شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «شيوه‌هاي نگارش در رسانه‌ها» به قلم احمد توكلي
دوشنبه، 7 بهمن 1392 - 21:30 کد خبر:8662
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- احمد توكلي، مدرس و نويسنده حوزه رسانه از به پايان رسيدن نگارش كتاب «شيوه‌هاي نگارش در رسانه‌ها» خبر داد و گفت: اين كتاب دربردارنده پنج بخش شامل محتوا و شكل پيام، ساده‌نويسي، درست‌نويسي، نشانه‌گذاري و عددنويسي است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- احمد توكلي، مدرس و نويسنده حوزه رسانه از به پايان رسيدن نگارش كتاب «شيوه‌هاي نگارش در رسانه‌ها» خبر داد و گفت: اين كتاب دربردارنده پنج بخش شامل محتوا و شكل پيام، ساده‌نويسي، درست‌نويسي، نشانه‌گذاري و عددنويسي است.

 

دكتر توكلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: اين اثر با رويكردي رسانه‌اي در تلاش است شيوه‌هاي ادبي نگارش اخبار را به دانشجويان رشته روزنامه‌نگاري و فعالان اين حوزه آموزش دهد.

وي افزود: اكنون آثار بسياري با اين موضوع در بازار كتاب موجود است و تنها تفاوت اين اثر آن است كه رويكرد رسانه‌اي قوي‌تري نسبت به كتاب‌هاي ديگر دارد.

توكلي با اشاره به كتاب‌هايي با اين موضوع كه اكنون در بازار وجود دارند، عنوان كرد: اغلب اين آثار از سوي اديبان و استادان زبان فارسي نوشته شده كه رويكرد كاملا ادبي دارد يا توسط برخي استادان علوم ارتباطات به رشته تحرير در آمده‌ كه رويكرد آن‌ها نيز متاثر از كتاب‌هاي ادبي است.

وي اظهار كرد: اگرچه در اين اثر نيز شيوه‌هاي نگارش بيان شده است و با ادبيات سر و كار داريم ولي سعي شده تمام عواملي كه در شيوه نوشتن نقش دارند با نگاهي به مسايل مشكلات و واقعيت‌هاي مطبوعاتي و رسانه‌اي بيان شود.

مديرمسوول انتشارات ثانيه همچنين به مثال‌هايي كه در اين كتاب ارايه شده، اشاره كرد و يادآور شد:‌ تمام مثال‌هايي كه در كتاب آمده شامل اخبار، مقالات، گزارش و مصاحبه‌ها از رسانه‌هاي داخلي مانند خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها استفاده شده و دربردارنده مواردي است كه رسانه‌ها روزانه با آن سر و كار دارند.

توكلي با اشاره به ديگر مباحثي كه در اين كتاب ارايه شده است، نيز گفت: در برخي قسمت‌هاي كتاب بعضي از توصيه‌ها مصلحت‌انديشانه است و سعي كردم مسايل و مشكلات نگارشي موجود در ادبيات رسانه‌ها را به صورت واقع‌بينانه بيان كنم.

وي از اعداد به عنوان ديگر مبحث اين كتاب نام برد و افزود: تلاش شده است در اين بخش نيز نكات كاربردي مورد استفاده از اعداد در رسانه‌ها را به صورت كلي بيان كنم، به عنوان مثال آورده‌ام كه به جز عدد يك آن‌هم به دليل اين‌كه ممكن است با حرف «الف» اشتباه گرفته شود بايد به صورت حروف نوشته شود ولي بقيه تك‌رقمي‌ها را مي‌توان به صورت عدد نوشت.

توكلي با بيان اين‌كه براي نگارش كتاب از 15 منبع موثق استفاده شده است، يادآور شد: با نگاهي به اين آثار كه در بخش منبع انتهاي كتاب به آن اشاره شده است، يك سري واقعيت‌هاي موجود در حوزه نگارش رسانه‌اي را بيان كرده‌ام و تلاش شده كه فقط نگاه زبانشناسي به اين حوزه نشود.

وي همچنين درباره ديگر مبحث اين اثر توضيح داد: در بخش پيوست نيز درباره پيوسته نوشتن و كاربرد حمزه در اخبار با استفاده از آخرين نسخه فرهنگستان زبان به دليل تخصصي بودن مبحث استفاده شده است.

توكلي با بيان اين‌كه نگارش رسانه‌اي اكنون دچار پراكندگي در مباحث و مطالب است، گفت: معتقدم اكنون ديگر بايد از پراكندگي‌هاي موجود دوري كنيم و براي برخورداري از متوني يكدست و منظم به يك شيوه نگارش منسجم و كاربردي استناد كنيم.

وي در پايان اين اثر را براي دانشجويان روزنامه‌نگاري و فعالان اين حوزه كاربردي دانست و عنوان كرد: كتاب «شيوه‌هاي نگارش در رسانه‌ها» اوايل اسفندماه امسال توسط انتشارات ثانيه منتشر خواهد شد.