شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كتاب «روزنامهنگاري عملي» نوشته محمود اسعدي شامل پژوهشي در حوزه مديريت رسانه توسط انتشارات آذرين مهر منتشر و راهي بازار نشر شد.
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كتاب «روزنامهنگاري عملي» نوشته محمود اسعدي شامل پژوهشي در حوزه مديريت رسانه توسط انتشارات آذرين مهر منتشر و راهي بازار نشر شد.
به گزارش شارا، در اين كتاب نويسنده تلاش كرده تا دانش و مهارت روزنامهنگاري را به طور توام ارائه كند تا به طور عملي نكات مورد نظر بيان شود، چون آموزش بدون تجربهآموزي و مهارت بيدانش كارايي ندارد.
ايجاد رشته مديريت رسانه در بسياري از دانشگاههاي كشور و ابهام در برخي سرفصلهاي آموزشي، باعث ميشود تا محققان و نويسندگان نگاهي به كم و كيف اين رشته داشته باشند تا ضرورت اشراف اهالي اين رشته به فراگيري آيين روزنامهنگاري روشن شود. كتاب پيش رو، ميتواند نياز علمي بخش مكتوب مديريت رسانه در عرصه مطبوعات و خبرگزاريها را فراهم كند و همچنين راهنمايي براي بحث ارتباطات مجازي و بخشهاي خبري راديو - تلويزيون باشد.
محمود اسعدي مولف اين اثر، مراحل عملي روزنامهنگاري مانند خبرنگاري، گزارشگري، دبيري، سردبيري و مديرمسئولي نشريات مختلف را طي 25 سال طي كرده است. وي داراي دكتراي تخصصي مديريت رسانه است و در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در رشتههاي مديريت، ارتباطات، روزنامهنگاري، جامعهشناسي فرهنگي و مديريت رسانه، تدريس كرده است.
كتاب «روزنامهنگاري عملي»، داراي 8 فصل و 2 ضميمه در انتهاست. عناوين فصول آن به ترتيب عبارتاند از: «كلياتي پيرامون روزنامهنگاري»، «مفاهيم اساسي روزنامهنگاري»، «مصاحبه»، «شيوههاي گزارشنويسي»، «مقالهنويسي در مطبوعات»، «هنرهاي تجسمي در مطبوعات»، «وبلاگ و روزنامهنگاري» و «روزنامهنگاري بحران». ضميمههاي پايان كتاب هم به ترتيب «گزيدهاي از تحقيق سازمان علمي- فرهنگي - تربيتي يونسكو در سال 2011» و «معرفي صد كتاب روزنامهنگاري» است.
در قسمتي از اين كتاب ميخوانيم:
تفاوتهاي عمده مقالههاي انشايي و مطبوعاتي در اندازه آنها و ميزان ارتباط با خبر است. ويژگي مقالههاي مطبوعاتي نخست اخباري بودن آن است. يعني هر نظر و عقيدهاي كه مكتوب ميشود بايد در ارتباط با خبر باشد و طبعا جايگاه اين نوع مقالهها در مطبوعات به نحوي است كه نميتواند طولاني باشد. به همين دليل دومين ويژگي مقالههاي مطبوعاتي در ايجاز و كوتاهي آن است. مقالههايي كه در چند بند يا پاراگراف بايد همه مقصود را برساند و خواننده را در حداقل زمان با ديدگاه نويسنده مقاله در مورد يك رويداد خبري مطلع كند. چنانكه براي خبر قائل به ايجاز و اختصار هستيم و ميگوييم يك مصاحبه يا گزارش مناسب علاوه بر رعايت اصول تكنيكي بايد كوتاه باشد، به اين دليل است كه كار و حرفه روزنامهنگاري آن هم در عصر حاضر بر پايه سرعت و اختصار ميچرخد. مقالههاي انشايي از اين خصوصيت مبرا هستند. بسياري از مقالههاي انشايي را همانطور كه اشاره شد، ميتوان در كتابهاي قديمي يافت و در حال حاضر نيز چنين مقالههايي از سوي اهل فن آن نگارش ميشود. اين مقالهها در نشريات تخصصي گاه تا چند شماره ادامه مييابند.
اركان مقالهنويسي
در علم روزنامهنگاري از مقاله به عنوان حساسترين ركن نام برده ميشود. جايگاه مقاله در مطبوعات به طور اخص و ديگر رسانههاي جمعي به طور اعم در راس ديگر مطالب است و از اينرو نويسندگان مقالهها نيز به عنوان عناصر مجرب، آگاه و فرهيخته شناخته ميشوند. در واقع اين نويسندگان و آرا و نظرات آنهاست كه به مقاله وجهه، شان و مقام بالا ميبخشند. چنان كه مخاطبان با مشاهده نام نويسندگان به انتخاب مقاله و مطالعه آن ميپردازند.
اين كتاب با256 صفحه مصور، شمارگان هزار و 100 نسخه و قيمت 12 هزار تومان منتشر شده است.