شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بررسي اثرات آميخته بازاريابي 4P’s برروي " ارزش ويژه برند"با تاكيد اثر ميانجي گري" تبليغات دهان به دهان "
چهارشنبه، 23 بهمن 1392 - 07:38 کد خبر:8969
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در اين تحقيق بر اساس روش معادلات ساختاري رابطه و ميزان تاثيرات مولفه هاي آميخته بازاريابي برروي ارزش ويژه برند و اثر ميانجي گرايانه تبليغات دهان به دهان بروي اين دومتغيير مورد بررسي قرار مي گيرد.

بررسي اثرات آميخته بازاريابي 4P’s برروي " ارزش ويژه برند"با تاكيد اثر ميانجي گري" تبليغات دهان به دهان "

(مورد مطالعه: مصرف كنندگان گوشي هاي تلفن همراه سامسونگ در نمايندگي هاي رسمي استان تهران)

 

نويسندگان :

دكتر دهقانان
دكتري مديريت بازرگاني، عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي(استاد يار)
يحيي عبداللهيان
كارشناس ارشد مديريت اجرايي،گرايش بازاريابي و صادرات، موسسه آموزش عالي البرز  
yahya.abdolahian@gmail.com


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در اين تحقيق بر اساس روش معادلات ساختاري رابطه و ميزان تاثيرات مولفه هاي آميخته بازاريابي برروي ارزش ويژه برند و اثر ميانجي گرايانه تبليغات دهان به دهان بروي اين دومتغيير مورد بررسي قرار مي گيرد. گردآوري اطلاعات اين پژوهش كه از طريق پرسش نامه انجام پذيرفته كه با توزيع تعداد400 پرسشنامه بين نمايندگي ها رسمي گوشي هاي تلفن همراه سامسونگ شهر تهران،تعداد 384  پرسشنامه جمع آوري گرديد. نتايج نشان داد كه ميزان همبستگي بين دو متغير اصلي پژوهش، رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد. اثرات رابطه متغيير هاي وابسته و مستقل تحقيق با تاثير غير مستقيم و ميانجي گري تبليغات دهان به دهان  مورد بررسي گرفت و نتايج حاصله پس از تحليلي آماري و توصيفي در نرم افزار ليزرل مدل سازي شد.تبليغات دهان به دهان رابطه بين دو مولفه اصلي آميخته بازاريابي( قيمت و محصول) را با ارزش ويژه برند (بين مصرف كنندگان گوشي هاي تلفن همراه سامسونگ در جامعه آماري پژوهش) ميانجي گري مي كند.و با رد دو فرضيه ديگر تحقيق مدل اصلاح شده و نهايي تحقيق (شكل 2 ) و اثرات مولف هاي توزيع و ترفيع(آميخته بازاريابي)بروي ارزش ويژه برند به واسطه تبليغات دهان به دهان ميانجي گري نگرديد.


واژگان كليدي: آميخته بازاريابي، ارزش ويژه برند، تبليغات دهان به دهان

 

 

مقدمه:
درشرايط رقابتي بازار امروز به دست آوردن جايگاه مناسب در ذهن مصرف كننده به گونه اي كه مصرف كننده وفادار به شركت باشد از اهميت بسزايي برخوردار است از جمله عواملي كه در رسيدن به چنين جايگاهي در ذهن مشتريان موثر است ارزش ويژه نام و نشان تجاري شركت مي باشد. ارزش ويژه برند همانند يك دارايي براي شركت محسوب مي شود كه گردش وجوه كسب و كار را افزايش مي دهد و محصولات، آن چيزهايي هستند كه شركتها مي سازندو آنچه مشتري ميخرند، در واقع نام تجاري است.اين امردرخصوص خدمات نيزصادق است (سايمون و سوليوان4، 1993).
فعاليت هاي بازاريابي بر روي ارزش ويژه مارك تجاري تاثيرگذار است و عناصر آميخته بازاريابي از جمله عوامل قابل كنترل در اختيار مديران و تصميم گيران شركت هستند. در صورتيكه بتوان ارتباط بين اين عناصر و ارزش ويژه مارك تجاري را به دست آورد، تصميم گيران شركت به راحتي مي توانند درخصوص چگونگي به كارگيري عناصر آميخته بازاريابي تصميم گيري نمايند تا بتوانند با كسب حداكثر ارزش ويژه مارك تجاري و در نهايت به سودآوري پايدار شركت دست يابند و از آن در جهت افزايش سودمندي و ارضا نيازهاي مشتريان استفاده نمايند.امروزه با افزايش اندازه،ويژگي و تعداد جوامع آنلاين، بازاريابان به شناخت اهميت رو به رشد تبليغات دهان به دهان رسيده اند.تبليغات دهان به دهان مي تواند مصرف كننده را به روشني تحريك كند تا يك محصول يا برند را انتخاب كند كه تبليغات به اين روش نمي توانند.مشتريان هميشه براي نظرياتي كه مستقيماً به آنها ابراز مي شود ارزش قائل مي شوند.زماني كه مشتري از انتخاب محصول خوشحال و راضي باشد، سلسله از بازاريابي سنتي را ابراز مي كند. تبليغات دهان به دهان سريعاً و بطور موثري رخ مي دهد (بوگيئن و همكاران1،2010).
با توجه به اهميت رابطه بين بازاريابي و برند و اثر تبليغات بر اين دو در اين تحقيق به سوالات زير پاسخ داده ميشود:
1.مـيـزان تاثير وجوه آميخته بازاريابي 4P’s (محصول،قيمت،توزيع،ترفيع) برروي ارزش ويژه برند "سامسونگ" چگونه است ؟"

2.با تاكيد بر اثر ميانجي گرايانه "تبليغات دهان به دهان"اثرات آميخته بازاريابي 4P’s  برروي ارزش ويژه برند "سامسونگ چگونه است؟