قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي: روابطعموميها بازوان ارتباطي سازمان ميراث فرهنگي هستند
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- قائم مقام رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، روابط عموميها را بازوان ارتباطي اين سازمان با جامعه دانست.
مهدي حجت قائم مقام رئيس سازمان و معاون ميراث فرهنگي كشور در جمع مديران و مسئولين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به سه ركن اصلي اين سازمان گفت: پژوهش، حفظ، احيا و معرفي، اركان سازمان ميراث فرهنگي هستند كه روابط عمومي در هر سه اين مسائل نقش اساسي دارد.
وي بخش روابط عمومي را متولي ارتباط سازمان با مردم دانست و تصريح كرد: نقش روابط عموي برخلاف تصورهاي اشتباهي كه وجود دارد نقشي مهم و تاثيرگذار است، چراكه تمامي مواريث ارزشمند موجود در كشور اگر از طريق روابط عمومي ها به اطلاع مردم نرسد ارزشي ندارد.
حجت ادامه داد: اگر همه ارزشها احصاء شود اما اين ارزشها به مخاطبان ارائه نشود كار ناقص و بدون تاثير باقي مي ماند.
معاون ميراث فرهنگي كشور روابط عموميها را سرپل ارتباط با مردم و معرفي مواريث فرهنگي، تاريخي معرفي كرد و گفت: روابط عموميها بازوان ارتباطي سازمان ميراث فرهنگي هستند كه مي توانند در ارتقاي كيفيت اين دستگاه نقش حياتي ايفا كنند.
قائم مقام رئيس سازمان ميراث فرهنگي آشنايي مسئولان و مديران روابط عمومي با داشته هاي فرهنگي و تاريخي را حائز اهميت دانست و تصريح كرد: بايد بدانيم چه ثروت عظيمي داريم تا توان حفاظت و معرفي آن به مخاطبان را داشته باشيم.
حجت ادامه داد: وسعت ميراث طبيعي، تاريخي، فرهنگي، قومي و زباني كشور ما قابل مقايسه با بسياري از كشورها نيست، كمتر كشوري در دنيا وجود دارد كه به اين مقدار تنوع فرهنگي و تاريخي داشته باشد.
معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: اطلاع پيدا كردن از مجموعهي ارزش ها در معرفي آثار و داشته ها و حفاظت از آنها موثر است، اگر از داشتههايمان مطلع نباشيم در معرفي آنها به مخاطبان دچار مشكل ميشويم و به همين ترتيب حفاظت از آثار هم دچار خدشه ميشود.
قائم مقام رئيس سازمان حفظ شان و منزلت آثار تاريخي و فرهنگي را به عنوان يكي ديگر از ملزومات مسئولين روابط عمومي ها دانست و افزود: احترام متوليان حفاظت از داشته هاي فرهنگي كشور نسبت به آثار تاريخي، موجب اشاعه اين رسم در بين مخاطبان و عموم مردم ميشود، اگر شان آثار از سوي ما رعايت نشود چطور مي توانيم از عامه مردم انتظار رعايت احترام و حفاظت از آثار را داشته باشيم.
حجت با اشاره به اينكه قرن حاضر، قرن اصالت و بازگشت به هويتهاست، افزود: امروز مردم دنيا به دنبال بازگشت به هويت و اصالت گذشته خود هستند چراكه حقيقت وجود انسانها در اصالت آنها نهفته است، ما در كشورمان بيش از هر كشور ديگير عناصر اصيل داريم كه بايد از آنها حفاظت كنيم.
معاون گردشگري در جمع مسئولين روابط عمومي ميراث فرهنگي مطرح كرد/تاكيد بر نگاه واحد در اجراي برنامههاي نوروزي استانها
معاون گردشگري كشور نگاه و رويكرد واحد در اجراي برنامه هاي ويژه نوروز را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت: شاخصهاي عمومي بايد در كل كشور اجرا شود و برنامه هاي خاص براساس آيين ها و سنت هاي هر استان تدارك ديده شود.
مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري سازمان با حضور در جمع مسئولين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي كه به منظور شركت در نشست دو روزه در مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران گردهم آمدهاند، با اشاره به تشكيل ستاد هماهنگي سفر در استانها گفت: ستاد مركزي در سازمان ميراث فرهنگي و با مسئوليت معاون گردشگري و ستادهاي اجرايي استانها با مسئوليت استاندار و دبيري مديران كل استانها تشكيل ميشود.
معاون گردشگري افزود: وظايف هريك از دستگاههاي عضو اين ستاد مشخص شده است و به زودي ابلاغ ميشود، ستاد مركزي يكسري وظايف بر عهده دارد و ستادهاي استاني با مسئوليت استانداري بخشي از وظايف را عهدهدار هستند.
وي نيروي انتظامي، هلالاحمر، تعزيرات و اورژانس را برخي از دستگاه هاي عضو در اين ستاد دانست و تصريح كرد: اين ستاد داراي 6 كميته تخصصي دائمي خواهد بود كه يكي از آنها با عنوان كميته روابط عمومي و با رياست رئيس مركز روابط عمومي و اطلاعرساني سازمان ميراث فرهنگي تشكيل ميشود.
رحماني موحد با اشاره به برگزاري سمينار معاونين گردشگري استانها كه هفته آينده برگزار خواهد شد، ادامه داد: در اين سمينار معاونين گردشگري استانها برنامه ها و اقدامات تدارك ديده شده براي نوروز93 را تبيين و تشريح ميكنند.
وي نگاه و رويكرد واحد در اجراي برنامه هاي ويژه نوروز را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت: شاخصهاي عمومي بايد در كل كشور اجرا شود و برنامه هاي خاص براساس آيين ها و سنت هاي هر استان تدارك ديده شود.
معاون گردشگري كشور ادامه داد: موضوع سفر بايد متمركز باشد و نظارت بر آن صورت گيرد، تردد و رفت و آمد در كشور براساس يك برنامه ريزي و تعريف درست نبوده است و همين امر در سيستم آماردهي تاثيرات سويي داشته است.
رحماني موحد در اين نشست با مسئولين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي در خصوص برنامه هاي ويژه نوروز استانها به بحث و گفتگو پرداخت.
معاون صنايع دستي در گردهمايي مسئولين صنايع دستي ميراث فرهنگي/حساسيت نسبت به صنايع دستي بايد افزايش پيدا كند
معاون صنايع دستي در گردهمايي مسئولين روابط عمومي ميراث فرهنگي گفت: بايد با همافزايي و همكاري، حساسيت نسبت به صنايع دستي را بالا ببريم.
بهمن نامور مطلق در گردهمايي مسئولين روابط عمومي ميراث فرهنگي كه در مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران آغاز شده است، با اشاره به اينكه بدون همراهي رسانه توسعه صنايع دستي ناكارآمد خواهد بود، گفت: در حوزه صنايع دستي نيازمند تغيير ارتباط با رسانه و تحول در نگرش رسانهاي به صنايع دستي هستيم.
وي تصريح كرد: حساسيتهاي بسياري در مورد برخي بخشهاي سازمان وجود دارد، حساسيت نسبت به گردشگري و ميراث فرهنگي وضعيت مناسبي دارد اما در ارتباط با صنايع دستي اين حساسيتها بسيار كم است، در سالهاي اخير نسبت به صنايع دستي بيمهري صورت گرفته است.
نامورمطلق با اشاره به اينكه حجم اخبار صنايع دستي حد مطلوبي ندارد، تصريح كرد: بايد با همكاري و همافزايي، حساسيت نسبت به صنايع دستي را بالا ببريم.
معاون صنايع دستي بسترسازي رسانهاي براي صنايع دستي را امري ضروري دانست و اظهار داشت: صنايع دستي، صنايع آينده بشري هستند كه بايد مورد بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گيرند.
وي گفت: صنايع دستي مي توانند موجب معروفيت و شناسايي استانها در جهان شوند، هر استان ما ظرفيت و توانايي معرفي يك برند صنايع دستي به جهان را دارد كه بايد از اين ظرفيت استفاده كرد.
نامورمطلق اظهار داشت: هيچ صنعتي مانند صنايع دستي نمي تواند اشتغالزا باشد، صنايع دستي يكي از بهترين راهكارهاي مقابله با بيكاري است چراكه اين صنعت علاوه بر ارزآوري يكي از صنايع پاك است كه هيچ آلودگي و ناپاكي را به دنبا ندارد.
معاون صنايع دستي راه اندازي كارگاههاي دانش بنيان را يكي از اقدامات آتي اين معاونت دانست و تصريح كرد: خانههاي صنايع دستي به زودي در تمامي مراكز استانها راه اندازي خواهد شد.
