شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا بايد يك خبرنگار را در ليست سياه قرار داد؟
دوشنبه، 28 بهمن 1392 - 13:05 کد خبر:9092
بهترين تكنيك براي مقابله با خبرنگاران متخاصم، در وهله اول، اين است كه تا جاي ممكن با آنها خوب برخورد كنيد- حتي اگر نياز بود بايد ديدگاه آنها را نسبت به خودتان اصلاح كنيد، براي مثال، مي توانيد بيانيه اي را در وبسايت خودتان منتشر كنيد. افزايش ضربات و انتقادها مي تواند باعث پوشش هاي خبري خصمانه تري در آينده نسبت به شما را تشويق كند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  اگر يك نشريه مرتبا داستان هاي منفي در مورد شما مي نويسد بايد چه كنيد؟ اين مساله مي تواند بسيار نارحت كننده باشد، و بايستي تا مي توانيد با احتياط با آن كنار بياييد.


بهترين تكنيك براي مقابله با خبرنگاران متخاصم، در وهله اول، اين است كه تا جاي ممكن با آنها خوب برخورد كنيد- حتي اگر نياز بود بايد ديدگاه آنها را نسبت به خودتان اصلاح كنيد، براي مثال، مي توانيد بيانيه اي را در وبسايت خودتان منتشر كنيد. افزايش ضربات و انتقادها مي تواند باعث پوشش هاي خبري خصمانه تري در آينده نسبت به شما را تشويق كند.


برخي اوقات پاسخ صحيح اين است كه بايد تمام روابط را قطع كنيد- اما اين كار ريسك بزرگي را در پي دارد. در سال 2012، ديويد توار، معاون ارتباطات والمارت، اعلام كرد كه «ما در كسب و كارمان تصميمي گرفته ايم كه ديگر در نشريات آنلاين مشاركت نكنيم. چراكه مقالات كم كم دارند به گزارش هاي يكطرفه، غير منصفانه و نا متعادل تبديل مي شود كه توسط خبرنگاران و سردبيران ارائه مي شوند.»


اين استراتژي بسيار موثر بود زيرا پوشش رسانه اي در جهت متقابل با انتقادات شديدي را نسبت به وبسايت ايجاد كرد. و اين تكنيك بي سابقه نيست. در سال 1984، موبايل اويل، با پوشش يك مقاله مهم، روزنامه نگاران را در انتشار مقالات تحريم كردند. رئيس امور عمومي موسسه گياهان دارايي شمرتز گفت: «ما به اين نتيجه رسيديم كه وضعيت نمي تواند از اين بدتر شود. و ما اين كار را براي احترامي كه نسبت به خودمان قائل بوديم انجام داديم.»


اما اين مي تواند نتيجه معكوس نيز داشته باشد، چراكه بايكوت يك نشريه خبري از انتشار اخبار يك موسسه در انظار عمومي مي تواند ناعادلانه جلوه كند. چراكه كه به نظر مي رسد اين كار نوعي كتمان حقيقت و يا جلوگيري از افشاي واقعيات است. منع يك نشريه، اگر مورد توجه قرار گيريد، خود مي تواند يك داستان منفي جدي را عليه شركت ايجاد كند و شهرت آن را به شدت تحت تاثير قرار دهد. در اين موارد ممنوعيت ارتباط خود مي تواند به سمي مهلك براي سازمان تبديل شود- شانص عواقب منفي بسيار مهمي براي سازمان را در انظار عموم افزايش مي دهد. يك حمله جذاب به طور معمول استراتژي بهترين است و اين هميشه بايد پيش از ساير استراتژي ها در نظر گرفته شود.


خطرات ناشي از انتشارات خصمانه يكي از دلايلي است كه شركت ها را در انظار عمومي نيازمند مشاوره روابط عمومي باتجربه در مديريت ارتباطات بحران مي كند، كه مي تواند در كوتاه مدت متوجه اين شرايط شود. اغلب وقتي يك بحران ناخواسته پيش مي آيد، شركت هايي با عمليات روابط عمومي با كسري بودجه قادر نيستند كه به سرعت با نيازهاي رسانه اي پاسخ دهند. و در اين موارد سرعت از اهميت بسزايي برخوردار است. به همين دليل است كه نظارت بر رسانه هاي اجتماعي براي روابط عمومي ها حياتي است، همچنان اين مي تواند خطري براي بحران باشد. همانطور مي گويند: «يك دروغ مي تواند قبل از اينكه حقيقت چكمه هاي خودش را به پا كند، نيمي از جهان را طي كند.»


و به همين دليل است كه حتي وقتي يك روزنامه نگار چندان اشتياقي به جايگاه شما ندارد، ممنوع كردن آنها از دفتر مطبوعاتي تان بايد آخرين راه حل باشد.


نويسنده: الكس سينگلتون، نويسنده كتاب « روابط عمومي در كلاس حرفه اي»
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)