شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- طي سال هاي گذشته عرصه روابط عمومي در جهان دچار تغييرات شگرفي شده است. برخي از اين تغييرات به دليل وجود شرايط يكسان ما با آنها، موقعيت هاي جديدي را براي اين حوزه علمي در كشور به وجود آورده است كه از مهمترين آنها مي توان به رسانه هاي اجتماعي (شامل: وبلاگ، ميكروبلاگ، شبكه هاي اجتماعي، كاميونيتي هاي محتوايي، پادكست، وادكست و ...) اشاره كرد.
افزون بر اين پيشرفت ها حوزه ديگري كه براي روابط عمومي هاي دنيا در سال هاي اخير چالش برانگيز شده حوزه موتورهاي جستجو است. افزايش بي بديل حجم اطلاعات متنوع و متكثر در فضاي وب، دسترسي به آنها را براي افراد دشوار كرده است. اين موضوع براي روابط عمومي كه جوياي اطلاع رساني به مخاطبان خود از طريق تمام كانال هاي ارتباطي مطلوب است، چالشي بزرگ به شمار مي رود.
چراكه بسياري از سايت هاي خبري با بهينه سازي خود براي موتورهاي جستجو در جايگاه بالاتري از سايت روابط عمومي قرار مي گيرند و اين باعث مي شود كه صداي روابط عمومي كمتر به گوش مخاطبان برسد. به بيان ديگر زماني كه روابط عمومي يك سازمان در صفحه اول نتايج گوگل نباشد، يعني ديده نمي شود و اين به معناي از دست دادن مخاطبان سازمان و ضعف اطلاع رساني است.
سئو (SEO) كه مخفف عبارت «Search Engine Optimization» يا «بهينه سازي براي موتورهاي جستجو» مي باشد، خود به عنوان يك بخش از فناوري اطلاعات از سال هاي اوليه فعاليت موتورهاي جستجويي همچون Google، Yahoo، Altavista و Bing مطرح بوده است. اين حوزه دانش كمك مي كند كه مديران سايت بتوانند به وسيله تكنيك هايي خاص، بالاترين ميزان ترافيك سايت را از طريق موتورهاي جستجو به دست بياورند.
لذا روابط عمومي امروز در ايران نيازمند حوزه جديدي از دانش است تا بتواند خودش را براي سايت هاي اينترنتي بهينه سازي كند. از ابتداي طرح بحث سئو (SEO) تا كنون در روابط عمومي ها هيچ نيازي به آن احساس نمي شد. تا اينكه اين حوزه جديد براي اولين بار توسط بنده با يادداشتي تحت عنوان «سئو (SEO) نياز روز روابط عمومي ايران» در نشريات تخصصي روابط عمومي كشور مطرح شد.
از طرف ديگر حوزه سئو (SEO)، با توسعه دو نرم افزار موتور جستجوي گوگل به نام هاي پنگوئن و پاندا نياز به بازبيني پيدا كرد. برخي از متخصصان حوزه سئو (SEO) در سال گذشته اعلام كردند كه سئو (SEO) ديگر نمي تواند باعث شود كه سايت شما در صفحات اول گوگل نمايش داده شود و با طرح جمله معروف «محتوا پادشاه است.» اهالي سئو (SEO) را به سمت حوزه روابط عمومي يا توليد محتوا سوق دادند.
امروزه با اينكه نمي توان به طور دقيق به ناكارآمد بودن سئو (SEO) اذعان داشت، اما مي توان گفت كه اين دو حوزه يعني روابط عمومي و سئو (SEO) بسيار بسيار به يكديگر وابسته شده اند. لذا مبحث جديدي در ادبيات جهاني روابط عمومي با عنوان سئو پي آر (SEO PR) مطرح شد.
سئو پي آر (SEO PR) يعني تلفيق استراتژي فني و محتوايي براي بالابردن رتبه سايت كه در نهايت به «پديداري» در اينترنت مي انجامد.
سئو پي آر (SEO PR) در سازمان ها كمك مي كند تا محتوايي كه براي رسانه ها در سايت رسمي شركت قرار مي گيرند بنا به نياز مخاطبان و با در نظر گرفتن الگوريتم موتورهاي جستجو تهيه و بهينه سازي شده باشند و با اعمال يك سري موارد فني از قابليت «پديداري» بالايي در موتورهاي جستجو برخوردار باشند.
اين موضوع به ويژه براي شركت هاي خصوصي كه كالايي را در اينترنت عرضه مي كنند و مايلند كه در هنگام جستجو در جايگاه بالايي قرار گيرند اهميت دارد. چراكه با اعمال استراتژي هاي سئو پي آر (SEO PR)، آنها قادر خواهند بود كالا و تبليغاتشان را در معرض نمايش بگذارند و اين به معناي فروش و درآمد بيشتر است. بنابراين حوزه سئو پي آر (SEO PR)، حوزه درآمد زاي روابط عمومي است.
از طرف ديگر يكي از مهمترين دغدغه هاي كارشناسان روابط عمومي از گذشته تعيين ميزان اثربخشي فعاليت هايش بوده است. از آنجا كه سئو (SEO) به راحتي مي تواند ارزيابي دقيقي از تاثير فعاليت هايش از طريق ميزان بازديد سايت داشته باشد. حوزه سئو پي آر (SEO PR) اين مشكل بزرگ روابط عمومي ها را نيز مرتفع مي كند. اين بدان معني است كه روابط عمومي ها در اين حوزه دانش فعاليت هايي انجام مي دهند كه در نتيجه مي توانند با ارزيابي جايگاه خودشان در صفحه گوگل و همچنين ميزان بازديد از سايت و رتبه صفحات بهينه سازي شده، از ميزان اثربخشي كارشان آگاه شوند.
نكته بسيار مهم و پاياني اينكه سئو پي آر (SEO PR) نمي تواند توسط متخصصين سئو (SEO) تدريس شود، چرا كه آنها با طرح مباحث فني صرفا باعث ايجاد تشويش در ذهن كارشناس روابط عمومي مي شوند. اين حوزه بايستي توسط كارشناسان روابط عمومي كه متخصص سئو (SEO) مي باشند آموزش داده شود و مهمتر اينكه براي سئو پي آر (SEO PR)، «يك روز» يعني تعداد مخاطبان فراواني كه مي توانند از سايت بازديد كنند يا اينكه به سايت ديگري بروند. بنابراين توصيه ما به كارشناسان روابط عمومي سعي در آموختن اين حوزه جديد دانش روابط عمومي مي باشد.