شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: چرا استراتژي جديد روابط عمومي آمازون ناكارآمد است
چهارشنبه، 10 آذر 1400 - 14:44     کد خبر: 34752

رويكرد جديد آمازون براي مبارزه با داستان هايي كه در مورد شرايط بسيار سخت كار در انبارهاي اين شركت منتشرشده، استفاده از يك ارتش توييتري است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رويكرد جديد آمازون براي مبارزه با داستان هايي كه در مورد شرايط بسيار سخت كار در انبارهاي اين شركت منتشرشده، استفاده از يك ارتش توييتري است.

طبق گزارش ها، كار در انبارهاي آمازون زيادتر شبيه به گذراندن دوران محكوميت است تا شغل. داستان هايي كه از اين شركت نقل مي شود به اندازه اي وحشتناك بوده كه آمازون تصميم گرفته رويكرد ديگري را براي مقابله با آن ها در پيش بگيرد. TechCrunch، آمازون عده اي از كارگران را موظف كرده به عنوان «سفيران» داوطلب اين شركت، در توييتر از شرايط فعلي دفاع كنند.

پيش ازاين اقداماتي نظير قفل كردن بي دليل حساب مشتريان و استفاده از نمادهاي نازي در تبليغات در مترو نيويورك نشان داده بود كه آمازون، استعداد فوق العاده اي در تخريب چهره ي عمومي خود دارد. اما راه اندازي كمپين «كارگران خوشحال»، كه در توييتر از خوشبختي و رضايت خود تعريف مي كنند، اقدامي كاملاً غير صادقانه است. حتي چند تن از كارشناسان گفته اند اين تصميم آمازون، بايد به عنوان كتاب آموزشي «چگونه در رسانه هاي اجتماعي لشكركشي نكنيم» تدريس شود.
 

جمعيت مبارزان
اولين كسي كه به برنامه ي آمازون پي برد، شخصي بانام كاربري bornwithatail_ بود كه ۲۳ آگوست امسال با توييت خود به اين ماجرا اشاره كرد. او نوشت:

من تابه حال ويديوهاي گروگان گيري باورپذيرتري را تماشا كرده ام.

وب سايت TechCrunch با پيگيري اين قضيه، به تعداد زيادي از اكانت هايي رسيد كه ظاهراً متعلق به كارگران واقعي آمازون بودند. همه ي اين اكانت ها از لوگوي لبخند آمازون استفاده مي كردند.

بسياري از مردم، اين ماجرا را به فيلم «همسران استپفورد» تشبيه كردند. اما براي اينكه به وخامت امر پي ببريم؛ بايد كمي به عقب برگرديم و سير اتفاقات را مرور كنيم.

 

داستان هاي مهيب
سال ها است كه آمازون، سوژه ي داستان هاي ترسناكي است كه از شرايط ناخوشايند كاري سخن مي گويند، نظير:

• ترس كارگران از مجازات شدن، به اين علت كه به حد كافي سخت كارنكرده اند.
• كارگران ادعا مي كنند كه به خاطر عدم حضور (غيبت) در دوران بيماري، جريمه شده اند.
• گاهي اوقات كارگران به اندازه اي احساس فشار مي كردند كه حتي به به سرويس بهداشتي هم مراجعه نمي كردند تا تمام وقت سركار خود باشند.

به ياد داشته باشيد كه اين موارد، اتفاقاتي هستند كه اخيراً روي داده اند. سال ۲۰۱۱، مقاله ي كوتاهي در پنسيلوانيا منتشر شد كه افشا مي كرد كارگران آمازون، در دماي ۳۷ درجه ي سانتي گراد بدون هيچ تهويه اي كار مي كنند.

بعدها يكي از كارگران موقت آمازون گفت كه در آن زمان، گرماي هوا در برخي از قسمت هاي انبار، به بالاي ۴۳ درجه مي رسيد. او دچار تاري ديده شده بود و نمي توانست روي پاهاي خود بايستند يا روي چيزي تمركز كند. به همين دليل به يكي از ايستگاه هاي پرستاري انبار مراجعه كرد.