وي ادامه داد: براي استفاده از ظرفيت روستاهاي هدف گردشگري، كارگروهي با مشاركت معاونت گردشگري به منظور راه اندازي بازارچه هاي صنايع دستي تشكيل شده است.
نامورمطلق همچنين از اجراي طرح موزه تخصصي هنرمندان خبر داد و ادامه داد: در اين طرح هنرمندان در منازل خودشان ويترينهاي موزهاي خواهند داشت و آثارشان را به نمايش خواهند گذاشت.
مديركل دفتر دبيرخانه شوراي اطلاعرساني دولت در جمع مسئولين روابط عمومي ميراث فرهنگي اين سازمان را يكي از مهمترين اركان اصلاح تصوير مبهم كشور در جهان دانست.
مهدي قمصريان مديركل دفتردبيرخانه شوراي اطلاعرساني دولت در اولين گردهمايي مسئولين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، نقش روابط عموميها در برطرف كردن كاستيها را مهم و اساسي ارزيابي كرد و گفت: مشكلي كه امروز كشور ما به آن دچار است تصوير مبهم و ناقصي است كه از جمهوري اسلامي ايران در جهان وجود دارد.
وي تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي يكي از مهمترين اركان اصلاح اين تصوير مبهم است، معرفي و شناساندن تاريخ و فرهنگ كهن ايران جايگاه مخدوش شده را بازميگرداند.
قمصريان با اشاره به اينكه ارتباط با رسانهها پاسخ مناسب به سوالات اقدامي موثر است كه بايد استمرار داشته باشد، افزود: اصل كار بايد براساس اغناي افكار عمومي باشد چراكه وجدان عمومي بهترين قاضي است.
مديركل دفتر دبيرخانه شوراي اطلاعرساني دولت از مصوبه دولت در خصوص تصحيح عنوان روابطعمومي خبر داد و گفت: اين عنوان بايد اصلاح شود و به روابط عمومي و اطلاع رساني تبديل شود.
وي با تاكيد بر تقويت سازمانهاي غيررسمي ادامه داد: همكاري با مطبوعات و رسانههاي خارجي براي معرفي مناسب و ايجاد شرايط صميمانه موثر و مفيد خواهد بود.
قمصريان از مسئولين روابط عمومي استانها خواست تا دانش را در مجموعه هاي خود نهادينه كنند و كسب و جمع آوري دانش روز را در دستور كار خود قرار دهند.
رئيس مركز روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي تاكيد كرد/ايجاد فضا براي مداخله و مشاركت مردم در سه حوزه سازمان ميراث فرهنگي
رئيس مركز روابط عمومي با اشاره به اينكه روابط عمومي در دوره جديد مديريت سازمان ميراث فرهنگي، جايگاه اصلي خود را بازيافته است، تصريح كرد: با توجه به اينكه سازمان ميراث فرهنگي با هويت مردم در ارتباط است بايد فضاي لازم براي مداخله و مشاركت مردم در صيانت از ميراث فرهنگي، توسعه گردشگري و ترويج صنايع دستي فراهم شود.
امين عارفنيا، رئيس مركز روابط عمومي و اطلاعرساني سازمان ميراث فرهنگي در آخرين روز از گردهمايي مديران و مسئولان روابط عمومي اين سازمان گفت: در دوره جديد مديريت سازمان ميراث فرهنگي، ارتقاء كمي و كيفي فعاليتهاي روابط عمومي مورد تاكيد بوده است.
رئيس مركز روابط عمومي سازمان با اشاره به تلاش رئيس سازمان، معاونين و مسئولان ميراث فرهنگي بر افزايش ارتقاء سطح كيفي فعاليتهاي روابط عمومي، افزود: ارتقاي روابط عموميها ميتواند در انعكاس مطلوب فعاليتهاي سازمان، ارتباط با افكار عمومي و فعال كردن افكار عمومي نسبت به ميراث فرهنگي نقش موثري داشته باشد.
عارفنياتاكيد كرد: روابط عمومي پويا موجب تحرك سازمان ميشود و به همين نسبت كم تحركي روابط عمومي هر مجموعه عدم تحرك و خمودگي را به دنبال خواهد داشت، با توجه به تاكيد و توجه تمامي مسئولين سازمان ميراث فرهنگي به روابط عمومي به زودي اثرات مثبت اين تحول كيفي در فعاليتهاي اين بخش نمايان خواهد شد.
رئيس مركز روابط عمومي با اشاره به اينكه روابط عمومي در دوره جديد مديريت سازمان ميراث فرهنگي، جايگاه اصلي خود را بازيافته است، تصريح كرد: با توجه به اينكه سازمان ميراث فرهنگي با هويت مردم در ارتباط است بايد فضاي لازم براي مداخله و مشاركت مردم در صيانت از ميراث فرهنگي، توسعه گردشگري و ترويج صنايع دستي فراهم شود.
عارفنيا همراهي مردم را در پيشبرد اهداف سازمان ميراث فرهنگي موثر دانست و يادآور شد: روابط عموميها بايد در جلب نظر و حضور فعال مردم در موضوعات مرتبط با سازمان ميراث فرهنگي تلاش كنند.
وي در ادامه به برخي اقدامات صورت گرفته طي چندماه اخير در روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد و اظهار داشت: تحول اداري و بازنگري در وظايف روابط عمومي ها يكي از اقدامات در اين حوزه بود، مسائل و مشكلات ساختاري بسياري در ساختار تشكيلاتي اين مجموعه وجود داشت كه با تشكيل جلسههاي متعدد و انجام مطالعات تطبيقي، متن مدوني براي شرح وظايف روابط عموميها تدوين شد.
عارفنيا تشكيل شوراي اطلاعرساني در سازمان ميراث فرهنگي را از ديگر اقدامات روابط عمومي سازمان دانست و گفت: اين شورا با حضور چهرههاي برتر و خبره مطبوعات به منظور بررسي راهبردهاي خبري و اطلاعرساني سازمان ميراث فرهنگي تشكيل ميشود.
رئيس مركز روابط عمومي از مسئولان و مديران روابط عمومي استانها خواست با تشكيل شوراي اطلاع رساني در مراكز استاني، از فعالان رسانهاي علاقهمند به ميراث فرهنگي براي پيشبرد امور بهره بگيرند.
وي ادامه داد: ارتباط دوسويه با رسانهها و تعامل مناسب با مطبوعات اثرات مثبت و سازندهاي براي سازمان ميراث فرهنگي به دنبال خواهد داشت.
عارفنيا با اشاره به ساماندهي وضعيت تبليغات، انتشارات، آموزش و اطلاع رساني در روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، تصريح كرد: تقويم رويدادهاي فرهنگي در روابط عمومي سازمان تدوين شده است كه پس از بررسي هاي دقيقتر و جمعبندي نظرات اين تقويم در اختيار مسئولان و علاقهمندان به ميراث فرهنگي قرار خواهد گرفت.
رئيس مركز روابط عمومي در ادامه از تشكيل كارگروه امور نمايشگاهها و جشنوارههاي سازمان خبر داد و افزود: اين كارگروه امور برنامهريزي و بررسي حضور سازمان در جشنواره ها و نمايشگاهها را بر عهده دارد.
وي مسئولان و مديران روابط عمومي استان ها را به مشاركت و همكاري با آموزش و پرورش تشويق كرد و اظهار داشت: شوراي برنامه ريزي كودك و نوجوان در سازمان ميراث فرهنگي به منظور ارتقاء سطح كيفي و كمي برنامههايي متناسب با اين گروه از مخاطبان تشكيل شده است.
عارفنيا ادامه داد: روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي طي چندماه گذشته ساماندهي پورتال و سيستم پيامك را در دستور كار داشته كه اقدامات موثري در اين حوزه انجام شده است.
وي با تاكيد بر انجام وظايف و امور محوله حوزه روابط عمومي در ستاد هماهنگي خدمات سفر، اظهار داشت: نوروز امسال مردم فعاليتهاي سازمان ميراث فرهنگي را به خوبي حس خواهند كرد.
رئيس مركز روابط عمومي توجه به صنايع دستي را از جمله مسائل مهم دانست و ادامه داد: حوزه صنايع دستي طي سالهاي گذشته مغفول مانده و بايد براي حضور فعال اين بخش در فضاي رسانهاي اقدامات اساسي صورت گيرد.
با حضور مسئولين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي/ كارگاه آموزشي ارتباطات نوين برگزار شد
كارگاه آموزشي ارتباطات نوين با حضور مسئولين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و سخنراني استاد حميد شكري برگزار شد.
اين كارگاه آموزشي به منظور ارائه مطالب و نكاتي در خصوص ارتباطات نوين در اولين گردهمايي مسئولين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد.