آموزش- شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا):
· هنگام گفتگو در ميهماني ها از كلمات و عبارات عاميانه و محاوره اي استفاده نمي شود.
· هيچ وقت نبايد سعي در تحميل عقايد شخصي خود نمود.
· در ميهماني ها نبايد وارد بحث هاي سياسي، اقتصادي، نژادي و مذهبي شد بلكه از جريانات كلي و روزمره، هنر و ادبيات صحبت نمود.
· هنگام صحبت كردن، تن صدا نبايد بلند باشد.
· شايسته نيست در حين گفتگو بين دو نفر، صحبت كرد.
· وقتي آقايي با دو خانم صحبت مي كند نبايد بين آنها بايستد بلكه بايد روبروي دو خانم قرار گيرد تا بتواند هر دو را مخاطب قرار دهد.
· يكي از شرايط متكلم خوب، كم حرف بودن است.
· هيچ وقت سعي نكنيد رشته سخن را به دست بگيريد بلكه با طرح چند سؤال ساده و جالب، ديگران را بر سر سخن آوريد.
· هنگام گفتگو بين دو نفر، متكلم بايد حالت تأثير گذار و مخاطب بايد در حالت تأثير پذير باشد، اگر متكلم و مخاطب هر دو تأثير گذار باشند و اشتياق زيادي در صحبت كردن از خود نشان دهند، همديگر را دفع مي كنند و ارتباط صحيح و منطقي بين آن دو به وجود نخواهد آمد، همچنين اگر هر دو تأثير پذير باشند و به عبارت ديگر هر دو تمايل به گوش دادن داشته باشند باز هم ارتباط صميمانه برقرار نخواهد شد.
· چنانچه در ميهماني كسي را با صحبت تان رنجانديد و احساسات او را جريحه دار كرديد ضمن درخواست بخشش، از او عذرخواهي كنيد.
· در گفتگو بايد در نظر داشت تكه يك گوينده خوب بايد يك شنونده خوب نيز باشد.
· گفتگوها نبايد پندآميز باشد.
· به كار بردن كلمات خارجي در مواقع غير ضروري نشانة خودنمايي مي باشد.
· در گفتگوها، شوخي و مزاح در حد اعتدال مورد قبول همگان مي باشد به شرط آنكه حالت مسخره كردن ديگران را نداشته باشد.
· در گفتگوها حتي المقدور از گفتن كلماتي مانند: فهميدي! متوجه شدي! خودداري گردد.
· هنگامي كه كسي دربارة موضوع خاصي صحبت مي كند، ناگهان صحبت او را قطع كردن و مسئلة ديگري را پيش كشيدن نشانة بي اعتنايي به گفته هاي او است.
· هميشه گفتار طرف مقابل را با لبخند پذيرا باشيد.
· در حين گفتگو اگر متوجه شديد كه مخاطب تان مايل به صحبت كردن است به او فرصت دهيد مطالبش را بيان نمايد.
· در حين گفتگو براي تأييد صحبت هاي مخاطب، مي توان از حركات ابرو، سر و چشم ها استفاده نمود.
· در صورت نياز از مخاطب در مورد مسايل گفته شده سؤال كنيد زيرا افراد خوش شان مي آيد و اين تصور ايجاد مي شود كه مطالب شان مهم بوده و شما به آن توجه داريد.
لزوم معذرت خواهي
· از آنجا كه انسان هيچ وقت كامل نيست و ممكن است اشتباه كند لازم است از طرف مقابل به دلايل زير عذرخواهي كرد:
· در صورت كه به ميهماني دير آمديد، بايد به محض ورود به طرف ميزبانان رفته و از آنها عذرخواهي كنيد.
· وقتي يكي از ميهمانان به طور غير عمد شيئي را مي شكند بايد بعداً براي جايگزيني آن اقدام كند و در صورتي كه با بقيه اشياء مورد نظر هم آهنگ نباشد بايد با فرستادن گل و يادداشت از ميزبان معذرت خواهي كند.
· در صورتيكه تأخير و يا عدم شركت شما در كميسيون ها، قرار ملاقات ها و ... اجتناب پذير بود بايد فوراً با تلفن ضمن ذكر مانع و علت آن، عذرخواهي به عمل آوريد. در صورت عدم ارتباط تلفني بايد فوراً با يادداشتي علت شركت نكردن را توضيح دهيد.
· اگر به كسي تنه زديد يا پاي كسي را لگد كرديد فوراً معذرت خواهي كنيد.
· هنگامي كه شماره تلفن اشتباه گرفته مي شود، بايد عذرخواهي شود.
منابع
- كتاب مجموعه قوانين و مقررات تأمين اجتماعي (ويژه كارفرمايان) دفتر قوانين و مقررات- معاونت حقوقي امور مجلس سازمان تأمين اجتماعي/محمد رضا جوان جعفري، علي احسان شفائي، عمران نعيمي- تهران: چاپ دوم- پائيز 1383
- كتاب ايراني و كنسولي – راهنماي انجام امور كنسولي ايرانيان خارج از كشور/حسين عبدي – تهران: وزارت امور خارجه، مركز چاپ و انتشارات، سال 1384
- كتاب مجموعه پرسش و پاسخ در زمينه روابط كار /تهيه كننده محمد جواد الهيان- (ويراست 2)- تهران: موسسه كار و تأمين اجتماعي، 1383-338 ص (موسسه كار و تأمين اجتماعي، 100)
- جزوه قوانين و مقررات اشتغال اتباع خارجي – تهيه كننده: معاونت اشتغال اداره كل اشتغال اتباع خارجي وزارت كار و امور اجتماعي- تهران: وزارت كار و امور اجتماعي
- جزوه راهنماي مراجعين اداره كل اشتغال اتباع خارجي- از انتشارات معاونت سياستگذاري و برنامه ريزي كشور- تهران- اداره كل اشتغال اتباع خارجي
- مجله سفر شماره 211
- مجله صنعت حمل و نقل شماره 251
- مجله نشريه كارگزار روابط عمومي
- كتاب احكام فقهي در سفر آقاي محمد حسين فلاح زاده- نشر معروف قم- چاپ چهارم 1383
- سايتهاي اينترنتي
- http://www.mardomanco/success/positive.aspx
- كتاب آئين سخنراني/ ويل كارنگي
- كتاب هفتاد و پنج درس زندگي از سيره عملي حضرت فاطمه(س)/حميد رضا كفاش-نشر عابد-چاپ نهم- 1384
- آئين تشريفات/محمد رئيس- تهران وزارت امور خارجه- مركز چاپ و انتشارات 1382
- مجموعه قوانين مصوب سال 1310
- آئين نامه و فرم هاي مخصوص اداره كل اتباع خارجي ناجا
- آئين نامه و فرم هاي مخصوص اداره كل اشتغال اتباع خارجي (وزارت كار)
- آئين نامه و فرم هاي مخصوص اداره گذرنامه
- آئين نامه و فرم هاي مخصوص وزارت امور خارجه
- اصول و آداب تشريفات/ احمد يحيايي ايله اي و برات اله صمدي راد- انتشارات كارگزار روابط عمومي سال 1381
- آداب معاشرت/ منصور احمدي-تهران- توتيا 1382
- مقدمه اي بر آداب و آئين تشريفات/ مركز آموزش هاي ديپلماتيك وزارت امور خارجه 1376