شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شارا/ مركز تحقيقات "پيو": نسل جوان از پيگيري اخبار لذت نمي برد
پنجشنبه، 21 فروردین 1393 - 12:39 کد خبر:9933
بيش از يك دهه است كه سازمان هاي خبري به دنبال راهي براي جلوگيري ازكاهش مخاطبان خود هستند اما اين روند به مرور زمان در حال بدتر شدن است, بنظر مي رسد امروزه مخاطبان جوان و ميانسال اشتياق چنداني به اخبار مورد علاقه نسل هايي كه جايگزين شان شده اند ندارند و اينترنت را مشتاقانه بعنوان منبع اصلي اخبارشان برگزيده اند.

پژوهش مركز تحقيقات "پيو" در رابطه با عادات مخاطبان, مبين آينده مخاطره آميزي براي اخبار است
 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بيش از يك دهه است كه سازمان هاي خبري به دنبال راهي براي جلوگيري ازكاهش مخاطبان خود هستند اما اين روند به مرور زمان در حال بدتر شدن است, بنظر مي رسد امروزه مخاطبان جوان و ميانسال اشتياق چنداني به اخبار مورد علاقه نسل هايي كه جايگزين شان شده اند ندارند و اينترنت را مشتاقانه بعنوان منبع اصلي اخبارشان برگزيده اند.

 

تحقيقات "پيو" نشان مي دهد كه گروه سني ميانسال (47-33) و گروه سني جوان (31- 18) در آغاز دوران بلوغ خود نسبت به افراد مسن زمان كمتري براي دنبال كردن اخبار صرف كرده و وقتي پا به سن مي گذارند اخبار را بيشتر پيگيري مي كنند.

 

جوانان

ميا نسالان

مسن ها

كهنسالان

سال

43 دقيقه

63 دقيقه

75 دقيقه

88 دقيقه

2004

45 دقيقه

63 دقيقه

71 دقيقه

80 دقيقه

2006

43 دقيقه

64 دقيقه

72 دقيقه

82 دقيقه

2008

45 دقيقه

71 دقيقه

79 دقيقه

83 دقيقه

2010

46 دقيقه

66 دقيقه

77 دقيقه

84 دقيقه

2012

 

روز قبل از پژوهش  

مركز تحقيقات "پيو"  

 مركز تحقيقات "پيو" در سال 2012 روز قبل از پژوهش نظر سنجي ملي انجام داد و بر اساس آن دريافت، گروه سني كهنسال (84-67) هشتادو چهار دقيقه, گروه سني مسن (66- 48) هفتادوهفت دقيقه اما ميانسالان و جوانان كمتر از اين مقدار يعني بترتيب 66 و 46 دقيقه را صرف ديدن, خواندن يا شنيدن اخبار كرده اند.

 

پژوهش مركز تحقيقات "پيو" مبين روند واقعا نگران كننده اي براي رسانه ها است و نشان ميدهد كه گروه هاي سني جوانتر وقتي پا به سن مي گذارند گرايش بيشتري به پيگيري اخبار پيدا مي كنند براي مثال در گزارش سال 2004 گروه سني ميانسال (47- 32) ميزان پيگيري اخبارشان نسبت به سال 2012 اختلاف چنداني را نشان نمي داد و اين مقدار بترتيب 63 و66 دقيقه بود, چنين چيزي در مورد گروه سني جوان (31- 18) نيز صدق مي كرد بطوريكه در يك روند 8 ساله اين مقدار بترتيب 43 و46 دقيقه بود.


نسل جوان از پيگيري اخبار لذت نمي برد

 فعاليت هاي زيادي كه با پيگيري اخبار رقابت مي كنند، رويدادهاي بزرگ تاريخي دوران بچگي و بلوغ و ساير فاكتورها  از جمله عواملي هستند كه مي تواند موجب پيگيري نسبتا كم اخبار درنسل هاي جوان شود اما عامل مهمي كه در اين پژوهش پديدار شد اينست كه افراد مسن بيشتر از جوانان از اخبار لذت مي برند.

 

براساس آخرين پژوهش هاي مركز تحقيقات "پيو" 58 درصد از كهنسالان و افراد مسن اظهار مي كنند كه از اخبار بسيار لذت مي برند و در مقايسه 45 درصد از ميانسالان و فقط 29 درصد از جوانان اظهارات مشابهي دارند و اين اختلاف ميان نسل ها سال هاست كه بطور مداوم وجود دارد.


گرايش جوانان آمريكايي به روزنامه ها  در آغاز دوران بلوغشان متعادل بوده است و تا زمان بلوغشان افزايشي ندارد در حقيقت وقتي آنها به سن جواني و ميانسالي مي رسند تمايلشان به روزنامه خواني كمتر مي شود.

