شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- انجمن روابط عمومي كانادا (CPRS) يك سازمان از مردان و زناني است كه در كانادا و خارج از آن به حرفه روابط عمومي اشتغال دارند.
انجمن روابط عمومي كانادا در سال 1948 به صورت گروه هايي در دو شهر مونترئال و تورنتو افتتاح شدند. در سال 1953، اين دو گروه با يكديگر تشكيل انجمن روابط عمومي كانادا را دادند و در سال 1957، اين سازمان به عنوان يك جامعه ملي به ثبت رسيد.
امروز انجمن روابط عمومي كانادا به يك فدراسيون متشكل از 14 جامعه در شهرهاي اصلي يا در سطح استاني سازماندهي شده است. همه اعضاي حقيقي و حقوقي اين جامعه ها بر اساس نظام نامه ملي فعاليت خودشان را انجام مي دهند.
در همكاري با اعضاي منطقه اي جامعه ها و با سازمان هاي هم عقيده در ساير كشورها، انجمن روابط عمومي كانادا براي توسعه شان و مقام روابط عمومي و تنظيم روش هايي براي منفعت و حفاظت از منافع عمومي كار مي كند.
عملكرد انجمن روابط عمومي كانادا
انجمن روابط عمومي كانادا به عنوان يك انجمن مستقل جوياي موارد ذيل است:
1. همكاري با همه كارگزاران روابط عمومي در كانادا و به منظور ارائه منافع حرفه اي
2. همكاري با اعضاي منطقه اي جامعه ها و سازمان هاي هم عقيده در كشورهاي ديگر براي توسعه شان و مقام حرفه روابط عمومي
3. براي تنظيم شيوه هايي كه به نفع منافع عمومي و در راستاي حفظ منافع عمومي باشد.
4. براي خدمت به علايق عمومي با رعايت استاندارد مهارت و منشور اخلاقي، و با ارائه توسعه حرفه اي مداوم براي اعضاي خود و كاركنان روابط عمومي در سراسر كانادا تلاش مي كند.
ماموريت انجمن روابط عمومي كانادا
انجمن روابط عمومي كانادا، به عنوان مجرايي مستقل جوياي:
1. گروهي متشكل از همه كارگزاران روابط عمومي در كانادا و به منظور ترويج علايق حرفه است.
2. توسعه حرفه اي مداوم براي اعضاي خود و با همكاري منطقه اي انجمن و سازمان هاي هم عقيده در كشورهاي ديگر.
3. نظارت بر عملكرد خود به منظور حفاظت از منافع عمومي
تعريف روابط عمومي از نظر انجمن روابط عمومي كانادا
روابط عمومي مديريت استراتژيك روابط ميان يك سازمان و مخاطبان متنوع از طريق استفاده از ارتباطات به منظور رسيدن به درك متقابل، تحقق اهداف سازماني و خدمت به منافع عمومي مي باشد. (فلين، گرگوري و والين، 2008)
ارزش هاي انجمن روابط عمومي كانادا
انجمن بر اين باور است كه شيوه هاي استراتژيك و اخلاقي روابط عمومي و مديريت ارتباطات همكاري هاي مثبتي را براي حرفه، كاركنان و جوامعي كه به آنها خدمت مي كنند به همراه دارد. هر عضو اين انجمن ارزش هاي زير را دنبال مي كند:
1. شفافيت (صداقت، گشاده رويي، تمايل براي به اشتراك گذاري اطلاعات)
2. پاسخگويي (به اوليت هاي اوليه عموم، مشتريان، كاركنان، حرفه و به جامعه)
3. به دنبال انجام فعاليت هايي كه منافع عموم را تامين مي كند
4. ساخت يكپارچگي و مستقل
روش استراتژيك به معني:
1. مديريت و پاسخگويي
2. همسويي با اهداف كلي و مقاصد سازمان هايي كه ما به آنها خدمت مي كنيم.
