شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: نشر اجتماعي و موبايلي، اولويت امروز روابط‌عمومي‌ها
چهارشنبه، 10 آذر 1400 - 09:09     کد خبر: 48275

در واقع نشراجتماعي به انتشار محتوا در فضاي شبكه و رسانه‌هاي اجتماعي اشاره دارد. انتشار محتوا در وبلاگ، ويكي، ميكروبلاگي مانند توييتر و پلتفرم‌هاي ديگري همچون يوتيوب، اينستاگرام و... همه جزئي از نشر اجتماعي هستند.

 

نشر اجتماعي و موبايلي، اولويت امروز روابط‌عمومي‌ها
حسين امامي، مدرس دانشگاه و عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي‌:


شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| امروزه در كنار نشر چاپي شاهد نوع جديدتري از انواع نشر و انتشارات در حوزه روابط‌عمومي‌ها هستيم. بعد از نشر الكترونيك كه اوج آن در كتاب الكترونيك (e-Book) و نشر وبي (web publishing) كه يك نشر آنلاين و بارگزاري اطلاعات در وب‌سايت‌ها بود، در واقع با دو گونه نشر مواجهيم كه شامل: نشر اجتماعي (Social publishing) و نشر موبايلي (mobile publishing) است.


در واقع نشراجتماعي به انتشار محتوا در فضاي شبكه و رسانه‌هاي اجتماعي اشاره دارد. انتشار محتوا در وبلاگ، ويكي، ميكروبلاگي مانند توييتر و پلتفرم‌هاي ديگري همچون يوتيوب، اينستاگرام و... همه جزئي از نشر اجتماعي هستند. اجتماعي بودن آن اشاره به بستر رسانه‌هاي اجتماعي دارد. چون ويژگي اصلي اين رسانه‌ها، مشاركت در توليد محتواست. همچنين امكان به اشتراك‌گذاري محتوا و همچنين نظردهي و كامنت گذاشتن را دارد.


نكته جالب‌تر كه مزيتي براي نشر اجتماعي نسبت به نشر وبي اين است كه محتوا در نشر اجتماعي قابليت بازنشر دارد اما محتواي وب‌سايت به اين‌گونه نيست. يعني از طريق نشر ويروسي از طريق مشتركان صفحه خود مي‌توانيد يك مطلب را تا هزاران بار در ديد ديگران قرار دهيد. اما ديگر دوره وقت گذاشتن براي به‌روزرساني تك تك رسانه‌هاي اجتماعي و شبكه‌هاي اجتماعي گذشته است بلكه ابزارهايي آمده‌اند كه بتواند همه پيام‌ها در رسانه‌هاي ‌اجتماعي خود را در يك مكان مشاهده كنيد. در هر زمان آن را به‌روز رساني كرده ولي سيستم را طوري تنظيم و برنامه‌ريزي كنيد كه در بهترين زمان منتشر كند.

 

از اين‌رو با اصطلاح «انتشارات يكپارچه» مواجهيم يعني از يك سيستم تمام پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي ‌اجتماعي را براي انتشار محتوا مديريت كنيم. در واقع بدين معني كه هر شبكه و رسانه اجتماعي را بايد بر اساس استراتژي و كاركرد خاص خود مدنظر قرار داد. ضرورت ندارد يك پست كه براي اينستاگرام منتشر شود الزاما در توييتر بيايد و بالعكس. چرا كه كاركرد و مخاطبان هر پلتفرم متفاوت است.

 

مخاطب اينستاگرام از شما انتظار ندارد كه مدام خبرهاي‌تان را در آنجا منتشر كنيد كسي كه خبرهاي شما را دنبال مي‌كند قطعا تمايل داشته باشد يا مي‌رود سراغ توييتر و يا كانال تلگرامي شما، از سويي ما در زندگي روزمره به تلفن هوشمند و تبلت بيش از حد وابسته شده‌ايم و نيازمند محتواي ديجيتال از طريق اين ابزارها هستيم. لذا ساخت محتوا كه براي نمايش در سيستم عامل‌هايي همچون اندرويد و آي او اس و همچنين ويندوز قابل توجه و بااهميت است.


نشر موبايلي تاكيدش بر دو حوزه كلي است. توليد محتوا براي اپليكيشن‌هاي موبايلي مانند اسنپ فود، اسنپ و حتي بازي‌هاي موبايلي و دوم اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان فوري مانند واتس‌آپ و تلگرام. بنابراين برخي از محتواها از طريق صاحبان اين اپ‌ها توليد مي‌شود عمدتا برپايه چند رسانه‌اي و مولتي مدياست. نكته ديگر محتواي منتشر شده در پيام رسانه‌اي موبايلي است كه در آنجا عمده كاربران تلفن همراه هوشمند گرفته تا كسب‌وكارها حضور دارند وروابط‌عمومي‌ها نيز از امكانات آن براي اطلاع‌رساني و شبكه‌سازي و افزايش تعامل با مخاطبان خود استفاده مي‌كنند.

 

اين بستگي به هدف سازماني يا هدف شركت آنها دارد. اگر سازماني بخواهد صرفا دسترسي سهل‌تر به مخاطبان خود براي اطلاع‌رساني برنامه‌هايش داشته باشد مي‌تواند از نشر اجتماعي بهره بگيرد ولي اگر سازماني در پي هدفي بزرگ‌تر از دسترسي است مي‌تواند استراتژي ارتباطات يكپارچه را بكار گيرد. از تمام ابزارها و رسانه‌هاي در اختيار خود از چاپي گرفته تا نشر وبي و نشر الكترونيك و نشر موبايلي و نشر اجتماعي همه را بسته به نوع مخاطبان و توزيع گسترده محصولات خود بكار گيرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها