شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گفتــگو-8
چهارشنبه، 17 خرداد 1391 - 12:12 کد خبر:858
هنگامي كه كسي دربارة موضوع صحبت مي كند، ناگهان صحبت او را قطع كردن و مسئلة ديگري را پيش كشيدن نشانة بي اعتنايي به گفته هاي او است.هميشه گفتار طرف مقابل را با لبخند پذيرا باشيد.

 آموزش- شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا):

·       هنگام گفتگو در ميهماني ها از كلمات و عبارات عاميانه و محاوره اي استفاده نمي شود.

·       هيچ وقت نبايد سعي در تحميل عقايد شخصي خود نمود.

·       در ميهماني ها نبايد وارد بحث هاي سياسي، اقتصادي، نژادي و مذهبي شد بلكه از جريانات كلي و روزمره، هنر و ادبيات صحبت نمود.

·       هنگام صحبت  كردن، تن صدا نبايد بلند باشد.

·       شايسته نيست در حين گفتگو بين دو نفر، صحبت كرد.

·       وقتي آقايي با دو خانم صحبت مي كند نبايد بين آنها بايستد بلكه بايد روبروي دو خانم قرار گيرد تا بتواند هر دو را مخاطب قرار دهد.

·       يكي از شرايط متكلم خوب، كم حرف بودن است.

·       هيچ وقت سعي نكنيد رشته سخن را به دست بگيريد بلكه با طرح چند سؤال ساده و جالب، ديگران را بر سر سخن آوريد.

·       هنگام گفتگو بين دو نفر، متكلم بايد حالت تأثير گذار و مخاطب بايد در حالت تأثير پذير باشد، اگر متكلم و مخاطب هر دو تأثير گذار باشند و اشتياق زيادي در صحبت كردن از خود نشان دهند، همديگر را دفع مي كنند و ارتباط صحيح و منطقي بين آن دو به وجود نخواهد آمد، همچنين اگر هر دو تأثير پذير باشند و به عبارت ديگر هر دو تمايل به گوش دادن داشته باشند باز هم ارتباط صميمانه برقرار نخواهد شد.

·       چنانچه در ميهماني كسي را با صحبت تان رنجانديد و احساسات او را جريحه دار كرديد ضمن درخواست بخشش، از او عذرخواهي كنيد.

·       در گفتگو بايد در نظر داشت تكه يك گوينده خوب بايد يك شنونده خوب نيز باشد.

·       گفتگوها نبايد پندآميز باشد.

·       به كار بردن كلمات خارجي در مواقع غير ضروري نشانة خودنمايي مي باشد.

·       در گفتگوها، شوخي و مزاح در حد اعتدال مورد قبول همگان مي باشد به شرط آنكه حالت مسخره كردن ديگران را نداشته باشد.

·       در گفتگوها حتي المقدور از گفتن كلماتي مانند: فهميدي! متوجه شدي! خودداري گردد.

·       هنگامي كه كسي دربارة موضوع خاصي صحبت مي كند، ناگهان صحبت او را قطع كردن و مسئلة ديگري را پيش كشيدن نشانة بي اعتنايي به گفته هاي او است.

·       هميشه گفتار طرف مقابل را با لبخند پذيرا باشيد.

·       در حين گفتگو اگر متوجه شديد كه مخاطب تان مايل به صحبت كردن است به او فرصت دهيد مطالبش را بيان نمايد.

·       در حين گفتگو براي تأييد صحبت هاي مخاطب، مي توان از حركات ابرو، سر و چشم ها استفاده نمود.

·       در صورت نياز از مخاطب در مورد مسايل گفته شده سؤال كنيد زيرا افراد خوش شان مي آيد و اين تصور ايجاد مي شود كه مطالب شان مهم بوده و شما به آن توجه داريد.

 

  

لزوم معذرت خواهي

 

·       از آنجا كه انسان هيچ وقت كامل نيست و ممكن است اشتباه كند لازم است از طرف مقابل به دلايل زير عذرخواهي كرد:

·       در صورت كه به ميهماني دير آمديد، بايد به محض ورود به طرف ميزبانان رفته و از آنها عذرخواهي كنيد.

