شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي و اينترنت
چهارشنبه، 9 بهمن 1392 - 08:14 کد خبر:8701
اينترنت سبب انقلابي در ارتباطات شده است كه در آن صداي افرادي كه قبلا به هيچ نحو شنيده نمي شد، شنيده مي شود. اين پديده در مجموع فرصت هاي جديدي را به روي كسب و كارها و افراد گشوده است كه از طريق رسانه هاي سنتي غير قابل تصور بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مترجم: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)- اينترنت سبب انقلابي در ارتباطات شده است كه در آن صداي افرادي كه قبلا به هيچ نحو شنيده نمي شد، شنيده مي شود. اين پديده در مجموع فرصت هاي جديدي را به روي كسب و كارها و افراد گشوده است كه از طريق رسانه هاي سنتي غير قابل تصور بود. اين بازي همچنان نقش مهمي در شكل دادن به افكار عمومي دارد اما با حركت كل جهان به سوي جهان آنلاين براي جستجوي اطلاعات و خريد محصولات و خدمات، يك روابط عمومي كه نتواند به طور موثر با جامعه آنلاين ارتباط برقرار كند ديگر نمي تواند در شكل دادن و حفظ تصوير مورد نظرش در ميان عموم موثر باشد.

 

·        چالش هاي اينترنت براي روابط عمومي

همچنين اينترنت يكي از بزرگترين اختراعات بشر در طول تاريخ است، كه بيش از هر چيز ديگري جهان و ارتباطات را تغيير داده است. شبكه وسيع جهاني فرصت هاي فراواني را به همراه داشته و در كنار آن چالش هايي را نيز داشته است، به ويژه براي بخش روابط عمومي كه تا كنون توانسته بود تسلط نسبي بر رسانه هاي سنتي براي ارتباط با مردم كسب كند. چراكه متخصصان روابط عمومي تا كنون در فضاي رسانه هاي سنتي، عملا هيچ رقابتي را تجربه نكرده اند، دموكراسي اينترنت آنها را مجبور به رقابت با جهان كرده است.

 

اينترنت درباره هر كسي اين توانايي را براي به اشتراك گذاري ايده هايشان درباره هر چيزي در جهان در كسري از ثانيه مي دهد. تقريبا در هيچ برهه اي به متخصصان روابط عمومي توانايي براي دستيابي به هزاران و ميليون ها نفر در فضاي مجازي داده نشده بود اما با اين توانمندي حرفه آنها بسيار دشوارتر شد، به ويژه در مواردي كه هجمه اي از حمله ها متوجه مشتريان روابط عمومي است. فقط تصور كنيد اگر اولين صفحه نتايج جستجو حاوي محتوايي مخرب براي متشري باشد، چگونه مي توانيد اعتبار او را بازگردانيد.

 

·        اهميت روابط عمومي اينترنتي

چرا كسب و كارها و افرادي كه مي خواهند در جهان مدن موفق شوند نمي توانند بدون بهره گيري از روابط عمومي اينترنتي از عهده آن برآيند و اين حقيقت به راحتي از مثال «آنتي-كمپين» بر مي آيد. اين مي تواند يك حادثه ناگوار باشد و يا يك طرح دقيق از يك رقابت غير اخلاقي. اما بدون در نظر گرفتن اينكه چه كسي پشت سر اين ماجرا قرار گرفته و چرا، برگزاري كمپين هاي منفي مي تواند اثرات مخربي بر شهرت عمومي شركت و يك فرد داشته باشد. ريسك تبليغات منفي، تنها دليل اينكه روابط عمومي اينترنتي به طور فزاينده اي مهم مي شود نيست.

 

اينترنت اثري اساسي بر افكار مردم در تصميم گيري و به ويژه در زماني كه آنها در مورد موضوعي شك دارند، دارد. براي مثال، بگذاريد بگوييم جو مشكلاتي در مورد انتخاب كرم صد آكنه دارد. او موتور جستجو را باز مي كند و نگاهي به اطلاعاتي در مورد كرم ها مي اندازد و با توجه به آن خريد خود را انجام مي دهد. او به احتمال زياد عوامل مختلفي را از جمله قيمت و نظرات ديگر افراد توجه مي كند اما قطعا تصميم او تا حد زيادي ناشي از اطلاعاتي مي شود كه او در مورد يك كالاي ويژه از طريق اينترنت دريافت كرده است. و اگر او اطلاعات كمي درباره اينكه كالاي مورد نظرش چه فوايدي دارد داشته باشد، يا اينكه نتواند به سرعت به اطلاعات مورد نظرش در موتورهاي جستجو دست پيدا كند، احتمال زيادي وجود دارد كه از خريدن پشيمان شود.

 

به منظور تشويق جو به اينكه حداقل كرم شما را بخرد، او به اطلاعات دقيق، قابل اعتماد و به روز در مورد كالا و شركت شما نياز دارد و اين تنها از طريق روابط عمومي اينترنتي به دست مي آيد.

[گفتني است روابط عمومي اينترنتي يكي از آن عناويني است كه در طول تاريخ روابط عمومي مورد تجديد نظر قرار گرفته است و به طور مشخص روابط عمومي اينترنتي امروز با تعبيري كه در ابتداي حضور شبكه هاي وب و اينترنت از آن مي شد تا حد زيادي متفاوت است.

 

روابط عمومي در خط سيري كه از روابط عمومي الكترونيكي شروع شده با گذر از روابط عمومي ديجيتال، روابط عمومي آنلاين به روابط عمومي اينترنتي مي رسد، اما اين مفهوم به هيچ عنوان مفهوم نهايي شده روابط عمومي بعلاوه تكنولوژي نيست، چراكه روابط عمومي با ورود شبكه هاي اجتماعي وارد عرصه روابط عمومي سايبر مي شود كه نوع عالي آن روابط عمومي مجازي است كه در اين روابط عمومي واحد فيزيكي روابط عمومي جمع مي شود و تنها در فضاي مجازي چيزي را به نام روابط عمومي مشاهده مي كنيم.

 

روابط عمومي اينترنتي در سال 2012 مورد بازنگري قرار گرفت و به حوزه موتورهاي جستجو و الگوريتم هاي آنها اختصاص داده شد. حوزه اي به نام سئو پي آر كه نام ديگر آن همان روابط عمومي اينترنتي است و اين آخرين استفاده اي است كه جامعه جهاني روابط عمومي از واژه روابط عمومي مي كند.

 

جوئل لي دن به نظر بسياري از اهالي روابط عمومي در جهان، پدر سئو پي آر يا همان روابط عمومي اينترنتي است كه مشاور دولت امريكا و رژيم اشغالگر قدس براي توسعه و بسط اقتدار رسانه اي آنها در حوزه اينترنت فعاليت مي كند.- مترجم]

 

منبع: http://www.ipr.org.uk/public-relations-and-the-internet.html