شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روزنامه ها يكي پس از ديگري تعطيل و كانالهاي تلويزيوني مخاطبان خود را از دست مي دهند!
چهارشنبه، 9 اسفند 1396 - 09:58 کد خبر:9291
روزنامه ها يكي پس از ديگري تعطيل و كانالهاي تلويزيوني مخاطبان خود را از دست مي دهند! ـ مسئله رسانه ها نشست سالانه سردبيران را معلق ساخت

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-نوشيروان كيهاني زاده- كمپاني رسانه اي «سكريپس Scripps» مالك ده كانال تلويزيوني، 15 روزنامه، يك خبرگزاري و دهها فرستنده راديويي و مجله از 27 فوريه 2009 انتشار يكي از روزنامه هايش ـ راكي ماونتين نيوز Rocky Mountain Newsـ را متوقف ساخت و اعلام كرد كه زياندهي رسانه هاي چاپي و صوت و تصويري ادامه دارد كه به لحاظ اقتصادي تحمل پذير نيست.

 

 «راكي ماونتين نيوز» كه در دنور Denver انتشار مي يافت و 96 نويسنده و خبرنگار در آن مشغول بكار بودند دو ماه ديگر 150 ساله مي شد. اين روزنامه در سال 2008 شانزده ميليون دلار زيان روي دست كمپاني ناشر آن گذارده بود و در طول 14 ماه گذشته هر ماه بطور متوسط 14 هزار مخاطب از دست داده بود. آخرين شماره اين روزنامه كه مربوط به 26 فوريه است در 52 صفحه و با تيتر "خداحافظ" انتشار يافته بود. جان تمپل John Temple سردبير اجرايي «راكي ماونتين نيوز» در اجتماع روزنامه نگاران كه در «دنور» برپا شده بود گفت كه تلاش كمپاني براي يافتن يك طالب خريد براي روزنامه حتي به بهاي نازل (زير قيمت ازريابي شده) به جايي نرسيد و مجبور به بستن آن شد. وي چنين افزود: گسترش آنلاين ها و نيز كمبود روزنامه نگاراني كه بتوانند خودرا با شرايط قرن 21 تطبيق دهند و در چنين بازار و شرايطي كار كنند؛ رسانه هاي چاپي ـ جز مجله ها ـ كانال هاي تلويزيوني، ولي نه راديوها را دير و يا زود به سرنوشت ما دچار خواهند كرد. زيرا كه مخاطبان همان مطالبي را كه ما در اختيارشان مي گذاريم ساعت ها زودتر، آسانتر، كلاسه شده، از چندين منبع و به رايگان در اينترنت مطالعه مي كنند و ديگر، نيازي به خريد و خواندن روزنامه و ديدن تلويزيون ندارند؛ مگر اينكه تحول ايجاد كنيم. ما تلاش كرديم تا مطالب ديگري به آنان بدهيم كه موفق نشديم به حد كافي روزنامه نگار كه بتوانند اين نوع مطالب را تهيه كنند و مطابق حوصله مخاطب قرن 21 كه مجهز به سواد كامپيوتر است بيابيم؛ حتي با دستمزد ماهانه 20 هزار دلار. روزنامه نگاران نسل نو بمانند ساير مردم مي خواهند از زندگي لذت ببرند، نمي خواهند بمانند نسل پيش از خود زندگي كنند كه روزنامه نگار باشند و لذا از خواب و آسايش خود نمي زنند و فداكاري حرفه اي هم كه لازمه روزنامه نگار بودن است نمي كنند زيرا كه عاشق نيستند ـ عاشق ژورناليسم. تمپل گفت كه توقف انتشار چاپي يك روزنامه دليل مرگ آن نيست و اديشن آنلاين ادامه يافت كه هزينه اش پنجاه برابر كمتر است، اعلان چنداني هم از دست نمي رود به اين شرط كه مطالب عمدتا محلي و اختصاصي باشد.