  

گروه سني ميانسال (47- 32): درصدي كه از منابع اخباراستفاده كرده اند




 

مركز تحقيقات "پيو"

  گروه سني جوان گرايش بالقوه اي به روزنامه خواني توسط دستگاه هاي الكترونيكي نظير آيفون, آي پد و كيندلز(نوعي كتابخوان الكترونيكي) دارند.

تنها 8 درصد جوانان و 6 درصد ميانسالان به اين طريق روزنامه مي خوانند اين در حالي است كه روزنامه خوان ها نيز در اين دو گروه سني طي سال هاي اخير كمي كاهش يافته اند.

گروه هاي سني جوان در مقايسه با افراد مسن اخبار تلويزيون را كمتر مشاهده مي كنند و براساس اين پژوهش هيچ نشاني مبني بر افزايش تعداد مخاطبان اخبار تلويزيون در ميان جوانان و ميانسالان وجود ندارد به هر حال بر خلاف روزنامه ها, سن بينندگان اخبار تلويزيوني رو به كاهش است.


 

مركز تحقيقات "پيو"

 در يك تضاد آشكار, ميزان استفاده از اينترنت براي مطالعه اخبار در مخاطبان جوان و ميانسال با افزايش سن بطور چشمگيري افزايش يافته است.

طي سال هاي 2004 تا 2012 مخاطبان اخبار اينترنتي در ميانسالان از 29درصد به 49 درصد افزايش يافته است اين موضوع با كاهش20درصدي مخاطبان اخبار تلويزيوني مطابقت دارد چنين الگويي در ميان جوانان به ميزان بيشتري وجود دارد.

 

43 درصد متولدين سال هاي 1982 تا 1995 به اخبار اينترنتي و 35 درصد به اخبار تلويزيوني گرايش دارند.

راديو به عنوان يك منبع خبري سنتي بهترين جايگاه را در ميان گروه سني جوان تا وقتي پا به سن مي گذارند دارد.

38 درصد ميانسالان اظهار داشتند,روز گذشته اخبارشان را از راديو دريافت كردند و 27 درصد از جوانان نيز اظهارات مشابهي داشتند.هردو اين مقادير از اواسط دهه گذشته اندكي تغيير يافته است


 تغييرات اندك در عادت هاي آمريكايي هاي مسن

يافته ها در ابتداي اين پژوهش نشان مي دهد از اواسط دهه 1990 درصد افراد كهنسال و مسن كه به اخبار تلويزيوني گرايش داشتند كاهش يافته است درحقيقت با افزايش سن, درصد گرايش آنها به اخبار تلويزيوني نيز رشد يافته است و عده كمي از افراد مسن و كهنسال اخبار خود را مانند اواسط دهه 1990 از طريق راديو دنبال مي كردند.


 

گروه سني كهنسال(84- 67): درصدي كه از منابع اخباراستفاده كرده اند



 

 

مركز تحقيقات "پيو"

 اين پژوهش تغييرات بيشتري را در ارتباط با روزنامه خوان ها مشخص مي كند. بر اين اساس درصد خوانندگان مسن روزنامه از اواسط دهه 1990 به بعد كاهش يافته بنحوي كه از 49 درصد در سال 1996 به 36 درصد در سال 2012 رسيده است.


تنها 6 درصد افراد مسن و 3 درصد از افراد كهنسال,خواننده روزنامه هاي ديجيتالي هستند اما عمده خوانندگان روزنامه ها مانند اواسط دهه 1990 كهنسالان هستند.


 

گروه سني مسن(66- 48): درصدي كه از منابع اخباراستفاده كرده اند

 


مركز تحقيقات "پيو"

 23 درصد از افراد مسن و 35 درصد از افراد كهنسال به مرور زمان اينترنت را به عنوان منبع خبري خود انتخاب كردند.

نسل جوان تا كنون يكي ازطرفداران بالقوه اخبار بد در رسانه هاي خبري سنتي و اجتماعي بوده است. در نظر سنجي انجام شده از سوي مركز تحقيقات "پيو" در سال 2012 يك سوم از افراد ميانسال و 20 درصد جوانان اظهار داشتند اخبار يا سر خط خبرها را بطور منظم از طريق سايت هاي شبكه هاي اجتماعي دنبال مي كنند. به هر حال فقط حدود 35 درصد از كساني كه اخبار را از سايت هاي شبكه هاي اجتماعي دريافت مي كنند مشروح اخبار را پيگيري و دنبال مي كنند.


سازمان هاي خبري خوانندگان رسانه هاي ديجيتالي را براي آينده خود بسيار حياتي تلقي مي كنند اما اين اطلاعات نشان مي دهد كه نبايد انتظار چنداني داشت كه مخاطبان زيادي از اين رسانه ها يعني رسانه هاي ديجيتالي بهره مند شوند.زيرا اطلاعات خام و اخبار سطح بالايي كه نسل هاي جوان با آن سر و كار دارند دست كم تا كنون در اين رسانه ها وجود نداشته است.


مترجم: ياسر رضازاده تلوكلايي-حميد رضا يار محمدي