شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش برگزاري نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي
سه شنبه، 23 خرداد 1391 - 08:37 کد خبر:923
تون عبدالله احمد بداوي گفت: شاغلان مسلمان روابط عمومي براي تغيير شكل برداشت از اسلام و دادن جلوه‌اي جديد به آن، بايد منابع و تخصّص خود را تجميع كنند.    وي افزود: تعصب ها، نژادپرستي و اسلام هراسي تجلي ملموسي بوده كه به سادگي از بين نمي رود بنابراين روابط عمومي مي تواند شيوه اي براي اشاره به اين مشكلات و بازگو كردن حقيقت باشد. 


 

گزارش برگزاري نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي:

پاسخي به مسئوليت هاي اجتماعي روابط عمومي در حوزه بين المللي و جهان اسلام

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران

1. اشاره

ايران يكي از كشورهاي موثر و صاحب نقش در" دهكده جهاني "است. موسسه كارگزار روابط عمومي از سال 1380 تبادلات و تعاملات بين المللي با ديگر كشورها به خصوص كشورهاي اسلامي و منطقه را در دستور كار خود قرارد داد . مدير مسنول موسسه در سال 1383 با سفر به كشور تركيه با نحوه تعامل و ارتباطات دست اندركاران حوزه روابط عمومي و ارتباطات كشور تركيه آشنا شد. روابط عمومي در تركيه توانسته بود با آفرينش مدل هاي كارآمد منطقه اي و بومي حرفي براي گفتن در سطح ملي و بين المللي داشته باشد و در اين ميان توجه به نقش آموزش، نقشي بي بديل بود كه به ارتقاي دانش روابط عمومي در تركيه كمك هاي فراواني كرده بود و به همين دليل همتايان روابط عمومي در آن كشور آماده شنيدن وگفت وگو و انتقال تجارب با ديگران، بخصوص كشور همسايه و با تمدن بزرگي چون ايران عزيز بودند كه زماني در بخش هايي از جغرافياي خود پيكره واحدي را تشكيل مي دادند. از سويي ديگر كشور تركيه در بحث آموزش و پرورش نوين صاحب سبك بود و بنيانگذاران مدارس نوين در ايران از جمله ميرزا حسن رشديه خود از تحصيل كردگان در تركيه و مبدع نوعي ديگر از همان مدارس در ايران بود كه بعد از بازگشت به ايران براي اولين بار مدارس جديد را در تبريز بنا نهاد و پس ازآنكه در آن شهر با مخالفت هاي گردانندگان مدارس سنتي روبرو شد و عده اي با اين بهانه كه رشديه به خلاف رويه معمول و پسنديده درس نخواندن دختران، پاي آنان را به مدرسه باز كرده است و باعث ترويج فساد خواهد شد، بناچار به تهران كوچ كرد و مدارسي را در اين شهر بنا نهاد و بعد از آن با رفتن شيخ حسن سعادت از معلمان همين مدارس در تهران، اولين مدرسه با سبك جديد در بوشهر به نام مدرسه سعادت بوشهر پايه گذاري شد. اين مدارس، سپس در شهرهايي مانند يزد و ديگر شهرهاي ايران برپا شدند و آموزش و پرورش نوين با تاسيس مدارسي مانند دارالفنون آغاز شد و سپس آموزش عالي كشور نيز با تاسيس دانشگاه هايي مانند دانشگاه تهران شكل گرفت.

كشور تركيه با رعايت همه اين ملاحظات براي كسب يك تجربه بين المللي كه نزديكي هاي منطقه اي و تاريخي و اشتراكات ديني زيادي هم با ايران دارد انتحاب شد و پس از انجام اولين سفر وبا انجام بحث و تبادل نطر با صاحبان انديشه و دست اندركاران حوزه ارتباطات و روابط عمومي اين كشور، نخستين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران كه با مشاركت فعال صاحب نظران روابط عمومي 12 كشور همراه بود در سال 1383 در مركز كنگره هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.

تحقيق و بررسي براي پايه گذاري روابط بين المللي مفيد و موثر، نياز به كسب تجارب بيشتر داشت و برگزاري اولين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران توانست زمينه ها و تجارب ارزشمندي را در اختيار روابط عمومي ايران و موسسه كارگزار روابط عمومي قرار دهد.

حضور عده اي از صاحب نظران و اساتيد دانشگاهي حوزه ارتباطات و روابط عمومي از دانشگاه نام آشناي سمبايسس (پونا- هند)، مسئولين موسسه را متوجه نكته اي كرد و سئوالي را در ذهن جستجو گراشان روياند. آيا تصوير واقعي كشور هند هماني بود كه متوليان حوزه روابط عمومي و تبليغات در هند ارايه مي دادند؟

سفر به هند در دستور كار قرار گرفت. تشخيص چنين موضوعي از راه دور ممكن نبود. هنديان هوشمند كه به دليل سابقه استعمار انگلستان و مسلط به زبان انگليسي، در زمينه تبليغات و پروپاگاندا، پيشرفت هاي زيادي درحوزه تصوير سازي كرده بودند، با بهره گيري از دانش و هنر روابط عمومي، هند دلخواه شان را به جهانيان معرفي كرده بودند.

سفر انجام شد وتجارب مفيد و ارزشمندي از اين سفر كه به ميزباني دانشگاه سمبايسس (پونا- هند) انجام شده بود حاصل شد. هند آن چيزي نبود كه از طريق رسانه هاي گوناگون هندي و با هنر تصوير سازي مثبت معرفي شده بود، ولي هماني بود كه مسئولان كشور هند و متوليان امر تبليغات و روابط عمومي مي خواستند.

درس هايي زيادي در اين نوع از برداشت از واقعيت هاي هند وجود داشت. شايد در نگاه اول ردپايي از نوعي فريب به چشم مي خورد، اما اصل موضوع اين بود كه هنديان به پول و ثروت حاصل از توريسم نياز داشته و توانسته بودند با تصوير سازي خوب و هنرمندانه مشتريان و جهانگردان زيادي را به ديدار از كشورشان ترغيب كنند و واقعا هم تلاش مي كردند، با وجود همه كمبودهايي كه در زيرساخت ها و واقعيت هاي بخشي از جامعه محروم هند وجود داشت، هركس كه به هند پا مي گذارد؛ راضي بر گردد و همه اينها باز هم در گرو هنر و تخصص حرفه اي روابط عمومي در هند براي جلب نظر، اقناع و ايجاد زمينه ديگران براي سفر به هند بود.

سال بعد متوليان روابط عمومي در دانشگاه هاي هند كه در بخش خصوصي اين صنعت هم فعاليت مي كردند، به دعوت موسسه كارگزار روابط عمومي و در دومين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران حضور يافتند و تجارب خود را در زمينه تصويرسازي و نقش آن در فعاليت هاي روابط عمومي و آثار مثبت آن در توسعه فعاليت هاي شان، براي همتايان ايراني خود سخن گفتند.

روزها و شب هاي زيادي مسئولان موسسه و اعضاي دبيرخانه كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، علاوه بر ارتباطات چهره به چهره با صاحب نظران و كارشناسان داخلي، به كوچه و پس كوچه هاي مجازي دهكده جهاني سر زدند و تلاش كردند تا زمينه حضور صاحب نظران اين حوزه را كه زمينه آن با برگزازي كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران فراهم شده بود بيشتر و بهتر مهيا كنند.

در دومين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، چهره هايي از كشور مسلمان مالزي كه با مديريت و درايت ماهاتير محمد، نخست وزير نام آشناي آن كشور، نامي به هم زده بود نيز حضور داشتند.

يكي از دلايل موفقيت رهبران و مديران كشور مالزي در خصوص چهره جهاني اين كشور، توجه به حوزه ارتباطات و روابط عمومي بود و آنها حتي در كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران هم اين تفكر را نشان داده بودند.

هنوز كنفرانس به پايان نرسيده بود كه در همان ديدارهاي غير رسمي، قرار ملاقات هاي رسمي و با هدف همكاري هاي بيشتر بين ايران و مالزي گذاشته شد.

با برگزاري اولين جلسات سفر به كشور مالزي و ديدار از موسسات دانشگاهي و ارتباطي اين كشور، زمينه برگزاري دوره هاي آموزشي روابط عمومي در آن كشور نيز بررسي شد و توافقاتي ارزشمند در اين زمينه به عمل آمد.

اولين دوره آموزشي و علمي روابط عمومي ايران در سال 1386 و به مدت يك هفته در كوالالامپور با مشاركت دانشگاه بين المللي اسلامي، اتحاديه روابط عمومي آسيا و انجمن روابط عمومي مالزي صورت گرفت.

ارتباطات بين المللي ايران در حوزه روابط عمومي كه براي نخستين بار در تاريخ روابط عمومي ايران از سال 1383 توسط موسسه كارگزار روابط عمومي كليد خورده بود، وارد فاز جديدي شد.