    مسئله تنها مربوط به «راكي ماونتين نيوز» نبوده است؛ از پانزدهم دسامبر 2008 تا 27 فوريه 2009 (ظرف 74 روز) 33 روزنامه آمريكايي اعلام ورشكستگي كردند و خودرا در پناه قاضيان دادگاههاي مربوط قراردادند تا بتوانند بكار ادامه دهند. كمپاني رسانه اي معروف «هرست Hearst Corp» اعلام كرده است كه اگر مشتري براي خريد [موسسه] روزنامه سانفرانسيسكو كرونيكل ـ روزنامه دوازدهم آمريكا ـ پيدا نشود آن را تعطيل خواهد كرد!. تيراژ سانفرانسيسكو كرونيكل كه در سال 1865 (144 سال پيش) و پس از افتادن كاليفرنيا به دست دولت واشنگتن (شكست مكزيك در جنگ) و درجريان گلد راش (هجوم از شرق آمريكا به غرب براي استخراج طلا) تاسيس شده است در 14 ماه گذشته از يك ميليون نسخه به 345 هزار كاهش يافته و اين كاهش با وجود داشتن يك تحريريه 275 نفري ادامه دارد و دليل عمده آن، كهنه بودن مطالب و قرارداشتن آنها از قبل در اينترنت و به رايگان در دسترس مخاطبان بودن است. اين روزنامه كه زماني «مارك تواين» در آن داراي ستون اختصاصي بود در سال 2008 پنجاه ميليون دلار زيان داده بود. كمبود نويسنده مناسب هم (نويسنده اي كه خواست مخاطب قرن 21 را درك كند و توان برآوردن اين خواست را داشته باشد) يكي ديگر از مشكلات اين روزنامه است كه بدون يافتن چنين نويسندگاني نخواهد توانست شكل و فرمت آن را تغيير دهد تا مطالبش با اينترنت فرق داشته باشد. به علاوه، اعلان هاي كلاسه شده (اصطلاحا نيازمندي ها) كه «مخاطب نگهدار» بشمار آمده اند رو به كاهش گذارده اند زيرا كه دهندگان اين آگهي ها هم متوجه اينترنت و ماشين هايي نظير «اي ـ بي» شده اند و يا اينكه آنها را به «شاپر» ها مي دهند تا جداگانه چاپ كنند و به ضميمه روزنامه ها توزيع و يا در فروشگاهها بگذارند.


    نيويورك تايمز كه براي نخستين بار به زياندهي افتاده است ماه گذشته مجبور شد از «Carlos Slim Helu كارلوس سليم حلو» ميلياردر لبناني تبار مكزيك 250 ميليون دلار وام بگيرد (كه طبق يك شايعه، از مالكان اين روزنامه شده است كه از قرن نوزدهم متعلق به يك خانواده از يهوديان آمريكايي بوده است). اين كارلوس سليم ثروت خودرا از راه خريد يك كمپاني سلفون (موبايل) دولتي در آمريكاي لاتين كه خصوصي سازي شده بود به دست آورده است.


    لس آنجلس تايمز، بستون گلوب، سيأتل پست Seattle Post و ... از جمله روزنامه هايي هستند كه دست به تعديل نيرو زده و تا 20 درصد كاركنان خود و از جمله اعضاي اتاقهاي خبر را كاهش داده اند. براي مثال: چون بانو «Liz Smith ليز اسميت» حاضر نشد كه حق التحرير ستون او در «نيويورك پست» كاهش يابد، ناشر از خير اين ستون قديمي گذشت و آن را حذف كرد كه شنبه شب (28 فوريه 2009) اين تصميم از خبرهاي شبكه هاي تلويزيوني بود. در اين ميان كمپاني هاي داراي كابل هاي تلويزيوني اعلام كرده اند كه به علت كاهش روزانه مشتركان (مخاطبان تلويزيونها)، تصميم گرفته اند كه فعاليت خودرا تنها به شبكه داري اينترنت اختصاص دهند. مدتي است كه برنامه هاي شبكه هاي تلويزيوني هم آنلاين شده اند.


    با توجه به اين بحران بي سابقه، انجمن سردبيران آمريكا 27 فوريه 2009 اعلام كرد كه اجلاس سالانه خودرا كه قرار بود در اين ماه در شيكاگو برگزار شود به تعويق انداخته است تا راهي براي مسائل رسانه ها بيابد. در 54 سال گذشته اين نخستين بار بوده است كهبرگزاري اين نشست مهم به حالت تعليق در آمده است. اين انجمن در 1923 تاسيس شده است. مسئله رسانه ها ارتباط زياد به بحران مالي جاري ندارد زيرا كه «گوگل» اعلام كرده كه آگهي ها و در نتيجه درآمدش هفت درصد افزايش يافته است.