شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي حرفه اي؛ روابط عمومي با بودجه محدود و كارهاي بزرگ
دوشنبه، 7 بهمن 1392 - 07:35 کد خبر:8650
روابط عمومي، تبليغات و بازاريابي سه بخش مهم در سازمان هستند كه هر كدام از ابزارهايي براي اقناع مخاطب استفاده مي كنند و روش هاي مرتبط با خود را دارند، اما تقاوت مهم و عمده آنها در هزينه اي است كه براي هر يك از آنها پرداخت مي شود.

دانلود تقويم 93   تقويم سال 93 شمسي با مناسبت ها PDF

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، يادداشت سردبير شارا- روابط عمومي، تبليغات و بازاريابي سه بخش مهم در سازمان هستند كه هر كدام از ابزارهايي براي اقناع مخاطب استفاده مي كنند و روش هاي مرتبط با خود را دارند، اما تقاوت مهم و عمده آنها در هزينه اي است كه براي هر يك از آنها پرداخت مي شود.


برخي از كارگزاران روابط عمومي بر اين باورند كه به دليل بودجه محدود، روابط عمومي نمي تواند اثربخشي و كارايي داشته باشد و تمام تقصيرها را به گردن مديران سازمان مي اندازند، در حالي كه تفاوت عمده روابط عمومي با تبليغات بودجه محدود و كارايي بالاي روابط عمومي در جلب توجه و اعتماد مردم نسبت به برند، كالا و خدمات شركت است.


بودجه هاي مورد نياز واحد روابط عمومي
واحد روابط عمومي به دو نوع بودجه نياز دارد:
1. بودجه هاي جاري
2. بودجه هاي مناسبتي
در بودجه هاي جاري، هزينه هاي روابط عمومي به اندازه يك واحد معمولي اداري است. اما در بودجه هاي مناسبتي روابط عمومي هزينه هاي سنگين برگزاري همايش هاي، نمايشگاه ها و ساير گردهمايي ها را دارد.


خلاقيت و بودجه روابط عمومي
روابط عمومي در زمينه بودجه هاي جاري، بازدهي بسيار بيشتري نسبت به تبليغات دارد. تنها چيزي كه يك كارگزار روابط عمومي بيش از بخش تبليغات و بازاريابي نياز دارد، شناخت رسانه و تكنيك ها، ابزارها و روش هاي كار با رسانه هاست. علاوه بر اين موارد روابط عمومي به وقت نياز دارد، تا بتواند برنامه هاي خود را كه بيشتر به تخصص و توانمندي فردي محتاج هستند اجرا كند.


در مورد بودجه هاي مناسبتي، روابط عمومي مي تواند با قدري خلاقيت و استفاده از روابطي كه با ساير سازمان ها و افراد برقرار مي كند، اين برنامه ها را كه غالبا هزينه اي هستند به فعاليت هاي درآمدزا تبديل كند. به عنوان مثال برگزاري يك دوره آموزشي در بخش روابط عمومي يك سازمان مي تواند با ثبت نام و اخذ شهريه از كارشناسان ساير بخش ها و سازمان هاي مرتبط و غير مرتبط مي تواند به برنامه اي درآمدزا تبديل شود. يا در مورد برگزاري يك نمايشگاه كه بيش از ساير بخش ها براي روابط عمومي هزينه بردار است، مي توان غرفه هايي را براي اجاره به ساير شركت هاي خصوصي و دولتي واگذار كرد و به جاي هزينه بر درآمد بخش روابط عمومي افزود.


كارشناسان ناتوان و غر زدن هاي بي مورد
از آنجا كه بخش روابط عمومي در كشور ما بيشتر در كنترل افراد غير متخصص قرار دارد، كارشناسان روابط عمومي عموما از مديران خود هزينه هايي غير منطقي و در حد تبليغات براي انجام فعاليت هاي روابط عمومي درخواست مي كنند. اين درحاليست كه اقناع يك روزنامه نگار يا خبرنگار براي تهيه يك گزارش درباره كسب و كار ما نيازمند قدرت چانه زني و آشنايي با ارزش هاي خبري، سياست هاي كاري نشريه و علاقه مندي هاي خبرنگاري است كه مي خواهيم او را Pitch كنيم.


در واقع روابط عمومي اينترنتي امروز بيش از همه چيز به تكنيك، دانش و روش مناسبت براي اجراي برنامه هاي روابط عمومي نياز دارد. در عوض مي تواند بازخورد بسيار بيشتري از تبليغات براي مخاطبان خود به همراه داشته باشد.


استثنا در بودجه روابط عمومي
گاهي اوقات مديران از روابط عمومي انتظار تبليغات را دارند كه به طور مشخص اثر مشخص خودش را بر فروش بگذارد، در اين زمان روابط عمومي زمان محدودي در اختيار دارد و تنها جايگزين زمان محدود، بودجه بيشتر است. در غير اين صورت، روابط عمومي بسته به ماهيت سازمان مي تواند فعاليت هايي را اجرا كند كه با كمترين هزينه بيشترين اعتماد را به سوي سازمان جلب كند.


اهميت آموزش روابط عمومي
مديران شركت ها بايد به خوبي آگاه باشند كه امروز براي جلوگيري از اتلاف هزينه هاي خود نيازمند ارائه آموزش هاي مناسب به كارمندان واحد روابط عمومي خود هستند. در صورتي كه كارگزاران روابط عمومي به خوبي آموزش هاي مورد نياز را ديده باشند، مي توانند از هزينه هاي زيادي كه به واسطه بي تجربگي و بي دانشي به سازمان تحميل مي شود و كارهايي كه روابط عمومي به دليل عدم اطلاع از آن هرگز انجام نمي دهند، به وظايف بخش روابط عمومي بيافزايند.


متاسفانه در اين زمينه به دليل عدم آگاهي مديران از فعاليت ها و توانمندي هاي روابط عمومي كه مي توانند در رسيدن سازمان به اهداف بلند مدت و كوتاه مدت خودش انجام دهند، زمينه كم كاري روابط عمومي ها آماده مي شود. مديريت سازمان بايد بداند كه روابط عمومي مي تواند فعاليت هاي تحقيقاتي انجام دهد كه به سازمان در مسير كسب رضايت مشتريان و افزايش مشتريان و حس مطلوبيت در آنها كمك كند.


همچنين روابط عمومي مي تواند هزينه هاي تبليغات را با رويدادسازي هاي متناسب به حوزه فعاليت سازمان افزايش دهد و همه اينها در شرايطي قابليت اجرا را مي يابد كه روابط عمومي از توانمندي هاي خودش و از نحوه استفاده از اين ابزارها و روش ها آگاه باشد.


بنابراين روابط عمومي آموزش ديده مي تواند با بودجه هاي محدود، كارهاي بزرگي انجام دهد و به نسبت هزينه اي كه در مقابل بخش تبليغات براي آن انجام مي دهند، ارزش افزوده بيشتري را به سوي سازمان باز گرداند.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)