موسسه كارگزار روابط عمومي گرچه سختي هاي زيادي را پشت سر گذاشته بود ولي با برگزاري چند دوره كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران و برگزاري دوره هاي آمورشي و علمي روابط عمومي در مالزي خود را از سوي شركت كنندگان و حاميان اين كنفرانس ها و دوره ها در معرض مطالباتي مي ديد كه پاسخ به اين مطالبات فراتر از امكانات و موقعيت هاي ملي و منطقه اي بود.

ايران به عنوان ام القراي كشورهاي اسلامي در بسياري از زمينه ها، در معرض درخواست هاي مسلمانان ديگر كشورها براي انجام حركت هايي موثر در زمينه حمايت و ايجاد همبستگي بين مسلمانان در دهكده جهاني بود. مسلمانان با پيشگامي و حمايت ايران مي توانستند هويت مستقل و ارزشي خود را با انجام حركت ها و تشكل هاي بين المللي در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي بيش از پيش به نمايش بگذارند.

متوليان حوزه ارتباطات و روابط عمومي مالزي و اندونزي به نمايندگي از افكار عمومي كشور خود با طرح ايران، براي برگزاري كنگره اي تحت عنوان كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي موافق بودند و موسسه كارگزار روابط عمومي هم كه توفيق پرچمداري روابط عمومي ايران را داشت، منتظر چنين فرصت ارزشمندي براي انجام رسالت هاي اجتماعي خويش در كشورهاي مسلمان بود.

 

2. راه اندازي اتاق دوستي روابط عمومي ايران و مالزي

هيات ايراني شركت كننده در دوره آموزشي و علمي روابط عمومي در دومين روز سفر به مالزي در سمينار نيمروزه با عنوان روابط عمومي چند فرهنگي در دانشگاه تكنولوژي بديع ليم كوك وينگ(Luct) شركت كردند.

در اين سمينار مهدي باقريان رييس موسسه كارگزار روابط عمومي و رئيس هيات ايراني با تشكر از خانم شميم رئيس منطقه اي ASAN و موسسه روابط عمومي مالزي براي فراهم كردن زمينه اين سفر اظهار داشت: استفاده از خلاقيت هاي موجود روابط عمومي ها در كشورهاي اسلامي و انتقال تجارب و اطلاعات علمي در اين حوزه و معرفي توانمندي هاي روابط عمومي ايران از جمله مهمترين اهداف اولين سفر مديران و كارشناسان روابط عمومي ايران به كشور مالزي مي باشد.

وي افزود: در اين سفرها سعي داريم ضمن آشنايي با روابط عمومي كشورهاي دنيا به ويژه منطقه آسياي جنوب شرقي و كشورهاي اسلامي بتوانيم تصوير واقعي از ايران را به جهانيان نشان دهيم. همچنين در نظر داريم با راه اندازي جمعيتي متشكل از كارگزاران مسلمان روابط عمومي در اين مسير اگاهانه تر و منسجم تر گام برداريم.

وي اضافه كرد: موسسه كارگزار روابط عمومي با برگزاري چهار كنفرانس بين المللي روابط عمومي در ايران و برگزاري اين سفر علمي به دنبال توسعه روابط عمومي و معرفي روابط عمومي ايراني و چهره واقعي ايران در سطح افكار عمومي جهاني است.

مهدي باقريان تصوير ايران را برگرفته از اخبار منفي دانست كه آژانس هاي بين المللي آمريكايي و غربي از جنگ و خشونت و سلاح هسته اي ارايه مي كنند و افزود: ما به دنبال آن هستيم كه به سهم خود اين تصوير اشتباه و غلط را در سطح افكار عمومي جهاني اصلاح كنيم و در اين راه از هيچ كوششي فرو گذار نخواهيم كرد.

وي در خاتمه گزارشي از وضعيت روابط عمومي در ايران، آموزش و كتب انتشار يافته در اين حوزه را ارايه و از راه اندازي انجمن دوستي روابط عمومي ايران و مالزي خبر داد. (18/10/1386)

 

3. تاسيس انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

مهدي باقريان در دومين كارگاه آموزشي روابط عمومي‌هاي ايران در مالزي در سميناري كه به همين منظور و با عنوان ارتباطات، شفافيت و حكومت امروز از ديدگاه اسلامي در محل تالار اجتماعات انستيتو بين‌المللي انديشه و تمدن اسلامي (ايستك) برگزار شد از متوليان و انديشمندان روابط عمومي در كشورهاي مالزي و اندونزي براي مشاركت در تاسيس انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي قدرداني كرد.

رييس موسسه كارگزار روابط عمومي كشورمان با تاكيد بر اينكه كارگزاران مسلمان روابط عمومي بايد همه توان خود را بر مواردي فراتر از ابزارهاي موجود متمركز سازند، تصريح كرد: كارگزاران مسلمان روابط عمومي بايد در سراسر جهان، توان و ظرفيت استفاده از قدرت نرم از جمله ديپلماسي روابط عمومي، ارتباطات استراتژيك و اقدامات جدي و مستمر رسانه‌اي را تقويت كنند.

وي ادامه داد: به همين منظور و در راستاي ايجاد، توسعه و تقويت روابط ميان كارگزاران مسلمان روابط عمومي و دفاع از مباني مترقي و پيشرفته دين مبين اسلام، كشورهاي ايران، مالزي و اندونزي چگونگي و نحوه راه اندازي و تاسيس تاسيس انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي را در تاريخ 14 آبان 1387 در تهران مورد بررسي قرار دادند.

به اعتقاد باقريان، نخستين و مهمترين اولويتي كه براي فعاليت اين انجمن متصور است، پيگيري نمايه ارتقاي مهارت هاي كارگزاران مسلمان روابط عمومي به منظور تبيين و تشريح استراتژي و انديشه‌هاي واقعي مسلمانان براي مخاطبان جهاني است.

وي خاطرنشان ساخت: تاسيس انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي مي‌تواند در ايجاد بسترهاي لازم براي برقراري ارتباط با ديگر مسلمانان و تشريح مباني بشر دوستانه دين مبين اسلام و ترويج فرهنگ زندگي مسالمت آميز بر اساس اعتماد و احترام متقابل نقش موثري ايفا كند.

انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي بتازگي و با همكاري مشترك پروفسور حمدان عدنان رئيس موسسه روابط عمومي مالزي، مسلم باسيا رئيس انجمن روابط عمومي اندونزي و مهدي باقريان دبيركل انجمن متخصصان روابط عمومي ايران و رييس موسسه كارگزار روابط عمومي ايران راه اندازي شده و فعاليت خود را آغاز كرده است.

دومين كارگاه آموزشي روابط عمومي‌هاي ايران در مالزي با شعار دوباره ديدن، دوباره شناختن، دوباره شادابي و دوباره كشف كردن با مشاركت انستيتوي ايستك، وابسته به دانشگاه بين‌المللي اسلامي مالزي از امروز در كوالالامپور، پايتخت مالزي كار خود را آغاز كرده است.

در اين كارگاه آموزشي يك هفته‌اي حدود 40 نفر از متوليان و متخصصان روابط عمومي دستگاه هاي مختلف كشورمان شركت داشته و ضمن استماع مباحث تخصصي در اين راستا، قصد دارند از موسسات و نهادهاي پيشرو در امر روابط عمومي و نيز رسانه‌هاي بين‌المللي فعال در كشور مالزي ديدن كنند. (كوالا لامپور- خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران- ايرنا - دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۲۷)

 

3-1- هدف

- ايجاد ساختار مناسب و تشريح و اجراي برنامه ها و فعاليت هاي راهبردي انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

 

3-2- مستندات اجرا

- توجه به معنويات و انجام تكاليف بر اساس دستورات دين مبين اسلام در انجام فعاليت ها

- توجه به اهميت ارتباطات و روابط با ساير ملل جهان و اطلاع رساني گسترده، شفاف سازي و ارايه واقعيت هاي كشورهاي مسلمان از طريق بازارسازي رسانه اي

- ضرورت توجه به مقابله حرفه اي با تاثيرات منفي جريانات رسانه اي غرب در ارايه تصويري منفي و غير واقعي از كشورهاي مسلمان

- توجه به استفاده از خلاقيت هاي موجود روابط عمومي ها در كشورهاي اسلامي و انتقال تجارب و اطلاعات علمي در اين حوزه و معرفي توانمندي هاي كارگزاران مسلمان روابط عمومي

- ضرورت توجه به نقش كارگزاران مسلمان روابط عمومي در تقويت همگرايي هاي چند جانبه بين كشورهاي مسلمان در پرتو روابط و ارتباطات قوي

- توجه به مباني بشردوستانه دين مبين اسلام به منظور ترويج فرهنگ زندگي مسالمت آميز بر اساس اعتماد و احترام متقابل

 

3-3- هيات موسسان

- حمدان عدنان، رييس موسسه روابط عمومي مالزي

- مسلم باسيا، رييس انجمن روابط عمومي اندونزي

- مهدي باقريان، رييس موسسه كارگزار روابط عمومي ايران

 

3-4- آرمان

ارتقاي سطح ارتباطات بين المللي كارگزاران مسلمان روابط عمومي و ارايه تصويري واقعي و پيشرو از دين مبين اسلام و مسلمانان در سراسر جهان

 

3-5- بيانيه چشم انداز

در افق اين چشم انداز (سال 2020) انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي، داراي جايگاهي برخوردار از اعتبار بين المللي و قابل اتكا براي كارگزاران مسلمان روابط عمومي بخصوص در سطح جهاني خواهد بود.

 

3-6- سند راهبردي سياست هاي كلان انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

پس از برگزاري پنجمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در سال 2008 كه در آن بيش از 900 تن از مديران و كارشناسان روابط عمومي ايران و اساتيدي از كشورهاي مسلمان و ديگر كشورهاي جهان شركت كرده بودند، طرح بنيانگذاري انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي توسط پروفسور حمدان عدنان، مسلم باسيا و مهدي باقريان پي ريزي شد. پس از اعلام موجوديت اين انجمن و اعلام رسمي تشكيل آن در دانشگاه بين المللي اسلامي مالزي در سال 2008، سند راهبردي سياست هاي كلان انجمن تهيه شد.

انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي به دنبال آن است تا با پيوند بين كشورهاي مسلمان، به شبكه اي جهاني از سوي كارگزاران مسلمان روابط عمومي در سطح جهان تبديل شود و با برنامه ريزي و گسترش فعاليت هاي خود، ضمن دفاع از حقوق اجتماعي مسلمانان در حوزه ارتباطات، كارگزاران مسلمان روابط عمومي را در شبكه اي هدفمند و آرمان گرايانه گردهم آورد.

 

سند راهبردي شش ساله انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي (2014-2008)

ويژگي

ويژگي هاي انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي در افق 2020

 

ويژگي هاي عمومي

- جايگاه معتبر بين المللي

- انجمن مستقل و غير انتفاعي

- توان استفاده از پتانسيل كارگزاران مسلمان روابط عمومي

- مديريت تصويرسازي مثبت و واقعي از دين مبين اسلام

- توليد اعتبار مضاعف براي كارگزاران مسلمان روابط عمومي

 

ويژگي هاي حرفه اي

- توان طراحي مدل روابط عمومي اسلامي

- توان ايجاد ارتباط و برقراري تعامل بين اعضا

- توان گسترش ارتباط بين كارگزاران مسلمان روابط عمومي در سراسر جهان

- ايجاد ارتباط ويژه بين كارگزاران روابط عمومي كشورهاي مسلمان

- توان گسترش حوزه نفوذ انجمن در سطح جهاني

 

ويژگي هاي سازماني

- ايجاد تشكل بين المللي براي ايجاد ارتباط بين كارگزاران مسلمان روابط عمومي

- داراي قدرت ايجاد شبكه روابط عمومي مسلمانان جهان

- داراي واحد ارتباطات قوي براي تصويرسازي مثبت و واقعي از اسلام در قالب انجمن بين المللي

- ايجاد زمينه براي دسترسي كارگزاران مسلمان روابط عمومي به شبكه اي هدفمند و با قدرت و نفوذ در كشورهاي مسلمان

 

ويژگي هاي نيروي انساني

- نظام برقراري ارتباط و جذب و پرورش نيروهاي مستعد

- نهادينه كردن كاربرد خلاقيت در كليه سطوح فعاليت ها

- توسعه فعاليت هاي مشاركتي بين المللي

- بسترسازي ايجاد، بسط و توسعه فن آوري اطلاعات و ارتباطات با استفاده از رسانه هاي جديد در چرخه فعاليت هاي انجمن

- آموزش و تربيت نيروي انساني با تخصص هاي عالي و بين المللي

- نيروي انساني متعهد به سياست هاي كلي انجمن و كوشا در راستاي اهداف آن

 

ويژگي هاي محلي

- بهره گيري از توان نيروهاي محلي در كشورهاي مسلمان از بين كارگزاران روابط عمومي

- بومي سازي فعاليت هاي انجمن با بهره گيري از تجارب بين المللي

- ايجاد ارتباط و برگزاري نشست هاي سالانه در كشورهاي عضو براي تعامل و حركت به سوي اهداف مشترك

- حضور توانمند محلي در كشورهاي مسلمان براي ايجاد شبكه اي قدرتمند بين المللي

 

ويژگي هاي ساختاري

- ساختار متكي بر آموزه هاي اسلامي و دين مبين اسلام

- گسترش توان سازماني و ساختاري در سطح بين المللي

- استفاده بهينه از سرمايه ها و امكانات بين المللي

- حضور توانمند در عرصه روابط عمومي بين المللي با هويت اسلامي

 

3-7- ويژگي هاي آموزشي

- ارتقاي سطح تحقيقات و آموزش هاي ارايه شده درباره اسلام و مسلمانان

- استفاده از روش ها و شيوه هاي مختلف براي معرفي اسلام و مسلمانان

- اجراي برنامه هاي آموزشي تخصصي آنلاين و آفلاين

- تهيه و توزيع نشريات آموزشي در دو قالب اينترنتي و چاپي

- طرح موضوعات آموزشي و اجراي آن در قالب هاي مختلف از جمله دوره ها و سفرهاي علمي به كشورهاي مسلمان

- افزايش توانايي هاي حرفه اي و اعتماد به نفس كارگزاران روابط عمومي براي مقابله با تاثيرات منفي جريانات رسانه اي غرب بر عليه كشورهاي مسلمان و مسلمانان

 

3-8- بيانيه ماموريت

انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي در پناه توجهات ذات اقدس الهي و بهره گيري از توان كارگزاران متخصص و متعهد روابط عمومي كشورهاي مسلمان، تلاش خود را در راستاي ايجاد، توسعه و تقويت روابط ميان كارگزاران مسلمان روابط عمومي و دفاع از مباني مترقي و پيشرفته دين مبين اسلام بكار مي بندد و در نظر دارد با استخدام فن آوري هاي روز دنيا (ارتباطات آنلاين)، فضاي مناسب را براي تغيير نظام سلطه اي رسانه اي به نفع جهان اسلام فراهم آورد و در گام هاي بعدي با ايجاد بسترهاي لازم براي برقراري ارتباط با ديگر مسلمانان و ترويج فرهنگ زندگي مسالمت آميز بر اساس اعتقاد و احترام متقابل نقش موثري ايفا كند.

 

نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

 

برگزار كنندگان

دانشگاه بين المللي اسلامي(مالزي)

موسسه كارگزار روابط عمومي (ايران)

شركت روابط عمومي و ارتباطات هبيسكس (مالزي)

فدراسيون روابط عمومي آسيا (فاپرو)

 

1. ساختار و اهداف اوليه كنگره

1-1- مقدمه

ايجاد و تقويت همكاري مستقيم و چهره به چهره بين كارگزاران مسلمان روابط عمومي و استفاده بهينه از امكانات گسترده جهان اسلام در اين حوزه، زمينه برگزاري نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان را مهيا كرد. روابط عمومي

نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي كه از ايده پردازي تا طراحي و كارشناسي، در موسسه كارگزار روابط عمومي(ايران) و انجمن روابط عمومي مالزي آماده شده است، كارگزاران مسلمان روابط عمومي را در كانون دسترسي و هم انديشي جهاني گردهم مي آورد تا ضمن ارزيابي روشن فرصت ها و زمينه هاي همكاري، تصميمات و تفاهمات لازم براي تاثيرگذاري و ايجاد تريبوني براي مباحثه در مورد مسايل جهاني كنوني و اهميت نقش كارگزاران مسلمان روابط عمومي در پرداختن به آن فراهم آورده و با تحقق آن، به استفاده بهينه از فرصت هاي موجود در صنعت روابط عمومي و همگرايي ايشان و سازمان ها و نهادهاي بين المللي متعامل با موضوع روابط عمومي و ارتباطات مدد مي رساند.

كنگره مذكور كه با رويكرد معرفي، نمايش و عرضه فرصت هاي همكاري برگزار مي شود نشان دهنده نقش موثر پيش برنده كارگزاران مسلمان روابط عمومي در تحقق برنامه هاي توسعه اي حرفه اي و تخصصي از يك سو و گسترش همكاري هاي بين المللي جهت ايجاد يك سيستم مبادله اطلاعات واقعي، دو سويه كردن جريان اطلاعات و اخبار بين المللي و يادآوري مكرر تعهدات اخلاقي گردانندگان وسايل ارتباط جمعي در انعكاس واقعي مسايل جهان اسلام است.

 

 

1-2- نگاهي به چشم اندازها

طرح كنگره جهاني كاركزاران مسلمان روابط عمومي با درك ضرورت هاي حضور جدي كارگزاران مذكور در عرصه ها و مسايل جهاني پيشنهاد شده است و با عنايت به وضع و اهميت نقش و جايگاه كشورهاي مسلمان به لحاظ امكانات و منابع غني و پيشينه ديني و تاريخي و فرهنگ اجتماعي و منابع انساني، موقعيت ويژه اي حاصل آمده كه مغتنم و بي بديل است.

پي ريزي سامانه هاي ارتباطي، ايجاد شبكه هاي اجتماعي، گسترش و نهادينه كردن فرهنگ استفاده از فن آوري هاي جديد، استانداردسازي فعاليت ها، تقدير از بهترين عملكردهاي روابط عمومي در جهان اسلام و در نهايت، ارايه تصويري واقعي از اسلام و كشورهاي اسلامي، بخشي از موضوعات مهمي هستند كه مورد هدف اين طرح قرار گرفته و اجرايي شدن آن از آرمان ها و خواسته هاي بلند كارگزاران مسلمان روابط عمومي است.

 

1-3- اهداف كنگره

· ايجاد ارتباط راهبردي، تعاملي، اساسي و بين المللي سازماني بين كارگزاران مسلمان روابط عمومي

· ارايه فرصت هاي همكاري و سرمايه گذاري در صنعت روابط عمومي در كشورهاي اسلامي

· نمايش پتانسيل هاي كارگزاران مسلمان در حوزه روابط عمومي و ارتباطات

· بررسي و شناخت ابعاد تجاري و اقتصادي صنعت روابط عمومي و ارايه مشاوره به علاقمندان به تعامل در اين حوزه

· تشكيل بانك اطلاعاتي كاربردي از حوزه روابط عمومي و ارتباطات در كشورهاي اسلامي

· شناخت و معرفي دستاوردهاي نوين حوزه روابط عمومي و زمينه سازي گسترش تخصصي آن ها در كشورهاي اسلامي

· تنظيم پروتكل هاي همكاري و تبادل اطلاعات بين سازمان ها و نهادهاي بين المللي متعامل با موضوع روابط عمومي و ارتباطات

· شناخت، ترغيب و جذب كارگزاران مشتاق روابط عمومي و ارتباطات براي مشاركت و تعامل و اجرايي شدن دستاوردهاي كنگره

 

1-4- بخش هاي اصلي كنگره

· بخش علمي

- برگزاري كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

- تاسيس انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

- برگزاري كارگاه هاي آموزشي تخصصي

- برگزاري پانل هاي تخصصي جهت ارتقاي سطح تخصصي كارشناسان و متخصصان حوزه روابط عمومي

- برپايي نمايشگاه فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت روابط عمومي

· بخش فرهنگي

- معرفي برگزيدگان و پيش كسوتان حوزه روابط عمومي در كشورهاي اسلامي

- تقدير از اساتيد، فعالان و متخصصين بين المللي حوزه روابط عمومي

- اهداي جايزه ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

· بخش فن آوري

- طراحي و راه اندازي شبكه اينترنتي روابط عمومي كشورهاي اسلامي

- وب سايت كنگره

- ايجاد بانك اطلاعات متخصصان روابط عمومي

· بخش مديريت تصوير

- نامه كوالا لامپور به رسانه هاي چاپي و الكترونيكي جهان به منظور ايجاد يك سيستم مبادله اطلاعات واقعي، دو سويه كردن جريان اطلاعات و اخبار بين المللي و يادآوري مكرر تعهدات اخلاقي گردانندگان وسايل ارتباط جمعي بويژه رسانه هاي مغرض غربي در انعكاس واقعي مسايل جهان اسلام و كشورهاي اسلامي

 

1-5- موضوع كنگره

موضوع كنگره بطور خلاصه عبارت است از:

· تبيين بسته هاي فرصت هاي همكاري در زمينه هاي روابط عمومي و ارتباطات

· بسته بندي ظرفيت هاي سرمايه گذاري در صنعت روابط عمومي

· شناسايي، جذب، سازماندهي و هدايت كارگزاران مسلمان روابط عمومي

· ايجاد و اهداي مشوق هاي حرفه اي مانند تقدير از بهترين عملكردهاي روابط عمومي در كشورهاي اسلامي

· تدارك و طراحي بانك اطلاعات ظرفيت هاي موجود روابط عمومي در كشورهاي اسلامي در قالب نرم افزاري

 

1-6- محورهاي تخصصي كنگره

- گسترش ارتباطات بين المللي كارگزاران مسلمان روابط عمومي از جهت تعامل با يكديگر، رسانه ها و سازمان هاي بين المللي

- تاكيد و نمايش ظرفيت هاي رسانه اي و روابط عمومي كشورهاي مسلمان در حوزه هاي مختلف

- ارتقاي سطح ارتباطات بين المللي با هدف ارايه تصويري واقعي و پيشرو از دين مبين اسلام و مسلمانان در سراسر جهان

- تاكيد و نقش محوري تهيه و توسعه استانداردهاي آموزشي و پژوهشي

 

2. گزارش برگزاري

2-1- مراسم اهداي جايزه ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

در نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي كه به مدت سه روز از تاريخ 14 آذرماه 1390 در مالزي برگزار شد، تأكيد شد كه روابط عمومي موثر در كشورهاي اسلامي مي‌تواند شيوه مناسبي براي اشاره به مشكلات ناشي از افزايش اسلام هراسي و نژادپرستي باشد.

نخستين كنگره جهاني روابط عمومي اسلامي در كوالالامپور مالزي به طور مشترك از سوي دانشگاه مالزي و موسسه كارگزار روابط عمومي مستقر در تهران با حمايت فدراسيون روابط عمومي هاي آسه ان برگزار شد. بين المللي اسلامي

سخنراني مراسم اهداي جايزه ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي نيز بر عهده عبدالله احمد بدوي نخست وزير سابق مالزي بود.

همچنين در اين مراسم جايزه ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي به مهدي باقريان، رييس موسسه كارگزار روابط عمومي و عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي ايران اختصاص يافت.

اين جايزه به دليل پيشنهاد ايده برگزاري اولين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي، تشكيل انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي، كسب اعتبارنامه متخصصان روابط عمومي، ارايه طرح تهيه و انتشار كتاب روابط عمومي اسلامي، همكاري با تشكل هاي و انجمن هاي تخصصي روابط عمومي در كشورهاي اسلامي، برگزاري نشست هاي مختلف با حضور متخصصان و كارگزاران مسلمان روابط عمومي در ايران، انتشار كتاب ها و نشريات تخصصي روابط عمومي، برگزاري هفت دوره آموزشي روابط عمومي در كشورهاي مسلمان طي سال‌هاي اخير، همچنين انتشار مقاله‌ها و يادداشت‌هاي مختلف در نشريات بين‌المللي در جهت تقويت وحدت بين كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي و ساير فعاليت هاي شاخص در حوزه روابط عمومي به وي اختصاص يافته است.

جوايز ممتاز جهاني براي برترين هاي روابط عمومي جهان اسلام، بالاترين افتخار اين صنعت در جهان اسلام است. در سال 1390، برنامه اي براي قدرداني از بهترين هاي روابط عمومي كشورهاي اسلامي با ايجاد جوايز ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي به شكل ساليانه براي برترين ها، آغاز شد. برنامه اهداء اولين دوره اين جوايز در سال 1390 در مالزي برگزار شد.

 

2-2- مراسم افتتاحيه

· حضرت رسول اكرم (ص)، بنيانگذار روابط عمومي اسلامي

در نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي از حضرت محمد (ص) پيامبر عظيم الشان اسلام به عنوان بنيانگذار روابط عمومي اسلامي ياد شد.

درجلسه افتتاحيه كنگره، كه با موضوع "حرفۀ روابط عمومي در كشورهاي اسلامي – روندهاي گذشته، حال و آينده"، برگزار شد، نقش مهم حضرت رسول اكرم(ص) در پايه‌ريزي مفاهيم زيربنايي حرفۀ روابط عمومي توسط مسلمين، مورد تاكيد و تأييد قرارگرفت.

هيأت عالي نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي (IAMPRC) در مدت سه روز برگزاري خود با بيان گوشه اي از اخلاقيات و منش آن پيامبر بزرگوار، حضرت محمد (ص) را باني شناخت. روابط عمومي اسلامي در بيانيه كنفرانس مزبور آمده است: ارزش‌هاي ارتباطي حضرت محمد (ص)، يعني حريت، عدالت، تواضع، و ادب منطبق با اعمال و رفتار ايشان بود. استفادۀ استادانۀ آن حضرت از فن خطابه و بلاغت و تعهد ايشان نسبت به ارتباطات هدفمند براي نوع بشر الگويي مناسب و قابل استفاده است. خطابه‌هاي ايشان نشان مي‌دهد كه آن حضرت آرزومند سعادت و خوشبختي ابناء بشر بوده اند وبا مهرباني، فروتني، ميانه‌روي، دادگري و آزاده‌خواهي، خواهان رهايي از قيد وبندهاي غير الهي وگام برداشتن بشريت به سوي سعادت بودند.

موضوعي ديگري كه در سه روز برگزاري كنگره به طور متناوب تكرار مي‌شد نظريۀ شورا – مشورت جمعي و جامعه – در تفكر اسلامي و نقش تأثيرگذار آن در روابط عمومي اسلامي بود.

در اين كنگره سخنران ها از 17 كشور مقالات خود را ارايه كردند.

 

2-3- برخي سخنراني ها

· سخنراني پروفسور داتو سري سيد عربي، رئيس اولين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي

پروفسور داتو سري سيد عربي، رئيس اولين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي اهميت اين كنگره را مورد تأكيد قرار داده گفت: به كليه نمايندگان حاضر در اين جلسه كه نقطۀ عطفي در تاريخ صنعت روابط عمومي، نه تنها براي مالزي بلكه براي جهان است، خوشامد مي‌گويم. اين كنگره افتتاحيه شاغلان مسلمان و غيرمسلمان روابط عمومي را با هدف ترويج ارتباط رو در رو براي بهينه سازي قابليت‌هاي شگرف در جهان اسلام، گردهم آورده است.

اين اولين كنگره جهاني روابط عمومي كارگزاران مسلمان است كه توسط دانشگاه بين‌المللي اسلامي مالزي، فدراسيون روابط عمومي آسه‌آن و مؤسسۀ كارگزار روابط عمومي در ايران سازماندهي شده است.

امام فيصل عبدرئوف، رئيس ابتكارات كوردوبا، نيويورك، در مقام سخنران اصلي، نيز سخناني ايراد كرد. در ميزگردهاي اين كنگره موضوعاتي مانند "اصول اخلاقي در ارتباطات/ روابط عمومي، حاكميت، شفافيت و مسئوليت از ديدگاه اسلامي"، "روابط عمومي در منظر جديد سياسي كشورهاي مسلمان"، "تدابير روابط عمومي براي وحدت در كثرت"، و "آموزش روابط عمومي در ممالك اسلامي"، و... مورد بررسي قرار گرفت.

·

سخنان تون عبدالله احمد بداوي، نخست‌وزير سابق مالزي

كارگزاران مسلمان روابط عمومي براي شكل دادن مجدد به برداشت از اسلام بايد همه منابع خود را به كار گيرند

عبدالله احمد بداوي، نخست وزير سابق مالزي، در سخنراني خود خطاب به نمايندگان حاضر در مهماني شام افتتاحيه و مراسم اهداء جوايز روابط عمومي به دو پيش‌شرط حرفۀ روابط عمومي براي مسلمانان، يعني عدالت و مسئوليت، اشاره كرد.

ريشه و اساس اين توصيه ها در روابط عمومي در دو منبع اصلي اسلامي، يعني قرآن و سنت، قرار دارد و هر كلام، عمل و تأييدي به حضرت محمد(ص) منسوب است. اين ويژگي ها از كارگزاران مسلمان روابط عمومي كه وظيفه دارند اخلاقيات و ارزش‌هاي حرفه‌اي پايه‌گذاري شده توسط حضرت محمد(ص) را رعايت وتبليغ نمايند، جدايي ناپذير است.

وي در سخنراني خود اظهار داشت: ما مي توانيم نشان دهيم كه ميراث اسلام براي بشريت پيشرفت بوده است نه تنها ماندن در عصر طلايي كه قرن ها پيش بوده است، بلكه اين پيشرفت تا امروز نيز ادامه داشته است.

وي افزود: تعصب ها، نژادپرستي و اسلام هراسي تجلي ملموسي بوده كه به سادگي از بين نمي رود بنابراين روابط عمومي مي تواند شيوه اي براي اشاره به اين مشكلات و بازگو كردن حقيقت باشد.

تون عبدالله احمد بداوي گفت: شاغلان مسلمان روابط عمومي براي تغيير شكل برداشت از اسلام و دادن جلوه‌اي جديد به آن، بايد منابع و تخصص خود را تجميع كنند.

نخست‌وزير سابق مالزي تاكيد كرد: اكنون زمان مناسب براي مسلمانان فرا رسيده تا استعداد بالقوۀ امت مدرن براي مشاركت در تمدن بشري را به نمايش بگذارند.

او كه در مراسم افتتاحيه اهداء جايزه ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي سخن مي‌گفت، اظهار داشت: غالباً، جريان اصلي رسانه‌هاي بين‌المللي در بهترين حالت بي‌علاقه و بي‌تفاوت و در بدترين حالت در مقابل بيان گزارش‌هاي مثبت (دربارۀ اسلام) مقاوم هستند، گو اين كه سازمان‌هايي چون الجزيره ظهور كرده‌اند تا به نحوي فزاينده امكان بروز نقطه نظرهاي جايگزين را فراهم آورند.

وي گفت كه ارتباطات نوين و جديد راه دور نيز بايد به صورت وسيله‌اي جهت اعلان خبرهاي مثبت دربارۀ اسلام به كار گرفته شود.

او كارگزاران مسلمان روابط عمومي را تشويق كرد كه از اين لحظۀ بي نظير تاريخي در جهت شكل دادن تازه به برداشت‌ها و بخشيدن جلوۀ تازه به سيماي اسلام استفاده كنند و يادشان باشد، روزنۀ فرصت كوچك است و به سرعت بسته مي‌شود.

او گفت: قبل از آن كه توجه ناپايدار و گذراي جهان به پديدۀ بعدي جهاني معطوف گردد بايد از اين فرصت استفاده كنيم. بايد اين فرصت را غنيمت بدانيم كه يك بار و براي هميشه نشان دهيم كه مسلمانان فعال، كاملاً مؤثر و سازندۀ جامعۀ جهاني‌اند – نيرويي براي خير و نيرويي براي پيشرفت هستند.

 

· سخنراني خانم داتو موخريز ماهاتير، قائم‌مقام وزير تجارت و صنعت مالزي

حاميان و مدافعان روابط عمومي بايد در انتشار اطلاعات از حقيقت پاسداري نمايند

خرسندم كه در اين صبحگاه، در نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي با شما هستم. مايلم از اين فرصت استفاده كنم و از سازمان دهندگان تشكر كنم كه مرا براي افتتاح رسمي اين رويداد دعوت كرده‌اند. امروز از مشاهدۀ حضور مهمانان از سراسر دنياي اسلام و نيز دوستان غيرمسلمان در اين تالار مسرورم. اين روش بهترين شيوه براي بنيانگذاري يك كنفرانس براي كارگزاران مسلمان روابط عمومي از كليه كشورهاي شركت كننده است.

به نظر من، فرايند ارتباطات و روابط عمومي بايد صميمانه و صادقانه، شفاف، داراي احترام متقابل و با هدف رعايت انصاف براي منافع متقابل كليه افراد بشر باشد، به همين جهت از فرصت استفاده كرده به سازمان دهندگان كه قصد دارند با برپا كردن اين كنگره بين‌المللي براي كارگزاران مسلمان روابط عمومي و ارتباطات به اين آرمان‌هاي متعالي برسند، تبريك مي‌گويم.

مهمانان گرانقدر

اگرچه كه اسلام ديني جهانشمول، آزاد و با احترام نسبت به ديگران وارزش گذاري به ديگر اديان است، اما امروزه بسياري متاسفانه در بسياري از مجامع عمداً دست به اقداماتي مي‌زنند كه ايجاد آشفتگي نموده و اين حقيقت را تحريف نمايند. اسلام را به نحوي غيرمنصفانه به تروريسم، تندروي، و بسياري از ساير "ايسم"هاي منفي منتسب مي‌كنند. حقيقت اين است كه اقدام به ارعاب و ايجاد وحشت ممكن است از شرايط تاريخي حاكم و بي‌عدالتي فاحش سرچشمه بگيرد و به چنين اقداماتي كه از فرط استيصال به آن مبادرت مي‌شود منجر گردد؛ اما، به هر حال، آنچه كه در نظر يك تروريست جلوه مي‌كند مي‌تواند در نظر ديگري مبارز راه آزادي باشد.

يكي از نمونه‌هاي متعدد وضعيت فلسطينيان است كه صرفاً براي بقاي خود و حق تصميم‌گيري براي خويش در زادگاه خود، كه صهيونيست‌ها به طور غيرقانوني اشغال كرده‌اند، مبارزه مي‌كنند. به خاطر اين موضوع، فداكاري‌هاي راشل كوري[1] را، كه تنها جرم او مبارزه عليه انهدام خانه‌هاي فلسطينيان توسط قواي دفاعي صهيونيستي بود، فراموش نكنيم. اين دختر جان خود را به وحشتناك‌ترين و وحشيانه‌ترين وجه، با خرد شدن زير بولدوزرهاي قواي دفاعي صهيونيسم فدا كرد. با ناوگروه بعدي صلح هم كه سعي داشت محاصرۀ غزه را بشكند نيز با برخوردي مرگبار در نقض جميع قوانين اخلاقي و معنوي يا تجويز شده به وسيلۀ قانون بين‌الملل كه در عصر به اصطلاح مدنيت مدرن عزيز مي‌داريم، برخورد شد.

بنابراين، حاميان و مدافعان روابط عمومي اين وظيفه را دارند كه در انتشار اطلاعات براي مردم از حقيقت پاسداري نمايند. براي شاغلان روابط عمومي در افكار عمومي و ترغيب آنها نقشي خطير نيز وجود دارد. با توجه به محيط و معضلات متعددي كه بر عالم اسلام تأثير مي‌گذارد، وظيفۀ هر كارگزار و متصدي روابط عمومي، بخصوص كارگزار مسلمان روابط عمومي است، كه در اصلاح يا رد برداشت‌هاي نادرست و افكار غلط نسبت به اسلام يا اطلاعات نادرست مغرضانه و تحريفاتي كه با هدف قرار دادن مسلمانان در جانب نادرست تاريخ صورت مي‌گيرد، از طريق انتشار پيام‌ها از راه رسانه‌هاي گروهي يا هر مجراي ديگر ارتباطي نقش خود را ايفا كنند.

تعصبات، نژادپرستي و اسلام‌هراسي از جمله تجليات ملموس و محسوسي است كه به آساني از بين نمي‌رود. روابط عمومي مؤثر يكي از روش‌هاي پرداختن به اين مسايل و اگر به اقدامي عادلانه براي مسلمانان منجر نشود در جهت تثبيت مجدد حقيقت است.

ما بايد همچنان اعتقادات خود را حفظ و اصول خويش را بيان نماييم، و زمان شركت در بحث‌هاي آزاد براي منافع امت، انتقادات و اظهارات هوشمندانه و عملي خويش را ابراز نماييم. در مقابل خطر سقوط در دام آرمان مسلمانِ "ميانه‌رو" يا "آزادانديش" شدن هشدار مي‌دهم زيرا اين مقولات توسط گروه‌هايي ابداع شده كه اسلام را نمي‌شناسند يا ممكن است انگيزه‌هاي پنهاني براي ايجاد اختلاف و فاصله در ميان مسلمانان داشته باشند. چنين كاري مسلمانان را در موضع دفاعي قرار مي‌دهد يا ايمان ما را تضعيف مي‌نمايد.

جوهر اسلام تعليم اعتدال است. به اين ترتيب، ما هميشه بايد ديدگاه‌هاي خود را با جامعه‌مان و با كساني كه خارج از آنند در ميان بگذاريم تا اعتماد و مداراي متقابل افزايش يابد. ما مسلح به ايمان خويش بايد مشاركتي مطلوب با كليه افراد بشر داشته باشيم تا وجداني عظيم‌تر را در فرايند ارتباطات براي خير و منفعت كل عالم انساني به ارمغان آوريم. اما، ما تنها در صورتي مي‌توانيم به اين مقصود نايل گرديم كه خود مسلمانان متحد باشند. اگر جامعۀ ما منسجم و قوي باشد غيرمسلمانان به ما احترام خواهند گذاشت. اين حس احترام متقابل مي‌تواند به تثبيت مجدد پذيرش مسلمانان و اسلام كمك كند.

به‌علاوه، مايلم دربارۀ مشاركت مالزي براي درك بهتر اسلام و اين كه كارگزاران مسلمان روابط عمومي چگونه مي‌توانند در انتشار خبرها و شايد تشويق سايرين به پيوستن به اين روند مشاركت داشته باشند، صحبت كنم.

در درجۀ اول، وقتي كه اقتصادهاي جهان از بحران تضعيف كنندۀ مالي جهاني، ناشي از وام‌هاي خطرناك سودجويانۀ بدون وثيقه مانند وام‌هاي درجه دو[2] روي مشتقات سرمايه[3] دچار سرگيجه شده بود، بازيگران وحشت‌زدۀ بازار مالي در جستجوي نظام مالي جايگزين بودند كه قاطعانه مبتني بر اخلاقيات باشد. آنها در كمال استيصال همه جا را جستجو كردند و نهايتاً پناهگاه امن و راه حل را در نظام مالي اسلامي يافتند كه مالزي از آن حمايت مي‎كند. آنها آنچنان شيفتۀ فضيلت‌هاي اين نظام مالي مبتني بر ارزش‌ها شدند كه سرمايه‌گذاران از كليه فرَق مذهبي تدريجاً آن را جدي گرفتند و دربارۀ بسياري از انواع ابزارهاي مالي كه بانك‌هاي مالزي به وجود آورده بودند كسب اطلاعات كردند.

در واقع، با افزايش تعداد وام‌هاي اعطايي به موجب شريعت، كه نشاني از افزايش تقاضا براي چنين ابزارهاي مالي در ميان مشتريان مسلمان و غيرمسلمان داشت، بانك‌هاي بين‌المللي بيشتري كه به طور عادي ارتباطي با اصول اسلامي نداشتند شروع به اعطاء محصولات نظام مالي اسلامي نمودند. حال، ديگر عجيب نيست كه ببينيم بانك‌هاي تجاري بين‌المللي وام‌هاي اسلامي به مشترياني اعطاء مي‌كنند كه غيرمسلمانند. موفقيت نظام مالي جهاني اسلامي و سيستم بانكداري اسلامي، كه اصول و جزئياتش در اثر انديشۀ متفكران مالزي و بقيه نقاط جهان اسلام نشأت گرفته چنان است كه اكنون نظام مالي جهاني داراي جايگزيني است كه ثبات و امنيت دارايي‌هاي مالي را كه بسيار مورد نياز است، تأمين مي‌كند.

به عنوان شاهد و گواهي بر اعتبار نظام مالي و بانكداري اسلامي، در سال 2009 واتيكان پيشنهاد كرد كه بانك ها بايد ناظر به نظام مالي اسلامي باشند تا اعتماد را در زمان بحران اقتصادي جهاني به مشتريان خود باز گردانند. در روزنامۀ رسمي واتيكان به نام اوسرواتوره رومانو Osservatore Romano آمده است: "اصول اخلاقي كه نظام مالي اسلامي بر مبناي آن استوار است مي‌تواند بانك ها را به مشتريان آنها و روح حقيقي كه بايد بر هر خدمت مالي حاكم باشد، نزديكتر سازد." بسياري از غيرمسلمانان مي‌توانند حكمت و نيز مزاياي نظام مالي اسلامي و برتري آن بر نظام‌هاي جاري را مشاهده كنند.

به‌علاوه، دربارۀ تأسيس صنعت جهاني حلال، در طي جلسات سازمان تعاون اسلامي [به عربي منظمة التعاون الاسلامي] (OIC) و كميتۀ تعاون اقتصادي و تجاري وابسته به سازمان تعاون اسلامي (COMCEC) در چند سال قبل بود كه مالزي پيشنهاد كرد كه موضوع حلال در دستور جلسه گنجانده شود.

اعتراضات زيادي در آغاز مطرح شد؛ اكثراً سؤالات چنين بود كه آيا مالزي اشاره اي تلويحي بدان دارد كه غذاي مصرفي در كشورهاي مسلمان عملاً غيرحلال است. توضيح و جواب ما اين بود كه اگرچه مسلمانان ممكن است تصور كنند كه به اصول اسلامي براي تضمين حلال بودن غذاي مصرفي پاي‌بندند، اما هنوز نقاط ضعف و راه‌هاي گريزي وجود دارد كه مدت‌هاي مديد از آن غفلت كرده‌ايم.

در اين عصر و زمان، با ابزار اثرگذار تكنولوژي كه در اختيار ما است، قابل قبول نيست كه "ضرورت" را به عنوان دستاويزي به كار ببريم كه اطمينان مطلق نداشته باشيم كه دقيقاً به وظايف و تكاليف خود وآنچه كه قرآن كريم امر فرموده عمل مي‌كنيم.

وقتي خاطرنشان كرد مسلمانان كه بامدادان برمي‌خيزند تا قبل از صلاه فجر غسل نمايند، و دندان‌هاي خود را مسواك مي‌زنند تا قبل از سجود در مقابل الله، تميز باشند، اطلاع نداشتند كه يكي از اجزاء خميردنداني كه استفاده مي‌كردند استخوان خوك بود، يا مسواك آنها از موي خوك ساخته شده است. مطمئناً استفاده از اين اقلام نمي‌تواند حلال باشد، و با اين همه آنها با كمال اطمينان به اداي نماز مي‌پرداختند بي توجه به اين واقعيت كه ممكن است ما در رابطه با حلال به تكاليف خود عمل نكرده باشيم.

مثال خوب ديگر نحوۀ آماده ساختن اغذيه است. حتي اگر اطمينان داشته باشيم كه گوشت ما از ذبح حلال حاصل شده اما اجزايي را استفاده كنيم كه در آماده ساختن آن مجاز نيست مانند كاربرد پيه خوك در سُس، در اين صورت در اجراي تكاليف ديني خود اهمال كرده‌ايم. يا حتي وقتي هر كاري را انجام داده‌ايم كه مطمئن باشيم غذاي ما حلال است، اما بشقابي استفاده كنيم كه پشت آن نوشته "چيني استخواني" ممكن است غافل باشيم كه اين بشقاب ممكن است از استخوان خوك ساخته شده باشد.

بديهي است كه بايد هوشيارتر باشيم تا به تكاليف ديني خود عمل كنيم بخصوص وقتي كه تمامي وسايل را در اختيار داريم كه تعيين كنيم آيا روشي كه ما يا ديگران غذا تهيه مي‌كنيم واقعاً حلال است يا خير.

استدلال‌هاي قانع كننده اين چنين بود كه برادران و خواهران خود در سازمان تعاون اسلامي و كميته اقتصادي و تجاري وابسته به آن را قانع كرديم حلال را در دستور جلسه قرار دهند. از آن زمان به اين سو، توليد و صادرات غذاي حلال در كليه نقاط جهان آنچه را كه نوعاً بازار اقيانوس آبي[4] است ايجاد كرد و بخش غيرغذايي حلال رشدي سالم را شاهد بوده است. حال، گسترش بازار جهاني حلال كه سالانه بالغ بر 7/2 تريليون دلار آمريكا است، نه تنها به علت بازار عظيم اسلامي يا درآمد عظيم اقليت‌هاي مسلمان در كشورهاي پيشرفته است، بلكه از آن روي نيز هست كه اكنون غيرمسلمانان، در عصري كه بيماري‌هايي چون آنفلوآنزاي پرندگان و آنفلوآنزاي خوكي در بخش‌هاي گوناگون جهان شيوع يافته، محصولات حلال را بهداشتي‌تر مي‌دانند.

بنابراين، تصور مي‌كنم اغراق نيست اگر گفته شود مالزي با توسعۀ نظام مالي اسلامي و صنعت حلال، خدمتي عظيم نموده و به موجب فريضۀ كفايي براي امت جهاني عمل كرده است. اين فريضۀ كفايي كه ما وقت و تلاش زيادي را صرف آن كرده‎‌ايم نه تنها به مسلمانان بلكه به غيرمسلمانان در سراسر جهان نيز منفعت رسانده است.

با اين همه، با ميزاني از رضايت مشاهده مي‌كنيم كه مسلمانان و غيرمسلمانان به طور يكسان اسلام را مستقيماً با عالي‌ترين شكل اخلاقيات مرتبط مي‌دانند. مرتبط بودن يا ناميدن اسلام با نظام مالي مبتني بر اخلاقيات يا ارزش‌ها يا فرايند بهداشتي كردن اغذيه امري است كه حت�'ي افرادي كه خود را دوستان اسلام نمي‌دانند آن را نمي‌توانند انكار كنند. آنها نيز، چه خوش شان بيآيد چه خوش شان نيايد، بايد از اصطلاحاتي چون صكوك[5]، مضاربه، تكافل[6] و غيره را به كار ببرند زيرا مشتريان آنها طالب محصولات مالي اسلامي‌اند.

تناقض را در نظر مجسم كنيد وقتي كه كسي مي‌گويد اسلام مروج تروريسم است و در عين حال از تسهيلات بانكداري اسلامي استفاده و محصولات حلال را مصرف مي‌كند. اين افراد چگونه تبليغات خود را توجيه مي‌كنند وقتي مي‌گويند مسلمانان متمايل به خشونتند و در عين حال تصديق مي‌كنند كه اسلام مروج معنويات، نظافت و ارزش‌هاي نيكو است؟ بديهي است كه هرچه تقاضا براي نظام مالي و بانكداري اسلامي و نيز محصولات و خدمات حلال بيشتر باشد، توانايي ما براي شكست دادن تبليغات براي بد نشان دادن اسلام به عنوان ديانتي خشن بيشتر و قوي‌تر خواهد بود.

در اين زمينه به طور يكسان به كارگزاران مسلمان و غير مسلمان روابط عمومي توصيه مي‎‌كنم آنچه را اسلام و مسلمانان براي مقابله با تبليغات منفي به عالم داده‌اند، مطرح نمايند. بيان فضيلت‌هاي نظام بانكداري و مالي اسلامي و نيز محصولات حلال يك طريقه است كه مي‌توانيم درك از ديانت مان را بالا ببريم.

قبل از پايان سخن، مايلم به برندگان جايزۀ امروز توصيه كنم كه هرگز در ترويج حق و حقيقت تسليم نشوند. در واقع، مبارزه هيچ گاه پايان نمي‌گيرد، بلكه مداوما ادامه دارد.

 

· نظرات دانيل تيش، رئيس اتحاديه جهاني روابط عمومي

روابط عمومي، ديپلماسي عمومي و توسعه روابط عمومي اسلامي

در اين هفته از حضورم در كوآلالامپور، مالزي، به فرصت ارزشمندي در مسير شغلي ام رسيدم و آن فرصت براي شركت در نخستين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي بود.

هنگام پذيرش دعوت براي شركت در كنگره انتظارات ديگري داشتم و شركت در اين كنگره را فرصتي براي كاهش فاصله هاي جهاني تلقي مي كردم و بايد اعتراف كنم كه آنچه ديدم فراتر از انتظار من بود. حاضران در رديف صندلي جلو به عنوان بنيانگذاران كنگره در بحثي هوشمندانه، مشتاقانه و خوش‌بينانه از 17 كشور جهان دربارۀ شهرت جهاني و ديانت شان، و نقشي كه روابط عمومي مي‌تواند در آيندۀ آن ايفا كند به خوبي سخن گفتند. در سراسر كنگره، تصوير اسلام با تابشي نمايان مي‌درخشيد. به عنوان فردي جهاني با پدري كه يهودي به دنيا آمد و مادري كه كاتوليك پاي به جهان نهاد، باعث افتخاري بزرگ براي من بود كه متحد و متفق در كنار كارگزاران مسلمان روابط عمومي بايستم، از ارتباطات براي درك تنوع خودمان استفاده كنم، و در عين حال وحدت را هم در حرفه و هم در انسانيت بيابم.

ده سال بعد از حمله يازدهم سپتامبر توسط القاعده و جنگ تفرقه‌افكنانۀ عراق، بهار عربي روزنۀ و فرصتي مناسب را براي توسعه روابط عمومي اسلامي به عنوان جامعۀ جهاني جوان، مصمم و مدرن گشود و مشخص كرد كه متخصصان روابط عمومي براي ايفاي اين مأموريت نقشي اساسي دارند.

در اين كنگره سخنرانان مختلف اصول اساسي اسلامي را به روابط عمومي پيوند دادند، بخصوص اهميت عدالت، مسئوليت و شورا كه بدون آن هيچ كاري مشروعيت ندارد. در حالي كه اينها ايده‌هاي بنيادي تفكر اسلامي است، هيچ چيز بيش از اينها نمي‌تواند با روابط عمومي امروزي مرتبط باشد: مثلاً اهميت اخلاقي، شفافيت، صحت و درستي، مسئوليت و تفاهم متقابل را براي رسيدن به ارتباطات جمعي موفق از اين دسته اند.

 

دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي

در مراسم اختتاميه اولين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي كه روزهاي 15 تا 17 آذر ماه 1390 در كوالالامپور- مالزي برگزار شد، مقرر شد كه دومين دوره اين كنگره جهاني سال آينده در ايران برگزار شود.

مهدي باقريان، رئيس موسسه كارگزار روابط عمومي و عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي با اشاره به اينكه در اولين دوره اين كنگره بيشتر به موضوع‌هاي عمومي روابط‌ عمومي پرداخته شده است، اظهار كرد: در كنگره دوم تمركز بر روي موضوع روابط عمومي اسلامي خواهد بود.

باقريان با تأكيد بر اينكه بسياري از مفاهيمي كه در دين اسلام وجود دارد عميق‌تر از مفاهيم غربي است، تصريح كرد: اگر مدل امت اسلامي فارغ از مباحث حاشيه‌اي در روابط عمومي پيگيري، سرمايه‌گذاري و بحث شود پنجره‌هاي تازه‌اي بر روي دانش و حرفه روابط عمومي در كشورهاي اسلامي باز مي‌شود و ما مي‌توانيم مدل روابط‌ عمومي اسلامي را طراحي و به جهان عرضه كنيم.

مهدي باقريان، رييس موسسه كارگزار روابط عمومي و عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در پاسخ به اين سؤال كه تا چه ميزان مي‌توان از دانش روابط عمومي براي گسترش مباحث ديني در جوامع استفاده كرد و تا چه حد حرفه روابط‌عمومي ظرفيت تبديل شدن به يك مبحث بين رشته‌اي ديني را دارد، گفت: ظرفيت بسيار زيادي در اين رابطه وجود دارد و روابط عمومي مي‌تواند در گسترش مباحث ديني موثر باشد، به خصوص در حوزه بين‌المللي مي‌توان از پتانسيل هاي اين حرفه در جهت ايجاد وحدت بين كارگزاران مسلمان روابط عمومي با هدف مقابله با موج اسلام‌هراسي در غرب استفاده كرد.

باقريان با اشاره به مطرح شدن موضوع بيداري اسلامي در اولين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي گفت: كارگزاران روابط عمومي كشورهاي مسلمان با تمامي ابزارها و فنوني كه در اختيار دارند و با باور و اعتقاد و اتكا به سرچشمه زلال تعاليم اسلامي كه شور و شوق حركت براي پيروزي و فتح را در قلوب مردمان كشورهاي اسلامي ايجاد كرده بايستي به ايفاي نقش تاريخي خود در اين زمينه بپردازند.

وي افزود: تشكيل امت اسلامي فراتر از مرز‌هاي جغرافيايي در كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي به عنوان يك مدل مطرح و اعلام شد كه روابط عمومي مي‌تواند در تشكيل اين امت واحده نقش داشته و ميدان‌دار چرخه نظام اطلاع‌رساني در رابطه با مسايل جهان اسلام باشد.

رئيس موسسه كارگزار روابط عمومي با اشاره به اينكه در اولين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط ‌عمومي همه اذعان داشتند كه مدل ارتباطي روابط عمومي با توجه به شكل‌گيري ابزارهاي مدرن و نرم دچار تغيير بنيادي شده است، گفت: به همين دليل روابط‌عمومي‌ها به ويژه دركشورهاي اسلامي در يك نقطه عطف تاريخي قرار گرفته‌ا‌ند و اگر كارگزاران مسلمان روابط عمومي اقتضائات اين تحولات بنيادين را درك نكنند تأثيرگذاري خود را در جهان امروز از دست مي‌دهند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا مي‌توان يك مدل روابط عمومي اسلامي را طراحي و به جهان عرضه كرد، گفت: در مراسم اختتاميه اولين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي مصوب شد كه دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي در ايران برگزار شود و به نظر من چون در كنگره اول در مورد مسائل عمومي بحث شد، بهتر است در كنگره دوم موضوع مدل روابط عمومي اسلامي در دستور كار قرار گيرد.

عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي تصريح كرد: بسياري از مفاهيمي كه در دين اسلام وجود دارد بسيار عميق‌تر از مفاهيم غربي بوده و مدل امت اسلامي فارغ از همه حاشيه‌ها اگر در روابط عمومي پيگيري، سرمايه‌گذاري و بحث شود پنجره‌ تازه‌اي بر روي دانش و حرفه روابط عمومي گشوده مي شود.

وي در پايان گفت: تأثيرگذاري روابط عمومي صرفاً محدود به حوزه‌هاي اقتصادي نيست و حوزه‌هاي گسترده‌تري مانند سياست، اجتماع، شفافيت، عدالت و ... را نيز در برمي‌گيرد به همين دليل اعتقاد داريم طرح روابط انساني در حوزه روابط عمومي به ويژه روابط عمومي اسلامي بدون در نظر گرفتن نابرابري‌هاي موجود كه در اقصي نقاط جهان به ويژه در خاورميانه، شمال آفريقا، آمريكا و اروپا جريان دارد روابط عمومي‌ را به نقطه مطلوبي نمي‌رساند.

 


[1] راشل آلين كوري (يا ريچل آلين كوري به انگليسي: Rachel Corrie (۱۰(آوريل ۱۹۷۹ - ۱۶ مارس ۲۰۰۳) عضو آمريكايي جنبش اتحاد جهاني (ISM) بود كه در طول انتفاضه مسجد الاقصي به عنوان يكي از فعالان اين جنبش به نوار غزه رفت. راشل هنگامي كه بلدوزر نيروهاي اسرائيل در نوار غزه قصد تخريب خانه‌هاي فلسطينيان را داشت و وي مي‌خواست راه بلدوزر را سد كند، توسط بلدوزر زير گرفته شد و كشته شد.

[2] وام درجه دو (به انگليسي Subprime Lending) نوعي از وام‌دهي بانك‌ها و مؤسسات مالي به وام‌گيرندگان با اعتبار پايين‌تر از معمول است. منظور از صفت درجه دو، وام‌هايي است كه به متقاضيان درجه دو از حيث اعتبار و درآمد داده مي‌شود. در سال‌هاي ۲۰۰۷-۲۰۰۸ ميلادي مؤسسات اعطاي وام مسكن درجه دو در ايالات متحده به دليل ناتواني شماري از وام گيرندگان در بازپرداخت بدهي خود با دشواري روبه‌رو شدند كه اين امر تأثيري گسترده بر بازارهاي مالي كشورهاي ديگر نيز داشته‌است.

[3] ابزار مشتقه (به انگليسي Derivative Contract): در مباحث مالي ابزاري است كه ساختار پرداخت و ارزش آن از ارزش دارايي پايه و شاخص هاي مربوطه نشآت مي‌گيرد. اين ابزار به دارنده آن اختيار يا تعهد خريد و يا فروش يك دارايي معين را مي‌دهد و ارزش آن از ارزش دارايي مربوطه مشتق مي‌شود.

[4] در سال ۲۰۰۵ كتابي تحت عنوان استراتژي اقيانوس آبي كه حاصل كار بيست ساله پروفسور چان كيم و پروفسور رنه مابورنيا بود، منتشر شد و در كمتر از يك سال ميليون ها نسخه از آن به چهل و يك زبان دنيا ترجمه و فروخته شد. استراتژي اقيانوس آبي نتيجه دو دهه تحقيق و مطالعه بر روي بيش از ۱۵۰ حركت استراتژيك دنيا در بيش از ۳۰ صنعت متفاوت در طي ۱۰۰ سال گذشته است، اين رويكرد بكارگيري پيروي هم زمان از دو نوع استراتژي تمايز و استراتژي كاهش هزينه مي باشد. در عين حال مجموعه اي از متدولوژِ‌ها و ابزارهاي مديريتي براي ايجاد يك فضاي بازار جديد و بي رقيب را در اختيار سازمان‌ها قرار مي دهد. پارادايم رقابت در فضاي كسب و كار، بر ذهن بسياري از مديران امروز جهان سيطره دارد، مديران تنها راه پيروزي و موفقيت سازمان خود را در پيشي گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بيشتر از بازار تقاضاي موجود مي دانند. آزاد شدن ذهن مديران از اين پارادايم نيازمند ديگرگونه نگريستن به مفهوم استراتژي است. نويسندگان كتاب استراتژي اقيانوس آبي معتقد هستند كه تنها راه پيروزي در رقابت توقف تلاش براي پيروزي در رقابت است و به جاي ورود به رقابت خونين در اقيانوس سرخ بايد وارد فضاي بازار نامحدود اقيانوس‌هاي آبي شد و دست به خلق تقاضا زد. بازاري كه در آن هنوز قواعد بازي مشخص نشده است و فرصتي براي رشد بسيار سودآور وجود دارد. در يك كلام به جاي گرفتن سهم بيشتر از كيك بايد به دنبال بزرگتر كردن كيك بود.

[5] صكوك جمع صك همان "چك" و به معني اوراق بهادار و نيز عهد نامه است. اما اصطلاحاً: صكوك روش تامين مالي مبتني بر اصول اسلامي است كه نوعي اوراق مهروموم و تاييد شده مي‌باشد كه مي‌توان به عنوان گواهي سرمايه‌گذاري مشاع هم از آن نامه برد. با استفاده از اوراق بهادار صكوك مي‌توان منابع مالي را با پشتوانه ترازنامه و دارايي‌هاي فيزيكي شركت خاص اجراي پروژه‌اي (SPC) جذب كرد. نگاه كنيد به: http://www.parsatinegar.com/Farsi/View.asp?id=452&kind=6&_ref=0.8626193 .

[6] تكافل به عنوان طرحي بر مبناي برادري، وحدت و همكاري دوجانبه تعريف مي‌شود به صورتي كمك‌هاي مالي دوجانبه بين اعضاء در صورت نياز هر يك از اعضاء و توافق سايرين فراهم مي‌نمايد. تكافل اسمي است مأخوذ از فعل عربي "كفال" به معناي رسيدگي كردن/ برآورده كردن نياز يك شخص. تكافل به معناي كمك‌هاي متقابل در بين اعضاء گروه است. بدين معني كه هر عضو از گروه سعي و تلاش مي‌كند تا شخص نيازمند در گروه را حمايت نمايد. نگاه كنيد به: http://bimeh-nameh.blogfa.com/post-102.aspx .