شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: سه نكته ساده براي پوشش بهتر نظرسنجي‌ها
سه شنبه، 14 تیر 1401 - 13:50     کد خبر: 49937

پروژه‌هاي تحقيقاتي خوب يك گفتگوي واقعي را در حوزه صنعت مطرح مي‌كنند كه در آن راه‌كارهايي بيان مي‌شود كه شايد مربوط به محصول شما نشوند. اغلب به‌صورت محاوره‌اي از آن به‌عنوان رهبري فكر ياد مي‌كنيم. تحقيقات بسياري در مورد اينكه رهبري فكري سودمند بوده يا نبوده انجام شده است.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| هدف از انجام نظرسنجي يافتن چيزهايي است كه قبلا نمي دانستيد نه اينكه پاسخ پرسش ها تصنعي باشد و هدف از آنها مجاب كردن خوانندگان به خريد محصول شما باشد


شايد انتظار داشته باشيد نتايج نظرسنجي را كه منتشر مي كنيد پوشش وسيعي داشته باشد، اما اين اتفاق نمي افتد. تمام وبسايت‌ها و بك‌لينك ها را گشتم اما حتي يك رسانه را هم نيافتم كه به نتايج اين نظرسنجي بپردازد. دليل آن كاملا مشخص است: پاسخ تمام سوالات نظرسنجي خريد محصول از شركت بود.


هيچ خبرنگاري نظرسنجي را كه هدف آن مجاب كردن مشتريان به خريد محصول باشد، منتشر نمي كند. چرا؟ چون اين كار تبليغ است نه يك داستان.


رشد قارچي نظرسنجي‌هاي بي‌كيفيت


هيچ كاري راحت‌تر از انجام يك نظرسنجي نيست. ابزار انجام نظرسنجي مبتني بر وب كار را راحت كرده است. در نتيجه مطالعات تحقيقاتي بي‌كيفيت در انواع و اشكال مختلف و نشرياتي كه آنها را منتشر مي‌كنند، زياد شده‌اند.


علاوه بر آموزش آكادميك و رسمي كه اكيدا آن را توصيه مي‌كنم، روش‌هاي ساده‌اي وجود دارد كه مي‌توانيد با استفاده از آنها نظرسنجي بهتري را ارائه دهيد.


1. با هدف تحقيق قانع‌كننده شروع كنيد


نظرسنجي‌هاي زيادي انجام شده كه فقط به يك چيز توجه دارند كه معمولا محصول‌شان است. اين كار نوعي سوگيري است_ يك سوگيري شناختي كه شخص به‌دنبال اطلاعاتي است كه باورهاي موجود را تقويت مي‌كند (به همين دليل اخبار كابلي_جناح چپ يا راست_مخرب هستند)


هرچند اگر واقعا بخواهيد تحقيق كنيد_ با ذهن باز و كنجكاوي_ اين شانس را داريد كه به يافته ها و اطلاعات واقعي دست پيدا كنيد و مخاطبان خود را شناسايي كنيد.


يك روش خوب براي شروع اين است كه به مطالعات انجام شده در اين حوزه نگاهي بيندازيد و ببينيد دقيقا چه كارهايي انجام شده و به چه چيزهايي توجه نشده است.


2. سوالات واقعي طرح كنيد


يك تحقيق واقعي با اهدافي واقعي را دنبال كنيد. به عبارت ديگر، نمي خواهيد تاثيرگذاري بر فرد را با يك جواب قطعي از دست بدهيد. مدت‌ها پيش، يك داستان كوچك جذاب در مورد تحقيقات حوزه بازار منتشر شد كه به اين نكته اشاره دارد:
دو كشيش مي خواهند بدانند كه آيا مي توانند همزمان سيگار بكشند و دعا كنند.
يك كشيش از پاپ مي پرسد: "وقتي من در حال دعا هستم، آيا كشيدن سيگار اشكالي ندارد؟"
پاپ اين چنين پاسخ مي دهد: "نه، وقتي دعا مي كني فقط بايد روي آن تمركز كني."
كشيش ديگر سؤال خود را به شكلي متفاوت مطرح مي كند و مي پرسد: "وقتي من سيگار مي كشم، آيا دعا كردن براي من اشكالي ندارد؟"
پاپ پاسخ مي دهد: «بله، دعا كردن در هر زماني مناسب است.»


3. قهرمان‌بازي درنياوريد! در پاسخ‌هايي كه دريافت مي‌كنيد به دنبال نتيجه باشيد


بسياري از شركت هايي كه اقدام به نظرسنجي مي كنند، مي خواهند نتيجه محصول خود را ببينند. بنابراين اگر سوالات و اهداف تحقيق را به درستي مشخص كرده باشند، به نتيجه اي كه مي خواهند مي رسند.


يك روش بهتر اين است كه براي رسيدن به نتيجه، پاسخ ها را بررسي كنيد. براي اين‌كار پاسخ ها را با عملكرد خود مقايسه كنيد. از شركت كنندگان بخواهيد تا به عملكرد شما امتياز بدهند، سپس پاسخ ها را با عملكرد خود مقايسه كنيد. اين كار به شما نشان مي دهد، تفاوت شما با افرادي كه عملكردي فوق‌العاده دارند در چيست.


روش دوم اين است كه با پرسيدن سوالات اختياري و باز به سوالات اصلي برسيد: چرا؟ با اين‌كار مي توانيد سوالات كم�'ي كه به دنبال آن هستيد، مطرح كنيد. من گاهي از پاسخ هايي كه دريافت مي كنم، واقعا به‌وجد مي آيم.


در پايان نظرسنجي، يك سوال باز مطرح كنيد. يكبار پاسخ دهنده آنچنان زيبا پاسخ داد و كل تحقيق را به طور خلاصه بيان كرد كه من آن را موضوع گزارش بعدي خود قرار دادم.


هدف يافتن چيزي است كه قبلا نمي‌دانستيد


گاهي اوقات بعضي نظرسنجي‌ها مثل نظرسنجي‌هايي كه در ابتداي سخنم به آن اشاره كردم، حاصل تحميل مديران در رابطه با بازاريابي يا روابط‌عمومي است. آنها معمولا مي‌گويند اگر در تحقيق خود به نتيجه‌اي كه مي‌خواهيم نرسيم، پس انجام آن چه فايده‌اي دارد؟


هدف از انجام نظرسنجي يافتن چيزي است كه قبلا نمي دانستيد. اين همان داستاني است كه گزارشگر دنبال آن است.


پروژه‌هاي تحقيقاتي خوب يك گفتگوي واقعي را در حوزه صنعت مطرح مي‌كنند كه در آن راه‌كارهايي بيان مي‌شود كه شايد مربوط به محصول شما نشوند. اغلب به‌صورت محاوره‌اي از آن به‌عنوان رهبري فكر ياد مي‌كنيم. تحقيقات بسياري در مورد اينكه رهبري فكري سودمند بوده يا نبوده انجام شده است.
 

 

 

منبع انگليسي:  www.publicrelationstoday.com
منبع فارسي: شارا - شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران
نويسنده: رون توروسيان | 7 مارس 2022 | روابط‌عمومي‌، تحقيق

 

 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها