شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : خاطرات عكاس روزهاي بهمن 57
سه شنبه، 8 بهمن 1392 - 14:23 کد خبر:8699
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اين روزها تصاويري از روزهاي انقلاب در نگارخانه مهر فرهنگ سراي انقلاب اسلامي با عنوان «قاب انقلاب» برپاست. اين نمايشگاه ميزبان 35 قطعه عكس از قاسم حاج محمدي، عكاس كهنه كار روزنامه اطلاعات است. اين نمايشگاه كه از اول بهمن كار خود را آغاز كرده تا دهم بهمن به كار خود ادامه مي دهد.



 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اين روزها تصاويري از روزهاي انقلاب در نگارخانه مهر فرهنگ سراي انقلاب اسلامي با عنوان «قاب انقلاب» برپاست. اين نمايشگاه ميزبان 35 قطعه عكس از قاسم حاج محمدي، عكاس كهنه كار روزنامه اطلاعات است. اين نمايشگاه كه از اول بهمن كار خود را آغاز كرده تا دهم بهمن به كار خود ادامه مي دهد.

به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب ، اين روزها تصاويري از روزهاي انقلاب در نگارخانه مهر فرهنگ سراي انقلاب اسلامي با عنوان «قاب انقلاب» برپاست. اين نمايشگاه ميزبان 35 قطعه عكس از قاسم حاج محمدي، عكاس كهنه كار روزنامه اطلاعات است. اين نمايشگاه كه از اول بهمن كار خود را آغاز كرده تا دهم بهمن به كار خود ادامه مي دهد.

آنچه در ادامه مي آيد بخش هايي ازگفته هاي او درباره اين عكس ها واينكه چطور بعد از گذشت بيش از 30 سال آثارش را براي نخستين بار در فرهنگ سراي انقلاب اسلامي به نمايش گذاشت.


 

از چه زماني وارد عرصه عكاسي شديد؟

سال 1350  بعد از پايان دوره سربازي استخدام رسمي روزنامه اطلاعات شدم و به عنوان عكاس حرفه اي مشغول به كار شدم و چون در زمينه ورزشي هم فعال بودم عكاس ورزشي را ادامه دادم. در مدت فعاليت مطبوعاتي هم بيشتر از مسابقات فوتبال جام جهاني،  جام آسيايي و بازي هاي المپيك و .... عكاسي كردم.


 

فعاليت هاي ورزشي شما در چه زمينه اي بود؟

 آن زمان در شهر ري زندگي مي كرديم. در دوران دبيرستان عضو تيم واليبال و فوتبال مدرسه بودم و بعد به عضويت تيم منتخب شهر ري ؛ باشگاه كيان شهر ري در آمدم. به طور كلي از بچگي با ورزش بزرگ شده بودم و ديدم در عكاسي ورزشي بهتر مي توانم استعدادم را نشان بدهم. 


 

عالم ورزش كجا و عكاسي از انقلاب كجا؟

زماني كه نهضت انقلاب شكل گرفت و در سال 57 علني شد و راهپيمايي هاي مردمي به راه افتاد، من هم جذب حركت هاي مردم شدم. كم كم كه جريانات انقلاب اوج گرفت در نيمه دوم سال 57، ورزش حالت نيمه تعطيلي گرفت و من هم جذب اين برنامه ها شده و از آنها  عكاسي مي كردم.


 

چه شد كه اين عكس ها را به آرشيو روزنامه هم نداديد؟

در دوران اعتصاب، ما دوربين و فيلم را بر مي داشتيم و به خيابان مي رفتيم و عكس مي گرفتيم.  گاهي خودم شخصي فيلم مي خريدم و براي خودم عكس مي گرفتم و چون عكاس ورزشي بودم مسئوليت آن چناني هم براي عكاسي خبري نداشتم و چون برنامه هاي ورزشي هم تقريبا تعطيل بود. من با فيلم هاي خودم مي رفتم، عكاسي مي كردم. بعضي را به روزنامه مي دادم و اين عكس هايي را كه شما به نمايش گذاشته ايد براي خودم مي گرفتم و در آرشيو خودم نگه داشتم و تا حال به كسي ندادم. 


 

يادتان هست كه چه كساني از عكاسان آن روزها همراه شما بودند؟

بيشتر عكاسان مي آمدند؛ عكاسان روزنامه هاي بزرگ. آنهايي كه يادم مي آيد مرتضي خاكي، پرتوي، عباس ملكي، ميرزايي و جعفر دانيالي هستند.

سوژه هايتان را از كجا پيدا مي كرديد؟

اغلب وقايع انقلاب در سرتاسر خيابان انقلاب رخ داد. معمولا از ميدان فردوسي تا ابتداي جمالزاده. بيشتر اطراف دانشگاه تهران مي رفتيم و در كوچه پس كوچه ها مي گشتيم و سعي مي كرديم كه عكس بگيريم. بعضي اوقات هم دنبالمان مي كردند و نمي گذاشتند عكس بگيريم. غير از اين جاهاي ديگري هم بود مانند راهپيمايي تپه هاي قيطريه. 


 

چطور متوجه جزئيات برنامه ها مي شديد؟

امام كه اينجا تشريف نداشتند، اعلاميه اي مي آمد و مردم آن را تكثير مي كردند و همه كارها هم در مسجدها انجام مي شد و همه خبرها در مسجد بود. خود من مي خواستم بدانم چه خبر است سر راه به مسجد محل سر مي زدم و مي فهميدم كه راهپيمايي كجاست. اطلاع رساني اين شكلي بود، رسانه ها و راديو تلويزيون كه اين اخبار را منتشر نمي كردند. تمام تظاهرات ها اين طور بود كه مردم از هر جا حركت مي كردند و جمعيت به ميدان انقلاب ختم مي شد و به سمت ميدان آزادي حركت مي كردند. 


 

چه شد كه بخشي از  عكس هايتان را به فرهنگسراي انقلاب اسلامي داديد ؟

بله، يكي دو سال پيش در سالن كانون پرورش نمايشگاهي برگزار شد به نام «خيمه خورشيد» از صبح تا ظهر مشغول ديدن نمايشگاه بودم تا اينكه در بخشي به عكس هاي انقلاب و عكس هاي تعزيه و عاشورا رسيدم. پيش خودم گفتم كه من كه اين همه عكس دارم، هم از انقلاب و هم از عزاداري هاي محرم و تعزيه ها گفتم ببينم عكس هاي من به دردشان مي خورد يا نه ؟ كه فرهنگسراي انقلاب اسلامي استقبال كرد.