·       وقتي يكي از ميهمانان به طور غير عمد شيئي را مي شكند بايد بعداً براي جايگزيني آن اقدام كند و در صورتي كه با بقيه اشياء مورد نظر هم آهنگ نباشد بايد با فرستادن گل و يادداشت از ميزبان معذرت خواهي كند.

·       در صورتيكه تأخير و يا عدم شركت شما در كميسيون ها، قرار ملاقات ها و ... اجتناب پذير بود بايد فوراً با تلفن ضمن ذكر مانع و علت آن، عذرخواهي به عمل آوريد. در صورت عدم ارتباط تلفني بايد فوراً با يادداشتي علت شركت نكردن را توضيح دهيد.

·       اگر به كسي تنه زديد يا پاي كسي را لگد كرديد فوراً معذرت خواهي كنيد.

·       هنگامي كه شماره تلفن اشتباه گرفته مي شود، بايد عذرخواهي شود.

 

منابع

-       كتاب مجموعه قوانين و مقررات تأمين اجتماعي (ويژه كارفرمايان) دفتر قوانين و مقررات- معاونت حقوقي امور مجلس سازمان تأمين اجتماعي/محمد رضا جوان جعفري، علي احسان شفائي، عمران نعيمي- تهران: چاپ دوم- پائيز 1383

-       كتاب ايراني و كنسولي راهنماي انجام امور كنسولي ايرانيان خارج از كشور/حسين عبدي تهران: وزارت امور خارجه، مركز چاپ و انتشارات، سال 1384

-       كتاب مجموعه پرسش و پاسخ در زمينه روابط كار /تهيه كننده محمد جواد الهيان- (ويراست 2)- تهران: موسسه كار و تأمين اجتماعي، 1383-338 ص (موسسه كار و تأمين اجتماعي، 100)

-       جزوه  قوانين و مقررات اشتغال اتباع خارجي تهيه كننده: معاونت اشتغال اداره كل اشتغال اتباع خارجي وزارت كار و امور اجتماعي- تهران: وزارت كار و امور اجتماعي

-       جزوه راهنماي مراجعين اداره كل اشتغال اتباع خارجي- از انتشارات معاونت سياستگذاري و برنامه ريزي كشور- تهران- اداره كل اشتغال اتباع خارجي

-       مجله سفر شماره 211

-       مجله صنعت حمل و نقل شماره 251

-       مجله نشريه كارگزار روابط عمومي

-       كتاب احكام فقهي در سفر آقاي محمد حسين فلاح زاده- نشر معروف قم- چاپ چهارم 1383

-       سايتهاي اينترنتي  

-                      http://www.mardomanco/success/positive.aspx

http://www.fa.gor.ir

http://www.protoclplass.com

http://www.deargrace.com

-       كتاب آئين سخنراني/ ويل كارنگي

-       كتاب هفتاد و پنج درس زندگي از سيره عملي حضرت فاطمه(س)/حميد رضا كفاش-نشر عابد-چاپ نهم- 1384

-       آئين تشريفات/محمد رئيس- تهران وزارت امور خارجه- مركز چاپ و انتشارات 1382

-       مجموعه قوانين مصوب سال 1310

-       آئين نامه و فرم هاي مخصوص اداره كل اتباع خارجي ناجا

-       آئين نامه و فرم هاي مخصوص اداره كل اشتغال اتباع خارجي (وزارت كار)

-       آئين نامه و فرم هاي مخصوص اداره گذرنامه

-       آئين نامه و فرم هاي مخصوص وزارت امور خارجه

-       اصول و آداب تشريفات/ احمد يحيايي ايله اي و برات اله صمدي راد- انتشارات كارگزار روابط عمومي سال 1381

-       آداب معاشرت/ منصور احمدي-تهران- توتيا 1382

-       مقدمه اي بر آداب و آئين تشريفات/ مركز آموزش هاي ديپلماتيك وزارت امور خارجه 1376