تنها چند دقيقاً پس از مراجعه به واحد پرستاري، يكي از مديران ISS از او خواست تا كاغذي را امضا كند مبني بر اينكه علائم و مشكلات فوق، ربطي به كار او ندارد. اين كارگر پس از دريافت داروي فشارخون و امضا كردن كاغذ، مجوز بازگشت به كار را گرفته بود. ISS مخفف نام يكي از آژانس هايي بود كه به آمازون كمك مي كردند (Integrity Staffing Solutions). هافينگتن پست نيز در سال ۲۰۱۳ گزارش داد كه شرايط كاري براي كارگران موقت و تمام وقت، به شدت متفاوت است.

سال ۲۰۱۷، خبرنگار ديگري كه مخفيانه به انبارهاي آمازون رفته بود، گزارشي را منتشر كرد كه اصلاً جالب نبود. او در بخش از يادداشت خود نوشته بود:

من به مدت پنج هفته، در جديدترين انبار آمازون در شهر تيلبوري انگلستان حضور داشتم. ضمن اينكه يك دوربين مخفي را نيز به همراه خود برده بودم كه آن را از وب سايت آمازون خريده بودم. من كارمنداني را ديدم كه از شدت خستگي، روي پاهاي خود مي خوابيدند. آن ها بيش از ۵۵ ساعت در هفته كار مي كردند.كارگراني كه نمي توانستند با اهداف مشخص شده هماهنگ شوند، اخراج مي شدند. برخي از افراد از شدت فشار، به آمبولانس خدمه مراجعه مي كردند.

بيزينس اينسايدر مدتي قبل، در گزارشي نوشته بود:
«كارگران مي گويند مسائلي نظير حرف زدن با همكاران، صرف چند دقيقه وقت براي دريافت نوشيدني، يا حتي دير پيدا كردن يك بسته، در حكم غيبت كاري هستند و امتياز جريمه به همراه دارند. كافي است كه چند امتياز منفي به دست آوريد تا از كار اخراج شويد.»

استفاده از چهره هاي خندان
معمولاً كارمندان واحد روابط عمومي، داستان هايي مي نويسند كه وجهه ي مشتريان يا كارفرمايان را حفظ كند. اما انتشار اخبار جعلي، آنهم در مورد اتفاقاتي كه در طول ساليان تكرار شده، به هيچ وجه مؤثر نخواهد بود.

آمازون براي مديريت و بهبود شهرت خود، به همين استراتژي پناه برده است: استفاده از افرادي كه ادعا مي كنند كارمندان عادي هستد و انتقادات وارده را تكذيب مي كنند. به توييت هاي زير توجه كنيد (ايموجي ها حذف شده اند)

كالب، سفير داوطلب آمازون (AmazonFCCaleb)، تاريخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۸:
همه ي ما كارگران واقعي انبار هستيم و كارهاي يكساني انجام مي دهيم. ما داستان خود را تعريف مي كنيم تا مردم متوجه شوند شرايط كاري اينجا چگونه است. مي توانيد آن را با چيزي كه سايت هاي رسانه اي به مردم القا مي كنند، مقايسه كنيد.

كارول، سفير داوطلب آمازون (AmazonFCCarol)، تاريخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۸:
بله، كارول اسم واقعي من است (مخفف كارولين. اين اسم، فرم زنانه ي چارلز است كه نام پدرم بود). اما سفير آمازون، عنوان فعلي من است.شغل ما، يك شغل تمام وقت است. به ما فرصت داده شده كه اينجا در مورد زندگي و كار خود صحبت كنيم. من در بخش بسته بندي كار مي كنم و جيمي در انبار. مواردي كه مي نويسيم، تجربيات واقعي ماست. بابت اين صحبت ها پاداشي دريافت نمي كنيم. اين كار واقعاً اختياري است.

به نظر مي رسد كه افرادي كه با عنوان «سفير آمازون» كار مي كنند، تمام وقت به انجام وظيفه مشغول اند و ديگر در انبار حضور ندارند!

به نظر مي رسد كه افرادي كه با عنوان «سفير آمازون» كار مي كنند، تمام وقت به انجام وظيفه مشغول اند و ديگر در انبار حضور ندارند!

در رويكرد بسيار بد آمازون، همه چيز به طرز فاحشي جعلي به نظر مي رسد، حتي اگر واقعاً اين طور نباشد. شما كارمنداني را به كار مي گيريد كه شغل جديد آن ها، تعريف كردن از شركت است. آمازون با متمركز شدن روي تجربيات گذشته ي خود، به سختي تلاش مي كند تا وانمود كند كه اوضاع، نامطلوب يا «وحشتناك» نيست.

ظاهراً يك از اهداف كمپين اين است كه نظر برخي از مخاطبان را جلب كنند تا از مركز آمازون بازديد كنند. به اين توييت توجه كنيد:

شانترل، سفير داوطلب آمازون (AmazonFCShaunJ) تاريخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۸:
ممكن است اطلاعات اشتباهي در مورد شركت ما داشته باشيد. اگر مي خواهيد واقعيت را بدانيد، تجربيات ما را بشنويد. در صورت تمايل، حتي مي توانيد در تور آمازون شركت كنيد.

حمله منتقدان
وانمود كردن به اينكه انتقادات وارده، ۱۸۰ درجه با واقعيت فرق دارند، رويكرد خوبي نيست. آمازون با اين رويكرد، فرض را بر اين مي گذارد كه همه ي كارمندان فعلي يا سابق كه از شرايط بد اين شركت حرف زده اند، دروغ مي گويند. شكي نيست كه جهان هميشه از تئوري توطئه استقبال مي كند.

اما ساختار ضعيف رويكرد فوق، باعث شده بسياري از مردم اين برنامه را مسخره كنند. در اين ميان، برخي از منتقدان هم مدعي اند كه در برنامه ي آمازون شركت كرده اند. به توييت هاي زير توجه كنيد:

Gitrog_memester، تاريخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۸:
يك سؤال فوري از افرادي كه نقش سفير آمازون را ايفا مي كنند: آمازون چقدر هزينه مي كند تا شما يك «شياد سازماني» باشيد؟

_YoungCommodity، تاريخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۸:
برنامه ي سفيران داوطلب آمازون واقعاً احمقانه است. من به اين موضوع فكر مي كنم كه مديري كه اين طرح بي معني را پيشنهاد داده، چقدر پاداش گرفته است. كارگراني كه مجبور شده اند در اين طرح حضورداشته باشند چقدر دريافت كرده اند؟

JohnSeaborn، تاريخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۸:
در انبارهاي آمازون، اسپيكرها تمام مدت در حال پخش موسيقي هستند. متن آهنگ ها هم به اين نكته اشاره دارد كه كار سخت؛ پاداش خوبي دارد و چگونه ما بايد همه چيز را فداي شركت كنيم. جف بزوس اين موضوع را «اصل رنج» مي نامد و شخصاً به آن معتقد است!

درس هاي كارآفريني
بي شك آمازون در بسياري از امور موفق عمل مي كند، اما مديريت بحران يكي از اين امور نيست. اگر داستان هاي ناخوشايندي در مورد كسب وكار شما رواج يافته، به نكات زير توجه كنيد:


• عمليات كسب وكار خود را بررسي كنيد تا حقيقت را بفهميد. اگر اين داستان ها واقعيت داشت، راه حلي براي رفع مشكل پيدا كنيد.
• از يك كارشناس مديريت بحران كمك بگيريد و به توصيه هاي او خوب توجه كنيد.
• برنامه هاي ارتباطي پيشنهادشده را اجرا كنيد، مشكلات واقعي را حل كنيد و اگر اتهامات كاملاً نادرست هستند، اين موضوع را اثبات كنيد.
• در برخورد با رسانه ها شفاف عمل كنيد. اگر آن ها ببينند كه همه چيز خوب پيش مي رود، از شايعات زيادتر اجتناب مي كنند. حتي ممكن است از اين طريق، تبليغات مثبتي نيز كسب كنيد.
• وانمود نكنيد كه همه چيز عالي و بي عيب و نقص است.، چراكه در اين صورت منتقدان بي رحمي را در اطراف خود جمع مي كنيد كه شما را در رسانه هاي اجتماعي، به باد تمسخر مي گيرند.
 

منبع: https://nodud.com

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها