شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اسرار بسيار موفق از گروه فيس بوك روابط عمومي محلي
سه شنبه، 13 اسفند 1392 - 06:24 کد خبر:9381
احتمالا اكنون مشغول تصور جايي هستيد كه جوانب مثبت صنعت و مقالات پر طرفدار و اطلاعات ديگران براي يادگيري به اشتراك گذاشته مي شوند و جايي كه سوالات به طور آزادانه پرسيده شده و پاسخ دريافت مي كنند. بدون هيچ قضاوتي. طي دو سال گذشته، من به اندازه اي خوش اقبال بودم كه در يكي از گروه هاي فيسبوك كه بالغ بر هفتصد متخصص روابط عمومي و رسانه ها عضو آن بودند، مشاوره ارائه دهم.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كري مورگان، مترجم: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)- گروه فيسبوك شهرتان را با انبوهي از سردبيران و روزنامه نگاراني كه مرتبا با آن در ارتباط هستند تصور كنيد، بالاخص زماني كه در پي مرجع داستان يا خبر در سطح محلي هستند. احتمالا اكنون مشغول تصور جايي هستيد كه جوانب مثبت صنعت و مقالات پر طرفدار و اطلاعات ديگران براي يادگيري به اشتراك گذاشته مي شوند و جايي كه سوالات به طور آزادانه پرسيده شده و پاسخ دريافت مي كنند. بدون هيچ قضاوتي. طي دو سال گذشته، من به اندازه اي خوش اقبال بودم كه در يكي از گروه هاي فيسبوك كه بالغ بر هفتصد متخصص روابط عمومي و رسانه ها عضو آن بودند، مشاوره ارائه دهم.


اين يك موفقيت باور ناكردني بود كه تركيبي از سردبيران محلي، خبرنگاران و روزنامه نگاران، هم چنين طرفداران روابط عمومي در تمام سطوح تجربه و تخصص، حاضر باشند. اگرچه همه آنها فعال و درگير نبودند، اما اين فرصت براي من موقعيتي فوق العاده ارزشمند و غير قابل باور بود.فكر نمي كنم كه يك عضو روابط عمومي وجود داشته باشد كه نتوانسته باشد حداقل يك فرصت تحريريه براي مشتري خودشان طي دوازده ماه گذشته، پيدا كرده باشد.


اگر شما مي خواهيد جامعه روابط عمومي كوچك تري در يك سطح محلي داشته باشيد، با گروه خودتان شروع كنيد و اين گزينه مي تواند يك راه حل كامل براي شما باشد. حضور در فيسبوك فرصتي فوق العاده است كه مي توانيد در آن روابط را ايجاد ارتباط كنيد، ياد بگيريد و فرصت هايي را براي رشد بيابيد.


نكاتي در خصوص كارهائي كه بايد انجام شود و كارهائي كه نبايد انجام شود:
بنيان گذار اصلي اين فعاليت جو كوكرل مي گويد:
«چه چيزي اين گروه را بسيار موفق كرده است؟
1. تمركز واحد بر جستجوي منابع موجودبراي روزنامه نگاران
2. به اشتراك گذاري منابع مرجع براي يكديگر
3. به اشتراك گذاري اطلاعات تماس براي سازماهاي خبري
4. به اشتراك گذاشتن اخبار يا داستان هاي موفق و بحث هاي انديشمندان در خصوص تمايلات و مقالات خبري
5. ميانجي گري خيلي خوب ميان افراد»


«برخي اعضاء آشكارا خدمات خود را با شركت ها يا خودشان را ترويج و تقويت مي كنند – ما روشن كرده ايم كه اين مناسب چارچوب گروه نيست. نهايتا برخي تغيير داده شدند.»


جو ادامه مي دهد كه « من گروه را در اولين روز نسخه آزمايشي فيس بوك راه اندازي كردم. طي ده سال زندگي حرفه اي روابط عمومي من در فونكس، اغلب ميزبان غير رسمي جمعي از خبرنگاران و توليد كنندگان بودم. معمولا براي نوشيدني يك يا دو نفر از اهالي يا اصحاب روابط عمومي را دعوت مي كردم كه به ما ملحق شوند (كساني كه حس مي كردم شايستگي و لياقت دعوت شدن را دارند از اين جهت كه آنها بلد بودند چگونه با روزنامه نگاران كار كنند يامواجهه با آنهارا بلد بودند.)


من فكر مي كردم كه تشكيل گروهي در فيسبوك مي تواند نسخه اي آنلاين از همان اجتماعات رسانه ها باشد كه من ساليان سال ميزبان شان بودم. من با دعوت كردن از يك سري از دوستان خبرنگارم و تعدادي از اصحاب روابط عمومي معتمد شروع كردم. ايده اصلي من برقراري ارتباط روابط عمومي هاي محلي با خبرنگاران به منظور پرورش گفتگوهاي متفكرانه راجع به صنعت روابط عمومي و ارائه اخبار و نيز منبعي براي تفحص روزنامه نگاران بود. ايده مختلط كردن اصحاب روابط عمومي با خبرنگاران در يك گروه فيسبوكي در درجه نخست بسياري از افراد را شگفت زده كرد – و يك شركت روابط عمومي فونكس (سيمرغ) به شدت و پر هياهو مرا بابت اين كار مورد انتقاد قرار داد، و ابراز كرد كه«يك اعلان در چنين گروهي منتج به نقل قول هايي از شما مي شود كه نمي خواهيد اثري يا نقلي از شما در آن وجود داشته باشد.»پاسخ من اين بود:«خب پس، چيز احمقانه اي را در اين گروه اعلان يا درج نكنيد.»


جالب است كه هر يك از اعضاء آن شركت متعاقبا «درخواست پيوستن به آن گروه را كردند.» زماني كه جو فرصتي يافت كه در سال 2011 منجر به دور افتادن از فونكس شد، او گروه فيسبوك را به همكاري متقابل تبديل كرد. «من از نتيجه و دستاوردهاي گروه بسيار مفتخرم و به خود مي بالم.»


شركت شارلوت شف اذعان داشت،« يك سري دستورالعمل گروهي از ابتدا داشته باشيد،اما براي پيشرفت هاي گروهي و قبول تغيير، انعطاف پذير باشيد و حتي اگر يكي از آنها ( دستورالعمل ها ) را نداريد، اندك اندك ميان افراد فاصله مي افتد. شما نمي توانيد همه را راضي و خشنود نگه داريد.»


شارلوت شف مي گويد:«چه تعداد موقعيت هايي براي تهديد از رده خارج كردن گروه وجود دارد؟ (موقعيت هائي كه منجر به انحراف گروه مي شود كدامند؟) فروشندگان بيروني آنهائي كه روابط عمومي ويا رسانه ندارند. بسياري از آنان به سوالات يا اعلان هاي مربوط به فروش گروه پاسخ مي دهند و متمركز نيستند. بنابراين ما آن را براي روابط عمومي و رسانه ها كارآمد و بهينه مي كنيم .»


«چه ورودي يا داده اي را مي توان براي حدود دو سال افزود؟
يك سايت موفق بايد ثبات اعتدال داشته باشد و ترسي از حذف كردن پست ها يا اعلان هايي كه مغاير با دستورالعمل اعضاء است، نداشته باشد. در عين حال بايد به نويسنده يادداشت در خصوص علت حذف مطلبش توضيح داده شود.اين مي تواند ناخوشايند باشد كه به سادگي نتوان تشخيص داد كه چگونه بدون ترقي ارزش آفريني كنيم و آن را يك هتاكي يا بي حرمتي تلقي كنيم، و براي حفظ گروه در مسير و ارزش هاي والايشان شاخص هايي را در نظر بگيريم كه در لحظات بحران نيز مطابق آن عمل كنيم. چنانچه گروه شما تبديل به يك ابزار پيشرفته شود كه هر كسي مي تواند در آن بحثي را مطرح كند (ولو اينكه مرتبط باشد يا نباشد!)، رشد و بقاء شما تنزل مي يابد مانند يك ماهي قرمزي مي ماند كه در توالت جنب و جوش دارد. يا مثل بسياري از گروه هاي پيوندي. دستورالعمل هاي مشخص اعضاء و اعتدال پايدار رموز موفقيت براي يك گروه فيسبوك هستند.


خيلي مهم است كه درخواست عضو جديد قبل از پذيرش آنها در گروه مورد بررسي قرار گيرد. فروشندگاني كه قصد بازاريابي يا فروشندگي نسبت به اعضاء را دارند پذيرش ندهيد يا اكانت شان راغير فعال كنيد! اين باعث تخريب سريع و فوري گروه مي شود. همچنين درخواست هاي عضويت كساني كه به پروفايل هاي پيوندي شان سر مي زنيد و قادر به يافتن مدركي مبني بر روزنامه نگاري يا روابط عمومي تمام وقت شان نيستيد را نپذيريد. اگر آنها به طور مرتب توليد محتوا و كار رسانه اي نمي كنند، آنها به اين گروه تعلق ندارند.


چند ماه گذشته، آن گروه فيسبوك از مسدود شدن به سمت محرمانه شدن سوق داده شد. تعدادي از اعضاء با يك بحران انبوهي مواجه شدند كه براي مديريت آن زمان زيادي صرف شد و تعداد درخواست هاي اسپم به حد انفجار رسيد. در نهايت، يك تشريفات اداري (محرمانه) در فيسبوك براي مديريت موضوعات و حذف مجادلات تعبيه شد. اين رويكرد مشاركتي به كسب اطمينان از در مسير نگه داشتن فعاليت ها كمك مي كرد و يك انجمن يا حوزه مباحثات اختصاصي در اختيار اين انجمن مي داد كه صحبت هاي خود را در آنجا داشته باشند و در صفحه مقدماتي گروه ديده نمي شدند، و بر اساس رويكرد اجماع، درجه يا ضريب امنيتي را در مقابل اعضاء ناراضي تعبيه نمود.


ما همچنين يك تركيب سه ماهه نيز داريم. مديران گروه @PhoenixPRPro چه كساني هستند؟ اين با موسس آن جو كوكرل شروع، سپس توسعه و گسترش يافته و پت اليوت، شارلوت ريش شف، بنده، جيك پوينر، رايان نارامور و ديان اليزابت پرايس آن را مديريت مي كنيم. اين گروه خاص به هيچ گروه يا تشكيلات و يا گروه هاي عضويتي بيروني وابسته نيست.

 

ادامه دارد