‌اند و تعداد پاسخ‌دهندگاني كه مي‌گويند از توييتر و تامبلر استفاده مي‌كنند روند كاهشي داشت.

در اين نظرسنجي جديد، يوتيوب با كاربري ۹۵ درصدي در ميان پاسخ‌دهندگان نوجوانان در صدر چشم‌انداز فضاي مجازي نوجوانان ۲۰۲۲ قرار گرفت.

تقريبا سه چهارم نوجوانان شركت‌كننده در اين نظرسنجي گفتند حداقل روزانه يك‌بار از يوتيوب بازديد مي‌كنند و اين شامل ۱۹ درصدي بود كه گفتند «تقريبا هميشه» از اين سايت يا برنامه‌اش استفاده مي‌كنند.

تيك‌تاك در اين فهرست در رديف بعدي قرار دارد و اينستاگرام و اسنپ‌چت پس از آن قرار مي‌گيرند و بنا بر گزارش‌ها از هر ۱۰ نفر كاربر نوجوان، شش نفرشان از اين دو برنامه استفاده مي‌كنند.

اين گزارش افزود: «نوجوانان امروزي به اندازه نوجوانان سال‌هاي گذشته از فيس‌بوك استفاده نمي‌كنند، اما اين برنامه همچنان به شكل گسترده در ميان بزرگسالان استفاده مي‌شود».

هم‌زمان با صعود تيك‌تاك، سهم نوجواناني كه از فيس‌بوك، رسانه اجتماعي غالب در نظرسنجي ما از نوجوانان در سال‌هاي ۲۰۱۵-۲۰۱۴، استفاده مي‌كنند از ۷۱ درصد در آن زمان به ۳۲ درصد در حال حاضر كاهش يافته است.

بر اساس اين گزارش، غير از فيس‌بوك، كاربري توييتر نيز در ميان نوجوانان آمريكا از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ كاهش يافته است و اكنون ۳۲ درصد نوجوانان مي‌گويند از اين بستر ريزبلاگ‌نويسي استفاده مي‌كنند، در حالي كه اين شاخص در نظرسنجي قبلي برابر با يك‌سوم پاسخ‌دهندگان بود.

چشم‌انداز تغييرهاي كاربري رسانه‌هاي اجتماعي در ميان نوجوانان از ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد، فراتر از صعود تيك‌تاك و افول فيس‌بوك است. درصد فزاينده‌اي از نوجوانان مي‌گويند از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد دارند از اينستاگرام و اسنپ‌چت استفاده مي‌كنند در حالي كه توييتر و تامبلر با افول مواجه شد.

در اين تحليل همچنين تفاوت‌هاي جمعيت شناختي نوجوانان در انتخاب رسانه اجتماعي مشخص شده است.

فناوري ديجيتالي چقدر در زندگي نوجوانان محوريت دارد؟

۹۵ درصد تلفن همراه هوشمند دارند
۹۰ درصد تلفن رايانه روميزي/كيفي دارند
۸۰ درصد كنسول بازي دارند
۹۷ درصد مي‌گويند حداقل يك‌بار در روز از اينترنت استفاده مي‌كنند.
داده‌هاي جديد پيواينترنت در مورد فناوري و نوجوانان (رده سني ۱۳ تا ۱۷)
لي ريني (@lrainie) ۱۰ اوت ۲۰۲۲

پيو براي مثال گزارش داد احتمال آن كه پسران نوجوان بگويند از يوتيوب، توييچ و رديت استفاده مي‌كنند از دختران نوجوان بيشتر است، در حالي كه احتمال استفاده از تيك‌تاك، اينستاگرام و اسنپ‌چت در ميان دختران نوجوان بيشتر است.

يك‌سوم پاسخ‌دهندگان هم گفتند وقت خيلي زيادي را صرف رسانه‌هاي اجتماعي مي‌كنند.

همچنين طبق اين بررسي آماري، اكثريت نوجوانان به افزاره‌هاي ديجيتالي مانند تلفن همراه هوشمند (۹۵ درصد) و رايانه‌هاي روميزي يا كيفي (۹۰ درصد) دسترسي داشته‌اند و درصد نوجواناني كه هر روز از اينترنت استفاده مي‌كنند از ۹۲ درصد در سال‌هاي ۱۹۱۵-۱۹۱۴ به ۹۷ درصد در سال ۲۰۲۲ افزايش مي‌يابد.
 

منبع:  independentpersian
 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها