شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مديريت ارتباط با مشتري
پنجشنبه، 1 اسفند 1392 - 00:21 کد خبر:9141
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- افراد و خانواده ها كه كالاها و خدمات را براي مصرف شخصي مي خرند بازار مصرف را تشكيل مي دهند. الگوي محرك – واكنش ساده ترين الگوي مصرف خريدار است.

مديريت ارتباط با مشتري



تاريخ درج مقاله : ديروز , 30 بهمن 1392

بازار مصرف و رفتار خريدار مصرف كننده

 

نويسندگان :

دكتر شهباز براهويي،دكتراي بازاريابي
 

موسي رضايي قشمي، دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش تحول

دانشگاه آزاد اسلامي واحد قشم

Moussa_rezaei@hotmail.com

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- افراد و خانواده ها كه كالاها و خدمات را براي مصرف شخصي مي خرند بازار مصرف را تشكيل مي دهند. الگوي محرك – واكنش ساده ترين الگوي مصرف خريدار است. بر اساس اين الگو محرك ها يا عوامل ايجاد كننده انگيزه (محصول، قيمت، مكان ترويج) و ساير عوامل عمده (عوامل اقتصادي، فناوري، سياسي و فرهنگي) باعث تصميم گيري مصرف كننده و واكنش هاي مشخص مي شوند. مانند انتخاب محصول، انتخاب نام و نشان تجاري، زمان و مبلغ خريد.

فاكتور مهم در موفقيت براي بازاريابان جهت تدوين استراتژي‌هاي بازاريابي‌، درك صحيح از رفتار مصرف‌كننده است. اين مسئله هم براي سازمانهاي انتفاعي و هم غيرانتفاعي حائز اهميت است.

بنابراين شركتها و بازاريابها مي كوشند به ژرفاي احساس و انديشه مشتريان پي ببرند، از نيازها و خواسته هاي آنان آگاه شوند و با عرضه هر محصول جديد انگيزه بيشتري در خريداران ايجاد كنند. آنها سعي مي كنند روح تازه اي به كالبد هر كالاي خود بدمند.

 

واژگان كليدي:  بازار مصرف، رفتار خريدار،  مصرف كنندگان، تصميم گيري

 

 

مقدمه:
كسي كه يك محصول و يا يك خدمت را مي خرد تنها مالك آن نيست، بلكه آن محصول يا خدمت تصويري از سبك زندگي او را نشان مي دهد و او بدان وسيله موجوديت خود را اظهار مي نمايد. كسي كه محصول را مي خرد خود را يك متفكر مستقل مي داند، مي تواند نوآوري كند و از همتايان و رقيبان پيشي گيرد.
بنابراين شركتها مي كوشند به ژرفاي احساس و انديشه مشتريان پي ببرند، از نيازها و خواسته هاي آنان آگاه شوند و با عرضه هر محصول جديد انگيزه بيشتري در خريداران ايجاد كنند. آنها سعي مي كنند روح تازه اي به كالبد هر كالاي خود بدمند.
عوامل موجود در تهيه و ارائه يك محصول در هر سطح بر رفتار خريدار مصرف كننده اثر مي گذارد. خريداران رفتارهاي پيچيده اي دارند، ولي وظيفه يا هنر بازاريابي اين است كه آنها را درك كند.
در سراسر دنيا مصرف كنندگان از نظر درآمد، سن، سطح تحصيلات و سليقه تفاوت هاي بسيار زيادي دارند. آنها انواع گوناگون كالا ها و خدمات را خريداري مي نمايند. رابطه بين اين گروه هاي مختلف مصرف كننده با يكديگر و با عوامل موجود در اطراف خود و سراسر دنيا بر نوع كالاها و خدماتي را كه مي خرند و مصرف مي كنند (و نيز بر شركت هاي توليد كننده محصولات) اثر مي گذارد.

 

دريافت فايل كامل مقاله