3. عمدي و تعمدي
4. قابل ارزيابي و مرتبط
دستيابي به منافع متقابل از راه هاي زير ممكن است:
1. تعامل معني دار مبتني بر اوليت هاي عموم
2. ايجاد روابط قوي و متقابل
3. تعامل در ارتباطات متقارن و متوازن
4. طراحي برنامه هايي كه خود را نسبت به اجتماع مسئول مي داند
نشان دادن رهبري و تعهد از راه هاي زير صورت مي گيرد:
1. فرصت هاي خدمت افتخاري در چارچوب حرفه و جوامعي كه ما به آنها خدمتي را ارائه مي دهيم
2. برنامه هاي آموزشي
3. تعهد منابع (مشاوره، مالي و انساني) براي توسعه حرفه اي
تعهد به يادگيري مستمر از راه هاي ذيل انجام مي شود:
1. توسعه حرفه اي
2. توسعه بدنه دانش
3. آموزش و پژوهش
4. به اشتراك گذاري دانش
اعلان اصول
انجمن ملي، در بيان اعلاميه اصول و اخلاق حرفه اي خود براي موارد ذيل تلاش مي كند:
1. اثبات تعهد به اعتماد جمعي بخش جدايي ناپذير از حرفه روابط عمومي است.
2. ترويج و حفظ استانداردهاي بالاي عملكرد و ترويج آن در ميان اعضا، تا جاييكه اطمينان حاصل شود روابط عمومي به عنوان يك حرفه محترم شناخته شده است.
3. حفظ طعم خوب و صداقت در همه مواد آماده شده براي انتشار عمومي و در همه جنبه هاي عملكرد كارگزاران روابط عمومي
4. كسب اطمينان از عضويت هايي كه نماينده رفتار اخلاقي، مهارت، دانش و توانمندي در حرفه روابط عمومي هستند.
5. پرورش توجه رو به افزايش به روابط عمومي به عنوان رشته اي در دانشگاه، كالج، موسسات و ساير سازمان هاي آموزشي مشابه به منظور پيشبرد مهارت، دانش و آموزش همه افرادي كه در تعامل و علاقه مند به حرفه روابط عمومي هستند.
6. پايبندي به پروتكل جهاني در اخلاق روابط عمومي اتحاديه جهاني روابط عمومي و ارتباطات و تعهد به اصول منشور حقوق و آزادي كانادا.
نگاهي به تاريخ انجمن روابط عمومي كانادا
تغييرات آرم انجمن روابط عمومي كانادا در سال هاي 1949، 1958 و 1974
صفحات وبسايت انجمن روابط عمومي كانادا نخستين بارقه هاي تهيه تاريخي جامع از انجمن مي باشد، انجمني كه نخستين انجمن حرفه اي در كاناداست كه به طور تخصصي فعاليت خود را آغاز كرده است. هر تلاشي كه در اين زمينه انجام شده است به طور مستند ذخيره و آرشيو مي شود اما تا كنون اين ذخيره ها وجو نداشته اند و بنابراين آنچه امروز از اين انجمن مي دانيم صرفا دانشي است كه كارگزاران اوليه آن در اختيار ما قرار داده اند.
انجمن روابط عمومي كانادا مفتخر است كه در سال هاي گذشته، از فرد پرايس، مورخ مشهور انجمن روابط عمومي كانادا، بهره مند شده است كه بسياري از دانش امروز ما در مورد اين انجمن مرهون تلاش هاي وي است.
علاقه مندان مي توانند تاريخچه كامل فعاليت هاي 60 ساله اين انجمن را از لينك زير پيگيري كنند:
http://www.cprs.ca/60years/default.aspx
گفتني است اين انجمن متشكل از 6 شورا و 21 كميته است كه اين كميته ها براي هر سال تعيين مي شوند.
نكته ديگري كه در اين انجمن وجود دارد، برنامه استراتژيك آن براي سال 2020 مي باشد. مي توانيد اين برنامه را از لينك زير دريافت كنيد:
http://www.cprs.ca/uploads/StrategicPlan/CPRS-StrategicPlan2020%20English.pdf
غير اعضاي حقيقي اين انجمن با دريافت هزينه اي از دانشكده هاي روابط عمومي، آنها را به عضويت خود در مي آورد كه از اين طريق به تعامل دوسويه انجمن روابط عمومي و نهادهاي علمي و آكادميك كمك مي كند.
منبع: http://www.cprs.ca/
منبع مرجع: http://www.shara.ir/view/9239/معرفي-انجمن-روابط-عمومي-كانادا