استراتژي اقيانوس آبي ; راهكارموفقيت در صنعت بانكداري
نويسندگان :
مريم صلحي لرد
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازرگاني بين الملل
maryamsolhilord@yahoo.com
مصطفي مجردكياسرائي
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي
mostafamojarrad@ymail.com
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- صنعت بانكداري در ايران تبديل به يك صنعت رقابتي شده است . تمركز بيش از حد بر روي استراتژي رقابتي باعث مي شود تا بانك ها مهمترين جنبه استراتژي را ناديده بگيرند . آفرينش يك بازار جديد كه در آن هيچ رقيبي وجود ندارد و بدين ترتيب رقابت را بي معني كردن و اين همان اقيانوس آبي است. استراتژي اقيانوسآبي رويكرد جديدي از استراتژي و نوآوري است كه هدف آن رشد و عملكرد پايدار شركت است. در مطالعه اي كه توسط ارائه دهندگان اين استراتژي صورت گرفته از بين شركت هاي مورد بررسي ، 14% اين استراتژي را انتخاب كردند كه موفق شدند 38% از درآمد حاصله كل و 61% از سودآوري كل را از آن خود نمايند . هدف از اين مقاله بررسي تفكر جديدي درباره استراتژي در صنعت بانكداري است . در اين مقاله به تشريح استراتژي اقيانوس آبي پرداخته و سپس به بحث درباره موفقيت در صنعت بانكداري با كاربرد اين استراتژي مي پردازيم .
واژگان كليدي : نوآوري ارزش ، اقيانوس آبي ، توالي استراتژيك
مقدمه :
اكنون درجهاني زندگي مي كنيم كه انسان ها همه ي تلاش خود را براي پيشرفت روزافزون انجام مي دهند و در راه پيشرفت گاه به رقابت با هم مي پردازند . اين رقابت ها گاه چنان شدت مي يابند كه گروهي به پيروزي مطلق نائل شده و عده اي بي بهره مي مانند . اما براي همواره پيروز بودن در اين دنياي پر از رقابت خلاقيت عامل اصلي مي باشد . به عنوان مثال براي رهايي از بازار شديد رقابت و كسب سود مي توانند بازارهاي جديدي را خلق كرده و رقابت را بي معنا كنند .
خلق بازار جديد و بي معنا كردن رقابت در واقع مفهوم اصلي استراتژي اقيانوس آبي مي باشد . صنعت بانكداري كشور با شروع خصوصي سازي شاهد تغييرات فراواني با اهدافي چون پيشرفت كمي و كيفي خدمات بانكي با توجه به نيازهاي جامعه به خود بوده است . با اين حال اين صنعت نيز مانند هر صنعت ديگري خالي از رقابت نمي باشد و استراتژي اقيانوس آبي همواره يك گام جلوتر بودن از رقبا مي باشد .