شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۴ پرسش از مديركل روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
چهارشنبه، 28 اسفند 1392 - 07:05 کد خبر:9628
دكتر بابك دربيكي مدير كل روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)، وي كه داراي دكتراي علوم ارتباطات است سوابق اجرايي متعددي همچون معاون اطلاع رساني و ارتباطات اجتماعي دبيرخانه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي، مدير گروه سابق علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي ، مدير سابق سايت خبري تحليلي آفتاب‌نيوز، سردبير سابق سايت اتاق ايران، كارشناس سابق معاونت اجتماعي فرهنگي مركز تحقيقات استراتژيك و مدير روابط‌عمومي ستاد دكتر روحاني را در كارنامه خود دارد.

دكتر بابك دربيكي نويسنده و مترجم مقالات و كتاب‌هايي در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با امور رسانه و سياست فعال حوزه رسانه‌اي است.

وي به ۴ پرسش در راستاي معرفي روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پاسخ داده است كه در زير مي‌خوانيد.

تعريف “روابط عمومي” چيست؟

روابط عمومي برقرار كننده پيوند اجتماعي يك سازمان، به شكل دو سويه و انسجام بخش چارچوب‌هاي ارتباطي درون سازماني با توجه به ظرفيت‌هاي انساني موجود است. به عبارت خلاصه، ارتقاء سرمايه اجتماعي سازمان، و الزامات آن، از طريق روابط عمومي برنامه ريزي و اجرا مي‌گردد.

روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشي را ايفا مي‌كند؟

علاوه بر اطلاع رساني شفاف به مراجعان با ارائه اطلاعات از طريق پورتال، بخش ارتباطات مردمي فعالي دارد كه در صورت هر گونه مراجعه‌اي به اين بخش، موظف به ايجاد سازوكارهاي سريع دستيابي مراجعه كننده به بخش‌هاي مربوط در وزارت خانه است. حتي پي‌گيري نتايج امور مراجعه كنندگان در صورت وجود شرايط خاص نيز از وظايف اين مجموعه است.

اصلي‌ترين دغدغه روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با رسانه‌ها چيست؟

تنها انتظار از رسانه‌ها، بازتاب دقيق و درست و رعايت اخلاق حرفه‌اي در ارائه اخبار و اطلاعات است.

برنامه آينده روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چيست؟

الف) ايجاد سازوكارهاي ارتباطي موثرتر با گروه‌هاي مرجع در حوزه‌هاي مختلف.

ب) ارتباط موثرتر و نزديك‌تر با رسانه‌ها و حضور فعال‌تر در رسانه‌ها و ايجاد سازوكارهاي پاسخگويي مداوم و منظم به رسانه‌ها مانند ايجاد تريبون سخنگويي.

ج) به دليل تفاوت زياد در ماهيت فعاليت‌هاي مختلف معاونت‌ها و سازمان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميل به جزيره‌اي عمل كردن در اين وزارتخانه كاملا مشهود است.

تداوم برنامه‌هاي هم افزايي به منظور ايجاد روابط عمومي يكپارچه از جمله محورهاي اصلي برنامه‌هاي سال آتي است.

منبع: همشهري آنلاين