شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مقدمه‌اي بر روابط‌عمومي در سازمان هاي جوامع اسلامي
چهارشنبه، 6 فروردین 1393 - 23:51 کد خبر:9705
اجراي فعاليت‌هاي روابط‌عمومي در هر شركت و يا جامعه مبتني است بر هدف‌هاي سازماني و يا آرمان‌هاي ملي و اجتماعي. در يك نگاه گذرا تمام تلاش‌ها مصروف دستيابي به ايجاد روابط مؤثر با مخاطبان گوناگون است كه براي شكل‌دهي و ابقاء يك تصوير ذهني خوشايند و ايجاد يك اشتهار آبرومند به جوشش درمي‌آيند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در هر جامعه و سازمان و بنگاه اقتصادي و هر گروه، خواست اوليه و هدف‌هاي مطرح شده دستيابي به وحدت و يگانگي است و تلاش مي‌شود به هر ترتيب شده است به آن جامه عمل بپوشانند. هر چند، بر خلاف شركت‌ها و سازمان‌هاي بازرگاني دست‌اندركاران فعاليت ارتباطات كه بيشتر تلاش خود را مصروف استراتژي‌هاي خود مي‌نمايند، مديران و كاركنان روابط‌عمومي دولتي يا دست‌اندركاران ارتباطات سعي در رضايت جامعه و فعاليت‌هاي عمومي مورد توجه آن دارند. اجراي فعاليت‌هاي روابط‌عمومي در هر شركت و يا جامعه مبتني است بر هدف‌هاي سازماني و يا آرمان‌هاي ملي و اجتماعي. در يك نگاه گذرا تمام تلاش‌ها مصروف دستيابي به ايجاد روابط مؤثر با مخاطبان گوناگون است كه براي شكل‌دهي و ابقاء يك تصوير ذهني خوشايند و ايجاد يك اشتهار آبرومند به جوشش درمي‌آيند.


در سازماندهي تصويرسازي ذهني و مديريت اشتهار مطلوب، حياتي است كه بدانيم سازمان يا ملت تصوير و يا اشتهار خود را چگونه مي‌نگرد و آنرا منبعث از چه مي‌دانند. به سازمان يا ملت چگونه نگاه كرده مي‌شود و چه فلسفه‌اي بر آنها حاكم است. برنامه‌هاي تصويرسازي ذهني برآنند كه پيام‌هايي را ارسال دارند كه مخاطبان از طريق آنها به نوعي تصوير مطلوب دسترسي يابند. در اين برنامه‌ها دست‌اندركاران روابط‌عمومي به تقويت روحيه اعتماد در ذينفعان خود توجه ويژه دارند. اين مهم از طريق برنامه‌هاي روابط‌عمومي و سياستگذاري در مورد آنها شدني است.


در يك سازمان و يا جامعه اسلامي جوهره حاكم بر هدف‌ها و خواست‌هاي آن مبتني است بر شريعت و قرآن مجيد و در چارچوب جزيي‌تر و عميق‌تر بر سنت يا احاديث و سيره باقي مانده از پيامبر عظيم‌الشأن و امامان بزرگوار.


در فرهنگ اسلامي حفظ معرفت ديني و خدمتگذاري به امت از مهم‌ترين هدف‌هاي سازمان‌ها و سياست‌هاي مورد نظر است و از طريق آنها مسئولان به خدمت به خلق مي‌پردازند و اين آرزوي آنهاست كه مورد پذيرش خداوند و مردم واقع شود. بنابراين، مي‌توان گفت كه هدف هر فعاليت تجاري و يا اجتماعي توجه به شرع و بسط و گسترش و حيات مذهبي است.


معني عربي اسلام، تسليم و پذيرش خواست خداوند است كه خالق زمين و زمان و بشريت و ابديت است. اسلام انسانيت جامع و در خور توجهي را مورد نظر دارد كه در جاي جاي آن توجه به نظامي متعادل و مبتني بر قلمرو معنوي ديده مي‌شود. همه چيز براي دستيابي به رضاي الهي و انجام تكليف است. حتي كسب و كار كه بايد در پي سود و منفعت باشند به نوعي در وهله اول رضاي خداوند را مقدم بر هر چيز ديگر مي‌داند. در اين نظام روابط‌عمومي علاوه بر خدمتگذاري به مردم جامعه و تلاش براي جلب رضايت آنها، رضاي خداوند و خواسته شريعت را نيز عميقا در نظر دارد.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)